Vi over 38 ❤️

Hei og velkommen til gruppen :) Beklager noe sent fra denne frøkna.

Gratulerer så mye med graviditet:) Det er jo helt topp!! Jeg ville nok hatt en TUL i uke 7, samt blodprøve og ul i uke 11/12 for å sjekke nakkefold og div. Det er muligens KUB :joyful:

Ellers ville jeg tatt den offentlige rundt uke 19. Foruten om det, tror jeg ikke jeg ville tatt flere tester/ul. Jeg kommer til å ha tett oppfølging pga tidligere historikk, men jeg ville nok ikke tatt "ukentlige" ultralyder "uten grunn".

Det kommer nok veldig an fra person til person hvor mange tester og ul'er man velger å ta. Jeg er i utgangspunktet ikke engstelig, og håper jeg heller ikke blir det i neste svangerskap.

Hva føler du selv? Det viktigste er at du gjør det som føles riktig for deg :)
Du kan godt skaffe deg time til jordmor/lege med en gang mener jeg da. Hen kan henvise videre til KUB om du ønsker. Jeg hadde det i mitt første svangerskap og fikk da i forbindelse med det ul i uke 12. Veldig fin opplevelse. Blodprøvene til KUB må jo taes på et visst tidspunkt i graviditeten også, så at du får sendt inn henvisning med en gang er lik så greit.
Jeg blir nok å be om ul flere ganger fordi jeg hadde 2 MA etter hverandre nå. Hadde da time til jordmor i uke 8 for å starte oppfølgingen og for å få henvisning til KUB.
Kjenn litt på det selv. Hva føler du deg komfortabel med?
Takk for svar.
I utgangspunktet er det ingen grunn for meg til å være bekymret, sånn bortsett fra ting jeg visste før jeg startet dette her (min alder, vekt, eggkvalitet)
Men tenker at jeg iallefall vil sørge for at jeg får med meg alle kontroller og blodprøver jeg "har rett" på. Har god kommunikasjon med klinikken så har egentlig ikke noe behov for å snakke med lege /jordmor ennå.
Mener å ha lest at KUB bør gjøres uke 9-10, og det er jo ikke lenge etter TUL for min del.

Men TUL uke 7 + evt KUB i uke 9/10 + UL ca uke 18 er i utgangspunktet nok den første delen av svangerskapet?

Takk for svar.
I utgangspunktet er det ingen grunn for meg til å være bekymret, sånn bortsett fra ting jeg visste før jeg startet dette her (min alder, vekt, eggkvalitet)
Men tenker at jeg iallefall vil sørge for at jeg får med meg alle kontroller og blodprøver jeg "har rett" på. Har god kommunikasjon med klinikken så har egentlig ikke noe behov for å snakke med lege /jordmor ennå.
Mener å ha lest at KUB bør gjøres uke 9-10, og det er jo ikke lenge etter TUL for min del.

Men TUL uke 7 + evt KUB i uke 9/10 + UL ca uke 18 er i utgangspunktet nok den første delen av svangerskapet?

Det høres ut som en god plan :) Enkelte ønsker også og ta NIPT testen, men den tar man privat. Ja, jeg tok KUB testen i 2018, da jeg egentlig skulle ha fylt 38 ved termin. Ja, mulig blodprøven er i uke 9/10 og ul i uke 11/12. Jeg husker ikke helt nøyaktig tidspunktene, men det hører du med legen din om :)

Sikkert lurt og høre med legen din også hva hen mener om videre oppfølging for deg :)

Jeg har født:love7 Eller, han ble tatt med keisersnitt til slutt. Lille prinsen min kom til verden dagen før termin, veide 3700 og var 51 cm lang. Jeg er sååå forelska ingen lille bylten, nyter mamma tilværelsen til fulle. Jeg ønsker alle dere masse lykke til, håper hver og en av dere snart får baby ønsket deres oppfylt:dummy1::dummy:

Jeg har født:love7 Eller, han ble tatt med keisersnitt til slutt. Lille prinsen min kom til verden dagen før termin, veide 3700 og var 51 cm lang. Jeg er sååå forelska ingen lille bylten, nyter mamma tilværelsen til fulle. Jeg ønsker alle dere masse lykke til, håper hver og en av dere snart får baby ønsket deres oppfylt:dummy1::dummy:
Ååååå gratulerer så masse Solomor :Heartred
Nyyyyt bare nyyyyt!
PS. Keisersnitt er fødsel det også :love7

Åhhhhh!! GRATULERER SÅ MYE :Heartbigred Det er fantastiske nyheter!! Og kjære deg; ks er fullt ut like mye fødsel. Ks er "undervurdert", og blir ofte sett på som "letteste utvei". Det er det ikke, og det er ofte livsnødvendig.

