XuperB - to tette

Vekstkontroll i går og jordmorkontroll i dag, litt tett på! :p

Vekstkontrollen gikk fint, fikk en litt snodig skrue til lege så jeg sleit litt med å ikke le. Målingene var fine da, og han tok ikke bare å målte vekst men sjekka blodgjennomstrømninga nå og. Så perfekt ut. :) Estimerte lille til å være ca 1,1 kg ut fra målene han fikk, og ganske så gjennomsnittlig. Han var ikke så imponert over samarbeidsvilja til pøbelspira mi, ligger i et morsomt tverrleie nå som gjør at spesielt hodemål kan være vanskelig å få til. Gikk ut fra målene på mage og lårbein for veksten da, for han syns ikke han fikk riktig mål på hodet (og da pirka han, for lårbein + mage sammen ga -2% og hodet -5%, så ikke snakk om svimlende forskjeller akkurat). Bare magen tror jeg hadde gitt + bittelitt, for det så jeg tilsvarte 28+2 de gangene han målte, og jeg var 28+1. Men uansett, innafor snittet også denne gangen og perfekt gjennomstrømning uten antydning til motstand.

Jordmorkontrollen i dag var koselig som vanlig. Hadde med mini, og det gikk overraskende bra. Hun hadde ei skuff med diverse leker i, så da var han opptatt. Gadd ikke bry seg med at jeg fikk målt mage eller at hun sjekka fosterlyd. Enkel å ha med seg da! :) Null utslag på urinprøven, blodtrykket på 106/70, SF målet *smokk* på gjennomsnittsstreken så alt var bare velstand på sjekken. Fint når SF-målet stemmer overens med vekstkontrollene. Det gjorde det sist også. Satser på at det fortsetter sånn!

Nå er det bare å få sprøyte neste uke, og så er det ikke noe oppsatt før helt i slutten av oktober av sjekk/Ul. Kjenner det blir litt greit, med glukosebelastning på fredag og kontrollene denne uka + sykehuset neste uke og.
 
Termin: 26.12.19
På vei: 29+0
Igjen til termin: 80
Trimester: Tredje
Graviduke: 30
Graviditetsmnd: 8
Kalendermnd: 7
Neste JM/legetime: Profylakse-sprøyte på onsdag, vekstkontroll 28. oktober og jordmor 8. november
Ultralyd: Forrige ul var 28+1, alt så fint ut og blodgjennomstrømningen var eksemplarisk.
Komplikasjoner: Ikke noe spesielt til nå, annet enn at det regnes som risikosvangerskap pga morkakesvikten og dødfødselen i første svangerskap. Men har til nå hatt et veldig normalt forløp.
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Nei og ja. Kan godt gå på overtid nå altså, men jeg gleder meg til å bli kvitt bekkensmertene (jeg håper i alle fall jeg blir kvitt dem!)
Innkjøp: Siden sist så har jeg kjøpt en bedside crib med madrass og en koseklut. Og ei vugge (kjøpt brukt) som står litt høyt fra gulvet.
Utstyr så langt - Vi har bilstol og base, masse klær etter storebror og søskenbarn. Har ellers endel annet utstyr som ammepute, babynest, bæretøy, brystpumpe, stellebord, badebalje med støtte osv.
Utstyr som gjenstår: Mangler babycall, bilstolpose, avklaring omkring vogn (søskenvogn eller bare søskenbrett, ev. annen vogn til baby osv). Jeg klarer ikke å bestemme meg!! Vi har ikke bag til firehjulingen nå, den var så utslitt at den kasta vi. Vi har bag til babyjoggeren, men jeg er ikke så glad i å trille den på turer i nærområdet pga jeg syns den blir litt ustabil (særlig når jeg går med hunder) med bag på. Og syns den er litt høy.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Neeeeh. Prøver å få til minst 30 minutter med skogstur pr dag, blir som regel en times tid (har hunder så må ut + at bekkenet mitt holder seg mer stabilt av det). Varierer hva jeg får til.
Mage: Oh yes! :hilarious::hilarious:
Vektendring: +12 kg. Huhei.
Aktivitet i magen: Daglig turning på pøbelspira ja. Heldigvis!!
Tungt: Det jeg syns er tungt er at jeg ikke kan gjøre normale ting som å tørke over gulv, sitte på gulvet sammen med mini og leke over tid etc. uten at bekkenet blir helt tullete. Og jeg klarer jo selvsagt ikke å la ting ligge. Nå har jeg endel smerter igjen, fordi jeg bare måtte rydde, vaske over overflater, brette klær etc. i helga, og jeg var alene med mini i tillegg. Det hadde fint kunnet vente til mannen er hjemme igjen liksom. Men, klarte jeg å la være? Neeeida. Blir så irritert på meg selv. Jeg holdt meg fra å vaske gulvene da, det er da noe.
Kynnere: Neeh, det kjenner jeg ikke mye til.
Hodet festet: Lillebror er som storebror, og trives best på tvers, så ikke noe festing av hode her i gården nei. Og jeg tviler på han fester seg, tredjegangsfødende som jeg er.
Barnerom: Nei, kommer nok til å sove inne hos oss minst frem til nattammingen er overstått tenker jeg.
Matkick: Ikke noe spesielt, men merker jeg er mer sulten en vanlig. Dessverre, for jeg er jo konstant sulten ellers. :rolleyes:
Plager: Som nevnt, bekkenet! :mad: Og så har jeg tidvis halsbrann, og føler meg litt trøttere og blir lettere andpusten enn vanlig (henger nok sammen med jernlagrene og min manglende evne til å ta det med ro).
Humør: Variabelt, mye henger sammen med smerter og lite søvn da - men er vel stort sett i greit humør tror jeg.
Sykehusbag: Nope
Høygravid: Nope
Tanker om fødsel: Håper å få gå til det starter helt av seg selv, at lille i magen vokser som han skal, og jeg får kjenne på spenningen siste tiden. Ellers satser jeg på at det blir likt som sist, under 5 timer er passe tid. :p Trenger ikke å bli mye kortere enn det heller egentlig, men å drøye ut i lengre tid høres så slitsomt ut.
Neste milepæl: Vekstkontroll 32+0.
 
