ORIGINAL: @dnim
Embrik får i seg ca 700 ml mm i døgnet, eg pumpar og gir flaske eg og. Lagar graut av mm og får i han 20-60ml 2 ganger pr dag. Av og til får me ikkje i han graut. Han et ikkje middag men et litt fruktmos.
Grunnen til at me har fått undersøkelsar no er at han brekker seg og kastar opp ein del når han får fast føde. Sidan han er født med analatresi er dei på vakt for andre misdannelsar i systemet.
Han har hatt fin vektøkning var 3400gr ved fødsel og er 8810gr i dag. Har heldigvis nok melk enda.
Brukar samme energipulver som de brukar. Legen sa i dag at dette var greitt nok inntil vidare.
I dag er han undersøkt med ultralyd (magen) og ein slags gjennomlysning (hals,svelg, spiserøyr, magesekk)
Heldigvis har me ei flink HS og åpen dialog med Riksen, so det var null problem for oss å få denne undersøkelsen. Me treng ikkje henvisning frå lege, tek kontakt med sjukehuset direkte.
Du må berre stå på, krev å få undersøkt dette. Det er utruleg slitsomt og ikkje få ungane til å ete nok!!!
Lykke til!!!!
Christopher veide 4030g da han ble født, og er nå 8380g. Han har desverre ikke gått nok opp i vekt. Og tragisk nok så bør jeg ikke tilsette slikt energipulver i maten hans, for når vi har gjort det, så har han gått bra opp i vekt, og da blir vi tatt enda mindre seriøst... Problemene våres måles i vektoppgangen, og når han går greit opp i vekt så trekker fagfolkene på skuldrene og sier "jammen han går jo greit opp i vekt, fortsett med det dere gjør"... Så nå er det slutt på pulver i maten for vår del. Dere er heldig som bor i nærheten av Rikshospitalet, de kan nok mye mer om slike problem enn de her i Bergen gjør. Vi har hatt mail-kontakt med spise- og ernæringsteamet på Riksen, og kommer nok til å ta mer kontakt med dem. Men feks, det er ingen på barneklinikken her i Bergen som har nevnt dem med et ord... Har måttet finne ut det meste selv.
Jeg har også nok melk, problemet er at han ikke vil ta det, så det går MYE melk i vasken pr dag....
Gullet her svelger mye luft når han spiser, og raper mye gjennom hele dagen, og det kan virke som om rapene "sitter fast", og at han ikke får ned mat pga det. Vi har jo sagt dette mange ganger til barnelegene, men det har aldri vært nevnt med et ord å gjøre en undersøkelse av hals/svelg etc. En slik gjennomlysning som dere har vært på ønsker jeg også, det er slik man gjerne finner svelg-problemer.
Fikk dere noen resultater av undersøkelsen?
Vi har fått utført ph-måling i spiserøret (det var noen fæle 24 timer..!!!), og han har ikke reflux/spiserørsbrokk. Ellers er det kun B12-sprøyte han har fått, og nå venter man på at den skal "virke" (kan ta intill 2,5 uke), og da skal liksom apetitten ta seg opp. Tviler nå litt på det... Har ikke sett noen tegn på det enda (1,5 uke siden den ble satt).
Han klarer ikke spise ting som ikke er ganske så tynntflytende, da brekker han seg, og begynner å sutre/grine, og så kan vi glemme mer mat det måltidet. Egentlig hadde han vært lykkelig om han slapp å spise virker det som...
Samboer har nå vært sykemeldt i 2 uker, og vi har fått erklæring fra barneklinikken slik at vi har kunnet sende søknad om pleiepenger til NAV, slik at han skal få være hjemme med oss i hvertfall ut august. Det er som du skriver utrolig slitsomt når man ikke får i barnet nok mat, og jeg hadde gått på veggene hadde ikke han kunnet være hjemme med meg nå. Før han ble sykemeldt var jeg kvalm av redsel før jeg skulle gi gullet mat... Absolutt IKKE en god situasjon!!!!
Tenkte i går på hvor mye jeg ønsket at gullet i hvertfall skulle vise glede over mat i hvertfall innimellom, og på hvor mye jeg misunner de som har barn som gaper og ønsker skjeen velkommen...
Har lest litt på disse sidene:
http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/klinikkene/detaljer?p_doc_id=32676&p_dim_id=42722
http://www.knappenforeningen.no/