vil ikke ha mme

ElisabethI

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Jenta mi ble 6 mnd i går. hun har fått mme siden hun var litt over ei uke. Pga dårlig vekstoppgang og mye melk ble vi annbefalt fra helsesøster å begynne med smaksporsjoner med grøt da hun var litt over 3 mnd sånn hun var klar til en porsjon da hun ble 4 mnd. Dette har vi gjort og hun fikk 1 porsjon grøt og resten melk da hun var 4 mnd. Da hun var 5 mnd fikk vi beskjed om å øke til ett grøtmåltid til så hun fikk grøt både til lunsj og kvelds (med melk til som drikke). Dette har funket utmerket, men siste to ukene har hun plutselig begnt å nekte å drikke melk. Hun får alltid ei flaske på morgenen, ei på ettermiddagen og av og til ei på kvelden. Men nå er det hysteri og illsint baby. Hun har også begynt med middag, så hun spiser tre andre mpltider om dagen. Jeg passer på at hun er skikkelig sulten før jeg tilbyr henne flasken, så det er ikke at hun er mett fra tidligere måltid. Hadde jeg tilbydt henne grøt i stedetfor flaske hadde hun slukt den.Det virker som hun er dritlei hele melka :( Noen som har tips? Hun vil heller ikke drikke av melken hun får til måltidene.. kaaanskje en 10-20 ml..

Høres ikke noe særlig ut.. :( Har ingen tips til deg desverre. Hva sier hs?

Jenta mi ble 6 mnd i går. hun har fått mme siden hun var litt over ei uke. Pga dårlig vekstoppgang og mye melk ble vi annbefalt fra helsesøster å begynne med smaksporsjoner med grøt da hun var litt over 3 mnd sånn hun var klar til en porsjon da hun ble 4 mnd. Dette har vi gjort og hun fikk 1 porsjon grøt og resten melk da hun var 4 mnd. Da hun var 5 mnd fikk vi beskjed om å øke til ett grøtmåltid til så hun fikk grøt både til lunsj og kvelds (med melk til som drikke). Dette har funket utmerket, men siste to ukene har hun plutselig begnt å nekte å drikke melk. Hun får alltid ei flaske på morgenen, ei på ettermiddagen og av og til ei på kvelden. Men nå er det hysteri og illsint baby. Hun har også begynt med middag, så hun spiser tre andre mpltider om dagen. Jeg passer på at hun er skikkelig sulten før jeg tilbyr henne flasken, så det er ikke at hun er mett fra tidligere måltid. Hadde jeg tilbydt henne grøt i stedetfor flaske hadde hun slukt den.Det virker som hun er dritlei hele melka :( Noen som har tips? Hun vil heller ikke drikke av melken hun får til måltidene.. kaaanskje en 10-20 ml..

Har hun fått tenner? Eller på vei å få tenner?

Må bare spørre siden det du beskriver med melkenekt av flaske er helt identisk med det vi hadde like før jul. Det varte omtrent to uker, men to ekstreme dager da hun ikke ville ha det overhodet. Måtte faktis ty til bittelitt sukker i flaska. Vet det ikke er etter boka men jenta måtte jo få væske i seg! Det løsna når tenna spratt opp. og lettest å få i henne melk på natt eller morgen med en gang hun var våken. Mens hun enda var litt døsig, men ikke supertrøtt.

Det er AKKURAT det samme her!! Aner ikke hva jeg skal gjøre! Fikk gitt han en ekstra flaske med mme igår da jeg lagde velling og stakk hull på tuten med strikkepinne. Istad klikket han da jeg prøvde å gi han det samme :/
Han virker ikke misfornøyd eller noe, så jeg vet ikke.. Føler hav spiser mindre nå, men det metter vel bedre med ordentlig mat sikkert..

prøv å gi melken fra kopp isteden :) håper det ordner seg! kan være tennene.

Har hun fått tenner? Eller på vei å få tenner?

