Vinterbaby :-)

Ja det et fort gjort å glemme oss. Godt sagt:)
Jeg fikk skikkelig skjennepreke av både jordmor og Lege pga brystbetendelsen min. Jeg hadde ikke brukt Ull innlegg da jeg hadde vært ute å de engangs innlegga hadde trekt igjennom. Så jeg har lært på det harde måten. Ikke å anbefale ;)

Jeg fikk skikkelig skjennepreke av både jordmor og Lege pga brystbetendelsen min. Jeg hadde ikke brukt Ull innlegg da jeg hadde vært ute å de engangs innlegga hadde trekt igjennom. Så jeg har lært på det harde måten. Ikke å anbefale ;)
Høres ikke godt ut nei.. Men noen ganger må lære sånn ja, er ikke bare unga;)

Her i Stavanger blir det sjeldent farlig kaldt. Tror ikke jeg kommer til å hamstre ulltøy til baby, min nr 2 reagerte på ull til han ble rundt 10mnd'er. Og det gikk fint uten, pakka han godt inn i dunposen med dressen :)

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Samme her, her har begge mine reagert på ull i form av utslett - atopisk eksem. Takler ikke ull selv, så kalt merinoull som ikke klør (tull spør du meg :p ) kjøper kun ull med to lag, der innerste laget ikke er av rent ull siden kidsa har reagert på det. Devold ull liker jeg godt, eneste jeg bruker til både ungene og meg -- vill har vist også sånn tolags men det har jeg ikke prøvd. Jeg er ikke sånn kjempe fan av ull så sant en ikke har planer om å være ute store deler av dagen, på tur eller i bhg. Men klart, kommer til å ha noe ull liggende i tilfelle veldig kalde dager..

Eller ullinnlegg er gull! Gidder ikke noe brystbetennelse igjen, det er driiiit vondt!

Jente 2010 & 2012 <3

Har september og oktober barn ( ikke akkurat vinter barn )
Men som de fleste sier her Ull er viktig så lenge barnet tåler det. Minste mann har atopisk eksem og tåler ikke ull rett på huden.
Lammeskinn til vogn og dunpose.
Ammeinnlegg i ull annbefales på det sterkeste. De engangs innleggene går det meste igjennom å på vinteren er det veldig lett å få brystbetendelse. Jeg fikk det sist å jeg ble veldig syk. :( Fikk skyhøy feber og lå å rista i senga. Så husk å ta vare på dere selv også i vinter kulda. Vi er nesten like sårbare som babyene den første tiden.
Hva gjør man om man ikke tåler ull? Med tanke på ammeinnlegg, har tenkt lenge og lett mye. Dette er sannelig ikke enkelt :o

Hva gjør man om man ikke tåler ull? Med tanke på ammeinnlegg, har tenkt lenge og lett mye. Dette er sannelig ikke enkelt :eek:

Da legger du det utenpå genseren. Mellom evt t-shorte og genser. Ulla trekker ikke igjennom fuktigheten slik som engangsinnleggene gjør.
Bh vil bli våt, men du vil ikke bli kald pga at den trekker til seg fuktigheten men den går ikke igjennom.

( Ble det rotete eller skjønner du ? :P )

Da legger du det utenpå genseren. Mellom evt t-shorte og genser. Ulla trekker ikke igjennom fuktigheten slik som engangsinnleggene gjør.
Bh vil bli våt, men du vil ikke bli kald pga at den trekker til seg fuktigheten men den går ikke igjennom.

( Ble det rotete eller skjønner du ? :P )
Åjaa! Er ikke hyperallergisk så annet innlegg innom kan fungere, kanskje bambus?

Trodde ullinnlegg måtte være inntil huden, men da er jeg mer trygg på ammeperioden min :D

Åjaa! Er ikke hyperallergisk så annet innlegg innom kan fungere, kanskje bambus?

Trodde ullinnlegg måtte være inntil huden, men da er jeg mer trygg på ammeperioden min :D
Aldri brukt bambus, men kan godt være det fungerer :)

Så lenge du har Ullinnlegg når du går ut så skal du være berget :) Bare pass på at om du har et innlegg i tillegg at det ikke blir for fuktig. Da er du like langt.

Hvordan reagerer babyer på ull? med kløe, eller blir det utslett? Har aldri vært borti at babyer ikke har tålt ull før :-) Men etter det jeg leser er det ganske vanlig..? :-)
Han fikk utslett, hovnet opp og ble rød, vet ikke om han klødde da han var så liten, men så ikke bra ut. Jeg har hatt atopisk eksem og antar han har arvet det, ull er da det verste man kan ta på huden..

