Vurderer å fullpumpe

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Jeg sliter sånn med ammeteknikken. Får kun til å amme i en bestemt lenestol med masse puter. Det byr på utfordringer i det daglige. Greit nok på nettene og når jeg er alene hjemme. Men når storesøster kommer hjem fra bhg så er det så dumt å måtte sitte i den stolen som står på soverommet.
Merker og at det minker på melka. Vurderer derfor å gå over til å pumpe. Jeg fullpumpet med storesøster og det fungerte fint. Fikk ikke til å amme den gangen heller.
Så spørsmål til dere som pumper :)
Hvor ofte pumper dere?
Gir dere mme i tillegg eller har dere nok melk?
Hvorfor pumper dere? (Hvis dere ønsker å fortelle det)
 
Jeg fullpumper enn så lenge. Mini er 8dager. Jeg slet så på sykehuset med og få til riktig teknikk, måtte ha hjelp for å legge til mini så og si hver gang. I tillegg fikk han gulsot og bare sovnet på puppen etter to drag. Så ble jeg så stresset over hvor mye han fikk i seg siden han sovnet at det var ganske befriende og pumpe og kunne se hvor mye han fikk i seg.

Men jeg gir mat og pumper ca hver tredje time på dagen og har vekt han på natten hver 3,5-4time. Var på helsestasjon idag og da sa hun jeg skulle prøve og la han våkne av seg selv til mat på natten siden jeg har nok melk og han hadde lagt godt på seg. Så lenge det ikke gikk altfor lang tid.

Kan jeg spørre hvordan du gjorde det med vasking/koking av utstyr sist? Kokte du etter hver bruk? Både flaske og pumpeutstyr? Hvor lenge fullpumper du sist? :)
 
Jeg fullpumper enn så lenge. Mini er 8dager. Jeg slet så på sykehuset med og få til riktig teknikk, måtte ha hjelp for å legge til mini så og si hver gang. I tillegg fikk han gulsot og bare sovnet på puppen etter to drag. Så ble jeg så stresset over hvor mye han fikk i seg siden han sovnet at det var ganske befriende og pumpe og kunne se hvor mye han fikk i seg.

Men jeg gir mat og pumper ca hver tredje time på dagen og har vekt han på natten hver 3,5-4time. Var på helsestasjon idag og da sa hun jeg skulle prøve og la han våkne av seg selv til mat på natten siden jeg har nok melk og han hadde lagt godt på seg. Så lenge det ikke gikk altfor lang tid.

Kan jeg spørre hvordan du gjorde det med vasking/koking av utstyr sist? Kokte du etter hver bruk? Både flaske og pumpeutstyr? Hvor lenge fullpumper du sist? :)
Så bra at han legger godt på seg nå. Det er det viktigste. Fordelen med å pumpe er jo akkurat det at da ser vi hvor mye de får i seg. Jeg aner ikke hva lillegutt får i seg. Ser bare at han ikke er fornøyd enkelte tidspunkt på dagen. Jeg husker at jeg kokte pumpeutstyret etter annenhver gang. Dvs jeg kokte ikke på natten. Bare skyllet og tørket av. Morsmelk holder seg i romtemperatur i 8 timer. Så jeg konkluderte med at det ikke var farlig om pumpeutstyret ikke ble kokt oftere. Flaskene kokte jeg etter hvert bruk, men jeg har 13 flasker. En til hvert måltid. Så da kokte jeg bare i en stor krabbegryte en gang til dagen :) Jeg fullpumpet i fire måneder og delpumpet til seks måneder. Hadde fryseren full av overskuddsmelk. Så det ble ikke mye mme tilskudd før etter seks måneder. Det er mye arbeid å pumpe. Men når ammingen er så vanskelig å få til så ser jeg ingen annen utvei. For meg er ikke mme et alternativ enda. Vil gjerne gi lillegutt morsmelk. Gud jeg missunner de som får til ammeteknikken. Bare legger babyen til brystet, enkelt og greit. Utrolig at det er så vanskelig for noen av oss.
 