Det er en diskusjon man kan ta et annet sted :laughing001 Måtte bare "nevne" det, da jeg har hatt to selv. Vær stolt!!! Og NYYYYYYT!!! :Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred

Gratulerer! :Heartblue
Kjekt å høre at det har gått bra.
Hilsen ei som forhåpentligvis blir solomor selv om ca. 8 måneder.

Hei alle fine damer her. Det er verkeleg på overtid med ei meir fullstendig oppdatering frå meg på min situasjon og endeleg har eg ein smule overskudd til det.

Kom meg omsider til timen min hos kardiologane på Riksen i august og for å gjera ein lang historie kort: Eg blei klarert for IVF-behandling og graviditet!!! :Heartblue:Heartpink:Heartred Det blei her konkludert med at eg ikkje har strukturell hjertesjukdom (heldigvis!!), men ganske hyppige ekstraslag som dei ikkje veit sikkert kvifor eg har. Både hormonmedisinering og stress kan verka inn, men i tillegg er det også slik at enkelte kvinner berre får dette rett og slett. Eg går no på betablokker og dei vil at eg held fram med dette - og at eg også går på betablokker i eit eventuelt svangerskap. I tillegg vil dei at eg skal bli henvist tilbake til Riksen for oppfølging i ein eventuell graviditet, så det er jo fantastisk.

Eg fekk eit skriftleg notat på dette som eg delte med OLGA for å få klarering frå dei som har siste ordet. Då eg låg på sofaen i febertåke etter å ha tatt vaksinedose 2 denne veka kom svaret: Me har fått GRØNT LYS til å gjera innsett!!!!! Det er altså aldeles fantastisk!!!

:wav:wav

Etter 8 månader med enormt mange undersøkingar av ikkje mindre enn fire ulike kardiologar i Norge og Russland, inkludert MR, CT, EKG-målingar i bøttevis, gastroskopi og you name it er eg no altså endeleg blitt klarert!!! :cheers Det har vore heilt utruleg knalltøft med all denne uvissheita og dette å bli henvist frå lege til lege og frå undersøking til undersøking uten tydelege svar. Svaret kom då eg endeleg blei henvist til dei ledande ekspertene på hjertesjukdom og graviditet i Norge. Andre kardiologar kan rett og slett for lite om graviditet...

Samtidig er eg sjølvsagt også takknemleg for at dette blei oppdaga av OLGA og at eg no kan få rett oppfølging i eit eventuelt svangerskap. Grunnen til at eg må monitorerast meir grundig er at det er vanleg å få meir ekstraslag i graviditeten og at eg då helst ikkje bør få altfor mange fleire ekstraslag ettersom eg har mange i utgangspunktet.

Uansett, me hadde Skype-samtale med legen vår denne veka og då anbefalte ho oss å gjera ein ERA-test før innsett, ettersom embryoet vårt på frys er av så god kvalitet - samtidig som at me har få embryo. Me har altså eit 4AA-embryo på frys som også har klart gentesten PGT-A (måler antal kromosom). Me har også eit 4BC embryo på frys frå vårt forrige uttak (høstesyklus), men ventar fortsatt på svar på om dette embryoet har klart PGT-A. Uavhengig av resultatet av PGT-A, vil OLGA begynna med å setta inn det beste embryoet. Me kjente at me blei litt satt ut av endå meir venting og nok eit inngrep, men samtidig har me ikkje lyst til å angra på at me ikkje gjorde dette viss fryseforsøket skulle bli mislykka... Så planen no er å gjera ERA-test her i Oslo. Det er iallfall fint å sleppa å dra heilt til St. Petersburg for ERA-testen.

