Vogn

Er førstegangsfødende og ser etter en barnevogn som fungerer godt i vintervær – særlig på gangveier og i bakker med snø. Hvilke vogner anbefales? Bør jeg velge lufthjul eller punkteringsfrie hjul?
Ville valgt en vogn med litt størrelse på hjulene, og med litt grovere mønster på dekkene. Luft eller punkteringsfrie tror jeg ikke betyr så mye. Kanskje emmaljunga, Thule eller Tfk?

Ville valgt en vogn med litt størrelse på hjulene, og med litt grovere mønster på dekkene. Luft eller punkteringsfrie tror jeg ikke betyr så mye. Kanskje emmaljunga, Thule eller Tfk?
Lufthjul er mye bedre på ujevnt underlag. Tre hjul er også enklere å navigere i snø, og større hjul = bedre på snø (vi bor et sted med myye snø, is, bratte grusbakker og turstier).

Vi har hatt TFK til de to eldste og er veldig fornøyd (joggster twist og joggster 3 - eldre modeller av TFK Mono). Har fortsatt TFK joggster 3 m/ multiX bag som vi skal bruke hjemme. Senere blir den sovevogn i barnehagen siden den er stor og romslig (passer til ca. 5 år). Har i tillegg fått tak i en Babyjogger city elite mini GT til å ha i bilen, til turer andre steder/i byen (hadde samme vogn bare med harde hjul før, men den er dritt på alt annet enn fin/glatt asfalt/gulv). Med bilstoladapter for småturer.

Var innom en barnebutikk i dag og så på Thule urban glide, med store hjul (tilsvarende vår TFK joggster 3). Den er nok bra den, men mye bredere enn TFK (69 vs. 57 cm), så mindre egnet til by/buss/trange ganger/ha i bilen. Men skal visst være en bedre joggevogn, og er lettere. Den har ikke den smarte bagdelen som TFK har, som kan gjøres om til en mini-sittdel. Det er et stort minus for meg, for vi ha baby vendt mot meg så lenge som mulig (fremovervendt fra 6 mnd er for tidlig). Hadde jeg skulle hatt 1 vogn og kjøpt ny, hadde det blitt TFK Pro tror jeg (litt større hjul enn Mono) :)

Last edited:
Lufthjul er mye bedre på ujevnt underlag. Tre hjul er også enklere å navigere i snø, og større hjul = bedre på snø (vi bor et sted med myye snø, is, bratte grusbakker og turstier).

Vi har hatt TFK til de to eldste og er veldig fornøyd (joggster twist og joggster 3 - eldre modeller av TFK Mono). Har fortsatt TFK joggster 3 m/ multiX bag som vi skal bruke hjemme. Senere blir den sovevogn i barnehagen siden den er stor og romslig (passer til ca. 5 år). Har i tillegg fått tak i en Babyjogger city elite mini GT til å ha i bilen, til turer andre steder/i byen (hadde samme vogn bare med harde hjul før, men den er dritt på alt annet enn fin/glatt asfalt/gulv). Med bilstoladapter for småturer.

Var innom en barnebutikk i dag og så på Thule urban glide, med store hjul (tilsvarende vår TFK joggster 3). Den er nok bra den, men mye bredere enn TFK, så mindre egnet til by/trange ganger/ha i bilen. Men skal visst være en bedre joggevogn, og er lettere. Den har ikke den smarte bagdelen som TFK har, som kan gjøres om til en mini-sittdel. Det er et stort minus for meg, for vi ha baby vendt mot meg så lenge som mulig (fremovervendt fra 6 mnd er for tidlig). Hadde jeg skulle hatt 1 vogn og kjøpt ny, hadde det blitt TFK Pro tror jeg (litt større hjul enn Mono) :)
Det var et mye mer informativt svar enn jeg gav :happy: Her er vognen I hus. Kjøpte ny vogn til jenta vi mistet i januar så den skal lillebror selvsagt bruke. Jeg er veldig glad i emmaljunga, men det er jo mest en smaksak. Jeg synes og det er viktig å ha baby vendt mot meg lengst mulig. Og jeg liker 4-hjul bedre enn 3-hjul... men de må kunne låses i fast posisjon f.eks ved ujevnt trilleunderlag. Ville også ha en vogn med litt tyngde og som er lett å justere høyden på håndtaket da personene som kommer til å trille er mellom 1.60 og 1.90 høy. Også elsker jeg den svarte fargen med brune lærdetaljer. Vi har god plass i bilen så det er ikke så nøye hvor liten den blir. Men kommer til å kjøpe en mindre vogn som kan brukes som håndbagasje på fly. Her er pappaen pilot, så må ha en minivogn som vi får inn i småfly :happy:

Det var et mye mer informativt svar enn jeg gav :happy: Her er vognen I hus. Kjøpte ny vogn til jenta vi mistet i januar så den skal lillebror selvsagt bruke. Jeg er veldig glad i emmaljunga, men det er jo mest en smaksak. Jeg synes og det er viktig å ha baby vendt mot meg lengst mulig. Og jeg liker 4-hjul bedre enn 3-hjul... men de må kunne låses i fast posisjon f.eks ved ujevnt trilleunderlag. Ville også ha en vogn med litt tyngde og som er lett å justere høyden på håndtaket da personene som kommer til å trille er mellom 1.60 og 1.90 høy. Også elsker jeg den svarte fargen med brune lærdetaljer. Vi har god plass i bilen så det er ikke så nøye hvor liten den blir. Men kommer til å kjøpe en mindre vogn som kan brukes som håndbagasje på fly. Her er pappaen pilot, så må ha en minivogn som vi får inn i småfly :happy:
Det enkle er ofte det beste da, jeg er ikke så god på korte svar:p Kult med pilot-mann da:D

Enig i de tre du lista opp:) Har ingen erfaring med Emmaljunga selv, men vet de også har gode vogner for tur/terreng og lange folk. TFK har også styrer som kan justeres for å passer veldig høye folk. Det viktigste for snø er ihvertfall store hjul - disse små framhjulene er ihvertfall noe herk å ferdes med i snø.

Mye er smak og behag også - lurt å teste vogn i butikk eller å se på/trille brukte vogner til salgs. Noen skulle arrangert "vogntreff" slik som det arrangeres bæretreff for bæretøy:D

Det enkle er ofte det beste da, jeg er ikke så god på korte svar:p Kult med pilot-mann da:D

Enig i de tre du lista opp:) Har ingen erfaring med Emmaljunga selv, men vet de også har gode vogner for tur/terreng og lange folk. TFK har også styrer som kan justeres for å passer veldig høye folk. Det viktigste for snø er ihvertfall store hjul - disse små framhjulene er ihvertfall noe herk å ferdes med i snø.

Mye er smak og behag også - lurt å teste vogn i butikk eller å se på/trille brukte vogner til salgs. Noen skulle arrangert "vogntreff" slik som det arrangeres bæretreff for bæretøy:D
Definitivt! Er jo en jungel av vogner. Skjønner godt at man blir forvirret som førstegangsgravid. Vi arvet vogn til vår første så vi tok det vi fikk, men lærte jo etterhvert hva som var viktig for meg. Små hjul er noe herk på alt annet enn flat asfalt og kjøpesenter. Som bergenser må jeg ha en vogn som tåler brostein.. og med hytte på Geilo må den tåle grusveier og snø.

Dyrt med pilotmann :hilarious: Er jo bare på hobbybasis, og den hobbyen koster 2000 kroner+++ I timen :bag:

Definitivt! Er jo en jungel av vogner. Skjønner godt at man blir forvirret som førstegangsgravid. Vi arvet vogn til vår første så vi tok det vi fikk, men lærte jo etterhvert hva som var viktig for meg. Små hjul er noe herk på alt annet enn flat asfalt og kjøpesenter. Som bergenser må jeg ha en vogn som tåler brostein.. og med hytte på Geilo må den tåle grusveier og snø.