Jeg fullpumper om dagen fordi frøkna ikke går opp nok, og jeg må ha litt kontroll på hvor mye hun spiser :) så jeg pumper etter hver eneste gang hun spiser :) jeg gir litt nan ved siden av, men jeg bruker medela flasker med en tut som hun må suge på for å få ut melk så hun ikke blir "lat" og ikke vil ta puppen igjen dersom jeg får begynne å amme igjen :)
 
Jeg fullpumper om dagen fordi frøkna ikke går opp nok, og jeg må ha litt kontroll på hvor mye hun spiser :) så jeg pumper etter hver eneste gang hun spiser :) jeg gir litt nan ved siden av, men jeg bruker medela flasker med en tut som hun må suge på for å få ut melk så hun ikke blir "lat" og ikke vil ta puppen igjen dersom jeg får begynne å amme igjen :)
Ja det er jo lurt å holde muligheten for å amme senere åpen :) Får håpe det ordner seg etterhvert. Men viktigste er jo at babyen legger på seg. Hvor ofte spiser hun? Min spiser alt fra hver 1-2-3 time. Aldri skjeldnere. Han virker ikke tilfreds med det han får i seg. I morgen skal jeg pumpe og se hvor mye som kommer ut. Er veldig spent på det :)
 
Ja det er jo lurt å holde muligheten for å amme senere åpen :) Får håpe det ordner seg etterhvert. Men viktigste er jo at babyen legger på seg. Hvor ofte spiser hun? Min spiser alt fra hver 1-2-3 time. Aldri skjeldnere. Han virker ikke tilfreds med det han får i seg. I morgen skal jeg pumpe og se hvor mye som kommer ut. Er veldig spent på det :)
Hun spiser hver andre time på dagtid :) hun sover egentlig hele natta, men nå har vektoppgangen gått så sakte at jeg må vekke henne med kalde kluter på natta for å gi henne mat :(
 
Jeg hadde enorme problemer på sykehuset, prøvde brystskjold, masse ulike stilinger, pumpe osv. Fikk beskjed av sykehuset om å fullpumpe, så gjorde det når jeg var på sykehuset. Men var så tungt å stå opp om nettene for å pumpe før mini skulle ha mat så bestemte meg for at det her skal vi klare. Å gjennom mye tårer fikk jeg til å amme, nå har jeg brystbetennelse på ene siden og sikkelig kjøttsår så pumper på ene siden og ammer på andre. Håper at jeg skal få til ammingen også på andre siden når såret gror. Men nå får mini nærkontakt med puppen om natta og endel på dagen mens litt flaske engang iblandt. Veldig deilig å kunne amme om nettene. Syntes at å amme liggende er mye mer behagelig fordi det er ikke så vondt
 
Jeg hadde enorme problemer på sykehuset, prøvde brystskjold, masse ulike stilinger, pumpe osv. Fikk beskjed av sykehuset om å fullpumpe, så gjorde det når jeg var på sykehuset. Men var så tungt å stå opp om nettene for å pumpe før mini skulle ha mat så bestemte meg for at det her skal vi klare. Å gjennom mye tårer fikk jeg til å amme, nå har jeg brystbetennelse på ene siden og sikkelig kjøttsår så pumper på ene siden og ammer på andre. Håper at jeg skal få til ammingen også på andre siden når såret gror. Men nå får mini nærkontakt med puppen om natta og endel på dagen mens litt flaske engang iblandt. Veldig deilig å kunne amme om nettene. Syntes at å amme liggende er mye mer behagelig fordi det er ikke så vondt. Pumper ca tre ganger i døgnet
 
Jeg hadde enorme problemer på sykehuset, prøvde brystskjold, masse ulike stilinger, pumpe osv. Fikk beskjed av sykehuset om å fullpumpe, så gjorde det når jeg var på sykehuset. Men var så tungt å stå opp om nettene for å pumpe før mini skulle ha mat så bestemte meg for at det her skal vi klare. Å gjennom mye tårer fikk jeg til å amme, nå har jeg brystbetennelse på ene siden og sikkelig kjøttsår så pumper på ene siden og ammer på andre. Håper at jeg skal få til ammingen også på andre siden når såret gror. Men nå får mini nærkontakt med puppen om natta og endel på dagen mens litt flaske engang iblandt. Veldig deilig å kunne amme om nettene. Syntes at å amme liggende er mye mer behagelig fordi det er ikke så vondt
Lille er 17 dager og det er endelig nå at amming ikke får frem tårene. Det er fremdeles litt sårt, men nå går det greit☺️ Det tok tid for oss, men ser ut til å ha ordnet seg. Håper det samme skjer for dere❤️
 
