Tror vi bare kan være enige om å være uenige. de avslutter iallfall med at gravide kan ta seg et glass til maten eller en pils med venner i ny og ne, uten dårlig samvittighet og at det er like sannsynlig at det kan ha positiv effekt.
Det kan nemlig hende at den som virkelig vil være føre var bør ta seg et glass i ny og ne.
"Legene bør gi sine pasienter råd i samsvar med forskningen, ikke hva politiske myndigheter ønsker."
Jeg tenker at det blir veldig pirkete å vente helt til skolealder og kanskje være redd for om barnet muligens kanskje viser en liten effekt da, når de ser at det ikke har effekt på de minste. I allefall ikke om det er snakk om et glass som man strekker ut over lang tid for å nyte av smaken uten å få promille.
Må si jeg føler at jeg stoler mer på de legene som kaller en spade for en spade, enn de som anbefaler totalavhold. Slik som hun her fra en annen Aftenposten-artikkel, som kritiserer de som mener det er feil å stole på at man ikke ser noen virkning på de minste barna fordi man ikke vet hva som skjer når de når skolealder..:
Professor i klinisk bakteriologi Agnes Wold mener det er feil av myndighetene ikke å opplyse om at man ikke har belegg for å påstå at fosteret får skader hvis man drikker et par glass i uken.
– Jeg mener at man kan si at man anbefaler totalavhold, men man kan ikke si at man risikerer skader ved et ubetydelig alkoholinntak. Man får ikke finne på sånt, sier hun.
Professoren viser til flere danske studier og til en metaanalyse fra 2014. På spørsmål om hva hun tenker om professor Skranes’ kritikk av en av de danske studiene, og at den bare fulgte barna opp til skolealder, ler hun.
– Når skal man se det? Når de blir tretti, sikkert. Hva skal man si? Det er jo ikke slik at man skal bevise at rådet er feil, det er den som går ut og påstår at det er farlig som må vise at det er riktig, sier hun.
Wold mener også at myndighetenes anbefalinger om amming viser at de ikke har brydd seg om fakta i saken, men vært moraliserende.
– Det er slik når det gjelder kvinner, man elsker å være moraliserende. Spesielt mot kvinner og småbarnsforeldre, sier Wold.
"Det kan nemlig hende at den som virkelig vil være føre var bør ta seg et glass i ny og ne."
Altså på alle medisiner og på kosthold generelt så er det selvsagt at man følger med på virkninger som vil affisere barnet etter at de når skolealder. Om man får alvorlige konsentrasjonsproblemer gjennom skole- og arbeidsliv så er det jo verdt å jobbe mot. Jeg synes det er veldig rart at du er uenig i det. I kostholdsforskningen har man funnet effekter av mors kosthold i svangerskapet så sent som i voksen alder for barnet.
Jan Arild Snoen er forøvrig "en norsk skribent og debattant" i følge Wikipedia.
Så. Hvis vi slutter å lese hva tilfeldige mennesker mener i avisene, og går over til forskningen de kommenterer så finner vi følgende, først noen av studiene Snoen brukte som eksempel i Aftenposten:
Henderson (m. fl, 2007):
"CONCLUSIONS:
This systematic review found no convincing evidence of adverse effects of prenatal alcohol exposure at low-moderate levels of exposure. However, weaknesses in the evidence preclude the conclusion that drinking at these levels during pregnancy is safe."
På norsk:
Konklusjon: Denne systematiske oversikten fant ingen sikre beviser på skadelige effekter av alkoholeksponering på foster i lav til moderat nivå. Likevel er svakhetene i funnene slik at man ikke kan si at det er trygt å drikke alkohol i disse nivåene i løpet av svangerskapet." Med andre ord: Det er ikke funnet trygt å drikke i svangerskapet.
Robinson (m. fl. 2010):
Fra konklusjonen:
"Despite the fact that our analyses have controlled for socioeconomic status, the results of our study may still reflect other unmeasured psychosocial differences between women who drink small amounts of alcohol during pregnancy and those who are abstainers, and future studies addressing this issue require a very careful assessment of maternal and paternal alcohol consumption and sociodemographic factors."
På norsk:
Selv om vi i våre analyser har kontrollert for sosiøkonomisk status kan likevel resultatene våre reflektere andre psykososiale forskjeller mellom kvinnene som drakk små mengder alkohol i svangerskapet og kvinnene som ikke drakk noe. Nye studier som skal se på disse sammenhengene må ha veldig nøye målinger av mors- og fars- aloholkonsum og sosiodemografiske faktorer."
Det er dette jeg flere ganger i denne tråden har sagt at er en stor svakhet ved disse studiene: Hvem er kvinnene som ikke drikker noe alkohol i studiene? Hvorfor drikker de ikke noe alkohol? Har de ikke råd til alkohol? Er de innlagt på sykehus pga. annen sykdom? Er de tidligere alkoholikere? Det er mange som ikke drikker, men som gjerne ville drukket om de kunne - så det er ikke sikkert dette er en representativ gruppe for gravide kvinner som velger å la være å drikke mtp sitt ufødte barn. Forskerne her er klar over at dette er en svakhet ved studien sin. Det betyr at man ikke vet at det finnes noen positiv effekt. Og da faller hvert fall Snoen sin argumentasjon helt bort - at føre-var prinsippet blir feil.
Og Robinson studerte barna til langt inn i skolealder (14 år), nettopp fordi man vet at alkohol kan ha effekter på hjernen. Så de forskerne (om det finnes noen i det hele tatt) som mener at det holder å se på barn til før skolealder er jo hvert fall ikke verdt å lytte til.
Hvilken meta-analyse Wold siktet til fra 2014 er ikke nevnt, så den finner jeg ikke sånn uten videre (orker ikke å tråle gjennom alt, hun sier ingenting om hvor den kommer fra eller hvem som er forfatter, det er dårlig stil når man henviser til forskning.)
Så vi kan gjerne være enige om å være uenige, jeg holder meg til forskningen, og i dette tilfelle har jeg kun referert til forskning som Wold og Snoen gidder å nevne.
Kan jo slenge med en tilfeldig helt annen kilde som kom opp da jeg forsøkte å finne referansen fra 2014, som referer til forskning som viser skadelig effekt av moderat inntak:
https://tidsskriftet.no/2005/02/medisin-og-vitenskap/fosterskade-ved-alkoholbruk-i-svangerskap (Kilde nr 11, effekt av moderat alkoholinntak på barns IQ og evne til å lære.) Det kommer også opp flere studier av hjernens sammensetning og endringer i hjernen etter alkohol-inntak, både på mennesker og i dyreforsøk. Hvor de også ser endringer av lavt/moderat inntak. Så jeg holder meg fortsatt til: Man vet ikke sikkert fullt ut om verken mulige positive eller mulige negative effekter av lavt alkohol-inntak i svangerskapet. Det er også studier som tyder på at noen av oss (eventuelt noen fostre) tåler alkohol bedre enn andre, så det kan være forskjell på om man tåler 0 glass eller 1 glass, og man vet jo ikke da hvem som tåler hva. Det er også elementer av flaks og uflaks her (hvert fall frem til vi vet mer sikkert), da det kan hende at det ikke er farlig å ta 1 glass på et tidspunkt i graviditeten, men på et annet tidspunkt kan det glasset påvirke en prosess som er viktig for fosteret. Vi vet ikke. Og de positive effektene har man ikke gode nok studier til å si at skyldes alkoholen, så derfor er det ikke konklusjonen at det er trygt å drikke.