Vi som et førstegangs

Nå nærmer det seg fødsel og jeg tenker mer og mer på det. Før jeg ble gravid fikk jeg panikk bare ved tanken på å skulle føde. Etter at jeg ble gravid har det roet seg veldig, men tenker nå mye på det siden det nærmer seg. Hvordan forbereder dere dere mentalt til fødsel? Noen anbefalinger på en bok om å forberede seg mentalt evt pusteøvelser osv? Redd jeg brått skal få panikk igjen når det virkelig nærmer seg og ikke være forberedt mentalt! Eneste jeg har tenkt så langt er at jeg ikke kommer til å ha kontroll så like greit å ikke planlegge noe så man ikke blir skuffet hvis man ikke får det slik man ønsker. Men ikke tenkt på hvordan jeg mentalt skal klare å takle smertene. Vet jo ikke hva jeg går til heller :)
Libero har også en bok man kan laste ned på app, i tillegg til den på bv. Jeg skal på fødselsforberedende kurs, holdes på sykehuset og blir vist rundt der. Går også på yoga for 3. trimester, der fokus er på pust, mental trening, teknikker og stillinger. Synes også det hjelper å tenke at den lille hjelper til, og at vi sammen skal klare det :)

Libero har også en bok man kan laste ned på app, i tillegg til den på bv. Jeg skal på fødselsforberedende kurs, holdes på sykehuset og blir vist rundt der. Går også på yoga for 3. trimester, der fokus er på pust, mental trening, teknikker og stillinger. Synes også det hjelper å tenke at den lille hjelper til, og at vi sammen skal klare det :)

Fødselsforberedende kurs er det ikke tilbud om her, men skal på omvisning på sykehuset etterhvert :) Yoga har jeg undersøkt, og er ikke yoga for gravide her heller.. veldig kjedelig.. skal til jordmor igjen den 9 så da får jeg høre litt med henne om ho har noen tips :) men de gratis bøkene skal jeg undersøke :) takk for tips :)

Jeg har hatt det litt sånn jeg også. Fikk litt panikk når jeg klarte å komme over redselen for å miste og kom på at jeg skal føde denna babyen også. Jeg har lest litt fødselshistorier, snakket med venninner som har født før osv. Også har jeg tenkt til å bestille omvisning på føden og spørre om gjennomgang av keisersnitt tilfelle det blir hastekeisersnitt osv. Også er det jo dette fødselsforberedende kurset da. Tenker også at det her kommer til å gjøre vanvittig vondt, men at jeg skal klare det :) vi kan jo bestille fødselsbok på babyverden. Tror den er gtatis

Skal du på fødselsforberedende kurs på sykehuset? Vi skal vel føde på kalnes begge to? :) Trodde ikke det var tilbud om dette. Ikke fått noen informasjon av jordmor om det :/ jeg skal på omvisning på sykehuset men bortsett fra det og å snakke med venninner har jeg ikke fått forberedt meg noe mer :/ takk for tips om bøkene :) skal sjekke ut de :)

Jeg tror vi brukte ca 20.000 første gangen...og enda fikk vi barnevogna i gave. :eek: Da kjøpte vi stellebord og badebalje brukt, men seng og bilstol nytt. Samt lammeskinn, alt av sengetøy, brystpumpe til 3500 osv.

Men nå på unge nr 2 har vi bare brukt ca 3000kr :)

Tror vi vil ende opp med ca 20k her også utenom vogn... Har ikke kjøpt noe brukt, men har noen småting fra da jeg var lita som vugge, skinnpose osv. Er jo svimlende summer, men får trøste oss med at om det kommer flere så har vi det meste da :)

Tror vi vil ende opp med ca 20k her også utenom vogn... Har ikke kjøpt noe brukt, men har noen småting fra da jeg var lita som vugge, skinnpose osv. Er jo svimlende summer, men får trøste oss med at om det kommer flere så har vi det meste da :)
*kremt* når jeg ser ting som brystpumpe og lammeskinn og sengetøy bli ramset opp så innser jeg at det hadde jeg overhode ikke tatt med i regnestykket på de "store" tingene. Vi har jo også bare en bedside crib så seng med tilbehør må vi også kjøpe senere. Blir nok fort 20k utenom vogn ja. Godt å se at vi ikke er alene og galskapen :-P Tror jeg bare velger å ikke regne på det vi har brukt så langt så slipper jeg dårlig samvittighet :-) Vi totalrenovere en leilighet med to bad og kjøkken nå så uansett så merkes det ikke like godt alle disse småkjøpene utenom. Alt har liksom havnet i oppussingsbudsjettet hos oss.

