Zikavirus

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Hei alle sammen!
Trenger litt råd fra dere medgravide og gjerne dere som har barn også. Mitt hode tenker ikke klart om dagen, hormoner som styrer meg og alt jeg gjør, rart å miste kontrollen over seg selv på den måten, flere som har det sånn forresten?

Her er greia.. Jeg og min mann giftet oss i sommer, og bestilte bryllupsreise ganske lenge i forveien, den begynner å nærme seg og destinasjonen er Cuba i 2 uker. Så var vi så heldige å bli gravide i oktober, førstegangs og planlagt, og jeg vil være i uke 21 og 22 på reisens tidspunkt. Dette var vi klar over kunne være en mulighet da vi bestilte reisen.

Men.. Så får vi høre om zikaviruset som nå herjer i området. Jeg finner ingen steder at Cuba er berørt, og det står ikke på de offisielle listene som følger med på dette, men med tanke på at så mange steder rundt er rammet, så tror jeg det er spørsmål om tid før Cuba havner på listen. Jeg vet at saken er veldig blåst opp i media, samtidig vil jeg ikke ta noen risiko for barnet vårt, og om jeg hadde måttet ofre å aldri reise igjen hadde jeg jo gjort det for barnet. Dette barnet er så ønsket, og passer så perfekt å komme nå i den fasen vi er i i livet.

Likevel sitter jeg og er veldig lei meg for at vi kanskje må avlyse bryllupsreisen. Vi har sett på alternative plasser, men det var liksom dette vi drømte om, og da blir alle andre destinasjoner ingenting i forhold. (Selvsagt er det jo en del hormonelle følelser som styrer meg både hit og dit, og jeg tror jeg tar det ekstra tungt pga det, for jeg understreker at jeg ikke vil ta noen risiko for vårt barn).

Å utsette turen et år ser jeg for meg blir vanskelig, mtp å forlate barnet i to uker, samt å finne barnevakt i to uker. Tanken var jo denne siste store turen nå, for så å slå oss til ro som en familie.

Jeg lurer på hva dere ville gjort, hadde dere tenkt at det er såpass liten risiko for å bli smittet og for at det eventuelt skal skje noe med barnet da, eller valgt å ta det så alvorlig som det framstilles? Om vi skal utsette, når ville dere valgt å ta denne turen mtp barnets alder? Kunne det vært en ide å tatt barnet med?

Og vær snille med meg, hehe, jeg personlig har jo den meningen at jeg ikke skal reise, risiko er risiko og det vil jeg ikke ta, men jeg vil gjerne høre flere gravide si seg enige/uenige og hjelpe meg å akseptere hva enn utfallet blir, for akkurat nå vil nygifte, barnløse meg ut på eventyr, mens gravide, hormonelle meg vil være hjemme og bare dra på UL hver dag så jeg kan se vår herlige kreasjon.
 
Hei alle sammen!
Trenger litt råd fra dere medgravide og gjerne dere som har barn også. Mitt hode tenker ikke klart om dagen, hormoner som styrer meg og alt jeg gjør, rart å miste kontrollen over seg selv på den måten, flere som har det sånn forresten?

Her er greia.. Jeg og min mann giftet oss i sommer, og bestilte bryllupsreise ganske lenge i forveien, den begynner å nærme seg og destinasjonen er Cuba i 2 uker. Så var vi så heldige å bli gravide i oktober, førstegangs og planlagt, og jeg vil være i uke 21 og 22 på reisens tidspunkt. Dette var vi klar over kunne være en mulighet da vi bestilte reisen.

Men.. Så får vi høre om zikaviruset som nå herjer i området. Jeg finner ingen steder at Cuba er berørt, og det står ikke på de offisielle listene som følger med på dette, men med tanke på at så mange steder rundt er rammet, så tror jeg det er spørsmål om tid før Cuba havner på listen. Jeg vet at saken er veldig blåst opp i media, samtidig vil jeg ikke ta noen risiko for barnet vårt, og om jeg hadde måttet ofre å aldri reise igjen hadde jeg jo gjort det for barnet. Dette barnet er så ønsket, og passer så perfekt å komme nå i den fasen vi er i i livet.

Likevel sitter jeg og er veldig lei meg for at vi kanskje må avlyse bryllupsreisen. Vi har sett på alternative plasser, men det var liksom dette vi drømte om, og da blir alle andre destinasjoner ingenting i forhold. (Selvsagt er det jo en del hormonelle følelser som styrer meg både hit og dit, og jeg tror jeg tar det ekstra tungt pga det, for jeg understreker at jeg ikke vil ta noen risiko for vårt barn).

