Vippestol

Ransua

Gift med forumet
Hei,

Usikker på hvor denne posten hører hjemme her på forumet...

Når begynte dere å bruke vippestol?

Min er fire måneder og har enda ikke testet den ut. Fysioterapeuten har nemlig frarådet (ikke bare oss, men sånn generelt) bruk av vippestol til baby er seks måneder gammelt.
Vil derfor høre om hvordan andre har gjort det:-)

Og hva med når dere spiser middag? Får mini sitte i vippestol ved middagsbordet?

Vi har en vippestol som blir lite brukt, til middag sitter hun i newborn sete på tripptrapp stol. Hun er 3 mnd. Aldri hørt at de ikke skal brukes før 6 mnd. Vil tro at det er greit så lenge de ikke sitter der hele dagen :)

Min begynte vel å sitte litt i vippestolen da han var 4 uker gammel, bare mens vi spiste middag hvis han var våken.

Den ble tatt i bruk ganske tidelig. Lenge før 6 måneder. Men ikke ofte og lenge av gangen. Typ 10 min mens jeg tok en dusj og kledde på meg, eller når vi spiste middag ol :)

Vi brukte heller newbornsete på tripp trappen under middagen, de få gangene han ikke lå på puppen og mannen min matet meg mens jeg ammet. :P

Vår vippestol kan brukes fra de er nyfødt, fordi høyde på rygg og fotenden kan justeres. Så om man legger ned ryggen og tar opp beina, ligger babyen i et lite rede nesten. Passer nesten bedre når de er helt små enn når de blir større og kanskje vil sprette litt, for den gynger ikke så godt :p

Skal bruke nyfødtsete på tripptrappen når vi spiser da, med mindre mini sover.

Vi brukte vippestol i kolikkperioden, men typisk bare mens jeg tok en dusj eller spiste litt, maks 10 min om gangen tenker jeg og maks to ganger i døgnet.

Brukte vår med en gang. Den kan legges ned og bli som en seng, så det gikk fint.

De få gangene vi spiser ved spisebordet, så er hun enten i vippestolen eller babygym :)

Haha skulle jeg ventet til de var 6 mnd kunne jeg bare glemt å kjøpe en. Eldstemann gikk rundt bordet han på den tiden..
Nei vi brukte den omtrent fra nyfødt. Hadde en med justerbar liggestilling og vibrasjon som hjalp mot kolikk hos eldste.

Uten vippestol hadde jeg ikke fått hverdagen til å gå rundt, med tre små☺️☺️ Men når mine har vært 6 mnd har de kommet seg ut av vippestolen selv, så skulle jeg ventet til da hadde jeg ikke kjøpt☺️ Har brukt fra de har vært nyfødt-med velsignelse fra helsesøster-fysioterapeut og manuellterapeut!

Lurer på hvor fysio har den informasjonen fra, for det er ikke på pensum i utdanninga.

Ved 6 måneder kan jo noen barn klatre ut selv av vippestol.

Begynte da han var en mnd.

Vi kjøpte vippestol når hun var 7 uker, hadde jeg vist hvor mye enklere hverdagen hadde blitt med den, hadde vi kjøpt den før. Hun roer seg fort i den når vi legger den bak og vipper den med foten. 5 min så sover hun, mot 30 min byssing på stuegulvet. Når vi spiser sitter hun i Stokke newborn sete, dersom hun er våken.
Fysioterapeut på helsestasjonen sa at det var helt ok så lenge det ikke var for ofte og lenge av gangen.

Mener ikke din fysio vippestol som i stol? De fleste vippestoler i dag er jo ergonomisk tilpasset fra nyfødt.. men jeg er enig med fysio at man ikke skal la de sitte oppreist før de gjør det selv (og der er jo noen 6 mnd mens andre mindre). Vi tok i bruk vår med engang. Da har var 6 mnd klatra han ut av vippestolen sin.

Har ikke hatt behov for vippestol egentlig. Kjøpte en på tilbud til noen hundre lapper før fødsel fordi alle mente at det ville være så praktisk. På helsestasjon ble vi frarådet å bruke den. Men nå er jo babyen såpass stor at det ikke gjør noe å bruke den i noen minutter, men skjønner at det ikke hadde vært krise å bruke den tidligere...

Takk for gode svar:-)

Jeg har hørt at de helst skal veie over 3,5 kg..? Bare av en venninne da, så vet ikke hvor hun har det fra, men hun fikk premature barn.. så det vil si at de fleste kan bruke fra fødsel isåfall :) Jeg drøyde det uansett litt og ventet til han var 1mnd :)

Back
Topp