Visste dere at...

Polly84

Gift med forumet
jentene i juni13
Novemberfnuggene 2023
Hvis vi som har termin i slutten av Juni, føder etter 1Juli, får 2uker til å permisjon :)

Ny fordeling av foreldrepengeperioden mellom mor og far

Publisert 04.02.13. Sist endret 05.02.13.
Endringene innebærer en ny fordeling av foreldrepengeperioden mellom mor og far fra 1. juli 2013. I tillegg utvides den totale foreldrepengeperioden med 2 uker.

Foreldrepengeperioden deles i tre med en mødrekvote, en fedrekvote og en periode som foreldrene kan dele mellom seg.
Endringen innebærer at det innføres en mødrekvote. Dermed får far og mor rett til en like stor del av perioden etter fødsel. Den resterende del av perioden, fellesperioden, bestemmer foreldrene selv hvordan de vil fordele. Foreldrene må aktivt ta stilling til og planlegge hvordan de skal fordele fellesperioden.
Endringene gjelder for fødsler og omsorgsovertakelse ved adopsjon fra 1. juli 2013 og senere. Fra samme tidspunkt utvides fedrekvoten fra 12 til 14 uker. Fra 1. juli er også mødrekvoten på 14 uker.
Stønadsperioden for foreldrepenger fra 1. juli 2013 :

Er dette bare far altså?? For det sto faktisk noe helt anna før i dag.

Far får 2 uker lengre permisjon forbeholdt seg selv dersom man føder etter 1. juli. Dette vil jo sånn sett kun ha betydning for far dersom han kun skal ta ut fedrekvoten :) som da blir forlenget med 2 uker. Men, permisjonslengden blir uansett forlenget med 2 uker.. Far kan da ta ut 14 uker fedrekvote utenat dette "går ut over" mor sin kvote. Dersom far i utgangspunktet skulle ta ut mer enn 14 uker vil dette da også "gagne" mor, ettersom det er flere uker å ta av.. :)

Etter hva jeg har skjønt da :)

Far får 2 uker lengre permisjon forbeholdt seg selv dersom man føder etter 1. juli. Dette vil jo sånn sett kun ha betydning for far dersom han kun skal ta ut fedrekvoten :) som da blir forlenget med 2 uker. Men, permisjonslengden blir uansett forlenget med 2 uker.. Far kan da ta ut 14 uker fedrekvote utenat dette "går ut over" mor sin kvote. Dersom far i utgangspunktet skulle ta ut mer enn 14 uker vil dette da også "gagne" mor, ettersom det er flere uker å ta av.. :)

Etter hva jeg har skjønt da :)
Jeg tror jeg ble klokere....hehe. Trodde det var ment for mor jeg, for når jeg var hos jm i går så nevnte hu dette. Men ikke noe om hvem det egentlig gjaldt. Men da er det far som får de 2ukene ja.....:)

Jeg tror jeg ble klokere....hehe. Trodde det var ment for mor jeg, for når jeg var hos jm i går så nevnte hu dette. Men ikke noe om hvem det egentlig gjaldt. Men da er det far som får de 2ukene ja.....:)

Ja, han kan ta ut to uker ekstra uten at det går av mor sin "kvote".. :)
Dersom far i utgangspunktet skulle ta mer enn sine 12 uker (14 uker eller mer), så har jo han allerede fylt opp fedrekvoten, og disse ukene kan da gå til å forlenge mor sin permisjon.. :)

Det er far sine uker, men uansett så blir jo deres permisjon to uker lengere. Altså to uker mindre og fåtilog gå opp i forhold til barnehagestart osv.

Jepp, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg vil IKKE gå over terminen, så da tar jeg heller gledelig 2 uker perm ekstra uten lønn... :)

Men, jeg bestemer vel ikke selv når lillegutt velger å komme.... :S
eller kanskje litt. :P

Jepp, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg vil IKKE gå over terminen, så da tar jeg heller gledelig 2 uker perm ekstra uten lønn... :)

Men, jeg bestemer vel ikke selv når lillegutt velger å komme.... :S
eller kanskje litt. :p
Heeelt enig :P

Back
Topp