ville dere sendt snart 7-åring..?

charlieb

Elsker forumet
Ville dere sendt en snart 7 år gammel jente alene med fergen som tar 45 minutter?[8|]

Saken er at vi tar fergen når hun skal til faren annenhver helg, men nå mener faren at hun er klar for å ta den alene.
Jeg tror også at jenten vår klarer dette helt fint alene, vi ville da fulgt hun inn og sagt hade, og så måtte hun gått utav selv, og det hadde nok godt helt fint også[;)]
Meeen, det jeg er så redd for er at dette er en veldig trafikkert ferge(halhjem-sandvikvåg), men folk fra alle steder osv, ikke akkurat noe liten lokalferge.
Og med alle rare folk i denne verden, må jeg si at jeg bekymrer meg for hvilke folk som kan oppdage at datteren min reiser alene og isåfall ha skumle hensikter..
Er jeg syk som tenker sånn?eller det fornuftig og tenke sånn?[8|][:-][&:]

du er ikke syk for å tenke sånn, det er mange fæle folk der ute! Det er ikke mulig å få noen til å se etter henne? damen i kiosken eller noe? tar sjelden båt så jeg vet ikke helt hvordan det er lagt opp.

JEG ville ikke ha gjort det. hadde da heller tatt fergen over og møtt henne om faren ikke brydde seg mer om hennes sikkerhet. MEN nå er jeg veldig overbeskyttet når det gjelder mine barn. [:-]

ORIGINAL: Mamma x 3

du er ikke syk for å tenke sånn, det er mange fæle folk der ute! Det er ikke mulig å få noen til å se etter henne? damen i kiosken eller noe? tar sjelden båt så jeg vet ikke helt hvordan det er lagt opp.

det vet jeg ikke. Er faren som har snakket med de, og eneste de sa var at det ikke var noe aldersgrense på barn som reiser alene, så syns bare det hørtes rart ut..[8|]
De hadde ikke sagt noe om at de hadde noe opplegg for det. Men de i kiosken har iallefall ikke tid, fredags ettermiddag er det stappfullt og lange køer i kiosken.

ORIGINAL: Søte frøken

Jeg hadde ikke turt. Det er som du sier, mye rare folk. Det er ikke vanskelig for en mann og lokke inn små barn inn på toalett og voldta. Lommemannen klarte å voldta på offentlige plasser uten å bli oppdaget.

Men jeg vet at det finnes alarm man kan ha i vesken og hvis noen napper den, så uler den voldsomt. Barn som reiser alene skulle hatt sånt noe[8D] at de trekker i alarmen når noe ikke er riktig.

Det er slikt jeg tenker på, leser jo om nye nytt hve dag i avis, så min største fykt er at noe slikt skal skje[:(]
Og vet ikke hvor mye folk ville brydd seg om hun gjorde motstand til å være med ned i bilen f.eks., for folk kan jo tenke at det bare er ett barn som ikke vil høre etter hva foreldrene sier..
Nei, føler at dette er vi ikke klar for ennå!

Syk fordi du tenker sånn?? nope, jeg hadde tenkt akkurat det samme. Ikke bare om noen skulle ta henne, men hva om en krisesituasjon skjer? Jeg hadde ikke turt å sende henne alene, men nå hadde jeg sikkert ikke turt det før hun gikk på ungdomsskolen:P

ORIGINAL: *MaCa*

JEG ville ikke ha gjort det. hadde da heller tatt fergen over og møtt henne om faren ikke brydde seg mer om hennes sikkerhet. MEN nå er jeg veldig overbeskyttet når det gjelder mine barn. [:-]

Nei ikke på en så traffikert ferje som Haljem Sandvikvåg.. Langevåg Buavåg derimot, den tok vi alene ved 6-7års alder.. men det hjelper ikke deg [:)]

jeg tok buss alene til barnehagen da jeg var 4 år, og den bussturen tok 35 minutt. bussjåføren visste om meg, men allikevel ofte han kjørte rett forbi, så jeg måtte være voksen nok til å klare å si i fra.

så joda, jeg tror nok hun er egnet til å ta ferga alene[:)]

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

jeg tok buss alene til barnehagen da jeg var 4 år, og den bussturen tok 35 minutt. bussjåføren visste om meg, men allikevel ofte han kjørte rett forbi, så jeg måtte være voksen nok til å klare å si i fra.