Må bare spørre siden det du beskriver med melkenekt av flaske er helt identisk med det vi hadde like før jul. Det varte omtrent to uker, men to ekstreme dager da hun ikke ville ha det overhodet. Måtte faktis ty til bittelitt sukker i flaska. Vet det ikke er etter boka men jenta måtte jo få væske i seg! Det løsna når tenna spratt opp. og lettest å få i henne melk på natt eller morgen med en gang hun var våken. Mens hun enda var litt døsig, men ikke supertrøtt.
Hun har fått to tenner nede. De kom samtidig og var bare plutselig fremme uten at vi merket noe som helst. Det er et par mnd siden nå, så vi går vel egentlig bare å venter på flere. Dette er barn nr 1 og siden de første tennene bare plutselig var der vet vi ikke helt hva vi skal se etter, men vi føler hun er blitt ganske hoven i gommene oppe i det siste. Jeg klarer å lirke i henne litt om morgenen, men den flaska hun får på ettermiddagen er et spetakkel, og jeg nekter å ha dårlig stemning for å få i henne mat. I dag låg hun i armkroken min på sofaen mens jeg holdt flaska i ene hånden og telefonen med fantorangen i den andre da fikk jeg i henne så mye at jeg hvertfall var fornøyd

Hun er vandt med malt i melka,den er jo søt.. men hun har nesten ikke bruk for hverken det eller sviske lenger. Men det er en stund siden vi kuttet ut malt, så føler ikke det er det heller. Har prøvd det også, men hun er forsåvidt like lite interessert.

Håper det er tenner som du sier og at det går over ☺

Det er AKKURAT det samme her!! Aner ikke hva jeg skal gjøre! Fikk gitt han en ekstra flaske med mme igår da jeg lagde velling og stakk hull på tuten med strikkepinne. Istad klikket han da jeg prøvde å gi han det samme :/
Han virker ikke misfornøyd eller noe, så jeg vet ikke.. Føler hav spiser mindre nå, men det metter vel bedre med ordentlig mat sikkert..

Det er så trasig! Jeg må vente til hun er sur for hun er sulten hvis hun skal ha melk. Da drikker hun kanskje 50 ml, så er det stopp, og det er ikke store måltidet på en ellers tynn baby på 6 mnd

prøv å gi melken fra kopp isteden :) håper det ordner seg! kan være tennene.
Takk for tips, men har prøvd det også, og tutekopp. Tutekopptuten var av hardplast, så den var selvfølgelig aller best å tygge på hun måtte drikke håndpumpet melk på sykehuset fra kopp, men den teknikken har hun glemt, så det ble bare kaos

Det er så trasig! Jeg må vente til hun er sur for hun er sulten hvis hun skal ha melk. Da drikker hun kanskje 50 ml, så er det stopp, og det er ikke store måltidet på en ellers tynn baby på 6 mnd
Her går det også i 30-50ml hvis han ikke er veldig sulten. Egentlig hadde ikke dette vært noe problem hvis jeg visste hvor mye annen mat han trengte og om det var greit å gi han så mye grøt, grønnsaker og frukt -moser. Som sagt funker det med velling (med sviskesaft) her ser det ut til.. Han drakk iallefall 230 til kvelds + at jeg ga han fruktmos etterpå..
Jeg tar en telefon til helsesøster i morgen for å høre hva jeg skal gjøre.. Han gråt mye før han sovnet idag. Trodde det kanskje var magen, men det kan være forkjølelsen også..
Svigermor mener vi bare kan kutte ut mme og prøve med lettmelk hvis han vil ha det.. Hun mener mme er oppskrytt, men det har jeg lyst til å høre med noen andre om ;)
Hva tenker du å gjøre fremover?

Hvor mange måltider har hun nå, og hvor mange tilbyr du?
Kan du oppdatere med hva din hs sa?

Hvor mange måltider har hun nå, og hvor mange tilbyr du?
Kan du oppdatere med hva din hs sa?
ja, skal høre med henne i morgen :)
Som jeg skrev innledningsvis får hun tilbud om to noen gangen tre flasker ila en dag a 170 ml melk. I tillegg får hun også melk til to grøtmåltider og et middagsmåltid. Hun drikker 10, kaaaaanskje 20 ml til grøt eller middagsmåltidene uansett om hun får melk før jeg begynner å gi grøt. om morgenen får jeg i henne kanskje 120, hvis hun ikke har våknet for mye, og på ettermiddagen får jeg ikke i henne noe nesten. i dag fikk jeg i henne litt. da låg vi på sofaen, hun i armkroken min. Jeg holdt flaska i ene hånden, og telefonen i andre med fantorangen på. Da drakk hun 120 ml. tror det var engangshendelseda hun var totalt uinteressert resten av dagen.

