vil slutte med nattamming

Han sover i samme seng som meg, i et sånt "nest". Han våkner ikke når jeg kobler han fra. Han kan ligge rolig i 1 min. før han våkner. Da begynner han å smatte, sutte på hendene sine og snu på hodet for å søke etter pupp.
Da ligger han for seg selv i en egen "seng" som er nestet. Men inntil deg, tror du det kan hjelpe?

Han viser tegn på sult da ja. Her er tips til når babyen sovner ved brystet: https://ammehjelpen.no/artikkel/19/Sovnige-barn
 
Jeg vil si: hvis du kan orke å amme om natten så gjør det. Jeg må nemlig gi flaske ( ganske motvillig, men sånn er det når pupp ikke er nok. Det er stress med flaske... Et nattmåltid her tar ofte over en time. Inkl. Bleieskift og innsovning.

Ønsker deg masse lykke til<3
 
Barnet har godt av å bli ammet av mor. De blir roligere og sover bedre. Du er nødt til å gi barnet ditt mat når den søker etter det. Du blir uansett vekket om du gir den morsmelkerstatning eller ammer, så jeg ville heller ammet isteden. For du kommer ikke til å sove noe bedre om du gir den morsmelkerstatning, den vil da få mer avføring og må skiftes oftere. Skjønner at det er slitsomt men sånn er det å skape disse små vakre skapningene. Du kan trøste deg med at det kommer til å bli bedre etter hvert og du kommer til å være stolt av deg selv som mor.
At de blir roligere og sover bedre stemmer ikke. Det virker som det er helt motsatt slik jeg leser her inne. Flaskebarnet mitt hadde ikke en eneste våkenatt og sov uten mat om natten innen han var 5 mnd.
 
Last edited:
At de blir roligere og sover bedre stemmer ikke. De virker som det er helt motsatt slik jeg leser her inne. Flaskebarnet mitt hadde ikke en eneste våkenatt og sov uten mat om natten innen han var 5 mnd.
Mi får tillegg på flaske og ho har også to gode soveøkter om natten. Mme er mer tungtfordøyd enn mm har jeg hørt. De de derfor mettere lengre. Men hadde jeg kunnet velge hadde jeg fullamma:)
 
At de blir roligere og sover bedre stemmer ikke. Det virker som det er helt motsatt slik jeg leser her inne. Flaskebarnet mitt hadde ikke en eneste våkenatt og sov uten mat om natten innen han var 5 mnd.
Mange brysternærte barn sover natten rundt når de er 5 mnd eller tidligere også. Mange må gi flaske til barnet sitt til det er over 2 år også. Det vil alltid være individuelle forskjeller :)

Spedbarn produserer ikke særlig store mengder av søvnhormonet melatonin som sørger for dyp og god søvn. Morsmelken som lages om natten (som er forskjellig fra den som produseres om dagen) inneholder melatonin! Så når man ammer om natten, får babyen rett og slett en dose sovemedisin fra melken! Spedbarn som ammes om natten får dermed starthjelp av mammas melk til å utvikle lengre og dypere søvnfaser.

Nattamming har også positiv effekt på mors søvn. I følge en studie av søvn av mødre som ammer om natten vs mødre som ikke ammer om natten, får de som ammer 40-45 minutter mer søvn! Ikke bare får nattammende mødre mer søvn, men det viser seg at søvnen deres også er av bedre kvalitet, med dypere søvnfaser enn hos dem som ikke nattammer.
 
Mange brysternærte barn sover natten rundt når de er 5 mnd eller tidligere også. Mange må gi flaske til barnet sitt til det er over 2 år også. Det vil alltid være individuelle forskjeller :)

Spedbarn produserer ikke særlig store mengder av søvnhormonet melatonin som sørger for dyp og god søvn. Morsmelken som lages om natten (som er forskjellig fra den som produseres om dagen) inneholder melatonin! Så når man ammer om natten, får babyen rett og slett en dose sovemedisin fra melken! Spedbarn som ammes om natten får dermed starthjelp av mammas melk til å utvikle lengre og dypere søvnfaser.

Nattamming har også positiv effekt på mors søvn. I følge en studie av søvn av mødre som ammer om natten vs mødre som ikke ammer om natten, får de som ammer 40-45 minutter mer søvn! Ikke bare får nattammende mødre mer søvn, men det viser seg at søvnen deres også er av bedre kvalitet, med dypere søvnfaser enn hos dem som ikke nattammer.
Det er klart det er forskjeller, men så mange her inne som sliter med å få sove om natten fordi babyen/barna deres vil ha pupp ørten ganger hver natt( og dag), så er det ikke riktig å si at de sover bede og roligere enn flaskebarn. Min var våken 1 gang per natt fra nyfødt til 4-5 mnd og sovna med en gang flaska var tom. Ikke en gang var han våken og skreik slik at vi ikke fikk sove igjen og jeg måtte opp og bysse og drive på til han sovna igjen, slik som det virker som mange ammende må. Men, det er selvfølgelig forskjell fra baby til baby. Neste baby kan jo bli rake motsetning( hvis det blir flere).
 
