Vitaminer !??

ColgateSmile

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Tar dere noe ekstra vitaminer eller kosttilskudd nå under svangerskapet??? Isåfall, hva?? =)
 
jeg tok omega3, men siden de ikke er så bra likevel så tar jeg ingenting, men skal kjøpe d- vitamin(må bare huske det!!).
 
tran og biovit - tar det av gammel vane sammen med datteren min.
Hvorfor skal man ikke ta omega3 nå da? er jammen ikke lett å følge med i timen lenger!
 
Jeg har tatt et par pakker av de gule gravid-vitmain/mineral tilskudd pakkene man får kjøpt på apoteket. Men jeg synes de var dyre, udrøye og ubehagelig store tabletter, så nå tar jeg gravitamin og tenkte jeg skulle kjøpe Møllers Dobbel ved siden av (må bare huske å kjøpe det).
Det står på Gravitamin tablettene at de bare skal brukes de 3 første månedene, men det er disse jeg har brukt i begge mine andre svangerskap og det har nå gått strålende. Tror det er pga folat, noe nytt som har kommet om det siden jeg var gravid sist, men jeg har lest at det kroppen eventuellt får for mye av folat blir skilt ut i urinen, så da ser jeg ikke helt problemet. 
 
Var hos jordmor på torsdag og da spurte jeg om det var noe jeg burde ta, hun sa det eneste var tran, og de anbefalte da i flytende form.
 
Min jordmor sa også at vi kun trengte ta tran evt omega3 om vi spiste frukt og grønt. Siden jeg har lite matlyst sa hun det var ok at jeg tok vitaminer også... Ellers hadde det vært unødvendig. Jeg tar derfor lifeline gravid...
 
Jeg tar vitamine B-total pga B-vitaminmangel
Så tar jeg Omega-3 en kapsel om dagen ikke to.Så tar jeg 1 gram c-vitamin brusetablett, da jeg har veldig lavt med jern men kan ikke ta jern så må ta c-vit for å øke jernopptaket...
 
Min jm sa jeg ikke trengte ta noe spes, foruten folat til å begynne med. Kunne gjerne ta tran om jeg ikke spiste nok fisk. Fra uke 20 skal jeg begynne med jern annenhver dag. Jernnivået mitt nå er fint (godt over minstegrensa), men da jernnivået gjerne synker rundt den tiden anbefalte hun litt tilskudd :) 
Beste er vel å avklare med egen jm/lege om man er i tvil.
 
Jeg har tatt folat de første 3 månedene både forrige svangerskap og nå. Forrige gang fikk jeg beskjed ganske sent i forløpet at jeg burde ta noe jern, var vel i uke 30 eller enda seinere.. tok det noen dager, også var de pyton å få i seg så jeg sluttet..

Jeg tar ikke noe nå. Tran orker jeg ikke tanken på i alle fall! Da får det heller bli litt makrell i tomat innimellom..
 
Er ikke så flink å huske det, men når jeg husker det så tar jeg trio-B pga bvit mangel. Og jern pga jernmangel, omega3 og kanskje litt c-vit. Spesielt nå som jeg er syk, så tar jeg masse c-vit :)
 
Jeg tok folat fra det øyeblikket vi bestemte oss for å prøve (omtrent 3 mnd). Har igrunn vært veldig flink til å ta vitaminer, tar nå sånn gravidvitaminer fra apoteket. Men de er som nevnt store og ekle, så har kastet opp et par ganger pga de. Og nå krymper halsen min bare jeg tenker på dem, så tar de ikke daglig lenger. Tenkte også å begynne å ta jern tilskudd etterhvert :) Jeg spiser dårlig med frukt og grønt, og fisk. Så vil være sikker på at jeg får i meg det jeg trenger. Når jeg var hos legen anbefalte han vitamin a og vitamin d for gravide. Tror han henter info fra helsedirektoratet.
 
Jeg tok folat de tre første månedene. Det er ikke anbefalt å ta folat utover det, med mindre man har en medisinsk grunn for det. Husker det var oppe i nyhetene her for en stund siden at for mye folat kunne føre til ett eller annet som jeg ikke husker, men at man ikke fant grunn til å endre rådene til gravide om å ta folat første trimester, da dette kun var en begrenset periode.

Nå tar jeg vitaminpakke for gravide og ammende som jeg kjøper på apoteket. Matlysten er ikke helt på topp, så jeg synes det er greit å fylle på med litt vitaminer.
 


