Vi som temper(Ny)

Det er en glidende overgang syns jeg...

Tenker på det som spotting om det holder med et truseinnlegg, og mens om jeg trenger bind, sånn ca.

Ja, litt sånn jeg tenker og. Førte inn light, tør ikke å gå med bare truseinnlegg. ;)

Har du fått ordentlig tr eller ble det med spottingen foreløpig?

Ja, litt sånn jeg tenker og. Førte inn light, tør ikke å gå med bare truseinnlegg. ;)

Har du fått ordentlig tr eller ble det med spottingen foreløpig?

ikke noe skikkelig blødning enda her nei

Jeg hadde klart meg med et truseinnlegg, det meste kommer på papiret på do uansett. Men jeg har et bind, rett og slett fordi jeg tok det på i morges, føre var. (Her kommer bonusen med tøybind: Det er jo ikke klamt! Jeg hadde ikke orket å ta på et papir/plastbind i morges og gå med det enda)

ikke noe skikkelig blødning enda her nei

Jeg hadde klart meg med et truseinnlegg, det meste kommer på papiret på do uansett. Men jeg har et bind, rett og slett fordi jeg tok det på i morges, føre var. (Her kommer bonusen med tøybind: Det er jo ikke klamt! Jeg hadde ikke orket å ta på et papir/plastbind i morges og gå med det enda)

Tøybind? Hvordan fungerer det? Bruker plastbind.. Får så lett sopp av det! Ender ofte med tampong da, litt mindre sopp av det, uten at jeg kan forklare hvorfor (beklager intime detaljer) :p

Tøybind? Hvordan fungerer det? Bruker plastbind.. Får så lett sopp av det! Ender ofte med tampong da, litt mindre sopp av det, uten at jeg kan forklare hvorfor (beklager intime detaljer) :p

Du burde prøve menskopp. Da blir man kvitt soppen.

Ja, det har jeg sett på.. Men må man ikke bruke fingrene for å putte den inn? Finnes det "verktøy" for å få den inn og ut? :p

Må nok bruke fingrene litt ja, men bare nederst på koppen. Det er ikke langt inn med fingrene.

Jeg har skrevet om menskopp flere ganger på forumet, så her har jeg hentet mitt eget innlegg fra en annen tråd:

MENSKOPP! Det eneste positive med menstruasjon er jo at man kan bruke menskopp.

Jeg bruker kopp og kommer aldri til å bruke noe annet igjen (utenom ved renselsen, da må man visst bruke bind). Jeg elsker den. Synes den er mindre ekkel enn tamponger, så det er vel heller at det er uvant i starten og at tr er ekkelt i seg selv. Jeg elsker at du bare må styre med tr to ganger om dagen dersom du ikke blør mye (morgen og kveld, eventuelt i mellom dersom du må nummer to på do da kjennes det ofte ut som koppen min sklir litt så da tar jeg den ut). Jeg har enda ikke hørt en eneste si at de ønsker å gå tilbake til bind/tampoenger etter å ha fått til menskopp nei. Det var det som gjorde at jeg også prøvde menskoppen mer enn en gang i starten selv om det var ubehagelig de første gangene.

Du får også full kontroll på hvor mye du blør og om det er noe utflod også.

Også sparer du penger. Trenger jo aldri bruke penger på bind og tamponger. :)

Jeg likte også at mange av de som har brukt lenge skryter av å aldri ha sopp lengre og at all lukt nedentil er borte i tr-perioden. Jeg er enig foreløpig, men har ikke brukt veldig lenge. Føler meg mye renere nedentil enn med bind eller tamponger, for noe griseri.

Jeg begynte å bruke etter å ha lest denne tråden her inne på bv:
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1602157/

Spørsmål jeg fikk sist jeg diskuterte den her inne:

"Renner det ikke ut når du klemmer den for å få den ut? Blir det ikke gris?"

Nei. Den er dyp, du har den aldri helt full, og du klemmer den ikke heeelt flat, du bare klemmer den sammen for at den skal slippe veggene inni vagina. Den suger seg nemlig fast i veggene og lager vakuum for at ingenting skal kunne renne på utsiden av den. Det kan man kjenne med en finger langs med kanten av den inni når den har sugd seg fast. Og så kniper man den sammen, vrir den ut og snur den opp ned i do. Og dessuten skal du vaske den i varmt vann før du setter den inn igjen. Så jeg pleier å legge den i vasken når jeg er hjemme, for her rekker jeg bort til vasken. Borte så tar jeg den i dopapir og tar den med bort til vasken. Altså, uansett så tar jeg et tørk til nedentil før jeg går av toalettet. Sånn i tilfelle det var noe søl - eller litt slim i blodet for da kan jo det bli hengende i.