Gratulerer med 29 uker
 
Hurra for 29 uker! Snart i mål jo :D
 
Gratulerer med 29 uker! :D Hei, hvor det går!
 
Takk for gratulasjoner! Glemte jo helt å svare, og vips har det gått et par uker igjen. :hilarious:

31+2 i dag, og jeg kjenner det begynner å bli tungt å ikke ha en fungerende kropp, og jeg sover dårlig for tiden. Fungerer egentlig bra på jobb, og de dagene jeg er fysisk på kontoret er veldig greie. Får slappet av mer der enn hjemme, for hjemme så er det liksom en halvtime hjemmekontor her, to timer der osv. Ellers må jeg løpe etter, leke sammen med eller "gå" med lillemainn.

6 uker og 1 dag til permisjonsstart, så nå er det vel på tide å søke om foreldrepenger kanskje. Har ikke gjort det enda. :p
 
32+0

Vekstkontroll og doppler i dag, og det var vel for mye å håpe på at alle vekstkontroller skulle gå knirkefritt i dette svangerskapet også. Det var igjen enda en ny lege, men hun tok seg god tid (og det var helt sikkert derfor hun var nesten en halvtime forsinka, holdt på å dø på de vonde stolene). Også denne legen var ikke spesielt imponert over liggestillingen til pøbelspira. Rumpa oppe til venstre, beina ned og hodet vridd ned mot høyre. Et litt interessant skråleie. Dette gjør målinger vanskelig, spesielt av mage og hode. Lårbeinet fikk hun et godt bilde av, men det tror jeg ikke viser korrekt vekst da vi gjerne er litt stuttbeinte i slekta, men har heller lange overkropper. Uansett, hun fikk tatt mål, og veksten kom fram til -8% - som jo er helt greit innafor og ikke noe bekymringsverdig. Normal mengde fostervann, masse fosterbevegelse (han likte IKKE å få sjekka hodet og krølla seg litt ekstra, og det er veldig tydelig en gutt ja, veiva testiklene sine rundt heller usjenert). Blodgjennomstrømningen i navlesnor var perfekt.

Så, hva var det som ikke gikk knirkefritt da? Jo, hun målte også noe blodåre i hodet til lille, og fikk ikke helt optimal "frekvens" eller hva jeg skal kalle det - og nivået lå på nedre del av en eller annen tabell/skala de bruker. Hun konfererte med legen jeg hadde på første doppler, og de mener det høyst sannsynlig er en feilmåling siden alt annet så fint ut og at leiet er teit, men det må sjekkes ut. Så jeg skal tilbake tirsdag neste uke. Dette blir ei himla lang uke.

Hun forklarte at det som taler for feilmåling er at det andre er så greit, og det er den blodgjennomstrømningen som på en måte blir trøblete sist dersom det skulle være morkakesvikt. Jeg har perfekt blodtrykk også, og som nevnt fostervannsmengde, veksten på baby øker og navlesnoren har optimal gjennomstrømning. Jeg klarer ikke å la være å bli litt engstelig uansett, men noe annet ville vært unormalt.