Dyrt med pilotmann :hilarious: Er jo bare på hobbybasis, og den hobbyen koster 2000 kroner+++ I timen :bag:
Shit, håper han betaler selv :eek: Min liker å game (ikke at det er så ofte lenger siden fritiden blir knapp med hus og 2 snart 3 barn). Synes spilla er dyre men delt på antall spilltimer er det vel veldig rimelig:angelic:

Shit, håper han betaler selv :eek: Min liker å game (ikke at det er så ofte lenger siden fritiden blir knapp med hus og 2 snart 3 barn). Synes spilla er dyre men delt på antall spilltimer er det vel veldig rimelig:angelic:
Det må han :hilarious: Han flyr heldigvis mest på simulator, men den vil jeg ikke vite hva koster :bag::confused013

Jeg møtte ei venninne i helga og trilla en godt stykke med hennes Bugaboo donkey. Overraska over hvor vinglete/ustødig den var, fikk virkelig billig plastikk-følelsen av den. Kalesjen var også skikkelig rar og skjev/vanskelig å ta ned (jamma seg hele tiden, fryktelig irriterende). Den vogna kan ikke være god/holdbar i sterk vind/snøstorm/humpete grusveier. Ikke det jeg hadde sett for meg når de er så dyre og ca. 80 % av vognene jeg ser i byen for tiden er bugaboo:rolleyes: Og teleskopstyret fikk jeg bekrefta at jeg ikke liker. Jeg har ihvertfall ikke gått glipp av noe!

Last edited:
Jeg møtte ei venninne i helga og trilla en godt stykke med hennes Bugaboo donkey. Overraska over hvor vinglete/ustødig den var, fikk virkelig billig plastikk-følelsen av den. Kalesjen var også skikkelig rar og skjev/vanskelig å ta ned. Den vogna kan ikke være god/holdbar i sterk vind/snøstorm/humpete grusveier. Ikke det jeg hadde sett for meg når de er så dyre og ca. 80 % av vognene jeg ser i byen for tiden er bugaboo:rolleyes: Og teleskopstyret fikk jeg bekrefta at jeg ikke liker. Jeg har ihvertfall ikke gått glipp av noe!
Jeg hadde motsatt opplevelse med Bugaboo. Hadde hun en godt brukt vogn, eller relativt ny? Har en venninne med Bugaboo Fox 5 Renew som jeg fikk prøve. Vi gikk ikke så lang tur, men her består gårdsplassen av kun grus, og resten av turen var på asfalt og skogssti med en del røtter. Opplevde vognen mer stabil enn hva jeg hadde forventet. Var også positivt overrasket over at kalesjen var såpass lang og god i motsetning til mange andre vogner vi har sett på. Mannen likte også denne best av alle vi har prøvd, og sparket ikke i understellet som han gjorde på Cybex Talos og Priam. Venter allikevel med å bestemme oss til vi har fått prøvd TFK mono 4. Eneste jeg ikke likte med Bugaboo var at jeg synes det var dårligere demping enn hva jeg ønsker.
Litt artig at man kan ha så forskjellige opplevelser :laughing002

Jeg hadde motsatt opplevelse med Bugaboo. Hadde hun en godt brukt vogn, eller relativt ny? Har en venninne med Bugaboo Fox 5 Renew som jeg fikk prøve. Vi gikk ikke så lang tur, men her består gårdsplassen av kun grus, og resten av turen var på asfalt og skogssti med en del røtter. Opplevde vognen mer stabil enn hva jeg hadde forventet. Var også positivt overrasket over at kalesjen var såpass lang og god i motsetning til mange andre vogner vi har sett på. Mannen likte også denne best av alle vi har prøvd, og sparket ikke i understellet som han gjorde på Cybex Talos og Priam. Venter allikevel med å bestemme oss til vi har fått prøvd TFK mono 4. Eneste jeg ikke likte med Bugaboo var at jeg synes det var dårligere demping enn hva jeg ønsker.
Litt artig at man kan ha så forskjellige opplevelser :laughing002
Vogna hennes er ca. 2 år gqmmel. Så ikke ny, men tenker at en så dyr vogn bør holde seg i god stand i mange år. Min 9+ år gamle TFK er mye stødigere (og har kvalitetsfølelse) selv om den til sammenligning er eldgammel. Samme med Babyjoggern vi har (selv om den er laga mer for asfalt/reising), og Emmaljunga- og Thule-vogner jeg har trillet andres unger i. Jeg er veldig opptatt av kvalitet da, er så møkka lei dårlige produkter som raskt blir ødelagte/slitt :inpain:

Når ungene peker på crappy plastleker o.l. og spør om å få/legge til på ønskelista, så sier jeg rett ut at sånt får de ikke, fordi det blir ødelagt nesten med en gang. Så leter vi heller etter et bedre alternativ. Sjukt mange leker som har gått istykker på de få årene de har levd! For ikke å snakke om klær - noen merker kan jo fint brukes til 3+ barn, andre blir jo utslitte før 1 barn har rukket å vokse ut dem (og vi bruker ikke engang tørketrommel). Det var off-topic, men det måtte ut:angelic:

Vi er også opptatt av kvalitet, og håper jo at vognen vi ender opp med holder til minst to barn med hyppig bruk. Mannen er dessverre mer skeptisk til TFK pga håndtaket (han likte bedre teleskophåndtak) og mener at han kommer til å sparke bena inn i stanga siden han har håndtaket på det høyeste og derfor kommer nærmere :laughing002 Han har heldigvis sagt seg villig til å se på den i butikk før vi tar en avgjørelse.

Ja, kvalitet på klær er jeg helt enig i. Vi fikk to poser med arvetøy for en stund siden med klær som er brukt av 2-4 barn. Man ser tydelig på klærne at enkelte merker har vesentlig bedre kvalitet enn andre. Leker har jeg ikke mye erfaring med, men kan se for meg at det er mye ymse kvalitet der og :(

Jeg møtte ei venninne i helga og trilla en godt stykke med hennes Bugaboo donkey. Overraska over hvor vinglete/ustødig den var, fikk virkelig billig plastikk-følelsen av den. Kalesjen var også skikkelig rar og skjev/vanskelig å ta ned. Den vogna kan ikke være god/holdbar i sterk vind/snøstorm/humpete grusveier. Ikke det jeg hadde sett for meg når de er så dyre og ca. 80 % av vognene jeg ser i byen for tiden er bugaboo:rolleyes: Og teleskopstyret fikk jeg bekrefta at jeg ikke liker. Jeg har ihvertfall ikke gått glipp av noe!
Det er en av de vognene jeg heller ikke klarer. Har samme opplevelse som deg. Men ser mange sverger til de. Jeg har brukt de mest i barnehagesammenheng. Men det er den vognen jeg liker minst av gjengangerene :bag: Har hatt et barn spesielt som åpner låsen til teleskopstyret med tærne når det skal sove.. så man vuggerog vugger... og plutselig er styret løst:confused013

Men er så gøy at smaken er som baken og hvor ulike vi alle er i jakten på vogn.

Vi er også opptatt av kvalitet, og håper jo at vognen vi ender opp med holder til minst to barn med hyppig bruk. Mannen er dessverre mer skeptisk til TFK pga håndtaket (han likte bedre teleskophåndtak) og mener at han kommer til å sparke bena inn i stanga siden han har håndtaket på det høyeste og derfor kommer nærmere :laughing002 Han har heldigvis sagt seg villig til å se på den i butikk før vi tar en avgjørelse.

Ja, kvalitet på klær er jeg helt enig i. Vi fikk to poser med arvetøy for en stund siden med klær som er brukt av 2-4 barn. Man ser tydelig på klærne at enkelte merker har vesentlig bedre kvalitet enn andre. Leker har jeg ikke mye erfaring med, men kan se for meg at det er mye ymse kvalitet der og :(
Min mann er 186, bruker 47 og sko og har jogga masae med vår TFK uten problem, så det er nok ikke noe problem, styret er langt bak uansett. Men det er jo jeg som desidert bruker vogna mest, så jeg som bestemte type vogn:p Lykke til med jakten:)