"Hvordan får jeg den inn?"
Du bør sitte på huk når den skal ut og inn. Jeg pleier å spre bena tvers over dosetet så jeg kan være litt på "huk". Og når jeg sitter så slapper jeg jo naturlig av. Så da synes jeg det går ganske greit.

http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1650661 - her har det vært diskutert på FS

Menstruasjonskopp eller mensbeger eller menskopp eller kvinnekopp. :p

Jeg har denne;

http://www.kenguruloftet.no/product/plone/webshop/til-mamma/toybind/lunette-mensbeger

Det fungerer som at jeg har et bind, med vinger, med trykknapp som jeg fester (altså på vingene, festes rundt trusa) som er laget av myk, deilig bomull og andre absorberende stoffer, og et lag som er vanntett, men pustende, så det ikke renner tvers gjennom.

Disse vasker jeg etter bruk.

Og jeg kan slenge på:

Jeg må bruke bind nå, etter aborten. FYSJ OG FY! Æsj æsj æsj. Det lukter jo, selv om jeg bytter ofte. Og det er ubehagelig når jeg går. Og nei æsj. Synes jeg klør litt nedentil/blir irritert. Jeg har menskoppen i posen sin på badet og hver gang jeg romsterer i min hylle så tenker jeg nå: "Åh, hvorfor kunne jeg ikke i det minste brukt deg da."

Men ved infeksjonsfare får man jo ikke lov å putte noe inn i det hele tatt, så menskopp kan ikke brukes etter abort/fødsel.

Kan slenge på også; jeg eier ikke tøybind, så dette er engangsbind.

Ja, det har jeg sett på.. Men må man ikke bruke fingrene for å putte den inn? Finnes det "verktøy" for å få den inn og ut? :p

Ehh, er det noe problem med fingrbruk da? På ingen måte noe mer guffent enn tappetafsing og sekret-sjekk, vel?

Og jeg kan slenge på:

Jeg må bruke bind nå, etter aborten. FYSJ OG FY! Æsj æsj æsj. Det lukter jo, selv om jeg bytter ofte. Og det er ubehagelig når jeg går. Og nei æsj. Synes jeg klør litt nedentil/blir irritert. Jeg har menskoppen i posen sin på badet og hver gang jeg romsterer i min hylle så tenker jeg nå: "Åh, hvorfor kunne jeg ikke i det minste brukt deg da."

Men ved infeksjonsfare får man jo ikke lov å putte noe inn i det hele tatt, så menskopp kan ikke brukes etter abort/fødsel.

Kan slenge på også; jeg eier ikke tøybind, så dette er engangsbind.

Det var tanken på plastbind etter fødsel som gjorde at jeg første gang kjøpte tøybind. Orket ikke tanken. Klam, stink, klø.

JEg har jo også brukt tøybleier på ungene da, så jeg har ikke problemer med at "slikt" vaskes.

Må nok bruke fingrene litt ja, men bare nederst på koppen. Det er ikke langt inn med fingrene.

Jeg har skrevet om menskopp flere ganger på forumet, så her har jeg hentet mitt eget innlegg fra en annen tråd:

MENSKOPP! Det eneste positive med menstruasjon er jo at man kan bruke menskopp.

Jeg bruker kopp og kommer aldri til å bruke noe annet igjen (utenom ved renselsen, da må man visst bruke bind). Jeg elsker den. Synes den er mindre ekkel enn tamponger, så det er vel heller at det er uvant i starten og at tr er ekkelt i seg selv. Jeg elsker at du bare må styre med tr to ganger om dagen dersom du ikke blør mye (morgen og kveld, eventuelt i mellom dersom du må nummer to på do da kjennes det ofte ut som koppen min sklir litt så da tar jeg den ut). Jeg har enda ikke hørt en eneste si at de ønsker å gå tilbake til bind/tampoenger etter å ha fått til menskopp nei. Det var det som gjorde at jeg også prøvde menskoppen mer enn en gang i starten selv om det var ubehagelig de første gangene.

Du får også full kontroll på hvor mye du blør og om det er noe utflod også.

