Vitaminer

Alita

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
hvilke vitaminer tar dere i graviditeten?
Jeg brukte Nykoplus Gravid første trimester og nå bruker jeg Nycoplus Mamma. Men den inneholder kun 200(en eller annen måleenhet) folat. Har fått med meg at Helsedirektoratet nå anbefaler 400, opp til 500mg/ug i hele graviditeten. Burde jeg da ta ekstra folat? Har en boks med bittesmå tabletter, men de inneholder 400 pr tablett. Hva anbefales? For lite eller for mye?

Godt spørsmål, hadde ikek fått med meg at de anbefalte folat gjennom hele svangerskapet. Jeg tar, når jeg husker det, helt vanlige multivitaminer. Legen sa jeg ikke trengte ta noe, men jeg synes ikke jeg spiser variert nok, så tar for sikkerhets skyld. Er folat i de multivitaminene, men ikke så mye.

Jeg tar folat, tran og D-vitaminer nå. Tar jevnlig blodprøver for å sjekke at jeg får i meg nok. Det er ikke farlig å ta for mye folat, da kroppen bare kvitter seg med det den ikke trenger :)

Kun folat de første 12 ukene, og tar bare tran nå. Folat tas for å forebygge ryggmargsbrokk, og det kan kun forebygges de første 12 ukene for da er ryggraden utviklet. Jeg ser derfor ikke poenget med ekstra folat etter dette, noe jordmor og legen min på sv.skapsklinikken var enig i. Pass på å ikke ta for mye iallfall :)

Tar multivitamin når jeg husker det. Som dessverre ikke er så veldig ofte.. tok folat over 12 uker da:)

Multivitamin. Tar og folat. Måtte kjøpe ein ny boks rett før 12 veker, så tar iallefall dei sia det ikkje kan skade.

Jordmor igår mente at det var helt unødvendig med noe annet tilskudd enn tran nå, og at resten kommer fra Sundt og variert kosthold. Til min store glede, takler ikke svelge noe mer nå :P :D

Tar ingenting nå. Spiser endel fisk som vanlig. Sluttet med folat da det ikke har noen hensikt nå. Ellers viser blodprøver fine lager av vitaminer:)

Tror nok 600 mg folat skal gå greit.:) jeg tok 600 i 1.trimester. 800 mens jeg ventet på å bli gravid.

Nå tar jeg kun 1 nycomed multivitamin hver dag.:) I den er det 200 mg.

Jeg mangler jern og en del vitaminer, så jeg tar trankapsler, jernkapsler og folat. Samtidig prøver jeg å spise sunt og variert.

Du kan trygt overskride anbefalt dose folat, men dersom du spiser en del grønnsaker er sannsynligvis 200 mg tilskudd nok. Etter tolvte uke er dessuten faren for ryggmargsskader og leppe/ganespalte over. Jeg fortsetter med folat fordi jeg har økt risiko for morkakeløsning.

Kom på en ting: Selv om det ikke er dårlig å ta ekstra folat, kan det tulle med resultatet på enkelte blodprøver. Greit å vite.

Back
Topp