Vin

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Hvor lenge etter fødselen er det trygt å ta seg ett glass vin?
Og når og hvor mye melk må pumpes etter det? Jeg fullammer
 
Hahaha! Samboeren spurte meg om jeg ville prøve et halv glass vin til maten i kveld [emoji14] jeg vet ikke om jeg føler meg komfortabel med det. Føles nesten ut som jeg skal gjøre noe ulovlig [emoji14] men jeg pumper da, men jeg lurer også på hvor lenge det er i melka.
 
Man skal ikke drikke alkohol før 6 uker etter termin, ikke fødsel.. grunnet barnets modenhet.. dersom man fullammer vel og merke..[emoji4]
 
Ville lest på ammehjelpen sine sider:)
 
Husk at det ikke hjelper å pumpe vekk første melken etter du har drukket alkohol. Så lenge du har alkohol i blodet er det også i melken.
 
Kommer vel an på vekt og forbrenning osv på når alkoholen er ute av kroppen, men det finnes noen kalkulatorer for dette på nett.
Sist gang tok jeg en lettøl innimellom, 3,5 %, og den var vel ute av min kropp 30 min etter at jeg startet å drikke ca.
 
Jeg fikk beskjed av helsesøster om at det var trygt. Jeg trengte ikke å pumpe. Jeg måtte kjenne på selv hvor mye jeg synes er Ok, men ikke med tanke på promillen i melken for det var så lite at det var ubetydelig. Men med tanke på atferd, søvn (-mangel) og sånne ting. Så jeg har drukket litt øl i helgene. Vi snakker ca én halvliter, så små mengder altså.
 
Ifht hvor lenge man bør vente- her er et utdrag fra ammehjelpen.no:
"Viktig: Barnets alder må tas i betraktning uansett hvor ofte og mye mor drikker.
Nyfødte barn har en umoden lever, noe som gjør at de har dårligere evne til å bryte ned alkohol enn eldre barn og voksne.
Inntil 3 måneders alder brytes alkoholen ned halvparten så fort som hos voksne, noe som er årsaken til at man anbefaler totalt avhold minst de første seks ukene etter termindato. Det betyr altså at for premature barn bør man vente lenger etter fødselen enn for et barn som er født til termin."
 
Enig med 6 ukers over her. Men også det at det ikke er behov for å pumpe ut melka. Så lenge alkoholen er i kroppen finnes den i melka. Jeg tok det sist at når jeg kunne kjøre bil igjen kunne jeg også amme.
 
Hmm ja leste på ammehjelpen og venter nok til 6 uker (en uke til) men jeg lurer litt..
De anbefaler avholdenhet til etter det har gått 6 uker og begrunner det med at barnets lever ikke kan bryte den alkohol like raskt som ved 3 mnd alder:
1. Hvorfor anbefaler de heller ikke å vente til 3 mnd? Og
2. Hvorfor skal barnets evne til å bryte ned alkohol ha noe å si hvis mor følger dere anvisning (pumper i forveien for å dekke barnets behov mens mor har promille) og ammer ikke før alkohol er ute av kroppen? Eller mener de å si at barnet uansett får i seg alkohol selv om mor venter mm
 
Hmm ja leste på ammehjelpen og venter nok til 6 uker (en uke til) men jeg lurer litt..
De anbefaler avholdenhet til etter det har gått 6 uker og begrunner det med at barnets lever ikke kan bryte den alkohol like raskt som ved 3 mnd alder:
1. Hvorfor anbefaler de heller ikke å vente til 3 mnd? Og
2. Hvorfor skal barnets evne til å bryte ned alkohol ha noe å si hvis mor følger dere anvisning (pumper i forveien for å dekke barnets behov mens mor har promille) og ammer ikke før alkohol er ute av kroppen? Eller mener de å si at barnet uansett får i seg alkohol selv om mor venter mm
Samme lurte jeg på [emoji14]

Jeg også kommer til å vente. Ikke rørt alkohol på 1 år nå snart, så noen uker til går fint :) har egentlig ikke behov for det heller kjenner jeg :) slutta å snuse og røyke når jeg fant ut at jeg var gravid og har lovet meg selv å ikke starte igjen heller :)
 
Samme lurte jeg på [emoji14]

Jeg også kommer til å vente. Ikke rørt alkohol på 1 år nå snart, så noen uker til går fint :) har egentlig ikke behov for det heller kjenner jeg :) slutta å snuse og røyke når jeg fant ut at jeg var gravid og har lovet meg selv å ikke starte igjen heller :)