Skal du på fødselsforberedende kurs på sykehuset? Vi skal vel føde på kalnes begge to? :) Trodde ikke det var tilbud om dette. Ikke fått noen informasjon av jordmor om det :/ jeg skal på omvisning på sykehuset men bortsett fra det og å snakke med venninner har jeg ikke fått forberedt meg noe mer :/ takk for tips om bøkene :) skal sjekke ut de :)
Vi skal på fødselsforberedende på helsestasjonen :) er det ikke noe tilbud om det der du bor? bor i sarp, hvor bor du? Vet de har på det gule huset i moss også. Tror det koster 850kr for par og 500 for enslige. Datoen er jeg litt usikker på

Vi skal på fødselsforberedende på helsestasjonen :) er det ikke noe tilbud om det der du bor? bor i sarp, hvor bor du? Vet de har på det gule huset i moss også. Tror det koster 850kr for par og 500 for enslige. Datoen er jeg litt usikker på

Jeg bor i Halden. Halden kommune har ikke så god råd nå, så mye mulig det er derfor.. skal høre med jordmor den 9 når jeg skal dit :) Får dere det gratis? Hvor langt er du på vei når dere skal? :)

*kremt* når jeg ser ting som brystpumpe og lammeskinn og sengetøy bli ramset opp så innser jeg at det hadde jeg overhode ikke tatt med i regnestykket på de "store" tingene. Vi har jo også bare en bedside crib så seng med tilbehør må vi også kjøpe senere. Blir nok fort 20k utenom vogn ja. Godt å se at vi ikke er alene og galskapen :-P Tror jeg bare velger å ikke regne på det vi har brukt så langt så slipper jeg dårlig samvittighet :-) Vi totalrenovere en leilighet med to bad og kjøkken nå så uansett så merkes det ikke like godt alle disse småkjøpene utenom. Alt har liksom havnet i oppussingsbudsjettet hos oss.

Ja godt å se at det er flere... Haha... Hadde på forhånd tenkt at vi ikke skulle bruke så mye penger, men så jo fort at den tanken ikke ville henge med så lenge :p jaja... Er jo så morsomt å handle disse tingene... Og vil jo fortsatt si at vi ikke har kjøpt mer enn de høyst nødvendigste tingene :)

Nå nærmer det seg fødsel og jeg tenker mer og mer på det. Før jeg ble gravid fikk jeg panikk bare ved tanken på å skulle føde. Etter at jeg ble gravid har det roet seg veldig, men tenker nå mye på det siden det nærmer seg. Hvordan forbereder dere dere mentalt til fødsel? Noen anbefalinger på en bok om å forberede seg mentalt evt pusteøvelser osv? Redd jeg brått skal få panikk igjen når det virkelig nærmer seg og ikke være forberedt mentalt! Eneste jeg har tenkt så langt er at jeg ikke kommer til å ha kontroll så like greit å ikke planlegge noe så man ikke blir skuffet hvis man ikke får det slik man ønsker. Men ikke tenkt på hvordan jeg mentalt skal klare å takle smertene. Vet jo ikke hva jeg går til heller :)

kjenner på det samme som deg :) har selv boken "en god fødsel" og synes den er helt super! Har også lest en del om mental trening og øvd på pusteteknikk. Anbefaler boken sterkt!! :)

Koster kurset penger? Her (i en liten kommune) holder jordmødrene gratis kurs som en jordmortime, slik at alle gravid kan gå i arbeidstiden uten å tape noe på det.

Hva har du kjøpt? :)
To par lanacare ammeinnlegg i ull
Melkebeger
En flaske 0mnd+
To smokker 0-3mnd
Paracet stikkpiller for 0-4mnd
Sinksalve
En babykrem
Bepanthen
La Roche Lipikar baum +
Fem pakker tørrkluter
Bomullspinner
Otribaby nesesug
Nesedråper av saltvann

Det jeg kommer på i farta.
glemte å kjøpe ekstra smokker til flasker, så må å kjøpe det også.

To par lanacare ammeinnlegg i ull
Melkebeger
En flaske 0mnd+
To smokker 0-3mnd
Paracet stikkpiller for 0-4mnd
Sinksalve
En babykrem
Bepanthen
La Roche Lipikar baum +
Fem pakker tørrkluter
Bomullspinner
Otribaby nesesug
Nesedråper av saltvann

Det jeg kommer på i farta.
glemte å kjøpe ekstra smokker til flasker, så må å kjøpe det også.

Har ikke tenkt på halvparten av dette engang :( fikk et par flasker og noen smokker i de gratispakkene, tenkte kanskje jeg skulle bruke de først og se an behovet før jeg eventuelt kjøper flere. Kjøper kanskje en smokke eller to til, da jeg tror en eller to av de i pakkene der var litt store til å begynne med.

Er det flere som har vært på apotekhandel? :)

Har ikke tenkt på halvparten av dette engang :( fikk et par flasker og noen smokker i de gratispakkene, tenkte kanskje jeg skulle bruke de først og se an behovet før jeg eventuelt kjøper flere. Kjøper kanskje en smokke eller to til, da jeg tror en eller to av de i pakkene der var litt store til å begynne med.

Er det flaskene fra apotek 1 du mener? Jeg også tenkte bruke de, men har ikke tenkt på at de kan være for store. De er vel fra 0 måneder?

Jeg har kjøpt en flaske til fordi jeg helst vil ha avent sine. De kan jeg skru rett på pumpa. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok ikke giddet å kjøpe en flaske til :)

Back
Topp