LadyOnHeels skrev:
jeg tok omega3, men siden de ikke er så bra likevel så tar jeg ingenting, men skal kjøpe d- vitamin(må bare huske det!!).

Hvorfor er det ikke bra å ta omega 3?? Har akkurat begynt å ta møllers dobbel. Liker absolutt ikke fisk, så er greit å få i seg litt omega 3 da....Tar i tillegg en multivitamin uten vitamin a og d, siden det er i møllers dobbelen. Legen her har bare nevn omega 3 tilskudd...

Gikk på folat 3 første mnd ja...og jerntilskudd en stund da jernlagrene var lave. Men har sluttet med de nå...

 
Jeg tar Omega-3 og multivitaminer.
Kjøpte de fra butikken Sunkost, de sa at det skulle være naturlig. Ikke noe tilsettinger tilsettinger og sånn.
 


ColgateSmile skrev:


LadyOnHeels skrev:
jeg tok omega3, men siden de ikke er så bra likevel så tar jeg ingenting, men skal kjøpe d- vitamin(må bare huske det!!).

Hvorfor er det ikke bra å ta omega 3?? Har akkurat begynt å ta møllers dobbel. Liker absolutt ikke fisk, så er greit å få i seg litt omega 3 da....Tar i tillegg en multivitamin uten vitamin a og d, siden det er i møllers dobbelen. Legen her har bare nevn omega 3 tilskudd...

Gikk på folat 3 første mnd ja...og jerntilskudd en stund da jernlagrene var lave. Men har sluttet med de nå...


oljen i omega 3 tabelettene er ikke fra norge (eller noe i den duren) og var ikke helt bra så han øverste i mattilsynet hadde sagt i et intervju at han ville tatt maks 3 omega 3 tabeletter i uken grunnet dette. 
 
Tok folat i starten. Så tar jeg biovit og tran. Æsj. Tok omega 3 , men ble frarådet det på sjukehuset. Det har vært flere dokumentarer og oppslag om at omega 3 kapslene er harske og spiser opp vitaminer og antioksidanter kroppen trenger. Sjukehuset inforte meg om at det kom til å bli felles info og råd spes til gravide om å ikke ta omega 3.
 
Jeg tar multivitaminer + folat. I sist svangerskap sluttet jeg med folat da legen sa jeg kunne, men endte opp med helt sykt behov for all mat med folat. Derfor begynte jeg med folat igjen og da forsvant behovet. Denne gangen fortsetter jeg bare med folat til fødselen. Overflødig folat skilles ut i urinen.
 


Fitness skrev:
Jeg tok folat de tre første månedene. Det er ikke anbefalt å ta folat utover det, med mindre man har en medisinsk grunn for det. Husker det var oppe i nyhetene her for en stund siden at for mye folat kunne føre til ett eller annet som jeg ikke husker, men at man ikke fant grunn til å endre rådene til gravide om å ta folat første trimester, da dette kun var en begrenset periode.

Nå tar jeg vitaminpakke for gravide og ammende som jeg kjøper på apoteket. Matlysten er ikke helt på topp, så jeg synes det er greit å fylle på med litt vitaminer.



De vitaminpakkene på apoteket er det jo folat i, så da tar du jo fortsatt folat? :)
 


xhegex skrev:


Fitness skrev:
Jeg tok folat de tre første månedene. Det er ikke anbefalt å ta folat utover det, med mindre man har en medisinsk grunn for det. Husker det var oppe i nyhetene her for en stund siden at for mye folat kunne føre til ett eller annet som jeg ikke husker, men at man ikke fant grunn til å endre rådene til gravide om å ta folat første trimester, da dette kun var en begrenset periode.

Nå tar jeg vitaminpakke for gravide og ammende som jeg kjøper på apoteket. Matlysten er ikke helt på topp, så jeg synes det er greit å fylle på med litt vitaminer.



De vitaminpakkene på apoteket er det jo folat i, så da tar du jo fortsatt folat? :)


Mulig det, jeg har kastet pakningsvedlegget. Jeg bruker det som er anbefalt fra 2.trimester og i ammeperioden, så da går jeg ut fra at det er trygt å spise det! Jeg bare nevnte det jeg mener å erindre fra nyheter for en tid tilbake angående det å ta folat. Som skrevet, så husker jeg ikke så mye mer enn akkurat det :)
 
1.trimester: Lifecare GRAVID
2 trimester: Lifecare Gravid+ammende, som jeg skal fortsette å ta hele ammeperioden.
Det med jern vet jeg ikke... anbefales det for alle gravide?
 
Back
Topp