Samme her, her har begge mine reagert på ull i form av utslett - atopisk eksem. Takler ikke ull selv, så kalt merinoull som ikke klør (tull spør du meg :p ) kjøper kun ull med to lag, der innerste laget ikke er av rent ull siden kidsa har reagert på det. Devold ull liker jeg godt, eneste jeg bruker til både ungene og meg -- vill har vist også sånn tolags men det har jeg ikke prøvd. Jeg er ikke sånn kjempe fan av ull så sant en ikke har planer om å være ute store deler av dagen, på tur eller i bhg. Men klart, kommer til å ha noe ull liggende i tilfelle veldig kalde dager..

Eller ullinnlegg er gull! Gidder ikke noe brystbetennelse igjen, det er driiiit vondt!

Jente 2010 & 2012 <3
Akkurat samme her, hehe, hater ull da jeg hadde atopisk eksem som liten, men ble tvunget til å bruke det. Har aldri sett sånn to-lags.. Det var jo et bra tips :)

Akkurat samme her, hehe, hater ull da jeg hadde atopisk eksem som liten, men ble tvunget til å bruke det. Har aldri sett sånn to-lags.. Det var jo et bra tips :)

Veeeldig fornøyd med 2 lags - innerste laget er syntetisk men skal trekke til seg fuktighet samtidig som det ikke blir kaldt og klamt etter som jeg har forstått, ca samme funksjon som ull vil jeg tro. Devold får en kjøpt på sportsbutikker bare, samme med vill. Litt dyrt men helt supert for de med sart hud spes!

Jente 2010 & 2012 <3

Han fikk utslett, hovnet opp og ble rød, vet ikke om han klødde da han var så liten, men så ikke bra ut. Jeg har hatt atopisk eksem og antar han har arvet det, ull er da det verste man kan ta på huden..

Auda, høres ikke bra ut nei. :-( Mannen min har hatt forskjellig eksem, han har vokst av seg det meste men plagdes mye som gutt... så er kanskje en sjanse for at bebis også kan få det. Jenta vi har fra før har heldigvis ikke noe tegn til eksem enda iallefall :-)

Me fikk en en sånn ullheldress til jenta. .ikke bruka den, da den ikke passer før neste år.. :-P
Men den har bomull inni og ull utenpå.. den e fra "vossatassar" vet ikke om det er bedre eller hva men den e veldig myk inni. Andre med erfaring fra dette merket?
Kanskje den e fin til barn med allergi?

Her er den vi fikk, men sikkert mer å se inne på heimesida til vossatassar.no :-)
http://www.fjellsport.no/vossatassar-heildress-bla-monsterull-merinoull.html?utm_source=prisguide_no

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Last edited:
Jeg har ikke eksem, men opplever at så og si alt av ull klør, også kløfri ull/merinoull, hehe. Klarer ikke ha det innerst mot kroppen...

Me fikk en en sånn ullheldress til jenta. .ikke bruka den, da den ikke passer før neste år.. :p
Men den har bomull inni og ull utenpå.. den e fra "vossatassar" vet ikke om det er bedre eller hva men den e veldig myk inni. Andre med erfaring fra dette merket?
Kanskje den e fin til barn med allergi?

Her er den vi fikk, men sikkert mer å se inne på heimesida til vossatassar.no :)
http://www.fjellsport.no/vossatassar-heildress-bla-monsterull-merinoull.html?utm_source=prisguide_no

Jeg har ikke erfaring med ullplagg fra vossatassar, men har en del uteklær/luer/sokker fra vossatassar, og er veldig fornøyd med det :-)

Vil ikke effekten av ullplaggene forsvinne når det er bomull innerst da? Tenker pusteegenskapene, og hvis babyen blir svett og fuktig.. Men er vel bedre enn bare bomull likevel :-)

Jeg har ikke erfaring med ullplagg fra vossatassar, men har en del uteklær/luer/sokker fra vossatassar, og er veldig fornøyd med det :-)

Vil ikke effekten av ullplaggene forsvinne når det er bomull innerst da? Tenker pusteegenskapene, og hvis babyen blir svett og fuktig.. Men er vel bedre enn bare bomull likevel :-)
Tenker det samme..blir som me har sagt tidlig om å ha ull innerst..men ja eg vet ikke hvorfor de har bomull innerst i en ullbody/dress om det reduserer effekten :-/

Her blir det å gå i ull eller bambus og bomull :)
Så planlegger jeg å kjøpe en ny voksi urban og gode tykke bomullsdresser til bilturer og trilleturer :) Får vi jente har jeg noen som kanskje passer til tross for at jeg har et sommerbarn fra før :)

I vinter var eg veldig glad for bilstolposen for då trengte ho ikkje ha på seg mye klumpete klær og en ska jo helst ikkje ha tykke klær på under bilselene :)
Vi brukte mye ull og syns d var gull verdt, men e nok en god ide å teste om babyen tåle d før en kjøpe en hel garderobe :)
Voksiposen i vognen var kjempegod og varm :) hadde stortsett bare ullbody og strømpebukse på og lue oppi den :)

julibaby2013 & desemberbaby2014 ♡

Back
Topp