Har fått ny behandlingsplan som inkluderer både ERA-test og fryseforsøk, iiiiik!!! Og er i gang med Progynova+aspirin... :laughing8 Progynova er dritt, men kjennest iallfall fantastisk å faktisk koma vidare i prosessen og kunna prøva igjen. Me har ikkje gjort innsett på over eit år!! :BangHead Men kom i gang litt seint i syklus med Progynova, så det er ikkje sikkert at det funkar å gjera ERA-test i denne syklusen, men me prøver. Skal ta blodprøve neste veke for å måla progesteronnivå og sjå om eg kan ta ERA-testen denne månaden eller ikkje (eg kan ikkje ha hatt eggløsning). Kryssar fingrane!! Viss eg kan ta ERA-testen denne månaden, så blir innsett i oktober allerede. :smiley-angelic001 Viss det viser seg at eg ikkje kan ta ERA-testen denne syklusen, må eg gjera den i neste syklus og då blir ikkje innsett før i november. Men sånn er det. Det kjennest iallfall mykje lettare psykisk at det eg no driv med faktisk er IVF-relatert og ikkje relatert til utredning av hjerte/mage. Og det blir iallfall innsett på oss relativt snart.

Så no blir dei neste stega for oss å fortsetta med dritt-Progynova/aspirin :angry4, for deretter å ta blodprøve neste veke for å måla progesteron og koma i gang med Crinone i tillegg samme dag. Og så ventar me spent på svar på PGT-A-testen av vårt 4BC-embryo...

Tusen takk for støtten undervegs i denne perioden som har vore den tøffaste i mitt liv så langt!

:Heartbigred
Ååå, Smuta! Endelig! :happy093
Dette er så gode nyheter, ballen begynner å rulle igjen! Håper du er klar for innsett i oktober, ellers er ikke november så langt unna den heller! ❤️

Gratulerer så mye kjære deg❤️Nyt lille vennen , og godt jobbet med fødsel❤️

Gratulerer så masse!!!
Ønsker lett og problemfri barseltid og alt-alt-alt.

Herligt med gode nyheter her i tråden!
Altfor lite av det her.
Burde vært mye mer.

Keisersnitt er topp det.
Tenker at hvis/når jeg en gang skal bringe barn til verden igjen, da skal jeg be om KS. Naturlig fødsel er for unge og spreke som blir gravid lett, bærer lett og føder lett.
For oss, som må lide sååå mye for de etterlengtede barna, skal ingenting være overlatt til tilfeldighetene.

Masse-masse lykke til med en ny bebi!!!

... Gi lyd om det skal gjerast endringar på lista vår!

Heia oss!!! :happy093

Smuta, kunne du oppdatere meg på avbrutt/frys i oversikten, please?

Jeg har vært i kontakt med Medicus.
De skal nå ta en vurdering om de lar meg ta en ny ferskforsøk eller om jeg må ta FER før jeg eventuelt skal ta en ny stimuleringsrunde.

Takk!

Så fantastisk, gratulerer så mykje!!! ❤️❤️❤️ Håpar me alle følgjer etter snart. Masse lykke til i babybobla.

Smuta, kunne du oppdatere meg på avbrutt/frys i oversikten, please?

Jeg har vært i kontakt med Medicus.
De skal nå ta en vurdering om de lar meg ta en ny ferskforsøk eller om jeg må ta FER før jeg eventuelt skal ta en ny stimuleringsrunde.

Takk!
Done! Du får halda oss oppdatert. For min del er neste steg blodprøve for å måla progesteronnivå… Håpar også å få svar på PGT-A-testen av det andre embryoet vårt snart.

:signs003

Godt mulig du har rett i det.
Da er det bare å begynne å spille lotto for vår del for å kunne finansiere alle forsøkene :) eller dra til lavkostland når korona roer seg.
Men inntil videre, så skal det feires!
Akkurat nå er faktisk livet ikke så verst for oss begge.

Er veldig glad på deres vegne. Håper formen også er god :Heartred

Ny i denne gravid-verdenen.
Hva bør man egentlig forlange av kontroller når man er over 40?
Skal på TUL 7+5 på klinikken, og har fått anbefalt fra dem om å vente med å involvere fastlege og jordmor til etter den kontrollen.

Hva med offentlig TUL? Er det ikke noe vits? Eller burde jeg ta den rundt uke kanskje?

Hva med KUB og andre tester? Når bør man ta det?

Ettersom du er hos ‘oss’ og allerede har time for TUL og snakker om klinikken så betyr det trolig at du hører til en klinikk i Norge, stemmer det? Smuta med flere er jo bevis på at man kan tilhøre klinikker i utlandet også :)
Det er vanlig at klinikken tilbyr TUL som en del av pakka, og det ser ut som det er det du skal i uke 7. Det offentlige tilbyr vanligvis ikke TUL med mindre man har en medisinsk grunn til ekstra oppfølging. Har du det, så tenker jeg du bør ta kontakt med legen din slik at dette blir satt opp.

