Vinterbaby :-)

bejbi

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
Er det noen som har barn fra før som er født på vinteren?

Jenta er født midt på varmeste sommeren. Har liksom tenkt at hvis det blir jente denne gangen også, kan hun bruke klærne vi har fra før. Men det aller meste er jo lette sommerklær i str 50-56, har nesten ikke noe ullklær i babystørrelse. Har ikke tenkt på det før nå :p Noe kan sikkert brukes opp igjen.

Har heller ikke tenkt på at vi bør holde oss innendørs hvis kuldegradene kryper nedover. Tror det blir stor forskjell fra å ha sommerbaby!

Er det noe spesielt man bør ha til vinterbaby?

Dette har jeg fra før;

- saueskinn til bilstol og til vogn
- voksipose ull

Så kom jeg på at ammeinnlegg i ull er sikkert kjekt å ha.
Og finnes det noe til bilstolen, en slags sovepose med hull til selene... tror jeg har sett noe slikt en gang, men vet ikke hva det heter :-)

Dytter litt da jeg lurer litt på dette også :)

Desember 2014

Bruker App

Har en novembergutt fra før. Var veldig glad i bilstolposen. Bare putt ungen oppi med vanlige klær og lukk igjen posen. Åpne opp når dere er i bilen eller inne på butikken. Det er sånn pose med hull til bilselene. Ellers var jeg veldig glad i en hjemmestrikket ulldress. Brukte ullbody og ullstrømpebukser når vi var ute, vanlig klær inne. Det med ull kommer jo ann på om ungen tåler ull da :) Voksipose eller noe anna vognpose. Hmmm. Tror ikke det er noe spesielt altså, bare varme klær. Og ammeinnlegg i ull er lurt ja.

Har januarbarn fra før. Det vi kjøpte, som kanskje ikke sommermammaer kjøper med en gang, er:
- Saueskinn til vogn
- Bodyer, strømpebukser, luer ++ i ull
- Ammeinnlegg i ull
- Vinterdundyne
- Tøfler, lugger
- Vinterdress/reisepose til å ha i bilen

Den første måneden var vi ikke ute, og de kaldeste dagene dro vi heller ikke ut :)

Har 2 novemberbarn. Og som nevnt over her, dunposen til bilstolen hadde jeg aldri klart meg uten :) Og en god vinterpose til vognen. Da holder det med ett tynt ullsett og en ulldress. Heldresser er geniale.
Bukser og gensere brukte vi vel egentlig ikke i det hele tatt. Inne brukte vi ullbody og strømpebukse og når vi skulle noen plass tok vi ulldressen over. Gode votter, lester og lue i ull er og supert :)

♡ Termin 4 desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Ull er nok lurt :)

Jeg har ikke vinterbaby, men er en vinterbaby selv (født i begynnelsen av februar, den dagen var det -25 grader i Oslo!), så har fått en god del tips av moren min, og også fått noen få ullklær hun strikket til meg (hun har dessverre kastet mesteparten), og også fått ullklær fra tanta mi (fetteren min ble født i jula!) som hun har strikket.

Svigermor har slengt seg på strikkepinnene, så regner med vi får en del hjemmestrikket fra henne, og jeg strikker selv et babyteppe i tykt ullgarn :)

Må man være inne hele første måneden? Tenket to uker holdt. Blir litt gal om jeg ikke kommer meg ut av leiligheten i det hele tatt på en hel måned tror jeg :D

Jeg har desember barn og dette har jeg ikke klart meg uten: voksi move til bilstolen, masse ullklær til baby, ull ammeinnlegg, Røros teppe, gym matte til det kalde gulvet. Nå skal d sies at det var en mild vinter her, va vel få dager under 0 grader. Men voksi move er det lureste kjøpet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg også har alt fra ett juli, så regner med at det faktisk er mye som ikke kan brukes dessverre. Synd hvertfall med dyre ting som vinterdresser og sånn...

Har januarbarn fra før. Det vi kjøpte, som kanskje ikke sommermammaer kjøper med en gang, er:
- Saueskinn til vogn
- Bodyer, strømpebukser, luer ++ i ull
- Ammeinnlegg i ull
- Vinterdundyne
- Tøfler, lugger
- Vinterdress/reisepose til å ha i bilen

Den første måneden var vi ikke ute, og de kaldeste dagene dro vi heller ikke ut :)

Vinterdundyne har jeg ikke tenkt på :-) Takk for tips! Og varmt fottøy er sikkert kjempelurt, noe som sitter... ikke alt som sitter så godt på tynne bebisføtter heller :-)

Jeg har ikke vinterbaby, men er en vinterbaby selv (født i begynnelsen av februar, den dagen var det -25 grader i Oslo!), så har fått en god del tips av moren min, og også fått noen få ullklær hun strikket til meg (hun har dessverre kastet mesteparten), og også fått ullklær fra tanta mi (fetteren min ble født i jula!) som hun har strikket.