Her går det også i 30-50ml hvis han ikke er veldig sulten. Egentlig hadde ikke dette vært noe problem hvis jeg visste hvor mye annen mat han trengte og om det var greit å gi han så mye grøt, grønnsaker og frukt -moser. Som sagt funker det med velling (med sviskesaft) her ser det ut til.. Han drakk iallefall 230 til kvelds + at jeg ga han fruktmos etterpå..
Jeg tar en telefon til helsesøster i morgen for å høre hva jeg skal gjøre.. Han gråt mye før han sovnet idag. Trodde det kanskje var magen, men det kan være forkjølelsen også..
Svigermor mener vi bare kan kutte ut mme og prøve med lettmelk hvis han vil ha det.. Hun mener mme er oppskrytt, men det har jeg lyst til å høre med noen andre om ;)
Bare apropos lettmelk. Det må du ikke gi! Under ett år ska de absolutt ikke ha vanlig melk eller melkeprodukter. Ikke engang bittelitt youhurt før 10mnd.

Hun har fått to tenner nede. De kom samtidig og var bare plutselig fremme uten at vi merket noe som helst. Det er et par mnd siden nå, så vi går vel egentlig bare å venter på flere. Dette er barn nr 1 og siden de første tennene bare plutselig var der vet vi ikke helt hva vi skal se etter, men vi føler hun er blitt ganske hoven i gommene oppe i det siste. Jeg klarer å lirke i henne litt om morgenen, men den flaska hun får på ettermiddagen er et spetakkel, og jeg nekter å ha dårlig stemning for å få i henne mat. I dag låg hun i armkroken min på sofaen mens jeg holdt flaska i ene hånden og telefonen med fantorangen i den andre da fikk jeg i henne så mye at jeg hvertfall var fornøyd

Hun er vandt med malt i melka,den er jo søt.. men hun har nesten ikke bruk for hverken det eller sviske lenger. Men det er en stund siden vi kuttet ut malt, så føler ikke det er det heller. Har prøvd det også, men hun er forsåvidt like lite interessert.

Håper det er tenner som du sier og at det går over ☺
Brukte av og til tven som distraksjon mens hun spiste. Da fikk vi litt mer i henne enn vanlig. Men ta en tlf til hs eventuelt og hør hva de mener :) her er hun og vandt til malt i melka, men det må vi enda gi. Kan det være typen flaske? Prøve en anna?

de skal ikke ha melk nei.. men de selger joghurt fra 6 mnd på glass, vi bruker av og til den som dessert og hun elsker det. Hs sier den er helt ok :)

Var med hs i dag. Hun sa at vi ikke skal tvinge henne, og ikke stresse så mye med det. Hun har lagt fint på seg så det er ikke noen bekymring der, men som jeg sa til henne at hun spiser masse annen mat, men jeg vil hun skal drikke mer melk siden det skal være hovednæringen noen måneder til. Hun sa vi kunne tilby henne det hver gang, så drikker hun det hun drikker. På det måltidet midt på dag som kun består av ei flaske kunne vi prøve 50/50 mel og grøt, men bare en liten porsjon grøt så hun får i seg mat, ellers blir hun gående veldig mange timer uten. Vi skal også gi henne fra kopp. Hun annbefalte IKKE tutekopp da barna lukker ganen sin når de drikker fra de og det kan være dumt for språkutviklingen, så jeg viste henne wowcup, og den sa hun virket ok. Er ikke det samme prinsipp som vanlig kopp, bare at det er sølefritt lokk på? Eller kunne vi bruke de avent (?) med sugerør, for da lukker de ikke ganen når de drikker. Så vi får vente å se.. kanskje det løser seg :) Jeg har hvertfall aller mest lyst å ha minst to reine melkemåltider ei lita stund ti :)

Du må ikke finne på å gi vanlig melk så tidlig, melk hemmer opptaket av jern i kroppen, det er derfor de ikke skal ha før 12 mnd (melk i mat fra 10 mnd). Jeg hadde ikke hørt på svigermor.
Min er heller ikke så ivrig på melka, men får stort sett i han 400 ml pr døgn, pluss 2 grøt måltider, fruktmos og smaksprøver på grønnsaker. Helsesøster sa det holdt ☺

Som: "Nå må du faenma la han ligge å skrike litt. Han må få trene lungene sine så de blir sterke".
Eller
"Legg han på rommet og lukk døra, så roer han seg til slutt"!

;)
Ååh, sånt blir jeg sint av å høre. Er bare tull det at de skal trene lungene. De er ferdig utviklet ved fødsel så sant ungen er fullbåren. (Vår var prematur, men ingenting galt med lungene der heller :p)

og skrikekurer gjør jeg bare ikke :p

Svigermor mente derimot her at hver gang jenta vår gulpa (hun er en gulper) så hadde jeg mata henne galt med flaska og nærmest ødelagt ungen. Og hver gang hun sutra eller skrek litt så var det automatisk noe som feila henne. Aaarg

Back
Topp