Vitaminer !??

Jeg og bruker disse ferdig vitaminpakningene fra apoteket. Den for 1 trimester er med folat, mens den fra 2 trimester og ammende er uten (men med ekstra kalsium tror jeg).

Fastlegen måler hb (hemoglobin/blodverdi) og serum-ferritin (jern) ved kontroll. Svaret skrives på helsekortet. Hvis man ligger lavt i jern anbefales det at man starter med tilskudd med en gang. Er du på middelnivå så anbefales start rundt uke 20, og hvis man har et høyt nivå skal man ikke ta tilskudd. 

Under svangerskapet er jernbehovet større en normalt, spesielt i siste del av svangerskapet. Dette er fordi kroppen øker blodvolumet med nesten 50% under svangerskapet for å ha nok blod til å forsyne babyen med næring og oksygen gjennom morkaken. 

Til hver røde blodcelle (hb) trenger kroppen et jern atom. Jobben til de røde blodcellene er å transportere oksygen til cellene våre. Hvis du har for lite jern klarer ikke kroppen å produsere det ekstra antallet røde blodceller som kroppen trenger. I ukene 25-30 er det størst fall i produksjonene, men den vil stige igjen mot slutten hvis du får i deg nok jern. 

Er du usikker i forhold til jerntilskudd så hør med fastlegen om prøvene han/hun har tatt. Vi vil jo ikke ha for lite blod.

Hilsen sykepleieren :)

 
Jeg bruker Lifecare sin gravidpakke fra Apoteket. Men er enig med mange andre i at den er litt voldsom. Der har du 4 tabletter om dagen , og noen av de er forferdelig store. Tvinger de i meg bare for å være sikker på at jeg får i meg alle vitaminene og mineralene jeg skal , siden jeg har dårlig matlyst.

Hadde matlysten vært bedre ville jeg nok bare ha satset på omega 3 kapsler og godt variert kosthold :-b
 
Prøver å få i meg det meste gjennom kosten, men skal begynne med jern i neste uke.
 
Jeg tar omega-3 med multivitaminer og jern pga. jernmangel. 
 
Back
Topp