vil slutte med nattamming

Min gutt ble fullammet og sov gjennom hele natten fra han var 4 uker.
Kjenner noen som gir flaske og må opp flere ganger om natten ennå (10 mnd gammel).

Kan jeg si at morsmelk metter bedre enn mme da? ;-)

Hadde en annen på barselgruppa som hadde en som sov gjennom hele natten fra 1 natt og hun får kun mm! Men når Hs har 15 års erfaring og har selv opplevd det at flere som får mme sover tidligere gjennom natten enn mm babyer så regner jeg med at det er en liten sannhet i det! Men barn er forskjellig, noen våkner fram til se er 3-4 for kos eller for å sjekke om foreldrene er der mens andre sover gjennom natten relativt tidlig!
 
Min ble fullammet til han var 6 måneder og sov hele natten fra 4 uker.
Sov hele natten uten pupp? Har tenkt over at det er mange her inne som sier babyen sover hele natten, men likevel er de våkne og får pupp flere ganger om natten.
 
Sov hele natten uten pupp? Har tenkt over at det er mange her inne som sier babyen sover hele natten, men likevel er de våkne og får pupp flere ganger om natten.

Han sov hele natten uten pupp. :)

Ja, har også sett at noen sier at barnet sover hele natten, men får mat flere ganger. Da sover de jo ikke hele natten i mine øyne...
 
At de blir roligere og sover bedre stemmer ikke. Det virker som det er helt motsatt slik jeg leser her inne. Flaskebarnet mitt hadde ikke en eneste våkenatt og sov uten mat om natten innen han var 5 mnd.
Det er ikke meningen å tro på alt som står på nettet og hva folk sier. Alle er forskjellig og har forskjellige behov, det er barn også. Jeg snakker om flertallet. Og jo, barn blir roligere og mer fornøyde når de får i seg god og kvalitet næring med riktig temperatur dvs.morsmelk og ikke noe kunstig melk. Dermed blir det mindre avføring. Det er forskjell på junkfood og sunt kosthold. Og det er opp til enhver å velge hva de vil spise og gi barna sine. Jeg velger å amme mitt barn så han får bra utvikling. Hva du og barnet ditt trives med, er det kun du som vet best. Det er kun du som vet hva som er riktig for ditt barn. Du trenger ikke å høre på mitt eller andres råd. Men dette er i hvert fall mitt råd.
 
Last edited:
Min gutt ble fullammet og sov gjennom hele natten fra han var 4 uker.
Kjenner noen som gir flaske og må opp flere ganger om natten ennå (10 mnd gammel).

Kan jeg si at morsmelk metter bedre enn mme da? ;-)
Mm inneholder andre stoffer enn mme, og mm endrer seg i løpet av døgnet.
Mme metter mer enn mm, og holder babyen mett lenger.
Mm er best for babyen, men mme er absolutt en flott erstatning når man ikke har mulighet til å amme.
 
Last edited:
Det er ikke meningen at man skal tro på alt folk sier på nettet heller. Folk er forskjellige og har forskjellige behov, så er barn også. Jeg snakker ikke om fåtall, jeg mener sånn generelt. Og jo, barn blir roligere og mer fornøyde når de får i seg kvalitet næring med riktig temperatur dvs.morsmelk og ikke noe kunstig melk. For å gi deg et godt eksempel så er det stor forskjell mellom å spise sunt hjemmelaget mat enn å spise junkfood. Og det er opp til hver enkelte å velge om hva de vil spise og gi barna sine. Jeg velger å amme mitt barn så han får bedre utvikling og et godt og kjært forhold med meg. Hva barnet ditt trives best med, er det opp til deg å avgjøre. Jeg tror mer enn 90% faglig folk ville støttet min metode.
Det er ikke alle som kan velge. Og å sammenligne mme med junk food er strengt talt helt unødvendig og ukorrekt. Forholdet til mor kan også bli like godt med flaske som pupp. Puppen er ikke det som avgjør mor-barn forholdet.
 
