Vil ikke ha grøt

*Lillekorn*

Tillamor
Nå begynner jeg virkelig å rive meg litt i håret. Lillemor er ikke spesielt begeistret for grøt. Vi har prøvd mange forskjellige typer, men ingen faller helt i smak. Når jeg blander grøten med fruktmos spiser hun en miniporsjon, så hun får det morgen og kveld. Jeg ammer masse, pumpet meg en dag da jeg var borte og fikk ut nærmere én liter i løpet av den dagen. Men jeg har også forsøkt å vente med pupp på morgene og tilby grøt uten noe særlig hell. Når jeg ser på noen av de andre babyene på barselgruppa som sluker grøten kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig...

Nå begynner jeg å tenke på at lillemor kanskje blir å få i seg for lite jern og vitaminer siden hun er langt unna de to anbefalte porsjonene med grøt. På helsestasjonen mente de at hun kan ta seg tiden, men nå er hun jo 7 måneder.

Hun er derimot veldig begeistret for disse ostepop-liknende greiene av mais og hirse. Og de har jo nesten samme næringsinnhold som grøt, så hun får noen av disse daglig, selv om det sikkert skal altfor mange til for å dekke noe næringsbehov. Også Semper grøt på pose kan funke, men det blir jo veldig dyrt i lengden. Hun er veldig opptatt av maten vi spiser og elsker å få tygge og gnage på frukt og grønnsaker som jeg spiser. Virker nesten som om det er det å spise av skje som ikke er noe stas.. Kan man prøve små brødbiter med leverpostei og makrell i tomat nå? Og hvordan blir det med saltinnholdet i dette?

Er det noen andre der ute som har små som ikke liker grøt? Og hva spiser de i stedet? Må jo selvfølgelig begynne med middag nå, har bare vært litt treig av meg. Kanskje noen som har noen gode middagsoppskrifter på lur?
 
Ingen av mine var begeistret for grøt. Vi lot de spise selv (BLW/barnestyrt mattilvenning). De spiste staver av kokte rotgrønnsaker, brokkoli, avokado, brødskalker med leverpostei, etterhvert kjøtt og fisk osv. Hvis du vil gi mos så er det jo bare å koke feks søtpotet eller gulrot og mose, kan tilsette urter for smak.

Det er vel omtrent bare Norge hvor den evinnelige grøten er sett på som eneste rette. Grønnsaker, kjøtt og fisk er mye sunnere, og ikke minst blir de vant til flere smaker.
 
Ingen av mine var begeistret for grøt. Vi lot de spise selv (BLW/barnestyrt mattilvenning). De spiste staver av kokte rotgrønnsaker, brokkoli, avokado, brødskalker med leverpostei, etterhvert kjøtt og fisk osv. Hvis du vil gi mos så er det jo bare å koke feks søtpotet eller gulrot og mose, kan tilsette urter for smak.

Det er vel omtrent bare Norge hvor den evinnelige grøten er sett på som eneste rette. Grønnsaker, kjøtt og fisk er mye sunnere, og ikke minst blir de vant til flere smaker.

Takk for tips. Skal prøve å koke staver av forskjellige grønnsaker, som du nevner:)
 
ImageUploadedByBV Forum1463555040.862163.jpg
Denne fikk jeg anbefalt, skal prøve den neste gang, siden vesla her ikke har vært så begeistret for potet og gulrot.. Her har jeg det problemet at hun nesten bare liker Nestle grøten..
 
Kanskje det blir bedre med brød? Min får brødskive med enten kaviar, leverpostei, makrell eller prim. Fikk et hefte fra helsestasjonen om mat og ernæring, og der sto det at saltinnholdet i de påleggene var innafor :)
 
Her er lillemann 7,5mnd nå å har fått brødskive siden rett før han ble 6mnd. Spiser brød med mye fiber(husker ikke akkurat hva det heter nå) men han er like begeistret for grøt å all slags mulig mat egentlig..
Men vil tro det hjelper med å få smakt(smattet) på noe annet en "mos" og bare melk nå☺
 
Men ta en pause på prøving å så prøver du igjen.. De kan bli litt lei av at vi prøver å prøver.. Eller gi litt brød med leverpostei på eller noe annet pålegg.. Vi starta med grøt når han var 6 mnd og nå elsker han d.. 8 mnd i går..
 
Som andre sier er det nesten bare Norge som styrer med denne grøten. Ikke bekymre deg :) men skjønner deg godt, prøver med grøt jeg også selv om det ikke er mye som går ned (begynner å hjelpe nå).

Kan anbefale mini-asparges, perfekt størrelse og skikkelig godt! Sikkert mye jern i også siden den er grønn. Her er det kun asparges som går ned av grønnsaker for tiden + fisk, kjøtt eller kylling!

Syns brød er skummelt for min setter det som oftest i halsen og ender oppned med et dunk i ryggen :/
 
Som andre sier er det nesten bare Norge som styrer med denne grøten. Ikke bekymre deg :) men skjønner deg godt, prøver med grøt jeg også selv om det ikke er mye som går ned (begynner å hjelpe nå).

Kan anbefale mini-asparges, perfekt størrelse og skikkelig godt! Sikkert mye jern i også siden den er grønn. Her er det kun asparges som går ned av grønnsaker for tiden + fisk, kjøtt eller kylling!

Syns brød er skummelt for min setter det som oftest i halsen og ender oppned med et dunk i ryggen :/

Hvordan tilbereder du mini-aspargesen?:)
 
Jeg lager middag med søtpotet, gulrot og eventuelt litt brokkoli/blomkål. Bruker også Melange uten tilsatt smør. Lager noen porsjoner av gangen og fryser. Har fremdeles ikke begynt med kjøtt og andre smaker.

Koker opp 1 søtpotet, 2 gulrøtter og en liten bukett blomkål/brokkoli (trenger ikke dette). Heller vannet til siden og putter 1 ss smør i kjelen. Moser med stavmikser og tilsetter så mye av kokevannet som jeg ønsker i forhold til konsistens. Enkelt og greit med mild smak. Søtpotet er lett å like. :)
 
Back
Topp