Også sparer du penger. Trenger jo aldri bruke penger på bind og tamponger. :)

Jeg likte også at mange av de som har brukt lenge skryter av å aldri ha sopp lengre og at all lukt nedentil er borte i tr-perioden. Jeg er enig foreløpig, men har ikke brukt veldig lenge. Føler meg mye renere nedentil enn med bind eller tamponger, for noe griseri.

Jeg begynte å bruke etter å ha lest denne tråden her inne på bv:
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1602157/

Spørsmål jeg fikk sist jeg diskuterte den her inne:

"Renner det ikke ut når du klemmer den for å få den ut? Blir det ikke gris?"

Nei. Den er dyp, du har den aldri helt full, og du klemmer den ikke heeelt flat, du bare klemmer den sammen for at den skal slippe veggene inni vagina. Den suger seg nemlig fast i veggene og lager vakuum for at ingenting skal kunne renne på utsiden av den. Det kan man kjenne med en finger langs med kanten av den inni når den har sugd seg fast. Og så kniper man den sammen, vrir den ut og snur den opp ned i do. Og dessuten skal du vaske den i varmt vann før du setter den inn igjen. Så jeg pleier å legge den i vasken når jeg er hjemme, for her rekker jeg bort til vasken. Borte så tar jeg den i dopapir og tar den med bort til vasken. Altså, uansett så tar jeg et tørk til nedentil før jeg går av toalettet. Sånn i tilfelle det var noe søl - eller litt slim i blodet for da kan jo det bli hengende i.

"Hvordan får jeg den inn?"
Du bør sitte på huk når den skal ut og inn. Jeg pleier å spre bena tvers over dosetet så jeg kan være litt på "huk". Og når jeg sitter så slapper jeg jo naturlig av. Så da synes jeg det går ganske greit.

http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1650661 - her har det vært diskutert på FS

Menstruasjonskopp eller mensbeger eller menskopp eller kvinnekopp. :p

Jeg har denne;

http://www.kenguruloftet.no/product/plone/webshop/til-mamma/toybind/lunette-mensbeger

Du er så flink til å formidle god informasjon! :) Kjenner jeg er skeptisk, ikke fordi den skal være inne i der, mer pga plassering av den. Må man bruke to fingre eller holder det med en?

Det fungerer som at jeg har et bind, med vinger, med trykknapp som jeg fester (altså på vingene, festes rundt trusa) som er laget av myk, deilig bomull og andre absorberende stoffer, og et lag som er vanntett, men pustende, så det ikke renner tvers gjennom.

Disse vasker jeg etter bruk.

Hmmm.. Spennende! Er det for mye eller lite blødning eller spiller ikke det noen rolle? Hvordan gjør du det når du er på jobben og må skifte?

Tappetafsing tør jeg ikke, og sekretsjekk tar mannen seg av.. Haha... Jeg er så pyse!!! :p

Ahh, da er du muligens mer kandidat for tøybind enn menskopp. Om du ikke tørr putte en finger inn. (du trenger to for koppen, mener jeg)

Men tøybind er helt utvendig. Dog, du ser jo blodet da. Og det hele må skylles og vaskes. (det tar maskina seg av, men det blir mindre flekker om blodet skyldes bort i kaldt vann først. så jeg pleier skylle det litt i vasken på badet. Er jeg ikke hjemme slenger jeg det bare i en pose og videre i maskina, jeg tar det ikke så tungt.)

Du er så flink til å formidle god informasjon! :) Kjenner jeg er skeptisk, ikke fordi den skal være inne i der, mer pga plassering av den. Må man bruke to fingre eller holder det med en?

Jeg har lest om flere som synes det gikk greit selv om de både hadde angst for tamponger, blod, og fingre i skjeden. Jeg anbefaler å lese de trådene jeg har slengt med, så ser du hva mange andre sier.

Det koster ikke mye (350 kr eller noe sånt?) så du kan jo eventuelt kjøpe og gjøre et forsøk. Du trenger nok to fingre for å få den inn, men det er ikke meningen at fingrene skal presses inn, det er selve koppen du presser inn. Så er det lurt å ta en finger inn etterpå for å sjekke at den sitter riktig fast. Særlig i starten. Jeg kløna mye den første syklusen, og vurderte da om dette var dumt. For når den ikke sitter riktig så kan man både lekke og det kan kjennes ubehagelig. Men siden ALLE som bruker skryter så mye av den så bestemte jeg meg for å ikke gi opp. Og så fikk jeg de til. Nå kjenner jeg den ikke, og jeg kan veldig lett få den inn og ut. Og den lekker aldri.