Samme her! Så flink du er :D har "cravet" snus noe men tenker at har jeg klart meg i 11 mnd uten så er det bare idiotisk å starte igjen. Stay strong :D
 
Samme her! Så flink du er :D har "cravet" snus noe men tenker at har jeg klart meg i 11 mnd uten så er det bare idiotisk å starte igjen. Stay strong :D
Samboeren min snuser, men jeg har faktisk ikke hatt lyst på :) og fortsatt ikke kjent noe til det. Er litt redd for å kjenne litt på det når man skal nyte litt alkohol [emoji14]
 
Så flinke dere er som har sluttet snuse og røyke!! Jeg sluttet røyke for fire år siden. Er så deilig! Og barn er veldig opptatt av slikt. Var det som fikk meg til å slutte. Att barna følger med hva mamma og pappa gjør. Å når dem begynner å imitere foreldrene, så er det ikke gøy. Å man skjønner hvor dumt det er. Og man gidder jo ikke gjemme seg vekk for å røyke/snuse. Så da er det like greit å slutte, eller i deres tilfelle, forbli snus og røyk fri:) dere klarer det... dere har vert såå flinke så lenge:)
 
Samme lurte jeg på [emoji14]

Jeg også kommer til å vente. Ikke rørt alkohol på 1 år nå snart, så noen uker til går fint :) har egentlig ikke behov for det heller kjenner jeg :) slutta å snuse og røyke når jeg fant ut at jeg var gravid og har lovet meg selv å ikke starte igjen heller :)

Jeg har vært snus og røykfri i 260 dager! Jeg ønsker å fortsette med det også. Det blir hardt! Nærmeste nabo og venninne røyker. Eksen begynte å røyke igjen etter han flyttet ut i oktober. Og han har vært røykfri i flere år.
 
Jeg har vært snus og røykfri i 260 dager! Jeg ønsker å fortsette med det også. Det blir hardt! Nærmeste nabo og venninne røyker. Eksen begynte å røyke igjen etter han flyttet ut i oktober. Og han har vært røykfri i flere år.
Ja jeg var røykfri i 3 år, så starta jeg igjen sommeren 2015 som trøst etter et endt dårlig forhold. Så stoppet jeg så fort jeg fant ut at jeg var gravid :) og jeg har vært veldig opptatt av trening osv, så pga det, barna, egen helse osv. Så skal jeg ikke på den vogna igjen! Får i verste fall kjøpe nikotin fri snus vis jeg skal på fest [emoji14]
 
Ja jeg var røykfri i 3 år, så starta jeg igjen sommeren 2015 som trøst etter et endt dårlig forhold. Så stoppet jeg så fort jeg fant ut at jeg var gravid :) og jeg har vært veldig opptatt av trening osv, så pga det, barna, egen helse osv. Så skal jeg ikke på den vogna igjen! Får i verste fall kjøpe nikotin fri snus vis jeg skal på fest [emoji14]

Jeg skal virkelig prøve å holde meg :) snuste litt nikotinfri i svangerskapet etter forholdet gikk til h****** he he :) jeg er bare redd for å begynne igjen når jeg skal på fest og byturer. Barnefri fra eldste 3 helger i mnd.
 
Jeg skal virkelig prøve å holde meg :) snuste litt nikotinfri i svangerskapet etter forholdet gikk til h****** he he :) jeg er bare redd for å begynne igjen når jeg skal på fest og byturer. Barnefri fra eldste 3 helger i mnd.
Kjøp deg nikotin fri snus til festene ;) hjelper veldig!
 
Husk at det ikke hjelper å pumpe vekk første melken etter du har drukket alkohol. Så lenge du har alkohol i blodet er det også i melken.
Dette er utdatert informasjon.

Nyere forskning på amming tilsier at det er uproblematisk å ta en enhet vin til mat og du må gjerne amme så fort barnet ønsker.
Forutsetningen er at barnet er 6 uker eller mer i forhold til terminen.

De har funnet ut at alkohol går over i melk i vesentlig mindre grad enn før antatt.
Helsemyndighetene har fått oversendt infoen i 2016 og har blitt bedt om å ra stilling til dette.
Helsesøstre som holder seg oppdatert på ammefronten deler denne infoen allerede. :)

Men det skader ikke å være avholden heller [emoji4]
 
Bare ta deg et glass vin eller en øl, så lenge du klarer å stoppe der;) kos deg! Nyt tiden;) lettøl er faktisk ikke så ille;)
 
Back
Topp