Vogn til 4 åring.

Jeg må jo si jeg forstår at man setter en 4-åring i vogn om man må på t-baner og trikker i Oslo sentrum i rushtiden og man i tillegg har med mindre barn. Eller om man skal gå 1 mil uten å bruke 3 timer på det. Bare sånn for å sette det litt på spissen.

ORIGINAL: Hyssamaia!

ORIGINAL: rodstilk

Hadde det vært på en 20 minutters lang spasertur, så hadde jeg ment at du burde parkert vogna. Men nå er det snakk om 20 minutter i morgenstresset, og da skjønner jeg godt at det er greit med vogn. Det vet dog ikke de som gir dere blikkene! ..de burde forsåvidt dradd til seg øynene og brydd seg om seg selv.

Mine ærlige menig er forøvrig at han burde gått selv, men jeg skjønner hvor du kommer fra. [;)]

enig. skjønner du kansje ikke har tid til å la han gå 20 min på morningen. det kan da fort bli til 30 - 40 min.. men du kan jo dra han på akebrett istede? andrea er 3 år, og hun har gått tur i skogen på et par timer.. og nå drar jeg hun på akebrett t/r bhg så hun ikke skal somle

Men hva er forskjellen da? Da bruker man jo heller ikke bena? Og guud forby om man ikke gjør det en tidlig morning..

Jeg synes 4 år og vogn er drøyt, MEN at det må være opp til hver enkelt og vurdere hva som er best for seg selv.
Jeg ville ALDRI sett rart på noen, og dømmer ikke noen for det, men ville sikkert sagt det hjemme etterpå at jeg så en skikkelig stor unge i vogn.

helt ærlig så synest eg 4 åringer kan gå sjøl!
skjønner jo at det er lettere for deg med vogn.og du må jo følle dine behov.
hadde nok ikkje sett rart på deg,men hadde kansje tenkt inni meg at den ungen var litt stor til vogn.
skulle eg fått min snart 4 åring til og sitte i vogn måtte eg skjora ho fast...[8D]

Jeg syns alltid at tia flyr forferdelig fort om morgenen, så jeg skjønner godt at du syns det er veldig praktisk å ha han i vogn! Han får helt sikkert tatt seg mer enn nok ut i barnehagen også, så det har jo ingenting med at gutten ikke får bevege seg! Nei, drit i alle blikkene og gjør det som er mest praktisk for deg!

ORIGINAL: Elimor

Jeg syns alltid at tia flyr forferdelig fort om morgenen, så jeg skjønner godt at du syns det er veldig praktisk å ha han i vogn! Han får helt sikkert tatt seg mer enn nok ut i barnehagen også, så det har jo ingenting med at gutten ikke får bevege seg! Nei, drit i alle blikkene og gjør det som er mest praktisk for deg!

Kunne ikke vært mere enig[:)]

Jeg ville aldri ha sett rart på noen som hadde sin 4 åring i vogn.. kan jo være av forskjellige årsaker.. som vi ikke aner..

ORIGINAL: Luremus

synes blikkene er fullstendig forståelige jeg. Drøyt nok med 3 åringer i vogn.....Sorry, det er min ærlige mening.....[&:]

samme her, har ikke bil snuppa sin vogn ble gitt bort i sommer . hun fylte tre i sept

Jeg har faktisk reagert på at det blir fler og fler store unger i vogner, syns ikke det var sånn før.
Syns det er drøyt med 3-åring i vogn jeg, men jeg glaner ikke stygt for det.. Kan jo være en grunn til det. Men såå mange du ser i byen som skaller i kalesjen og må krølle beina så tror jeg det er mer latskap, sorry...
Har ikke 4-åring selv, men jenta mi på 17 mndr vil jo ikke sitte i vogna lenger..

æ har 2 på den alderen som fortsatt sitt i vogn på længre tura (bl.a de dagan dæm ikke har b.hage og æ går mila mi) da VIL æ gå fort..og tyngden fra vogna e' med på å gi max utbytte av turen.
Men..ongan mine e' flinke turmænneska og kan gå 1-2 mil i fjellet uten problem. men da lægg vi opp tel tura som vi bruker længre tid på.da lægg vi opp turan ætter ongan sitt tæmpo.
men når æ går førr min egen del så ønske æ å holde ett mye høyare tempo!!
ka folk måtte mene om det..? could not care less [8D]

ORIGINAL: Kathrin

ORIGINAL: Minerva

ORIGINAL: Kathrin

ORIGINAL: anncita

Dere som sier det er for gale å ha vogn til 4 åring og tilogmed til 3 åring.
Regner med dere sikkert har bil?

