Vin

Dette er utdatert informasjon.

Nyere forskning på amming tilsier at det er uproblematisk å ta en enhet vin til mat og du må gjerne amme så fort barnet ønsker.
Forutsetningen er at barnet er 6 uker eller mer i forhold til terminen.

De har funnet ut at alkohol går over i melk i vesentlig mindre grad enn før antatt.
Helsemyndighetene har fått oversendt infoen i 2016 og har blitt bedt om å ra stilling til dette.
Helsesøstre som holder seg oppdatert på ammefronten deler denne infoen allerede. :)

Men det skader ikke å være avholden heller [emoji4]

Oi det var gode nyheter! :D Har du link til noe av dette eller er det foreløpig info kun noen hs gir?
 
Oi det var gode nyheter! :D Har du link til noe av dette eller er det foreløpig info kun noen hs gir?
Jeg fikk infoen hos helsesøster da hun var på hjemmebesøk, noe vi i vår kommune får istedenfor jordmor på hjemmebesøk rett eter fødsel.

Hun sa også at det kommer til å ta tid før det offisielle Norge endrer retningslinjene fordi de rett og slett er redde for å ta diskusjonen fordi alle er enige at å avstå er best og det har vært så innprintet hos oss. Men det skal/er ope til vurdering. Jeg forstod det slik at resten av skandinavia har endret eller snarlig vil endre sine. Det tror jeg kan være veldig sunt for mange føler nok skam eller press hvis de ta et glass. I sure did og ventet og pumpet og kastet melk og jeg har alltid hatt lite og når jeg da må kaste så ble jeg skikkelig lei meg.

Men jeg skal sjekke opp i dette å finne kildene. :)
 
Jeg kan bare si at det var visst ikke så nøye når jeg var baby.. eller litt mindre info ute ang dette.. mamma drakk litt vell mye en kveld og ammet meg.. så skjønte hun plutselig hvorfor jeg sov så sabla godt.. kanskje pga jeg var drita full..
meeeen jeg ganske så normal assa :)
Ikke det at jeg støtter drikking under graviditet eller under amming. Men om man følger retningslinjer så er man innafor :) så om man skulle ta en sipp for mye av vinen tror jeg ingen dør av det ;)
 
Back
Topp