Vi som et førstegangs

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Litt inspirert av tråden vi som blir tobarnsmødre tenkte jeg vi kanskje kunne ha en lignende tråd her inne vi som venter vår første også... For det er vel noen av oss her inne?

Her kan vi for eksempel dele tanker og forventninger osv... Er vel ikke til å stikke under en stol at man sikkert sitter med litt andre tanker osv når man venter første enn når man har gjort det en gang før :)

Gledegruer meg til å få snudd verden på hode :)

Jeg vil vel si jeg er førstegangs, men har to bonus barn her som har bodd med meg og mannen min i flere år. Så er vel i litt spesiell situasjon. Føler på mye forhold til at dette er mitt/vårt første barn, men lever jo et småbarnsfamilieliv og har gjort det lenge.

Følger denne :) spennende tid fremover! Ingen tvil om det.. Og samtidig mye å planlegge og finne ut av. Er 27 uker om et par dager og da er det på tide å søke om foreldrepenger også.. Noen som har gjort det?:)

Førstegangs her også :) så mye å se frem til! Og mye å sette seg inn i ;) utstyr som må på plass, alle små og store valg man må ta. Jeg er 25+5, skal søke om foreldrepenger i neste uke etter legen har skrevet erklæring.

Jeg får ikke min bekreftelse av jordmor før neste uke da jeg er 28+5 så må søke da :/

Følger denne! :) For en spennende tid vi har i møte!! Jeg skal til legen på torsdag (28+1), og da skal jeg etterspør legen om attest slik at vi kan søke om foreldrepenger fra nav. Er en milepæl det :)

Skal til jordmor på fredag så da etterspør jeg sikkert attest for å søke om foreldrepenger... Synes det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre for å få det til å gå ihop til slutt...

Ellers er det mye forventninger og spenning... Gleder meg noe enormt til lille kommer, men også litt skummelt... Og så mye som skal på plass og så mange spørsmål :)

Jeg skal til legen imorgen og er da 24+2. Er det mulig å bare få henne til å skrive ut bekreftelse når jeg er 26 uker som jeg kan hente i skranken? Er jo så bakvendt å måtte ha en unødvendig time bare for det :/

Er det noen av dere som har søkt enda og vet hva annet som nav krever som vedlegg ved søknaden? Eller er det bare bekreftelsen? Føler jeg har veldig liten peil! :/

Er det noen av dere som har søkt enda og vet hva annet som nav krever som vedlegg ved søknaden? Eller er det bare bekreftelsen? Føler jeg har veldig liten peil! :/
Jeg har ikke søkt enda, men fylt inn alt på nav sine sider for å se. De ønsket blant annet vedlegg på godkjennelse av jobben på ferien jeg skal ta ut midt i permisjonen (for å forskyve). Så er det inntektsoversikten i tillegg til den terminbekreftelsen fra jordmor :)

Okei, men inntektsoversikt hva vil det si? Årsoppgava mi og evt lønnsslipper frem til permisjonsstart? Men min permisjon er ferdig i uke 50 før jeg begynner på ferie og så 10 uker ulønnet permisjon. Da må jeg jo overføre noe av ferien? Tror ikke det egentlig er mulig.. hva gjør du?

Og er det bare dere som søker nå og far siden? Har hørt at han må søke sin permisjon senere hvis han skal ha den etter jeg har hatt ulønna permisjon og ferie?

Både jeg og min mann kommer til å søke om foreldrepenger hos NAV nå. Blir nok styr seinere ;-)

Ville bare si at far kan gjøre alle papir klare, men trur søknaden vil komme i retur dersom der ikke sender den i riktig tid. Anbefaler å få alle signaturer og vedlegg fra arbeidsgiver slik at alt kan bare sendes når tiden kommer.

NAV sier selv at far skalitt ikke søke før 6 uker før mor sin permisjon avsluttes. Dette er nok for i tilfelle noe skal skje under permisjonen til mor, f.eks sykdom.

Ville bare si at far kan gjøre alle papir klare, men trur søknaden vil komme i retur dersom der ikke sender den i riktig tid. Anbefaler å få alle signaturer og vedlegg fra arbeidsgiver slik at alt kan bare sendes når tiden kommer.

NAV sier selv at far skalitt ikke søke før 6 uker før mor sin permisjon avsluttes. Dette er nok for i tilfelle noe skal skje under permisjonen til mor, f.eks sykdom.

Men er vel også noe med at far må passe på å ikke søke for sent fordi da faller det bort, men husker ikke helt hvordan det der var... Er vel en side på Facebook der man kan spørre slike spørsmål? Eventuelt ringe NAV for å få det avklart...

Jeg lurer på om jeg har mulighet for å få overført de ti ukene til far siden han er student. Mener å ha sett noen som skrev at de skulle gjøre det sånn... Nå er far her bare deltidsstudent da, men...

Back
Topp