vil slutte med nattamming

Bkno8918662

Andre møte med forumet
Jeg vil slutte med nattamming, men er ikke sikker. Lille-gull er 1 mnd. Tenker at 1 mnd er kanskje tidlig. En av grunnene er at jeg blir helt "borte" dagen etter, uansett om jeg sover når lille-gull sover. Er redd for at jeg skal bli en surrete høne som ikke klarer å ta meg av barnet mitt. Jeg hater ammingen, også på dagtid, og vurderer å slutte.
Er det noen av dere som har sluttet med nattamming så tidlig? Andre innvendinger?

Når de er så små har de behov for mat på natten. Slutter du med nattamming må du i så fall tilby noe annet. Det er helt unaturlig for et så lite barn å sove natten gjennom uten påfyll av noe slag. Skjønner godt at det er slitsomt å mate om natten, men problemet blir større hvis du får en sulten baby. Vil du ha lenger søvnintervall er det i så fall bedre å gi morsmelkserstatning før du legger deg, men selv det er ingen garanti for at babyen sover lenger.

Ser nå at du hater ammingen generelt. Kjenner godt igjen de følelsene og jeg ammer selv kun fordi det er praktisk. Jeg hater nemlig enda mer å vaske og koke flasker. Og siden jeg har nok melk ammer jeg og jeg slipper vask og kok. Du må veie sånne ting opp mot hverandre, men det er ingen skam å slutte med amming. Gjør det som er riktig for deg/dere. Men mat om natten må du fortsatt regne med uansett ;)

Barnet har godt av å bli ammet av mor. De blir roligere og sover bedre. Du er nødt til å gi barnet ditt næring når den søker etter det, ellers hvordan vil den vokse? Du blir uansett vekket om du gir den morsmelkerstatning eller ammer, så jeg vil anbefale deg å amme. For du kommer ikke til å sove noe bedre om du slipper å amme eller vil gi morsmelkerstatning, den vil da få mer avføring og må skiftes oftere. Skjønner at det er slitsomt men sånn er det å skape disse små vakre skapningene. Du kan trøste deg selv med at det kommer til å bli bedre etter hvert og du kommer til å være stolt av deg selv som mor.

Last edited:
Jeg følte det på samme måte i mange uker i starten, nå 6mnd senere synes jeg det er litt trist å slutte gradvis
med amming idet mini tilvennes fast føde. Du blir nok litt glad i det etterhvert, bare vent til melkeprod har stabilisert seg og du har blitt vant til en ny hverdag.

Jeg anbefaler deg å vente litt før du kaster inn håndkleet;
1. Opp om natten må du uansett i mange mnd fremover, og tro meg, slenge ut puppen tar mye kortere tid enn å begynne med flasker og fikse mat. Legg til en hylende baby i tillegg som ikke vil vente på mat.

2. Tok 2-3 mnd her før ammingen stabiliserte seg. Nå er det null lekkasjer, jeg vet når mini er mett og rutinene har gradvis kommet.

3. Du tror det sikkert ikke selv men du er fortsatt full av hormoner (vent noen mnd og se tilbake;)) og ammingen er pes, opp om natten er fælt og generelt det nye livet er litt slitsomt. Kutte ut ammingen om natten vil nok ikke få deg til å være mindre "borte" om dagen. Du vil etterhvert bli veldig vant til å stå opp om natten og kroppen din vil få sine egne rutiner iht søvn, dupper og hva du trenger.

Ikke alle liker amming og det er greit, men virker ikke som det er ammingen i seg selv som er problemet her, heller at du er trøtt, sliten og drittlei av å amme hele tiden. Tror det er dette som alle sikter til når de sier det er slitsomt med nyfødt. Husk, du er ikke engang ferdig med barselstiden! For min del var den bare kaos og mas, og veldig lite koselig. Om du ikke vil amme er det opp til deg, men anbefaler at du ser an litt; gradvis vil rutinene komme, du vil ikke være så trøtt, og kroppen vil hente seg inn igjen samtidig som babyen vokser og finner sine egne rutiner sammen med deg:)

Babyen må uansett fortsatt ha mat på natt uavhengig om du ammer eller ikke.

Personlig syns jeg det er tusen ganger enklere å amme fordi maten er klar med en gang. Men du må bedømme utifra din situasjon og se om det er verdt det å starte med flaske eller ikke. Flaske krever mer enn amming.

Man er "borte" de første par månedene, men så blir man vandt til avbrutt søvn og energinivået stiger igjen, tross amming flere ganger hver natt. ;) :p

Hold ut! En nyfødt baby må ha mat om natta, om du ammer eller gir flaske blir opp til deg selv.

Sier som de over her, mat må babyen ha, uavhengig om den kommer fra pupp eller flaske. Jeg syns i alle fall det var mer pes å mate på natten når han ikke ville ta puppen lengre og jeg måtte opp å lage flaske i stedet for.

Snakk med hs om hjelp og råd :) kanskje det er noen smarte løsninger eller noen som kan avlaste litt :)

Eh? Er dette tull?