Lille er 17 dager og det er endelig nå at amming ikke får frem tårene. Det er fremdeles litt sårt, men nå går det greit☺️ Det tok tid for oss, men ser ut til å ha ordnet seg. Håper det samme skjer for dere❤️
Så bra!:p Da håper jeg at det samme skjer her
 
Jeg hadde enorme problemer på sykehuset, prøvde brystskjold, masse ulike stilinger, pumpe osv. Fikk beskjed av sykehuset om å fullpumpe, så gjorde det når jeg var på sykehuset. Men var så tungt å stå opp om nettene for å pumpe før mini skulle ha mat så bestemte meg for at det her skal vi klare. Å gjennom mye tårer fikk jeg til å amme, nå har jeg brystbetennelse på ene siden og sikkelig kjøttsår så pumper på ene siden og ammer på andre. Håper at jeg skal få til ammingen også på andre siden når såret gror. Men nå får mini nærkontakt med puppen om natta og endel på dagen mens litt flaske engang iblandt. Veldig deilig å kunne amme om nettene. Syntes at å amme liggende er mye mer behagelig fordi det er ikke så vondt
Aiai det hørtes ikke godt ut! Men du er kjempe god som ikke har gitt det opp. Håper det blir bedre etterhvert og at du får amme uten smerter :)
 
Hun spiser hver andre time på dagtid :) hun sover egentlig hele natta, men nå har vektoppgangen gått så sakte at jeg må vekke henne med kalde kluter på natta for å gi henne mat :(
Sover hele natten? Så herlig :) Men sikkert lurt å få i henne noe på natten og hvis hun ikke har lagt på seg tilfredsstillende. Hvor ofte pumper du på natten? Husker jeg våknet klissvåt når jeg fullpumpet sist. Datteren min sov og hele natten. Men det gjorde ikke melkeproduksjonen :)
 
Lille er 17 dager og det er endelig nå at amming ikke får frem tårene. Det er fremdeles litt sårt, men nå går det greit☺️ Det tok tid for oss, men ser ut til å ha ordnet seg. Håper det samme skjer for dere❤️
Ja du blir herdet. Jeg hadde sår og brystbetennelse første gang. Har ikke hatt antydning til det nå. Men så bra at det har ordnet seg for dere :)
 
Hvordan går det med dere? Jeg trapper ned pumpingen og det blir mme på oss i større og større grad. Ble ødelagt av og bruke så lang tid på og pumpe på natt så etter samtale med jordmor så bestemte vi at jeg skulle slutte med pumping på natt og prioritere søvn for meg og. Det har endt med at melkeproduksjon har dalt!
 
Hiver meg med her. Jeg fikk ikke til å amme og vesla dalte i vekt. Jeg sov/spiste ikke og gikk på en smell etter bare dag 4-5 som mamma. I dialog med helsestasjonen gikk vi over på pumping og mms. Nå har vesla lagt godt på seg og alt er bra med henne.
Jeg pumper mindre og mindre dessverre. Melken er det mindre av også. Prøver i ny og ne å legge henne til brystet,Men hun blir rasende og laver seg opp. Jeg blir fort frustrert og veldig lei meg av slike situasjoner.
Jeg vipper helt på kanten til en liten depresjon. Den ligger vel der,men vil ikke kjenne etter. Det er tøft å bli mamma og tøft å oppleve å ikke kunne amme ditt barn. Men helsepersonell maser og presser på..
Men mms har reddet oss/meg❤️
Vi tar dag for dag og nyter tiden med verdens fineste jente❤️
 
