Vil ikke bli ammet lengre

Bkno8980692

Blir kjent med forumet
Hei, trenger sårt litt råd.
Har ei lita ei på 5 mnd. De siste ukene har hun blitt mindre å mindre interessert i puppen. De siste dagene har hun bare spist 2 (!!) ganger. Har nå begynt å gi mme på flaske, da jeg ikke får pumpet nokk. Mengden går bare ned. Men frøkna vil fortsatt ammes når hun skal legge seg, på natten og på morgenen.
Så det jeg egentlig lurer på, hvor lenge kan man holde på sånn? å bare amme kveld, natt og morgen?..
 
Brystvegring er dessverre veldig vanlig i flere perioder gjennom et ammeløp. Det dummeste man kan gjøre er å begynne å gi flaske, for da skjer det to ting på en gang;

1) Babyen begynner å foretrekke flaska. Det er mye mindre jobb å få i seg maten med flaske, enn å die fra brystet. Veldig mange babyer foretrekker fort flaske over brystet.

2) For hver gang barnet får flaske fremfor bryst, produseres det mindre melk. Demand, and supply. Jo mer som går ut av brystet, jo mer produseres.

En frisk baby sulter seg ikke, man kan fint avvente en dag eller to, og la barnet velge vekk pupp. Er man veldig nervøs for at barnet ikke spiser kan man prøve å tilby barnet brystet når det er svært trøtt, i mørket, amme gående, eller hva som måtte funke.
 
Brystvegring er dessverre veldig vanlig i flere perioder gjennom et ammeløp. Det dummeste man kan gjøre er å begynne å gi flaske, for da skjer det to ting på en gang;

1) Babyen begynner å foretrekke flaska. Det er mye mindre jobb å få i seg maten med flaske, enn å die fra brystet. Veldig mange babyer foretrekker fort flaske over brystet.

2) For hver gang barnet får flaske fremfor bryst, produseres det mindre melk. Demand, and supply. Jo mer som går ut av brystet, jo mer produseres.

En frisk baby sulter seg ikke, man kan fint avvente en dag eller to, og la barnet velge vekk pupp. Er man veldig nervøs for at barnet ikke spiser kan man prøve å tilby barnet brystet når det er svært trøtt, i mørket, amme gående, eller hva som måtte funke.

Ja er klar over det, men det har vart så veldig lengeo_O Var veldig av å på før det virkelig begynte å gå nedover for noen uker siden. Så til sammen har det vell holdt på i over en mnd. Prøver å legge henne til men snur seg bare unna og til slutt blir det bare gråt. Har prøvd på soverommet, gående, i sele og alt annet jeg kommer på. Ikke er hun så hypp på vannet enda heller, er det ikke fare for å bli dehydrert?
 
Hvis hun er ivrig og drikker mye fra pupp på natt, kveld og morgen er det ikke uvanlig at de små i perioder mer eller mindre dekket døgnbehovet sitt slik :)
 
Problemet på dag er jo også at produksjonen har gått kraftig ned, så egentlig er det mme eller ingenting. Men har dog akkurat nokk kveld natt og morgen
 
Hvis hun er ivrig og drikker mye fra pupp på natt, kveld og morgen er det ikke uvanlig at de små i perioder mer eller mindre dekket døgnbehovet sitt slik :)

Spiser ikke sånn kjempe mye, men litt er det. Får grøt før bad og stell på kvelden. Så går vi i sengen. Da spiser hun litt, til hun tilslutt sovner. På natten er det ikke mye mat, mest kos. Men noen munnfuller som regel. På morgenen spiser hun bra, men ikke nok til at det ikke skal være nødvendig med melk resten av dagen.
 
Mange ammer morgen og kveld leeeeeenge! men om du vil avslutte ammingen så kan du erstatte med flaske, eller fortsette og amme, så vil du ha melk til de gangene du vil amme på døgnet. Supply and demand er stikkordet:)
 
Hva med å amme enten like før barnet skal sove,eller akkurat når barnet våkner? Her måtte jeg passe på etter hver eneste hvil og ta henne raskt og rolig opp og til puppen. Kneppet opp ny allerede ved første kny, tok henne inn gjerne i stille og mørk stue og la henne til. Holdt på slik i to mnd.

Men ja,to amminger om dag er for lite tenker jeg. Er du bekymret så følg med tissebleier og veie henne oftere.
 
Amme det opp igjen? Vi ga smaksprøver fra 4 mnd så når han her begynner sånn så spiser han bare mer fast føde noen dager også pupper han mer andre dager. Dette er min nr 3 men første jeg ammer så alt er helt nytt for meg også. Hadde aldri tenkt over det der før denne tråden. Babyen min er tjukk og god og nr 3 så er ikke så bekymret for matinntak.
 
Hun har to måltider om dagen med fast føde. Hun er ikke så veldig glad i mat men prøver litt forskjellig. Men melka skal jo fortsatt være hovedmaten.

Hun sluttet plutselig å amme på natten for noen dager siden:schocked028 Helt ut av det blå.. Da begynte hun å gi uttrykk for sult på dagtid men blånektet som regel puppen. Så da ble flaske løsningen. Tilbyr henne brystet først, kan finne på å spise litt men dette blir nokk slutten på amme eventyret.

Jeg er litt sånn at jeg trenger ikke på død å liv å beholde amminga. Bare hun får i seg mat og er fornøyd så skal hun få bestemme det selv. Har ammet henne i snart 6 mnd, uten at jeg selv har vært så veldig fan av det så gir meg selv en klapp på skuldra.
 
Back
Topp