Jeg møtte ei venninne i helga og trilla en godt stykke med hennes Bugaboo donkey. Overraska over hvor vinglete/ustødig den var, fikk virkelig billig plastikk-følelsen av den. Kalesjen var også skikkelig rar og skjev/vanskelig å ta ned (jamma seg hele tiden, fryktelig irriterende). Den vogna kan ikke være god/holdbar i sterk vind/snøstorm/humpete grusveier. Ikke det jeg hadde sett for meg når de er så dyre og ca. 80 % av vognene jeg ser i byen for tiden er bugaboo:rolleyes: Og teleskopstyret fikk jeg bekrefta at jeg ikke liker. Jeg har ihvertfall ikke gått glipp av noe!
Vi har kjøpt den til de gangene vi må ha med begge to, til og fra bhg, på handlings, ferier, turer i nabolaget osv, og til det er den helt super! :D Men det er ikke noen offroad vogn, funker fint på grusveier men ikke veldig humpete veier. Det tror jeg heller ikke den er beregnet til ;) Hvis den vingler høres det ikke bra ut. Vår vingler ikke, hverken med to eller en del på :) Og så anbefaler jeg lufthjul! Da kjører den mye mer smooth, det blir ikke så humpete som med de «harde» hjulene. Men vogn er jo en smak og behovssak, der liker vi alle ulikt! :) Vi er fornøyd med vår til vårt behov/bruk så det er jo det viktigste for alle når man velger vogn - er en grunn til at det finnes så sykt mangen, alle liker forskjellig. Så vil ikke si vognen er dårlig men helt enig med deg, det er ikke en offroad vogn ;) Vi kikket litt på TFK den virket som den tålte mye røffere terreng men for oss ble den for stor og tung inn og ut av bilen og for bred, men sikkert helt konge om man kun skal gå turer og ha den inn og ut døren :)

Min mann er 194 og han elsker vår stokke trailz :D Den er stabil, høy og tåler turer i all slags stier, også snø! Her i bergen brøyter de nemlig ikke fortau når det snør… :/ så den er knallgod om man ikke vil gå krumbøyd :)

Vi kjøpte vogn og bilstol i går :Heartred Gøy og spennende å handle inn til den lille. De har salg på Barnas Hus fram til 14.9, men vogna vi endte opp med var ikke på salg da, men meldte oss inn i kundeklubben og fikk 10% avslag. Det er litt høydeforskjell mellom oss, så vi endte opp med Emmaljunga Sento Pro Ergo+ Urban. Den hadde best håndtak, det var lett å endre høyden og det ble høyt nok for mannen. Vi kjøpte også Cybex Platinum Cloud T bilstol og adapter, så vi kan feste bilstolen rett på vogna. Det er 4-6 ukers leveringstid på vogna, så jeg er glad for at vi kjøpte den nå.

Vi har vært å prøvd barnevogner i dag. Både mannen og jeg synes kvaliteten på tfk mono kjentes bedre ut enn på bugaboo, og likte håndbremsen. Dessverre synes mannen at han «sparket» for mye borti, og at bugabooen var bedre mtp høyden. Mannen likte Stokke Xplory aller best mtp høyden, men den synes jeg virker stiv upraktisk mtp at vi går en del i terreng. Da har vi hvertfall fått prøvd de som var relevante, så håper jeg vi blir fornøyde med bugaboo fox :)

Vi kommer til å gå for bugaboo fox 5 renew. Den var så lett og enkel å håndtere og passer høydene våre. Så tar den lite plass. Venter på black friday:)

Vi testet vogner i går og tenkte egentlig å gå for Cybex talos s lux. Men så kom vi til å tenke på at vi egentlig ønsker oss to tette, og da lurer vi litt på hvordan vi skal løse det. Derfor vurdert en vogn som man kan ha både eldste og yngste barnet i når det blir aktuelt. Vanskelig å vite hvor langt frem man bør tenke... Da så vi i så fall på Cybex e gazelle, men det er jo en helt annet prisklasse. Men kanskje det lønner seg i lengden?

Back
Topp