Jeg følte det på samme måte i mange uker i starten, nå 6mnd senere synes jeg det er litt trist å slutte gradvis
med amming idet mini tilvennes fast føde. Du blir nok litt glad i det etterhvert, bare vent til melkeprod har stabilisert seg og du har blitt vant til en ny hverdag.
Jeg anbefaler deg å vente litt før du kaster inn håndkleet;
1. Opp om natten må du uansett i mange mnd fremover, og tro meg, slenge ut puppen tar mye kortere tid enn å begynne med flasker og fikse mat. Legg til en hylende baby i tillegg som ikke vil vente på mat.
2. Tok 2-3 mnd her før ammingen stabiliserte seg. Nå er det null lekkasjer, jeg vet når mini er mett og rutinene har gradvis kommet.
3. Du tror det sikkert ikke selv men du er fortsatt full av hormoner (vent noen mnd og se tilbake

) og ammingen er pes, opp om natten er fælt og generelt det nye livet er litt slitsomt. Kutte ut ammingen om natten vil nok ikke få deg til å være mindre "borte" om dagen. Du vil etterhvert bli veldig vant til å stå opp om natten og kroppen din vil få sine egne rutiner iht søvn, dupper og hva du trenger.
Ikke alle liker amming og det er greit, men virker ikke som det er ammingen i seg selv som er problemet her, heller at du er trøtt, sliten og drittlei av å amme hele tiden. Tror det er dette som alle sikter til når de sier det er slitsomt med nyfødt. Husk, du er ikke engang ferdig med barselstiden! For min del var den bare kaos og mas, og veldig lite koselig. Om du ikke vil amme er det opp til deg, men anbefaler at du ser an litt; gradvis vil rutinene komme, du vil ikke være så trøtt, og kroppen vil hente seg inn igjen samtidig som babyen vokser og finner sine egne rutiner sammen med deg