Hiver meg med her. Jeg fikk ikke til å amme og vesla dalte i vekt. Jeg sov/spiste ikke og gikk på en smell etter bare dag 4-5 som mamma. I dialog med helsestasjonen gikk vi over på pumping og mms. Nå har vesla lagt godt på seg og alt er bra med henne.
Jeg pumper mindre og mindre dessverre. Melken er det mindre av også. Prøver i ny og ne å legge henne til brystet,Men hun blir rasende og laver seg opp. Jeg blir fort frustrert og veldig lei meg av slike situasjoner.
Jeg vipper helt på kanten til en liten depresjon. Den ligger vel der,men vil ikke kjenne etter. Det er tøft å bli mamma og tøft å oppleve å ikke kunne amme ditt barn. Men helsepersonell maser og presser på..
Men mms har reddet oss/meg❤️
Vi tar dag for dag og nyter tiden med verdens fineste jente❤️
Sender deg en god klem:Heartpink ikke lett å virkelig ønske å fullamme, og ikke få det til. Hvertfall ikke med det enormt dårlige helsevesnet som gir deg følsen av å være en udugelig mor. Jeg hadde fødselsdepresjoner i starten pga alt presset. Etterhvert lot jeg hver å ta noen som helst råd fordi det gjorde meg bare mer og mer frustrert. Det viktigste er at du gjør det du føler er rett for deg! Det viktigste for den lille er at mor har det bra, ikke den fordømte morsmelka!
 
Sender deg en god klem:Heartpink ikke lett å virkelig ønske å fullamme, og ikke få det til. Hvertfall ikke med det enormt dårlige helsevesnet som gir deg følsen av å være en udugelig mor. Jeg hadde fødselsdepresjoner i starten pga alt presset. Etterhvert lot jeg hver å ta noen som helst råd fordi det gjorde meg bare mer og mer frustrert. Det viktigste er at du gjør det du føler er rett for deg! Det viktigste for den lille er at mor har det bra, ikke den fordømte morsmelka!
Takk.
Jeg var ærlig med helsesøster og sa det ble for mye press,at jeg var alene med den lille så og si 24/7.. Grunnet at mannen måtte fort i jobb. Jeg så jo tydelig at jo mindre jeg sov og spiste,stresset og kavet,jo mindre melk kom der. No får jeg pumpet 1-2 ganger for dagen og får gitt henne ca 40-60 ml morsmelk og resten blir mms måltider. Så noen får hun i seg men det er grusomt å ikke kunne klare å gi barnet ditt det de mener er best.. Men 80% av mine venninner som har barn har slitt med akkurat det samme,så er ganske så vanlig. Trist det er så mye press fra første stund ungen er ute. Man får liksom ikke summet seg..
Men er en erfaring rikere.
Stå på alle sammen. :)
Som du sier så er det viktigste å gjøre som man selv føler og lytte til deg selv!
 
Takk.
Jeg var ærlig med helsesøster og sa det ble for mye press,at jeg var alene med den lille så og si 24/7.. Grunnet at mannen måtte fort i jobb. Jeg så jo tydelig at jo mindre jeg sov og spiste,stresset og kavet,jo mindre melk kom der. No får jeg pumpet 1-2 ganger for dagen og får gitt henne ca 40-60 ml morsmelk og resten blir mms måltider. Så noen får hun i seg men det er grusomt å ikke kunne klare å gi barnet ditt det de mener er best.. Men 80% av mine venninner som har barn har slitt med akkurat det samme,så er ganske så vanlig. Trist det er så mye press fra første stund ungen er ute. Man får liksom ikke summet seg..
Men er en erfaring rikere.
Stå på alle sammen. :)
Som du sier så er det viktigste å gjøre som man selv føler og lytte til deg selv!
Huff, var ikke kommet dit at det gikk ut over psyken min. Men var så trøtt og sliten at det kunne fort endt der. Så jeg pratet masse med jordmor jeg har gått til i svangerskapet, ble først enig om at jeg skulle begynne med stoppeklokke på pumpingen pga det tok for mye tid. Og etter litt ønsket hun og at jeg skulle slutte og pumpe på natt. Når jeg pumpet hele døgnet hadde jeg mer enn nok melk og hadde et overskudd, men nå har melka nesten forsvunnet på tre dager siden jeg sluttet og pumpe på natt..
 
Jeg har funnet en løsning som innebærer amming hjemme, pumpe og mme når vi er ute på ting. Det fungerer. Litt styr og mye planlegging. Jeg misunner de som får til å amme på en normal måte og bare legger babyen til brystet hvor som helst og når som helst.
 
Back
Topp