Den har en sånn lang stilk som man kan klippe av eller klippe til ønsket lengde. De aller fleste må nok klippe den et godt stykke av for at det ikke skal være ubehagelig.

Ahh, da er du muligens mer kandidat for tøybind enn menskopp. Om du ikke tørr putte en finger inn. (du trenger to for koppen, mener jeg)

Men tøybind er helt utvendig. Dog, du ser jo blodet da. Og det hele må skylles og vaskes. (det tar maskina seg av, men det blir mindre flekker om blodet skyldes bort i kaldt vann først. så jeg pleier skylle det litt i vasken på badet. Er jeg ikke hjemme slenger jeg det bare i en pose og videre i maskina, jeg tar det ikke så tungt.)

Kanskje jeg skal prøve meg på tøybind. Har ikke noe i mot å se blod eller komme i kontakt med det, er jo bare å vaske uansett. Må sjekke ut dette!! :)

Og så må jeg nok kjøpe tøybind jeg også. Både i fare for ny abort og til renselsen for overgangen fra menskopp til plastbind var terror. Det var liksom en egen nedtur etter aborten. Selv om jeg nok holder meg til menskoppen ellers. Elsker at jeg bare trenger å tømme den to ganger i døgnet.

Hmmm.. Spennende! Er det for mye eller lite blødning eller spiller ikke det noen rolle? Hvordan gjør du det når du er på jobben og må skifte?

De finnes i ulike størrelser, jeg har tøytruseinnlegg også (de er ikke vanntette, og jeg har dem både med og uten vinger. De uten vinger er tynne, og jeg bruker tidvis to av dem om gangen, det er bare to lag tøy. Men de kostet bittelite penger for 20 stykker fra hawaii via ebay, så jeg tok sjangsen. De er fargerike og søte da :) )

Jeg har altså truseinnlegg, normalbind, ekstra, og natt/renselses-størrelse. Alt til slitt bruk.

På jobb, da har jeg en liten pose i sekken min som jeg har brukte bind i. Når jeg skal bytte tar jeg bare et rent et (brettet sammen, så tar de ikke så stor plass) i bukselomma, og går på do. Bytter, og bretter det brukte sammen, med den brukte siden inn og "låser" med trykk-knappen. Tar det i lomma (altså, ingen ting som lager flekker ut) og putter i posen når jeg er tilbake på kontoret.

Og så må jeg nok kjøpe tøybind jeg også. Både i fare for ny abort og til renselsen for overgangen fra menskopp til plastbind var terror. Det var liksom en egen nedtur etter aborten. Selv om jeg nok holder meg til menskoppen ellers. Elsker at jeg bare trenger å tømme den to ganger i døgnet.

Jeg vurderer jo stadig kopp. Men trives med tøybindene mine, og etter en nyinvestering har jeg en grei mengde til å ikke stresse med vask ved mens. (det er SÅÅÅÅ mye enklere når man har en tøybleieunge og uansett bare tar dem med i den vasken)

Jeg vurderer jo stadig kopp. Men trives med tøybindene mine, og etter en nyinvestering har jeg en grei mengde til å ikke stresse med vask ved mens. (det er SÅÅÅÅ mye enklere når man har en tøybleieunge og uansett bare tar dem med i den vasken)

Ja, jeg ser at det er greit, men jeg trives med at jeg kan gå på do på jobb hele dagen uten å tenke på at jeg har mensen. Trenger bare å fikse når jeg står opp og når jeg legger meg. Passer perfekt på jobb, på fest osv.

Og så digger jeg at jeg kan BADE med menskoppen om sommeren osv. Være på stranden hele dagen og ikke bry meg om at jeg har mensen. Herlig. Men etter bading pleier jeg å tømme koppen i do i tilfelle det har sneket seg inn vann, men det har ikke skjedd enda hos meg da.

Jeg skal uansett sette på to-do-listen å bestille tøybind (fra ebay skjønner jeg). For det var ekstra nedtur, abortdagen, å stikke innom butikken og kjøpe 4 pakker nattbind for å være på den sikre siden. Da vil jeg heller kjøpe tøybind nå, til renselsen, og håpe på ingen ny abort, men vite at jeg aldri mer skal stå lei meg på butikken med en hel bunke med bind. Og mente ikke dette som deppe-innlegg, det er bare positivt at jeg vet at jeg slipper det på nytt. :)

Back
Topp