Å utsette turen et år ser jeg for meg blir vanskelig, mtp å forlate barnet i to uker, samt å finne barnevakt i to uker. Tanken var jo denne siste store turen nå, for så å slå oss til ro som en familie.

Jeg lurer på hva dere ville gjort, hadde dere tenkt at det er såpass liten risiko for å bli smittet og for at det eventuelt skal skje noe med barnet da, eller valgt å ta det så alvorlig som det framstilles? Om vi skal utsette, når ville dere valgt å ta denne turen mtp barnets alder? Kunne det vært en ide å tatt barnet med?

Og vær snille med meg, hehe, jeg personlig har jo den meningen at jeg ikke skal reise, risiko er risiko og det vil jeg ikke ta, men jeg vil gjerne høre flere gravide si seg enige/uenige og hjelpe meg å akseptere hva enn utfallet blir, for akkurat nå vil nygifte, barnløse meg ut på eventyr, mens gravide, hormonelle meg vil være hjemme og bare dra på UL hver dag så jeg kan se vår herlige kreasjon.


Jeg skjønner at du er betenkt ang dette og det syns jeg du har god grunn til.
Jeg hadde ringt legen og forhørt meg og krevd et skikkelig svar og ikke et slik" Tjo, det går sikkert fint det".
Personlig hadde jeg droppa å dratt til Cuba. Hvis mulig å endre reisen til et annet sted så hadde jeg heller gjort det. Det er jo meldt om krisetilstander der borte. Selv om det kanskje ikke blir drømmereisen så har dere mulighet til å reise tl Cuba seinere når barnet er stort nok til at du klarer å reise vekk så lenge.

Nå er ikke mitt svar noe fasit asså :) Men jeg hadde ikke turt.
 
Eg hadde hatt det på akkurat samme måte som deg, vist eg var i din situasjon! Synes dette var et vanskelig problem.... hva med å snakke med de som jobber inne reisemedisin??
 
Jeg hadde endra destinasjon og dratt på et siste eventyr uten barn et annet sted og heller reist til Cuba om et par år når baby kan være hos besteforeldre et par uker ;)

Så for å svare direkte; nei jeg hadde ikke tatt sjansen på å reise til Mellom-Amerika nå, uansett hvor hysterisk ca alle ville syntes det var å la være...
 
Jeg hadde nok ikke tatt sjansen på å dra bort der nå:) Jeg hadde nok endret reisen til et annet sted som også stod høyt på listen over steder å besøke, og heller tatt en skikkelig tur til Cuba om noen år :) Skjønner at dette er fryktelig kjedelig for dere har sikkert gledet dere masse! Lykke til uansett hva du bestemmer deg for :)
 
Vi hadde noen venner som skulle på bryllupsreise til Miami (hun er gravid), de booket om til Thailand i stedefor.

Jeg hadde ikke dratt. Kjenner noen som skal ned med en 6 mnd gsmmel baby til Karibien. Jeg hadde droppet det også.
 
Et dilemma! Jeg ville unngått å reise, ettersom du har sjansen til å velge det bort selv :) selv bar jeg nylig i puerto rico..... Og Barbados på bryllupsreise i sommer :p så min mann var lettere hysterisk da han først så nyhetene :p
 
Hadde nok også droppet og dratt.. Hva med områder i Asia? Bali feks :)
 
Hadde nok som flere sier heller valgt ett annet reisemål og heller dratt til Cuba en annen gang. Vet ikke om Cuba står på listen over land med zikaviruset og kunne nok gått bra. Men så lenge myndigheter fraråder å reise til mellom amerika hadde jeg heller reist en annen gang. Flere flotte reisemål selv om jeg forstår Cuba står veldig høyt på listen deres:).
 
Sniker fra juni! Det kan sikker gå bra med en tur til Cuba, men tenk om det ikke gjør det. Er det verd det? Selv hadde jeg ikke dratt dit nå. Syns det er et godt forslag fra mange her å booke om turen. Reis og kos dere et annet sted enn i amerika nå, og heller dra til Cuba ved en senere anledning.
Skjønner godt at det er trist og vondt å gi slipp på, men de mulige konsekvensene av en eventuell reise til Cuba nå, er veldig store.
 
Så utrolig trist!!!

Tror jeg hadde forhørt meg med noen som virkelig har peiling, enten noen som driver med reisemedisin eller bedt fastlegen undersøke før jeg bestemte meg. Folkehelseinsituttet kan du jo kanskje ringe til?

Selv skulle jeg reist på en jobb reise til Miami i mars/april, den har jeg gitt til en kollega. Betyr uansett ikke så mye for meg i og med at det er m jobb.

Om det ikke går, hadde jeg booket om til et sted der du er helt trygg og kan slappe av. Alternativt tatt med kid'en om et år. Å utsette det lenger for å reise alene hadde jeg ikke giddet:)

Håper du finner en god løsning!!!
 