Det er ikke meningen at man skal tro på alt som står på nettet og hva folk sier heller. Alle er forskjellige og har forskjellige behov, så er barn også. Jeg snakker ikke om fåtall, men flertall. Og jo, barn blir roligere og mer fornøyde når de får i seg god og kvalitet næring med riktig temperatur dvs.morsmelk og ikke noe kunstig melk. Dermed blir det mindre avføring. Det er f eks stor forskjell mellom å spise sunt hjemmelaget mat og junkfood. Og det er opp til enhver å velge hva de vil spise og gi barna sine. Jeg velger å amme mitt barn så han får bedre utvikling og et godt og kjært forhold til meg. Hva du og barnet ditt trives best med, er det opp til deg å avgjøre. Det er kun du som vet hva som er riktig for ditt barn. Du trenger ikke å høre på mitt eller andres råd. Men dette er i hvert fall mitt råd. Mer enn 90% faglig folk ville støttet det jeg sier.

Jeg er faktisk SJOKKERT over holdningene dine?? Mme= junkfood?? Seriøst?? :O
Barnet ditt får da ikke bedre utvikling fordi du gir mm og jeg (MÅ) gi mme!!
 
Det er ikke meningen at man skal tro på alt som står på nettet og hva folk sier heller. Alle er forskjellige og har forskjellige behov, så er barn også. Jeg snakker ikke om fåtall, men flertall. Og jo, barn blir roligere og mer fornøyde når de får i seg god og kvalitet næring med riktig temperatur dvs.morsmelk og ikke noe kunstig melk. Dermed blir det mindre avføring. Det er f eks stor forskjell mellom å spise sunt hjemmelaget mat og junkfood. Og det er opp til enhver å velge hva de vil spise og gi barna sine. Jeg velger å amme mitt barn så han får bedre utvikling og et godt og kjært forhold til meg. Hva du og barnet ditt trives best med, er det opp til deg å avgjøre. Det er kun du som vet hva som er riktig for ditt barn. Du trenger ikke å høre på mitt eller andres råd. Men dette er i hvert fall mitt råd. Mer enn 90% faglig folk ville støttet det jeg sier.
Klassisk eksempel på mammapoliti! Makan! :eek:
 
Jeg følte det på samme måte i mange uker i starten, nå 6mnd senere synes jeg det er litt trist å slutte gradvis
med amming idet mini tilvennes fast føde. Du blir nok litt glad i det etterhvert, bare vent til melkeprod har stabilisert seg og du har blitt vant til en ny hverdag.

Jeg anbefaler deg å vente litt før du kaster inn håndkleet;
1. Opp om natten må du uansett i mange mnd fremover, og tro meg, slenge ut puppen tar mye kortere tid enn å begynne med flasker og fikse mat. Legg til en hylende baby i tillegg som ikke vil vente på mat.

2. Tok 2-3 mnd her før ammingen stabiliserte seg. Nå er det null lekkasjer, jeg vet når mini er mett og rutinene har gradvis kommet.

3. Du tror det sikkert ikke selv men du er fortsatt full av hormoner (vent noen mnd og se tilbake;)) og ammingen er pes, opp om natten er fælt og generelt det nye livet er litt slitsomt. Kutte ut ammingen om natten vil nok ikke få deg til å være mindre "borte" om dagen. Du vil etterhvert bli veldig vant til å stå opp om natten og kroppen din vil få sine egne rutiner iht søvn, dupper og hva du trenger.

Ikke alle liker amming og det er greit, men virker ikke som det er ammingen i seg selv som er problemet her, heller at du er trøtt, sliten og drittlei av å amme hele tiden. Tror det er dette som alle sikter til når de sier det er slitsomt med nyfødt. Husk, du er ikke engang ferdig med barselstiden! For min del var den bare kaos og mas, og veldig lite koselig. Om du ikke vil amme er det opp til deg, men anbefaler at du ser an litt; gradvis vil rutinene komme, du vil ikke være så trøtt, og kroppen vil hente seg inn igjen samtidig som babyen vokser og finner sine egne rutiner sammen med deg:)
Godt oppsummert. :)
 
Back
Topp