Yoga vs pilates

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Igår på treningssenteret fikk jeg beskjed om at yoga ikke anbefes de 3 første mnd av svangerskapet. Vet dere om dette også gjelder pilates? Det består jo av øvelser for bl.a kjernemuskulatur... Så jeg lurer på om jeg kommer til å få den samme beskjeden også i pilates-timen?


❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015
 
Kan ikke skjønne hvorfor yoga skulle være farlig? Om du får nærmere forklaring på det må du dele den her, for den syns jeg var litt rart.
Jeg har akkurat kommer hjem fra treningssenteret. Hadde egentlig meldt meg på en Tabata-time, men fant ut at det sikkert var lurt å droppe tabata fremover. Litt vel intenst;)
Så det ble 45 minutter jogging etterfulgt av 30 minutt styrketrening i stedet:) Nå blir det godt med en dusj og en liten shoppingrunde:)
 
Hva er tabata?
Yoga for gravide ble jeg også anbefalt men det har de ikke der jeg trener så jeg må kjøpe egne kurs...
Tør ikke jogge på hardt underlag de første 3 mnd. Har hørt om så mye som kan gå galt så følger alle anbefalinger når det gjelder trening. Men jeg bruker mye Elipsemaskin, samt rask gange på tredemølla :)


❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015
 
Tabata er intensiv intervalltrening. Der jeg trener er timene slik; kort oppvarming ved å jogge rundt i salen og utføre høye kneløft, sparke bak, løpe sidelengs o.l. ( det anbefales å varme opp på egenhånd før timen i tillegg). Deretter deler vi oss inn i grupper, og fordeler oss på åtte ulike øvelser/stasjoner. F.eks. spensthopp, pushups, markløft, knebøy, spurter, bearcrawl (gå på alle fire, med fordelen i bakken og strake armer), kettlebells, situps og lignende styrkeøvelser.

I hver øvelse gir du full gass i 20 sekunder, etterfulgt av 10 sekund pause. Dette gjøres 8 ganger per øvelse. Mellom hver av de 8 øvelsene skal du ta ett minutt pause før du setter i gang med neste. Hele timen varer 55 minutter. Gaske heftig, og man tar seg helt ut. Så ikke det mest egnede for gravide, antakelig;-) Men veldig bra trening om man ikke er gravid!

Trodde ikke jogging var så farlig i starten? Jeg jogger veldig rolig da. Holder meg på en puls mellom 150-170, men for det meste ligger jeg rundt 155 (har makspuls på 190). Har gode sko, og god pusteteknikk (puster inn i løpet av to steg, puster ut på tre steg). Løper ei fast løype på 6,7 km på mellom 43-48 minutter (både flatmark, oppoverbakker og nedoverbakker). Kommer til å finne meg ei flatere løype etterhvert, kanskje må jeg korte den ned litt også. Lar pulsen styre:)
 
Back
Topp