Det er klart det er forskjeller, men så mange her inne som sliter med å få sove om natten fordi babyen/barna deres vil ha pupp ørten ganger hver natt( og dag), så er det ikke riktig å si at de sover bede og roligere enn flaskebarn. Min var våken 1 gang per natt fra nyfødt til 4-5 mnd og sovna med en gang flaska var tom. Ikke en gang var han våken og skreik slik at vi ikke fikk sove igjen og jeg måtte opp og bysse og drive på til han sovna igjen, slik som det virker som mange ammende må. Men, det er selvfølgelig forskjell fra baby til baby. Neste baby kan jo bli rake motsetning( hvis det blir flere).
Med eldste prøvde jeg å gi mme for å få han til å sove lengre en økt, men det hjalp ikke. Yngste her sov i 6 timer i strekk fra hun var 2 mnd. Fikk bare morsmelk. Men jeg lager jo ikke et innlegg om det. Det er jo naturlig at de som sliter med nattamming lager innlegg om det. Tror nok heller forskning på store grupper mødre gir et bedre bilde enn hvilket intrykk man får av tilfeldige svar på et forum;) Det er ingenting som kan bevise at mme gir bedre søvn, motsatt derimot.
 
Med eldste prøvde jeg å gi mme for å få han til å sove lengre en økt, men det hjalp ikke. Yngste her sov i 6 timer i strekk fra hun var 2 mnd. Fikk bare morsmelk. Men jeg lager jo ikke et innlegg om det. Det er jo naturlig at de som sliter med nattamming lager innlegg om det. Tror nok heller forskning på store grupper mødre gir et bedre bilde enn hvilket intrykk man får av tilfeldige svar på et forum;) Det er ingenting som kan bevise at mme gir bedre søvn, motsatt derimot.
Da hadde vi sikkert bare flaks da. De tre ukene jeg prøvde å amme, så sov han ikke godt i hvert fall.
 
Da hadde vi sikkert bare flaks da. De tre ukene jeg prøvde å amme, så sov han ikke godt i hvert fall.
Det er ganske vanlig at babyer dier veldig veldig ofte de aller første ukene da. Det endrer seg jo etterhvert :)
 
Det er ganske vanlig at babyer dier veldig veldig ofte de aller første ukene da. Det endrer seg jo etterhvert :)
Joa, men det kom bare noe dråper enda jeg pumpet annenhver time fra jeg var på føden og til jeg ikke orket mer tre uker senere. Det kom aldri noe mer. Jeg la han til ca hver 10-15 min, men det økte aldri. Fikk en helt annen baby med mme:)
 
Med eldste prøvde jeg å gi mme for å få han til å sove lengre en økt, men det hjalp ikke. Yngste her sov i 6 timer i strekk fra hun var 2 mnd. Fikk bare morsmelk. Men jeg lager jo ikke et innlegg om det. Det er jo naturlig at de som sliter med nattamming lager innlegg om det. Tror nok heller forskning på store grupper mødre gir et bedre bilde enn hvilket intrykk man får av tilfeldige svar på et forum;) Det er ingenting som kan bevise at mme gir bedre søvn, motsatt derimot.

I barselgruppen min så har vi et flaskebarn som har siden ca 2-3 uker sovet gjennom natten! Fikk beskjed av helsesøster at mme metter mer og at flaskebarn oftere sover natten gjennom :) og i med at Hs sier det regner jeg det er noe med det :p

Min er 7 snart 8 måneder og sover ikke gjennom så her er det nattavvenning på gang! Han har fått mm hele tiden og blitt vant til kosen med puppen så belønningen for å våkne har vært så stor for han at det lønner seg :p og nå er det snart permisjonsslutt så da tar vi det først som sist (tviler på at nattamming og tredelt turnus går overens :D)

Men en 1 mnd gammel baby bør og etter min mening skal få mat i løpet av natten hvis den ber om det! Så hold ut! Det blir lettere etter hvert og kanskje bekkenet blir bedre etterhvert så du får til liggende amming :)
 
I barselgruppen min så har vi et flaskebarn som har siden ca 2-3 uker sovet gjennom natten! Fikk beskjed av helsesøster at mme metter mer og at flaskebarn oftere sover natten gjennom :) og i med at Hs sier det regner jeg det er noe med det :p
Desverre er det mange helsesøstre som mangler kompetanse på amming :(

Mme krever er tyngre å fordøye, det blir jo da liggende lengre i magen. Og det krever at babyen får i seg større mengde mme enn mm også for at næringsinntaket skal veie opp for energiforbruket ved å fordøye erstatningsmelken.