Nå håper jeg pøbelspira mi tar til vett og snur seg i en fornuftig posisjon. skulle tro han prøvde å knyte sløyfe av seg selv sånn som han ligger. Har også fått tydelig beskjed om at det bare er å ringe om jeg blir bekymra, så skal jeg få komme inn og se selv at alt er greit med lille - også om jeg fortsatt kjenner normalt med liv.
 
Det skulle ikke være bare bare for deg nei. Mange gode klemmer til mammahjertet, håper og tror du blir godt beroliget neste uke ❤️

Men om det ikke bedrer seg så henter de han kanskje ut? Ikke at det er ønskelig uke 33, men det kommer til å gå helt fint det også :) ❤️
 
Ja tenk kunne det bare gått knirkefritt, men sånn er det vel bare ikke :shifty: Kjedelig at hun ikke fikk sett skikkelig, men jeg håper og tror og ikke minst krysser alt jeg har for at det bare er feilmåling ja ❤️ Og bra du får komme med en gang om du blir engstelig! Da er terskelen lav :)
 
Det skulle ikke være bare bare for deg nei. Mange gode klemmer til mammahjertet, håper og tror du blir godt beroliget neste uke ❤️

Men om det ikke bedrer seg så henter de han kanskje ut? Ikke at det er ønskelig uke 33, men det kommer til å gå helt fint det også :) ❤️

Takk. :Heartred

Har nesten venta litt på det. Ikke fordi jeg mistenker at noe er galt - for han virker sterk og livlig og har vokst ganske fint (akkurat nå presser han så på at det er vanskelig å puste f.eks), men fordi han ligger så inni hampen krøkkete til og med økt størrelse blir det bare vanskeligere og vanskeligere for dem å måle. Jeg håper det bare er pga leiet at det ble sånn, for syns det er litt rart om den gjennomstrømningen skulle være dårlig når alt annet er fint. Og det var jo ikke så kritisk at jeg ble lagt inn for "overvåkning" heller. Hun sa at hadde hun vært bekymra, så hadde hun lagt meg inn. Så jeg får klamre meg i det håpet, og så er jeg veldig glad for at det dukka opp noe først nå, når jeg er såpass langt på vei. For selv om en ønsker å ha de inne til minst 37+0, så går det som regel helt fint når de har fått blitt såpass store som han her er nå. Kommende storebror lå jo og i tverrleie, men han her ligger enda verre til med et fancy slags skrått leie med en vri. Hun pekte ut alle delene og hvordan kroppen slanga seg. Og ikke rart det er ekkelt å bøye seg, når ryggen ligger i en bue over navlen. Johannes lå oftest med ryggen ned.

Ja tenk kunne det bare gått knirkefritt, men sånn er det vel bare ikke :shifty: Kjedelig at hun ikke fikk sett skikkelig, men jeg håper og tror og ikke minst krysser alt jeg har for at det bare er feilmåling ja ❤️ Og bra du får komme med en gang om du blir engstelig! Da er terskelen lav :)

Nei, skal litt til med så mange ultralyder jeg har vært på til sammen med storebror og pøbelspira + x antall forskjellige leger. Vi får håpe det bare er ei feilmåling. Føles litt ekkelt at blodgjennomstrømningen i hodet til lille skal være dårlig, blir jo redd for senskader etc.
 
For en liten pøbel altså! ❤️ Forstår meget godt at du blir bekymret, det er ikke bare bare med de derre flowmåligene :rolleyes: Det vet vi alt om! Her har frøknene annenhver uke med gode flowverdier :banghead: Satser på at det bare er en feilmåling og at det ser bra ut igjen i neste uke :) Men det er godt å høre at du blir godt fulgt opp i alle fall! Måtte uka gå fort ❤️
 
Håper virkelig at det bare var en feilmåling og at det ser bedre ut på neste måling! Forstår godt at du blir bekymret og at det blir en lang uke ❤️ Håper den går fort.

Håper virkelig også det!

For en liten pøbel altså! ❤️ Forstår meget godt at du blir bekymret, det er ikke bare bare med de derre flowmåligene :rolleyes: Det vet vi alt om! Her har frøknene annenhver uke med gode flowverdier :banghead: Satser på at det bare er en feilmåling og at det ser bra ut igjen i neste uke :) Men det er godt å høre at du blir godt fulgt opp i alle fall! Måtte uka gå fort ❤️

Skikkelig stress er det!

Er det dårlig flow i navlesnor eller i arterien i hjernen der? Syns det høres litt skummelt ut, og kjenner det blir ei lang uke. Får se an mot neste helg om jeg klarer å vente til tirsdag med UL eller om jeg må ha en før helga også ...


Har sendt forespørsel om time til lege, så blir det sykemelding til permisjon tenker jeg. Fikk et spark bak til å droppe staheten min nå.
 