Cuba er vel ganske isolert fra andre land rundt, og blant annet går det vel enda ikke å fly inn dit fra USA? Så sånnsett er det kanskje et av de bedre stedene å reise til idet området. Men uansett hvor lyst du har så kommer kanskje frykten til å legge en demper på mesteparten av gleden.. Har dere mulighet til å få tilbakebetalt noe av reisen? Da hadde det vært en no brainer for meg å booket et nytt sted. Dersom dere har bestilt charter og det er mer enn 45 dager til avreise så får dere vel igjen alt minus depositum?
 
Hei, her kom det mange gode råd som jeg slutter meg til :)
Vi har bestilt en tur til New York i begynnelsen av mars. Når jeg hørte om ZIka, så begynte jeg å være bekymret selv om det nesten er vinter der på det tidspunktet.... Så forstår godt bekymringine dine. Jeg hadde ikke reist til mellom- eller søramerika, hvor det er varmt og mygg er aktive.
 
Enig med de andre her. Cuba kan vente noen år. Jeg hadde ikke tatt sjansen på at noe kanskje kunne ha skjedd med babyen.
 
Tror du gjør en klok beslutning i å ikke reise. Det ville nok hengt over dere begge som en demper. Håper dere finner et godt alternativ.
 
Veldig kjedelig! Jeg ville også funnet et annet reisemål. Tror uansett ikke jeg hadde klart å kose meg om jeg hadde valgt å reise dit. Kan du booke om uten større omkostninger? Eller kanskje forsikringen dekker dette? Skjønner at motivasjonen for andre steder ikke er så høy, men det har nok bare med forventninger og omstilling å gjøre, og som du sier, hormoner. Når dere ev. har bestemt dere for et nytt sted og leser om det og ser bilder og sånn vil dere sikkert glede dere til det også :) og så har dere mulighet til å glede dere i enda noen år til Cuba!

Samtidig, hvis dere spør legen og får klarsignal og velger å reise, må dere ikke ha dårlig samvittighet for det.
 
Jeg er i Miami nå. USA står ikke på lista over berørte land, MEN myggen som er i stand til å spre viruset finnes i sørlige deler av USA. Jeg tenker at det sikkert bare er spørsmål om tid før viruset sprer seg hit også, så jeg følger fortløpende med på om det kommer nye reiseråd fra myndighetene. Tenker at det skal ganske mye til om jeg av alle i hele USA skulle være den første til å viruset her, ved å oppholde meg i byen, så jeg bekymrer meg ikke for akkurat det (sikkert større sjanse for at noe annet galt skal skje meg). Vi hadde opprinnelig planlagt å stikke til Everglades en tur, men det har vi valgt bort nå pga. unødvendig risiko (er visst jæskla mye mygg der). Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg var deg. Skjønner godt fortvilelsen. Tror kanskje jeg ville startet med en samtale med legen, og kanskje tatt en telefon med noen spørsmål til noen som er eksperter på området (f.eks. de som kommer med reiserådene og vet hva de snakker om). Jeg har gjort det ved en helt annen anledning og ble beroliget av svaret jeg fikk i den reisesituasjonen, så kanskje det kan hjelpe på vurderingen din. Men når det kommer til stykket er det vel litt hva magefølelsen din sier også. Om du bestemmer deg for å reise, men ender opp med å bare føle deg bekymret hele tiden, så vil vel ikke det være noe særlig til ferie. Jeg håper i hvert fall at du får deg en ferie hvor du kan slappe av og kose deg, uansett hvor i verden det måtte bli!
 
Takk for tilbakemeldinger, alle sammen! Det er godt å høre at andre tenker likt som meg, og at dere har forståelse begge veier også. Føler meg jo helt rar og vet jo ikke om det er hormoner som styrer eller ei, men som dere sier så vil nok hele turen bli fylt med bekymringer om "enn hvis noe skjer", om vi skulle dra. Vi har bestemt oss for ikke å reise, og forhandler med reiseselskapet om en annen plass. Skal høre med forsikringsselskapet om de tilbakebetaler summen, for den er jo ganske stor, om vi skulle bestemme oss for å avbestille og avvente et år.

Jeg snakket med legen min, som frarådet meg å reise, men skjønner jo at hun sier det.
Folkehelseinstituttet har vi også snakket med, og de sa at Cuba ikke sto på listen og at man kunne ta forhåndsregler med myggspray osv, men de sa ikke noe på om vi kan reise eller ikke.

Cuba får vente, jeg regner med at jeg har glemt alt som heter Cuba og bryllupsreise når jeg holder mitt første barn i armene uansett :)
 
Back
Topp