Vi som venter NIPT svar

Tok på OUS i dag, dem sa jeg får svar om 2 uker. Men at svaret helt sikkert kom tilbake som hyggelig.
 
I går var det 2 uker siden jeg tok nipt test. Og har enda ikke fått svar. Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig her...
 
Tok på torsdag, fikk beskjed om at det tok 2 uker. Og at den helt sikkert kom til å se fin ut. Brev evt tlf om de fant noe...
 
I går var det 2 uker siden jeg tok nipt test. Og har enda ikke fått svar. Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig her...
Tok du offentlig? Spør bare siden veldig mange ser «feil» sted på Helsenorge. Jeg fikk svar på under en uke, men fikk aldri noe sms eller varsel om at det var klart.. :)
 
For meg lå svaret under «pasientjournal», og måtte deretter velge Helse Nord og Helse Sør-Øst i nedtrekksmenyen, selv om jeg hører til Helse Vest :)
Ok. Takk. Får følge med der da. Ikke noe enda, skal bli godt å forhåpentligvis få et positivt svar. 10 dager i dag så får ha litt tålmodighet
 
  • Liker
Reactions: S.L
Tok du offentlig? Spør bare siden veldig mange ser «feil» sted på Helsenorge. Jeg fikk svar på under en uke, men fikk aldri noe sms eller varsel om at det var klart.. :)
Jeg tok offentlig ja, men bruker alltid å få varsel om jeg får melding. Men skal sjekke.
 
For meg lå svaret under «pasientjournal», og måtte deretter velge Helse Nord og Helse Sør-Øst i nedtrekksmenyen, selv om jeg hører til Helse Vest :)
Fant den :D tusen takk. Å den var heldigvis normal :D:love7:smiley-bounce012
 
  • Elsker
Reactions: S.L
Kan jeg spørre hva sto i prøvesvarene deres, her sto det lav sannsynlighet. Regner med det er positivt? Og at resten av oppfølging blir i primærtjenesten
 
Kan jeg spørre hva sto i prøvesvarene deres, her sto det lav sannsynlighet. Regner med det er positivt? Og at resten av oppfølging blir i primærtjenesten
Fant vist svaret selv

De aller fleste får testsvaret «lav sannsynlighet». NIPT har ikke noe testsvar som heter «ingen sannsynlighet», og det er fordi det er en liten fare for at fosteret har et avvik som testen ikke har klart å fange opp. Hvis du får vite at det er lav sannsynlighet for kromosomavvik, anbefaler vi ikke videre undersøkelser.

Hvis du derimot får testsvaret «høy sannsynlighet», kan du vurdere om du vil gå videre med invasive undersøkelser

(Fant på Majorstua kvinneklinikk)

Hurra!!! Klarer liksom alltid finne på ting å lure på. Hehe
 
Jeg har fått utstyret nå og ser at man skal skrive både navn og klistre en qr kode på prøveglassene før de sendes, qr koden klistres også på papirene dine, selvfølgelig er det helt sikkert mulig at det skjer feil! Men dette er nok veldig skjeldent og kan jo også skje i offentlig helsevesen i Norge
Bestilte fra Danmark igår, pakken ble sendt igår ettermiddag/kveld - og ble jaggu levert i postkassen min nå ikveld - i Nord-Norge! Wow altså!

Men der på skjema hvor det står samtykke til at restene av blodprøven kan brukes til forskning - må man samtykke til det?
 
Bestilte fra Danmark igår, pakken ble sendt igår ettermiddag/kveld - og ble jaggu levert i postkassen min nå ikveld - i Nord-Norge! Wow altså!

Men der på skjema hvor det står samtykke til at restene av blodprøven kan brukes til forskning - må man samtykke til det?
Du skal ha fått med et guide ark også som ser helt likt ut bare at det står guide på det, jeg bare fylte ut det som sto skrevet på guiden, der var ikke det krysset av så vidt jeg husker
 
Du skal ha fått med et guide ark også som ser helt likt ut bare at det står guide på det, jeg bare fylte ut det som sto skrevet på guiden, der var ikke det krysset av så vidt jeg husker
Det var ikke krysset av nei, men var krysset med penn like ved. Som om at det var noe jeg måtte fylle ut. Sto ingenting i guiden om det
 
Bestilte fra Danmark igår, pakken ble sendt igår ettermiddag/kveld - og ble jaggu levert i postkassen min nå ikveld - i Nord-Norge! Wow altså!

Men der på skjema hvor det står samtykke til at restene av blodprøven kan brukes til forskning - må man samtykke til det?
Nei, du må ikke samtykke til det. Det er derfor det gis som et valg:) Vi valgte å ikke samtykke til dette, selv om jeg vanligvis er positiv til å hjelpe til i forskning. Grunnen er at blodet lagres og benyttes i USA, og akkurat nå er det så mye krøll som skjer der borte av lover og rettigheter, at vi følte oss skeptisk til å samtykke til at mitt blod, med mitt dna, skal brukes «fritt» i forskning der...
Appropos: Vær glad du gjør testen via dette firmaet og ikke på en av de som sender til Kina, ref. blodprøver på «avveie»! o_O
 
Nei, du må ikke samtykke til det. Det er derfor det gis som et valg:) Vi valgte å ikke samtykke til dette, selv om jeg vanligvis er positiv til å hjelpe til i forskning. Grunnen er at blodet lagres og benyttes i USA, og akkurat nå er det så mye krøll som skjer der borte av lover og rettigheter, at vi følte oss skeptisk til å samtykke til at mitt blod, med mitt dna, skal brukes «fritt» i forskning der...
Appropos: Vær glad du gjør testen via dette firmaet og ikke på en av de som sender til Kina, ref. blodprøver på «avveie»! o_O
Oi ja det er jeg glad for! Måtte bare forsikre meg at det var valgfritt, eller at jeg da kastet bort mange tusen fordi jeg ikke samtykket :p
 
Back
Topp