Vippestol

Jeg har hørt at de helst skal veie over 3,5 kg..? Bare av en venninne da, så vet ikke hvor hun har det fra, men hun fikk premature barn.. så det vil si at de fleste kan bruke fra fødsel isåfall :) Jeg drøyde det uansett litt og ventet til han var 1mnd :)

Men har man en sånn stol som vi har hvor barnet ligger på samme måte som på et fang eller noe, at de ligger flatt på rygg og rompa, med beina litt hevet, så har vel ikke slikt noe å si? Trodde det var mest slike vippestoler eller posisjoner hvor ungen blir mer sittende og det blir vekt på hoftene, at det er noe man bør begrense og vente til de er eldre?

Men har man en sånn stol som vi har hvor barnet ligger på samme måte som på et fang eller noe, at de ligger flatt på rygg og rompa, med beina litt hevet, så har vel ikke slikt noe å si? Trodde det var mest slike vippestoler eller posisjoner hvor ungen blir mer sittende og det blir vekt på hoftene, at det er noe man bør begrense og vente til de er eldre?
Ja, det er sikkert forskjell på vippestoler. Jeg tenker at jo mer de ligger jo bedre, men jeg er ingen ekspert ;) vi har en hvor han sitter litt mer enn ligger, så derfor bruker jeg den ikke så mye :)

Nå bruker jo vi den enda til ettåringen (under oppsyn selvsagt men hun sitter i den på lørdag når vi spiser rundt salongbordet (pizza og film med ungene) for tripptrappen er jo altfor høy der.)
Eldstemann bruke den som lenestol lenge etter at han gikk. Vi satte den på bratteste og tok av den stroppen over magen /mellom beina.

Men den praktiske nytten i av stolen er jo størst til små babyer. (og var større for de eldste enn yngste. For nå har tripptrappen newborn sete. Det hadde den ikke før)

Men lenge før seks mnd ja, vi har brukt den på bitte små. På flateste stille og selvsagt ikke i timesvis. Nå brukes den mest for å holde henne i ro et lite øyeblikk ;-)

Om du ikke har følt et behov for å bruke vippestol hittil er det ingen grunn til å begynne med det nå. Vi hadde ikke vippestol og ikke var det savnet heller. Vi hadde stokke newborn sete på tripptrapp så hun kunne sitte sammen med oss om hun var våken når vi spiste middag. Og når hun begynte med mat satt hun i tripp trapp stolen med bøyle.

Om du ikke har følt et behov for å bruke vippestol hittil er det ingen grunn til å begynne med det nå. Vi hadde ikke vippestol og ikke var det savnet heller. Vi hadde stokke newborn sete på tripptrapp så hun kunne sitte sammen med oss om hun var våken når vi spiste middag. Og når hun begynte med mat satt hun i tripp trapp stolen med bøyle.
Smart. Jeg har siden desember brukt den dn håndfull ganger. Etter toppen 5 minutter begynner hun å gråte og vil ut. Hun har begynt å snu seg på magen, litt greiere å ha henne i den når hun maser om komme høyere opp på kjøkkenet.

Til nummer to må vi sikkert kjøpe en ny tripp trapp stol - får kjøpe duppedingsene til den. Har arvet en som er eldre enn 2000, ingen av de ulike tilleggene er kompatible med modeller som er eldre :-(

Back
Topp