Skjønner godt at du er bekymret, og husk at du bare må dra inn for ekstra sjekk om bekymringen blir for stor. ❤️
Når det er sagt, dersom legene finner for høy motstand i noen av blodårene etter uke 23, vil de alltid legge deg inn for observasjon Dersom de er skikkelig bekymra :) det var det snakk om i svangerskapet hvor jeg mista, men babyen ble jo aldri stor nok. Så det kan tyde på at legen selv også heller mot en feilmpling eller at motstanden evt ikke er kritisk.

Heier videre og håper tida til neste kontroll går så raskt som mulig!
 
Skjønner godt at du er bekymret, og husk at du bare må dra inn for ekstra sjekk om bekymringen blir for stor. ❤️
Når det er sagt, dersom legene finner for høy motstand i noen av blodårene etter uke 23, vil de alltid legge deg inn for observasjon Dersom de er skikkelig bekymra :) det var det snakk om i svangerskapet hvor jeg mista, men babyen ble jo aldri stor nok. Så det kan tyde på at legen selv også heller mot en feilmpling eller at motstanden evt ikke er kritisk.

Heier videre og håper tida til neste kontroll går så raskt som mulig!

Legen her var veldig tydelig på at om hun var skikkelig bekymra så hadde hun lagt meg inn med en gang, men både hun og legen hun konfererte med var mer sikre på feilmåling (og jeg så jo at hun sleit + så at de "frekvensbølgene" var litt utydelige) så jeg har ikke panikk. Men ekkelt uansett. Reduksjon i flow i en hjernearterie høres jo så skummelt ut. Heldigvis en lege som var flink på kommunikasjon i dag. Hadde jeg hatt forrige lege nå så hadde han antageligvis stressa meg så opp at jeg hadde bedt han dra dit en annen lege og ta doppler på nytt tvert. :hilarious:

Og fostervannsmengde, flow i navlesnor, vekst og fosterbevegelse tyder jo på at alt er fint. Det var fine pustebevegelser, vann i magesekken og urinblære, så alle systemer funker. Håper virkelig han bestemmer seg for å legge seg litt lettere tilrette for neste kontroll altså.
 
Håper virkelig også det!



Skikkelig stress er det!

Er det dårlig flow i navlesnor eller i arterien i hjernen der? Syns det høres litt skummelt ut, og kjenner det blir ei lang uke. Får se an mot neste helg om jeg klarer å vente til tirsdag med UL eller om jeg må ha en før helga også ...


Har sendt forespørsel om time til lege, så blir det sykemelding til permisjon tenker jeg. Fikk et spark bak til å droppe staheten min nå.
Det er skikkelig slitsomt! Det har vært litt begge deler her, men det virker som om flowen i hjernearterien endelig har stabilisert seg til det normale. Navlesnora der i mot er en annen sak :rolleyes: Den hopper opp og ned for hver kontroll den.
Håper inderlig at uka ikke blir så lang og at han legger seg bedre til ❤️
 
Det er skikkelig slitsomt! Det har vært litt begge deler her, men det virker som om flowen i hjernearterien endelig har stabilisert seg til det normale. Navlesnora der i mot er en annen sak :rolleyes: Den hopper opp og ned for hver kontroll den.
Håper inderlig at uka ikke blir så lang og at han legger seg bedre til ❤️

Så rart den veksler sånn, har de noen formening om hvorfor? Her var flowen i navlesnor perfekt, heldigvis. Hvor ofte må du ha kontroll når det varierer sånn?
 
Så rart den veksler sånn, har de noen formening om hvorfor? Her var flowen i navlesnor perfekt, heldigvis. Hvor ofte må du ha kontroll når det varierer sånn?
Ut i fra den siste legen sa, så er de litt usikker på hvorfor. De lurt litt på om det kan være morkaken som ikke klarer å gi begge jentene det de trenger, men det virker ikke som om det er det heller. Begge vokser jo godt i hver sin kurve og alt av systemer funker som bare det. Per nå er jeg inne på kontroll hver eneste uke. Vekstkontroll og flow annenhver uke, samt en ekstra flowkontroll i mellom der, :wideyed:
 
Ut i fra den siste legen sa, så er de litt usikker på hvorfor. De lurt litt på om det kan være morkaken som ikke klarer å gi begge jentene det de trenger, men det virker ikke som om det er det heller. Begge vokser jo godt i hver sin kurve og alt av systemer funker som bare det. Per nå er jeg inne på kontroll hver eneste uke. Vekstkontroll og flow annenhver uke, samt en ekstra flowkontroll i mellom der, :wideyed:

Blir godt fulgt opp da, men er jo veldig stress med så mange kontroller! Er vel mye de ikke vet enda om sånt, og en morkake på to babyer kan jo være litt tungt for kroppen.
 
Back
Topp