Rundt uke 12 er det anbefalt å ta et batteri av blodprøver hos legen for å sjekke at du har nok av mineraler og vitaminer i blodet.

Er du 40 har du krav på KUB test, men du må henvises. Jeg ba Medicus (min klinikk) om å sende henvisning når jeg var der for TUL, innkalling vil du få i henhold til termin. Som nevnt i tråden skal den gjøres innenfor et bestemt tidsintervall. Det er en blodprøve og en grundig ultralyd. Er det noe unormalt tar de en NIPT som også er en blodprøve men som sendes til Sverige. Kommer den tilbake med markører er fostervannsprøve og/eller morkakeprøve next. Men vi satser på at du aldri trenger det ;)

Så er det kjekt å vite at oppfølging av svangerskap hos fastlegen (og kanskje hos jordmor også, har ikke vært der) er gratis. Jeg sto i resepsjonen da jeg var hjemme i mai og mente det var noe galt med betalingsmaskinen da jeg ikke fikk opp noe å betale. -men du var jo på svangerskapskontroll, sa dama. Jeg: eh ja? Hun: det er gratis vet du. Jeg::banghead:

Så, kjenn på hva du trenger og når du vil starte oppfølgingen, det koster ingenting :)

Det offentlige bjudar på en ultralyd rundt uke 18 og pga alder skal du nok også ta glukosetest mellom uke 24 og 28. I følge legen min er det vanlig med et oppfølgingsintervall hos lege/jordmor hver fjerde uke frem til det drar seg til mot slutten, da blir det hver andre uke. Ellers er Helsedirektoratets sider kjekke. :)

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

Takk for svar.

Apropos KUB: Da jeg tok denne tidlig 2020, tok jeg blodprøven da jeg var 11+1 og ultralydtimen ble da planlagt til 13+4. Fikk beskjed om at det ikke kunne tas noe særlig tidligere, og jeg ble veldig overrasket over at den skulle tas så seint. Hadde fått for meg at KUB (både blodprøve og TUL) skulle tas før 12 uker, men slik var det i alle fall ikke da.:)

Fikk aldri kommet meg på den ultralyden da, for jeg endte opp med å ta en privat UL og der ble det oppdaget MA, men jeg er glad jeg slapp å vente til uke 14 med å oppdage det!

Er veldig glad på deres vegne. Håper formen også er god :Heartred

Formen er fin, takk!
Bortsett fra en forkjølelse som gir seg nå.

Og det beste i det hele er at mentalt er jeg helt upåvirket. Det var det verste med de første forsøkene: å stryke mentalt, å se drømmene bli ødelagt. Nå heldigvis har psyken tilpasset seg. Har fått nok å gruble på. Og trygghet på at det går fint uansett, med nytt barn eller ikke. For til syvende og sist, friske og hele oss selv er det mest dyrebare vi har, for oss og de som vi er glad i.

Håper at du og babyen har det fint også.

Formen er fin, takk!
Bortsett fra en forkjølelse som gir seg nå.

Og det beste i det hele er at mentalt er jeg helt upåvirket. Det var det verste med de første forsøkene: å stryke mentalt, å se drømmene bli ødelagt. Nå heldigvis har psyken tilpasset seg. Har fått nok å gruble på. Og trygghet på at det går fint uansett, med nytt barn eller ikke. For til syvende og sist, friske og hele oss selv er det mest dyrebare vi har, for oss og de som vi er glad i.

Håper at du og babyen har det fint også.

Veldig sant og gode refleksjoner å ha med seg :Heartred
Alt er bra med meg og lille, neste uke reiser vi hjem til Norge. Det blir fint kjenner jeg. Komme hjem til familie og venner nå som det skjer så mye på privaten.

Ettersom du er hos ‘oss’ og allerede har time for TUL og snakker om klinikken så betyr det trolig at du hører til en klinikk i Norge, stemmer det? Smuta med flere er jo bevis på at man kan tilhøre klinikker i utlandet også :)
Det er vanlig at klinikken tilbyr TUL som en del av pakka, og det ser ut som det er det du skal i uke 7. Det offentlige tilbyr vanligvis ikke TUL med mindre man har en medisinsk grunn til ekstra oppfølging. Har du det, så tenker jeg du bør ta kontakt med legen din slik at dette blir satt opp.