Svigermor har slengt seg på strikkepinnene, så regner med vi får en del hjemmestrikket fra henne, og jeg strikker selv et babyteppe i tykt ullgarn :)

Må man være inne hele første måneden? Tenket to uker holdt. Blir litt gal om jeg ikke kommer meg ut av leiligheten i det hele tatt på en hel måned tror jeg :D

Så flink du er som strikker ullteppe selv :-) Utrolig kjekt med strikkende familie også! :-) Jeg strikker ikke selv, men oldemor til bebis strikker mye. Og også noen kommende tanter/gammeltanter. Jeg har heklet litt selv da, men ikke noe avansert.. har sett på oppskrifter, og det finnes jo såå mye nydelig å hekle også :-) Kanskje jeg får mer tid til det utover høsten.. :-)

Jeg har desember barn og dette har jeg ikke klart meg uten: voksi move til bilstolen, masse ullklær til baby, ull ammeinnlegg, Røros teppe, gym matte til det kalde gulvet. Nå skal d sies at det var en mild vinter her, va vel få dager under 0 grader. Men voksi move er det lureste kjøpet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Rørosteppe og gym-matte skal jeg notere meg :-) Vi har det veldig gulvkaldt, så er sikkert kjekt med noe isolerende ja!

Ellers ser jeg at de fleste her har hatt bruk for bilstolpose, så det blir å investere i det ja.

Jeg har novembergutt fra før jeg også. Det året kom kulda veeeeldig tidlig, så jeg fikk knapt handla julegaver, for gradestokken viste mindre enn 10 kalde og da må man være inne med liten baby. (Første året?) Så til dere som får babyer før jul. Ikke innbill deg at du får handla julegaver etter babyen er født. Gjør det før!
Vær også innstilt på mange innedager, for det blir det i løpet av vinteren altså, og det er ganske kjedelig...

Hva var kjekt?
Vi hadde en sånn vognposte i ull fra voksi som man klipser igjen, og den brukte vi i bilstolen også.( Kunne klippe opp til sele.Kjjempegreit med pose som bare er å åpne når man kommer inn fra kulda. Den posen var varm, så hadde ikke ullundertøy under posen og av og til ullgenser, og sjukke ulltøfler og lue da selvsagt.
Ullpysjer var greit, denne gangen har jeg tenkt å strikke en sovepose i ull også, for den forrige babyen skulle visst ikke ha på seg dyne nei.
Ammeinnlegg av ull var selvsagt, men det ble nesten mer nødvendig ut over våren, da utsetter man seg visst mer for trekk...

Ellers. Masse ull i tepper og klær.

Saueskinn er forresten også gull! Skulle tro det er best på vinteren, men det er gull når det er varmt også.
Hadde det i bunnen av vognbagen inne også, og den sto på badegulvet med baby oppi oppå varmekabler når jeg dusja. Han var kul svett den gangen skinnet IKKE lå oppi! :)
Ull er gull!;)

Konnichiwa: Vi var jo ute av huset, men ikke på trilletur i 15 minus og masse snø med prematur baby :p

Jeg klarte ikke å bare være hjemme. Så gikk trille tur innendørs på sentre så å si hver dag.

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

Har novemberjente :-)
Dumpose til vogn
Kort Sauefell hadde eg i senga hennes
Ullundertøy en i 56 og i str 62, så de ikke ble for små fort.
Ull innlegg var et must! Men husk at de skal Være direkte på puppen! Mange har innlegg først men da hjelper ikke ulla noe :-P
Hadde ikke pose til bilstol. God strikkadress, lue, votter strikka sokker og et teppe på. Var aldri ute i under -7-8 grader eller i sur vind.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Last edited:

Du måå ikke være inne hele første mnd ;-) kommer helt ann på temperaturen ute.. men i desember e det ofte veldig kaldt store deler av landet. Her var det under -10 en lang periode i fjor da måtte vi være inne.
De anbefaler at de små ikke skal være ute i under -10, andre sier fra -5. Kommer an på vind også.. :-) så ja du må se ann været :-)

Du måå ikke være inne hele første mnd ;-) kommer helt ann på temperaturen ute.. men i desember e det ofte veldig kaldt store deler av landet. Her var det under -10 en lang periode i fjor da måtte vi være inne.
De anbefaler at de små ikke skal være ute i under -10, andre sier fra -5. Kommer an på vind også.. :) så ja du må se ann været :)

Får håpe det ikke blir så kaldt da :)
Her (i Oslo) varierer det, noen ganger veldig kaldt i desember, men stort sett ikke så ille.. I januar og februar derimot, da blir'e bikkjekaldt, hehe

Håper jeg slipper å være inne i tre måneder da, huff :D

Får håpe det ikke blir så kaldt da :)
Her (i Oslo) varierer det, noen ganger veldig kaldt i desember, men stort sett ikke så ille.. I januar og februar derimot, da blir'e bikkjekaldt, hehe

Håper jeg slipper å være inne i tre måneder da, huff :D
Ja får håpe det blir en del strålende sol dager og ok temperatur :-)
Ja sant værst her i januar kanskje også.. i år var det ikke kaldt noen dager trur eg :-P

Huff jeg husker vinteren jeg var hjemme med guttungen, da var det -20 i nesten to mnd, og da var vi knapt utafor døra. Håper på mild vinter i år;)

Back
Topp