Her er han så trøtt om morningen, at vist jeg skal la han gå selv, så må vi regne 40 minutter for å være sikker på å rekke bussen, rekker vi ikke den må vi vente en time på neste.

Så er det etter barnahagen, da er han kjempesliten og sovner ofte litt på bussturen uansett hva jeg gjør for å holde han våken, så har jeg gjerne 3 poser med varer som vi må ha med oss hjem, prøv å bære det pluss en sovende 20 kilos 4 åring ned trappene fra bussen. For så å høre på grining hele veien hjem fordi han er så sliten og trøtt.

Skal love dere at dere hadde tydd til vognen etter å ha gjort det i en uke[;)]

jeg syntes det er galt at ett frisk barn på 4 år ikke skal kunne gå.
Å nei jeg har ikke lappen å vi har 2-3 km til barnahagen.

jenta her som blir 4 har vel brukt vogn 1 gang siden hun sluttet som 2 åring,å det var da hun hadde kraftig hjernerystelse.

Men hvor god tid har du i forhold til levering/henting vs. jobb? [8|]
I dag gikk jeg og Jr. fra barnehagen til toget - fordi vi ikke hadde sjanse til å rekke bussen med ham til fots.
Jeg slutter kl.15.45 - vi var hjemme klokka 18... [8|]
Det finnes veldig mange andre ting jeg heller bruker tid på enn tråkking langs folksomme, glatte rushtidsgater - neste gang stiller jeg med brodder og bæresele.
Og jeg var utrolig glad for bæreselen når han holdt på å tryne på glatta gang på gang og jeg kunne stoppe fallet med båndet, eller stå og vente på grønn mann uten at han løp ut i veien, eller slapp å prøve å holde hånda gjennom alt for store vintervotter mens jeg balanserte barnehagesekk, håndveske og handlepose. [:)]
Men når snøen og isen er borte går vi nok tilbake til vogna en stund til, ja! Helt greit med spasertur i helgene, men på ukedagene er det om å gjøre å komme oss hjem før leggetid!

Nå er jeg fri for jobb,pga brann.men mens jeg enda hadde jobb.
Begynte på jobb 07.30 og sluttet 15.00

Det vil si først,gikk/sykklet jeg med minsta i barnahge og di andre to på skolen/SFO.så satt jeg på med ei jeg jobber sammen med til jobb (30min kjøring) så tilbake og hente dem klokka 15.30ca,s sykkle eller gå hjem igjen.

Å jeg har vært alene i snart 5 år så jeg har klart det i over 1 uke kan man vel si.

Det må jeg si - jeg bøyer meg i støvet! [:)]
Rent bortsett fra at jeg ikke ser så stor forskjell på sykkelsete/-vogn og trillevogn, da. [;)]
Kunne kaaanskje klart morgenprogrammet ditt, om jeg hadde stått opp kl.05 senest og barnehagen hadde åpnet før 7.15, men sliter som sagt med at vi, når alt klaffer perfekt, er hjemme 17.15-30.
Og i går, når G fikk gå, var vi hjemme 18.00...
Da blir det fryktelig dårlig tid til å lage middag og se på barne-TV, spise middag, bade, stelle og legge før 19.00. [&o]

Jeg ville ikke brukt det, men ser ikke noe galt i at andre ser behov for det.

Når vi går til barnehagen, så sykkler han om sommeren, om vinteren så bruker vi akebrett eller går. Men nå er det ikke så langt å gå til hans barnehage da. ca. 20-30.min når han går selv, 10-15 min når han sykkler eller jeg drar han på akebrett.[:)]

Men hvis du synes at folk ikke skal bry seg med hva du gjør (har en 4-åring i vogn)
Hovrfor bryr da DU deg om hva andre gjør/mener om 4-åringer i vogn?

[8|]

går det ann for han å sykle da? sykkelen er vel såpass liten at det ikke er noe problem å ha den med på tog og buss?

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Om man bruker akebrett å dra på i stedenfor å gå med vogn, så må det nå vre av den enkle grunn at man er redd for hva andre mener/henger seg opp i stereotyper av hva som er rett og galt? Jeg mener, det går jo ut på det samme, barnet går ikke uansett men sitter i ro hele veien - og mamma gjør all jobben!