Hun har veldig lyst og jeg tror hun er klar for det[:)]
Men skeptisk til alt rundt, hva som kan skje.
Og jeg er egentlig ikke noe ovebeskyttende mamma, men akkurat her får jeg en dårlig magefølelse.[&:]

har hun lyst, tror jeg hu er hun klar for det[:)]
Datteren min har flygd alene siden hu var 5år... Og desuten må jo en gang bli den første..[:)]

Du får spør fergemannskapet om de kan holde et øye med hu og se at hu kommer seg av.. jeg har gjort det når eldste mi har reist alene fra molde til Volda...

Mange skumle folk i verden ja, men skal man aldri slippe barna ut av syne noen gang da?
Du kan jo si at hu skal gå å sette seg i kafèn og sitte der helle turen, om hu går noen plass så er det kunn på do osv...

Nope, det hadde jeg ikke gjort. Det er mye som kan skje og tankten på at hun på takle en eventuell ubehagelig situasjon alene hadde jeg ikke klart. Mange rare/skumle mennesker, et barn er veldig synlig når det reiser alene på den måten, brannalarm osv kan virke veldig skremmende om hun ikke har noen å forhpolde seg til. Hadde nok fulgt henne i et par år til..

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

Husk at dette er på hovedfartsåra med MYE biler og trailere hver eneste tur..

Da tror jeg at jeg hadde gitt henne en mobil hvertfall så jeg kunne snakket med henne litt undervegs[:)]

Er det lov å reise alene så tidlig? Jeg vet regelen er 6 år for å reise alene med andre båter, da skal mannskapet vite det og ha et øye med de. Reise helt alene uten noenting er det 12 års grense på. (Men disse båtene stopper mange steder, ikke bare ett så det er større sjans for at de havner feil plass)

Nei , aldri.
Man vet ikke hva slags personer som er der ute.
Og 7 år er ganske lite , til å være alene på en ferge i 45 min.
Men det er min mening

hadde aldri sendt hu alene nei! ikke på den ferigen ihvertfall! hu er bare 7år, og har ingen forutsetninger for å takle en nødsituasjon alene. også som du selv sier, det er masse rare folk i verden, hu er jo bare et lite barne enda, så hadde ikke sluppet hu alene nei!

kansje om 4-5år, men da med mobil :)

Eg veit ikkje om eg ville gjort det på ei bilferje nei.
Iallefall ikkje ei så traffikert ei. En veit jo aldri.

Men kanskje om ho får sitte evt i/ved kiosken, og sitter der til pappan kjemer opp og henter ho.

ORIGINAL: charlieb

ORIGINAL: Mamma x 3

det vet jeg ikke. Er faren som har snakket med de, og eneste de sa var at det ikke var noe aldersgrense på barn som reiser alene, så syns bare det hørtes rart ut..[8|]
De hadde ikke sagt noe om at de hadde noe opplegg for det. Men de i kiosken har iallefall ikke tid, fredags ettermiddag er det stappfullt og lange køer i kiosken.

Jeg hadde nok ikke gjort det altså, er redd for barna mine og vil ikke være etterpåklok. hadde det vært en båt med mindre folk sånn at noen hadde et øye med henne så kanskje. men hadde nok snakket med henne i mobil hele veien så jeg visste hun var trygt hos pappaen etterpå.
Hadde nok fulgt henne et par år til!

Det fergeselskapet jeg reiser med når jeg leverer gutten min har 10 års aldersgrense for å reise alene. Du får sjekke opp i reglene på den fergen du reiser med.
Ellers vet jeg om flere som reiser alene som er yngre enn 10, men da er det som oftes noen kjentfolk som er på fergen som ser litt etter.

Ganske annerledes enn buss og fly som noen nevner. Da sitter folk på plassene sine og det er ikke noe sted å snike seg unna.

Synes ho er for liten til å reise på en sånn lang ferjetur. Ingen som kan ha slik oversikt over passasjerene som på feks fly og buss. Mye som kan skje på en tre kvarters tur...

Back
Topp