Uansett om du slutter å amme så må du opp på natten og gi flaske - det er mye mer styr enn å bare ta fram puppen. En liten baby trenger stort sett mat flere ganger på natten i mange måneder enda!!! Opp for å skifte bleie må du også i flere måneder enda, så hvis du ser for deg en hel nattesøvn må jeg skuffe deg med å si at fu må nok bare godta å være i ammetåka en god stund til. Avvenne nattmat på en baby som er EN måned gammel???? :o :o Nei det må du for all del ikke finne på!! Hvis du virkelig mener dette i fullt alvor bør du lese deg litt opp på omsorg for spedbarn.

Last edited:
Som flere sier så er det stor sjanse for at du må opp uansett for å evnt gi flaske.

Har lite erfaring selv, siden min har sovet stort sett gjennom hele tiden. Hun spiste da alt fra hver 1,5-3. time på dagtid, og kunne sove 10 timer på natt uten mat.
Men jeg ville nok ikke gått aktivt inn for å venne av nattamming så tidlig. Bedre å vente til de begynner med fast føde. Tide dit går utrolig fort.

Snakk med hs om hjelp og råd :) kanskje det er noen smarte løsninger eller noen som kan avlaste litt :)

Jeg har mistet all respekt for HS her jeg bor. Så nei, jeg kommer ikke til å spørre henne. Det er så mange flinke mammaer her som kan så mye, jeg har større tiltro til dem. :)

Eh? Er dette tull?

Uansett om du slutter å amme så må du opp på natten og gi flaske - det er mye mer styr enn å bare ta fram puppen. En liten baby trenger stort sett mat flere ganger på natten i mange måneder enda!!! Opp for å skifte bleie må du også i flere måneder enda, så hvis du ser for deg en hel nattesøvn må jeg skuffe deg med å si at fu må nok bare godta å være i ammetåka en god stund til. Avvenne nattmat på en baby som er EN måned gammel???? :eek: :eek: Nei det må du for all del ikke finne på!! Hvis du virkelig mener dette i fullt alvor bør du lese deg litt opp på omsorg for spedbarn.

Det går ann å svare på en mindre frekkmåte! Som de som har svart før deg for eksempel.
Hvorfor tror du jeg spør meg om råd før jeg gjør noe!?

Men siden vi er inne på nattamming da: Hvordan gjør dere det med barn som sovner ved puppen? Jeg får han til å rape og skifter bleie, bare for å vekke han, men den gang ei. Når jeg legger han ned, våkner han igjen. Så er det samme greia opp igjen (minus bleieskift da). Han svelger et par ganger, så jeg tror ikke han er skikkelig mett.

Men siden vi er inne på nattamming da: Hvordan gjør dere det med barn som sovner ved puppen? Jeg får han til å rape og skifter bleie, bare for å vekke han, men den gang ei. Når jeg legger han ned, våkner han igjen. Så er det samme greia opp igjen (minus bleieskift da). Han svelger et par ganger, så jeg tror ikke han er skikkelig mett.
Den er verre ja! Husker vår frøken våkna og var sulten men sovna igjen i det øyeblikket hun landa på puppen, så våkna hun på nytt etter kort tid.

Prøv å kle litt av barnet, løsne på tepper o.l. Et barn som er litt kjølig vil gjerne våkne mer enn et som er varmt (fikk dette rådet på sykehuset). Det kan også hjelpe å massere babyen inni hendene eller under føttene mens det ammer, det skal visstnok stimulere sugerefleksen.

Det går ann å svare på en mindre frekkmåte! Som de som har svart før deg for eksempel.
Hvorfor tror du jeg spør meg om råd før jeg gjør noe!?
Fordi jeg mener at når man får barn bør man vite slike helt grunnleggende ting. Så jeg var usikker på om dette faktisk var ett trolle-innlegg. At du spør om råd er bra, men i det hele tatt ha tenkt tanken om at å avvenne en 1 måneds gammel baby nattmat gjør meg litt skremt, for å være helt ærlig.

Last edited:
Det er vanlig at babyer vil ha tryggheten i å sove inntil mor og gjerne på puppen. Våkner han med en gang du kobler fra? Kan samsoving fungere?
Viser han tydelig tegn på sult når han våkner?

Fordi jeg mener at når man får barn bør man vite slike helt grunnleggende ting. Så jeg var usikker på om dette faktisk var ett trolle-innlegg.

Jeg kan vedde på at det var noe som du ble overrasket over også når du fikk barn. Jeg trodde jeg hadde lest meg opp nokså bra, men noen ganger må kunne spørre, uansett hvor dumme spørsmål, uten å bli skutt på flekken.

Det er vanlig at babyer vil ha tryggheten i å sove inntil mor og gjerne på puppen. Våkner han med en gang du kobler fra? Kan samsoving fungere?
Viser han tydelig tegn på sult når han våkner?

Han sover i samme seng som meg, i et sånt "nest". Han våkner ikke når jeg kobler han fra. Han kan ligge rolig i 1 min. før han våkner. Da begynner han å smatte, sutte på hendene sine og snu på hodet for å søke etter pupp.

Back
Topp