Årsaken til at mange opplever at babyen sover bedre med mme er årsaken til at de gikk fra mm til mme - man gjør jo det når babyen ikke får nok mat ;)
Babyen til ts sovner "hele tiden", og hun mener han ikke blir mett ved hvert måltid. Så da er jo ikke det så rart. Dette er helt normalt og vil gå seg til, det er ikke egentlig et "problem" som gjør at morens melk eller amming ikke er bra nok :) Stol på naturen! :)

http://www.babysleepsite.com/sleep-...supplement-switching-formula-help-baby-sleep/
 
Desverre er det mange helsesøstre som mangler kompetanse på amming :(

Mme krever er tyngre å fordøye, det blir jo da liggende lengre i magen. Og det krever at babyen får i seg større mengde mme enn mm også for at næringsinntaket skal veie opp for energiforbruket ved å fordøye erstatningsmelken.

Årsaken til at mange opplever at babyen sover bedre med mme er årsaken til at de gikk fra mm til mme - man gjør jo det når babyen ikke får nok mat ;)
Babyen til ts sovner "hele tiden", og hun mener han ikke blir mett ved hvert måltid. Så da er jo ikke det så rart. Dette er helt normalt og vil gå seg til, det er ikke egentlig et "problem" som gjør at morens melk eller amming ikke er bra nok :) Stol på naturen! :)

http://www.babysleepsite.com/sleep-...supplement-switching-formula-help-baby-sleep/

Når en Hs med 15 års erfaring selv har erfart at mme barn tidligere sover gjennom natten en mm barn så tror jeg det er noe i det! Men anbefaler INGEN å gå over til mme bare for å få ungen til å sove :p

Og noen barn våkner vær natt til de er 3-4 år og det er jo ikke for mat men for å forsikre seg om at foreldrene er det og få kos osv. og det ser man jo med de små som er 4-5 mnd større en Ts sin :)

Hvis man har mulighet syns jeg personlig amming er best! Også så lettvint å bare slenge fram puppen når det trengs :D

Men ho i barslegruppa mi har aldri ammet fordi ho ikke fikk melk pga komplikasjoner med fødselen og at ho ikke fikk sett ungen sin før den var 3 dager gammel :eek: og der sov ungen selv gjennom natten fra ganske tidlig av!

Men har også en annen i barselgruppa som utelukkende kun ammer og hennes jente sov gjennom natten fra ca 1 mnd til 6 mnd! Da ville ho ha mer mat :p

Babyer er forskjellig og man må ta det man får! Og tiden kommer der de sover gjennom natten før eller senere :p
 
I barselgruppen min så har vi et flaskebarn som har siden ca 2-3 uker sovet gjennom natten! Fikk beskjed av helsesøster at mme metter mer og at flaskebarn oftere sover natten gjennom :) og i med at Hs sier det regner jeg det er noe med det :p

Min gutt ble fullammet og sov gjennom hele natten fra han var 4 uker.
Kjenner noen som gir flaske og må opp flere ganger om natten ennå (10 mnd gammel).

Kan jeg si at morsmelk metter bedre enn mme da? ;-)
 
Jeg vil slutte med nattamming, men er ikke sikker. Lille-gull er 1 mnd. Tenker at 1 mnd er kanskje tidlig. En av grunnene er at jeg blir helt "borte" dagen etter, uansett om jeg sover når lille-gull sover. Er redd for at jeg skal bli en surrete høne som ikke klarer å ta meg av barnet mitt. Jeg hater ammingen, også på dagtid, og vurderer å slutte.
Er det noen av dere som har sluttet med nattamming så tidlig? Andre innvendinger?

Du bør ta kontakt med en helsesøster og få hjelp! :)
 
Nr 1 sov gjennom natten bår hu var 4 mnd og hu fikk mme. Nr 2 er 6 uker og vil ha nattmat, han får også mme. Man sover ikke nødvendigvis gjennom natten når man er 3 uker og drikker mme. Det virker nesten som om det blir en vane når man har ammet. Mine begge ble ammet i 3 uker.
 
At de blir roligere og sover bedre stemmer ikke. Det virker som det er helt motsatt slik jeg leser her inne. Flaskebarnet mitt hadde ikke en eneste våkenatt og sov uten mat om natten innen han var 5 mnd.

Min ble fullammet til han var 6 måneder og sov hele natten fra 4 uker.
 
Jeg har mistet all respekt for HS her jeg bor. Så nei, jeg kommer ikke til å spørre henne. Det er så mange flinke mammaer her som kan så mye, jeg har større tiltro til dem. :)

Huff, du burde virkelig snakke med en helsesøster. Ta kontakt med helsestasjonen, de har kanskje mer enn en helsesøster der?
 
Back
Topp