Yoghurt til frokost?

IngridK

Flørter med forumet
Hva tenker dere om yoghurt til frokost?
Her i huset spiser jenta på 3 ei brødskrive hjemme før hun drar i bhg og ofte får hun med en liten yoghurt som frokost i bhg. Kjøper vanligvis Safari eller av og til Tine. Tenker da på disse små boksene i 4 eller 8 pakning.
Vet det er litt sukker i yoghurt,men mener dere det er for usunt å gi dette i hverdagen? Har ikke tenkt så mye over det før jeg snakka med ei som jobber i bhh i går. Det ble snakk om søtt pålegg og hun sa at det ikke var mange barn som brukte det,men «det er veldig mye yoghurt da»... Da tenkte jeg at hun mente det var en negativ ting.
Hva tenker dere?
 
Yoghurt kan absolutt inneholde enormt mye sukker for de små ja. Det er jo veldig individuelt fra forelder til forelder hva man ønsker å gi av slikt. Jeg personlig ville nok bare gitt naturell yoghurt og eventuelt smaksatt med friske bær. Om man ser bort fra sukkeret som er tilsatt i disse safari yoghurtene så inneholder yoghurt masse gode bakterier osv for tarmen så er jo ikke bare negativt med yoghurten
 
Yoghurt hver dag hadde ført til for mye sukker i totalregnskapet her, så det får de ikke. Du vet jo best selv hvor mye sukker ditt barn får i seg jevnt over.

Lurt å venne de på yoghurt naturell som det sies over her.
 
Hos oss har kesam blitt en stor slager. Gjerne blandet med litt cottage cheese (den "nye" med yoghurt) og havregryn. Vi varierer om vi kjøper mager kesam med smak eller om vi bruker sukkerfritt syltetøy som smakstilsetning, men synes uansett at dette er et godt og mettende måltid for lille. Vi bruker også yoghurt nå og da, men det blir sjeldnere og sjeldnere da lille har sluttet å etterspørre. Hen liker også veldig godt yoplait sine dobbel 0%-yoghurter, som ikke har sukker - men veldig god smak! Disse er også fine å blande med gryn :)

Hender seg hen får velge seg ut en yoghurt når hen er med på butikken, da, og da blir det gjerne noen av de med fengende design. ;)
 
Det kommer helt ann på hvilke type yoghurt man kjøper og hva barnet får i seg resten av dagen. En vanlig yoghurt med redusert sukkermengde hver dag i et ellers sunt kosthold tenker jeg er helt uproblematisk. Litt sukker er ikke farlig. Ellers er yoghurt naturell eller kesam gode alternativer.
 
Frøkna vår på 2 spiser yougert naturell med havregryn, både til frokost hjemme/bhg og kveldsmat. Synes ikke sukker yougert hører til hverdagen.
 
Mini spiser ofte youghurt 2 ganger om dagen. Men youghurt med mindre sukker også har vi oppi havrekli og havregryn. Han tåler ikke hvetemel så å bake glutenfrie grove brød som faller i smak har jeg enda ikke klart. Og vi unngår halvfabrikata og glutenfrie erstatninger i hverdagen.
 
Seriøst? Har aldri tenkt på yoghurt som fyfy. Mine har yoghurt i barnehagen 2 dager i uken, og får yoghurt med gryn i til kvelds. (Safari eller skyr). Verre med klemmesmoothiene da synes jeg... er vel unormal jeg da, for til tider får 4 åringen kjeks på veien til barnehagen. For hudsfredens skyld.
 
Får yoghurt hver dag til frukten i barnehagen. Som regel den uten tilsatt sukker, men av og til skyr også for å variere litt. Heller litt sukker enn de med kunstig søtning (som feks dobbel 0). Hun får ikke noe annet med sukker, og jeg bruker banan som søtning istedetfor sukker når hun skal spise det vi baker, så akkurat litt sukker i yoghurten får gå fint. :)
 
Kommer litt ann på hvilken yoghurt, yoghurt med Havregryn eller müsli er bedre enn bare ren safari yoghurt for å holde jevnere blodsukkerstigning. Gresk Yoghurt naturell derimot inneholder færre karbohydrater og vil ikke føre til like rask blodsukkerstigning. Kan evt. Ha i fersk bær eller frukt og litt havregryn i. Ellers tenker jeg vanlig yoghurt er et lite mellommåltid og ikke som fullverdig måltid.
 
Seriøst? Har aldri tenkt på yoghurt som fyfy. Mine har yoghurt i barnehagen 2 dager i uken, og får yoghurt med gryn i til kvelds. (Safari eller skyr). Verre med klemmesmoothiene da synes jeg... er vel unormal jeg da, for til tider får 4 åringen kjeks på veien til barnehagen. For hudsfredens skyld.
Samme her ang yoghurten, frøkna på snart 3år får Yoghurt og Musli med jevne mellomrom :happy:
 
Det får yoghurt hver dag om de ønsker, de spiser vanlig soyayoghurt eller proteinsoyayoghurt.
 
Back
Topp