Ja det er jo klart en logisk forklaring.[8|]

De gangene her er nok snø til at vi bruker akebrett, er fordi han gjerne vil ha med seg akebrett i bhg og leke med der. Nå bor jeg på sunnmøre, så sjelden vi har så mye snø på veiene, bortsett fra nå da, kan ikke huske sist vi hadde så mye snø. Men anyway, som regel så går han til og fra barnehagen. Tar ca 20-30 for han å gå de knappe 2 km, 10.min vist isbilen er i området på vei hjem.[8D]

Men må si det igjen, ser ikke noe galt i at andre ser behov for å bruke vogn på store barn, selv om jeg ikke har behov for det. Men folk her inne har jo meget lett for å begynne å anta ditt og datt, de som sier det, vet ikke hva det vil si å være alene med barn, de har ikke barn som er så store, de har bil osv osv osv. Ikke alltid dere har rett på de punktene altså.

ORIGINAL: Habby

Dette er litt morsomt...hehe..
For ikke så lenge siden mente noen at det er drøyt/feil eller stygt (eller hva det var) å ha barn i bånd, og nå mener noen (ikke alle) at det er også feil å bruke 3-4åringer i vogn??[8|][:-][8D]

Ok, hva skal man da gjøre??[&:]

E vel ein grunn te at de har bein?
så de kan gå..

ORIGINAL: Niiiitah87

Dette er litt morsomt...hehe..
For ikke så lenge siden mente noen at det er drøyt/feil eller stygt (eller hva det var) å ha barn i bånd, og nå mener noen (ikke alle) at det er også feil å bruke 3-4åringer i vogn??[8|][:-][8D]

Ok, hva skal man da gjøre??[&:]

E vel ein grunn te at de har bein?
så de kan gå..

Bdancer

Ja, de kan gå men ikke all verdens lenge da. Så uten vogn (eller bånd) må de bli bært hvis de plutselig slå seg vrang, og en 3-4 åring er ikke akkurat så lett å bære.[;)]

Men kor går grenså då? 4-5-6-7-8-9-10++? Alle ongår kan jo slå seg vrange uansett kor gamle de e!

Altså det finnes tydeligvis ikke noe grense - det er situasjonsavhengig (som alt annet). F eks. hvis ungen er morgentrøtt eller sliten etter lang dag i bhg da syns jeg ikke at man skal tvinge ungen til å gå.

Syns det blir for dumt å dømme folk UTEN å vite bakhistorien.
Jeg tror ikke selv ungen min kommer til å bruke vogn når han er rundt 3-4år men tror ikke jeg kommer til ål "tvinge" til å gå for det..

Har jo ingenting me tvang å jørr, de har bare ikkje någe aent valg! Enkelt og greit!
Akkurat som at sønnen min nekta å bæsja på doen då han slutta me bleia. Bæsja på doen i barnehagen, men nekta jemma.
Då fjerna eg bare pottå så han ikkje hadde någe aent valg!

min mening er at når man er 4år er man for stor til å sitte i vogn. en 4åring klarer fint å gå 20 minutter til bussen.
4åringen til søstra mi gikk til barnehagen før og den turen tok 40minutter. samme når han skulle hjem igjen.
min sønn på 3,5år har heller ikke problemer med å gå den strekningen.

men selvsagt så må man beregne litt ekstra tid når man går med barn....

Ser at mange mener at det er drøyt for en 4åring å sitte i vogn. Og det kan godt stemme det....er verken enig eller uenig, for jeg bryr meg ikke om naboen sin 4åring sitter i vogn eller ikke...[;)] Jeg dømmer ikke, og sender heller ikke noe stygt blikk, for det er ingen som fortjener det uten grunn...Tenker heller på årsak osv. men det har får jeg aldri ordentlig svar på før jeg faktisk snakker med vedkommende - derfor gdder jeg ikke å bry meg.

Mange er flink til å sammenligne sin egne barn (eller nevøen, niese osv..) med andre barn, det blir feil, mener jeg. For å kunne dømme en situasjon bør man ha alle fakta (og det syns jeg ikke man har når ser en bestemt situasjon på avstand enten på byen, butikken..).

"Barn mitt er 3/4år og går så så mye km/mil da bør din òg gjør" eller "dattera min er 3år og bruker ikke lenger bleie da skal det ikke være vanskelig for din å slutte med bleie.." blir for dumt for meg...Alle forskjellige, greit å det i baktanken[;)]

Fakta e jo at det ikkje bler brukt vogn på 4 åringer i barnehager når de sga på tur, så då betyr det nok at ein friske 4åring sga kunna gå!

Back
Topp