Rundt uke 12 er det anbefalt å ta et batteri av blodprøver hos legen for å sjekke at du har nok av mineraler og vitaminer i blodet.

Er du 40 har du krav på KUB test, men du må henvises. Jeg ba Medicus (min klinikk) om å sende henvisning når jeg var der for TUL, innkalling vil du få i henhold til termin. Som nevnt i tråden skal den gjøres innenfor et bestemt tidsintervall. Det er en blodprøve og en grundig ultralyd. Er det noe unormalt tar de en NIPT som også er en blodprøve men som sendes til Sverige. Kommer den tilbake med markører er fostervannsprøve og/eller morkakeprøve next. Men vi satser på at du aldri trenger det ;)

Så er det kjekt å vite at oppfølging av svangerskap hos fastlegen (og kanskje hos jordmor også, har ikke vært der) er gratis. Jeg sto i resepsjonen da jeg var hjemme i mai og mente det var noe galt med betalingsmaskinen da jeg ikke fikk opp noe å betale. -men du var jo på svangerskapskontroll, sa dama. Jeg: eh ja? Hun: det er gratis vet du. Jeg::banghead:

Så, kjenn på hva du trenger og når du vil starte oppfølgingen, det koster ingenting :)

Det offentlige bjudar på en ultralyd rundt uke 18 og pga alder skal du nok også ta glukosetest mellom uke 24 og 28. I følge legen min er det vanlig med et oppfølgingsintervall hos lege/jordmor hver fjerde uke frem til det drar seg til mot slutten, da blir det hver andre uke. Ellers er Helsedirektoratets sider kjekke. :)

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

Tusen takk for grundig svar.
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til neste uke.
Og ja, klinikken er norsk: Spiren i Trondheim. Er ikke stresset på noe akkurat nå egentlig (selv om det bølger litt frem og tilbake). Har liksom bestemt meg for, og går hardt inn for å overbevise meg om at alle symptomer er positive symptomer nå, så får heller TUL bekrefte eller i verste fall avkrefte det.

Skal få klinikken til å sende henvisning til KUB jeg. Takk for tipset.

Har faktisk time hos fastlegen 12+1. En time jeg har hatt siden april, og som egentlig er for oppfølging av ulcerøs kolitt. Spørs om den timen går til noe annet. :woot:;)
Passer jo godt ifbm blodprøver og greier. :gen014

Tusen takk for grundig svar.
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til neste uke.
Og ja, klinikken er norsk: Spiren i Trondheim. Er ikke stresset på noe akkurat nå egentlig (selv om det bølger litt frem og tilbake). Har liksom bestemt meg for, og går hardt inn for å overbevise meg om at alle symptomer er positive symptomer nå, så får heller TUL bekrefte eller i verste fall avkrefte det.

Skal få klinikken til å sende henvisning til KUB jeg. Takk for tipset.

Har faktisk time hos fastlegen 12+1. En time jeg har hatt siden april, og som egentlig er for oppfølging av ulcerøs kolitt. Spørs om den timen går til noe annet. :woot:;)
Passer jo godt ifbm blodprøver og greier. :gen014

Helt perfekt faktisk :)

Gratulerer så masse!!!
Ønsker lett og problemfri barseltid og alt-alt-alt.

Herligt med gode nyheter her i tråden!
Altfor lite av det her.
Burde vært mye mer.

Keisersnitt er topp det.
Tenker at hvis/når jeg en gang skal bringe barn til verden igjen, da skal jeg be om KS. Naturlig fødsel er for unge og spreke som blir gravid lett, bærer lett og føder lett.
For oss, som må lide sååå mye for de etterlengtede barna, skal ingenting være overlatt til tilfeldighetene.

Masse-masse lykke til med en ny bebi!!!

Dette sier jeg i aller beste mening, Lysi :) Jeg vet at mange tenker at ks er "a walk in a park", men det er ikke tilfelle.

Jeg har som sagt hatt to, men det var fordi det sto om liv. Hadde jeg hatt valget, ville jeg valgt naturlig fødsel.

Det er mer risiko med ks fremfor vaginal fødsel, selv om det som regel går veldig bra :) Det er en grunn til at man som ikke får "velge" ks bare fordi man vil. Det må som regel være en medisinsk grunn til å få det.

Jeg ville bare nevne det. Godt ment :)

Last edited:
Back
Topp