Vi over 36

Sniker fra januargruppen.
Jeg skal ta kub test neste uke, er da 12+6. Blir både blodprøve og ul samme dag da nærmeste sykehus som tar dette er 3 timer kjøring unna. Jeg gikk tidlig til jordmor pga alder (40år) og hun henviste meg.
Om det skulle vise seg å være avvik kommer jeg til å gå videre med testing. Om det blir nipt, morkake eller fostervannsprøve aner jeg ikke, må nesten se hva de anbefaler. Kan gjerne oppdatere her inne om dere vil det
 
Sniker fra januargruppen.
Jeg skal ta kub test neste uke, er da 12+6. Blir både blodprøve og ul samme dag da nærmeste sykehus som tar dette er 3 timer kjøring unna. Jeg gikk tidlig til jordmor pga alder (40år) og hun henviste meg.
Om det skulle vise seg å være avvik kommer jeg til å gå videre med testing. Om det blir nipt, morkake eller fostervannsprøve aner jeg ikke, må nesten se hva de anbefaler. Kan gjerne oppdatere her inne om dere vil det
Hei, jeg er også henvist til dette i Oslo. Skal ta blodprøve om et par uker og er kalt inn til ultralyd 12 + 4. Mener de anbefalte NIPT før fostervannsprøve, da det er en viss sjanse for SA, men det er sikkert individuelt.
 
Jeg er 41 år. Er i uke 9.6(Bruker menstermin, TUL er 3 dager lenger frem). Jeg har allerede vært to ganger hos jordmor som henviste meg videre til TUL hos gynekolog da var jeg 8.5. Alt så fint ut. Og han var veldig til å berolige. Og at det var så liten prosent sjans at det var noe. Men pga. alder fikk jeg tilbud om å henvise videre til Rikshospitalet til KUB test. I går hadde jeg telefon konsultasjon med medisinsk genetikk der jeg fikk mye informasjon om alternativene videre. Den telefonsamtalen skulle jeg gjerne vært for uten, for den var veldig stressende. Ble henvist videre til fostermedisinsk avdeling der de tar ultralyd, fikk time når jeg er 12+5. Fikk beskjed om å dra til Rikshospitalet snarest for å ta blodprøve(duo), denne telefonsamtalen hadde jeg i går. Jeg bor Ca 3 timer unna Rikshospitalet og skal på ferie til Sørlandet i morgen. Så jeg lurer på hvordan jeg skal få til det. Er det noen som vet når man senest kan ta duo test?
 
Jeg er 41 år. Er i uke 9.6(Bruker menstermin, TUL er 3 dager lenger frem). Jeg har allerede vært to ganger hos jordmor som henviste meg videre til TUL hos gynekolog da var jeg 8.5. Alt så fint ut. Og han var veldig til å berolige. Og at det var så liten prosent sjans at det var noe. Men pga. alder fikk jeg tilbud om å henvise videre til Rikshospitalet til KUB test. I går hadde jeg telefon konsultasjon med medisinsk genetikk der jeg fikk mye informasjon om alternativene videre. Den telefonsamtalen skulle jeg gjerne vært for uten, for den var veldig stressende. Ble henvist videre til fostermedisinsk avdeling der de tar ultralyd, fikk time når jeg er 12+5. Fikk beskjed om å dra til Rikshospitalet snarest for å ta blodprøve(duo), denne telefonsamtalen hadde jeg i går. Jeg bor Ca 3 timer unna Rikshospitalet og skal på ferie til Sørlandet i morgen. Så jeg lurer på hvordan jeg skal få til det. Er det noen som vet når man senest kan ta duo test?
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta blodprøven mellom uke 9 og 10. Men så leser jeg jo over her at noen tar blodprøve og ultralyd samtidig.. Jeg vil tro de bare vil ha blodprøvesvarene når de gjennomfører ultralyd fordi da gjennomføres kalkuleringen om din sjanse for at barnet kan ha trisomier. Jeg rakk å gjennomføre KUB test i fjor før jeg mistet og da fikk jeg med meg resultatene samme dag som ultralyden. Har forstått det som at ultralyden må tas den uken du er satt opp for det er da de kan se nakkefolden klart før den utvikles videre.
 
Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta blodprøven mellom uke 9 og 10. Men så leser jeg jo over her at noen tar blodprøve og ultralyd samtidig.. Jeg vil tro de bare vil ha blodprøvesvarene når de gjennomfører ultralyd fordi da gjennomføres kalkuleringen om din sjanse for at barnet kan ha trisomier. Jeg rakk å gjennomføre KUB test i fjor før jeg mistet og da fikk jeg med meg resultatene samme dag som ultralyden. Har forstått det som at ultralyden må tas den uken du er satt opp for det er da de kan se nakkefolden klart før den utvikles videre.
Takk for svar :) Trist å lese at du mistet.

Jeg vil jo helst ta de prøvene på likt, siden det ikke for meg å bare kaste seg i bilen for så å kjøre 5-6 timer sånn på rappen. Men ble egentlig veldig satt ut av samtalen med hun på medisinsk genetikk at jeg ikke fikk spurt.
 
Takk for svar :) Trist å lese at du mistet.

Jeg vil jo helst ta de prøvene på likt, siden det ikke for meg å bare kaste seg i bilen for så å kjøre 5-6 timer sånn på rappen. Men ble egentlig veldig satt ut av samtalen med hun på medisinsk genetikk at jeg ikke fikk spurt.
Å? Hva gjorde at du ble satt ut? Jeg hadde den samtalen i fjor på kontoret hos dem og den var veldig «nedpå» - men jeg hadde lest litt på forhånd og.
 
Ringte til jordmortjenesten også. Fikk beskjed om at de ikke snakke med gravide før uke 16 her. Og jeg sa hvor gammel jeg var. :/ Veldig skuffa. Føler at de gjør det med vilje slik at man må ta ting privat.
Merkeligste jeg har hørt. Man skal føle seg trygg i svangerskapet og få den oppfølging man trenger. Tror også man skal få time hos jordmor innen en uke på helsestasjon. Jordmor er kjempefin å snakke med, og kan henvise deg videre til TUL. Du får prøve å ringe igjen og si at du vil ha time pga. alder og at du vil henvises videre. Håper det løser seg for deg <3
 
Å? Hva gjorde at du ble satt ut? Jeg hadde den samtalen i fjor på kontoret hos dem og den var veldig «nedpå» - men jeg hadde lest litt på forhånd og.
Var vel bare det at jeg sa at jeg ikke var interessert i fostervannsprøve og de testene der. Mens hun var sånn at det omtrent var en selvfølge at hvis de fant noe avvik så gikk man dit hen og så videre til å fjerne ungen, noe som kunne gjøres frem til uke 22. Altså hun fikk det til å høres ut som at det å fjerne en unge var like enkelt som å fjerne en føflekk. Og dersom jeg(eller den hun prater med) hadde ønsket å høre om alternativet er det jo helt greit, men når jeg personlig ikke ønsket dette, så syntes jeg at det ikke ble respektert. Har også tidligere vært borti den avdelingen da jeg hadde fått en sønn med hudsykdom og da sa de at dersom jeg ville ha ny unge med samme far kunne de teste om ungen hadde samme sykdom, så kunne jeg fjerne ungen. Og for meg ble det som at jeg skulle ha fjernet sønnen min som er den nydeligste i verden.
 
Jeg er i Tyskland i hele sommer.
Var på TUL hos gynekolog i uke 6+4 og han anbefalte meg å ta NIPT pluss nakkefoldUL privat i Tyskland, i stedet for å skynde meg tilbake til Norge, fordi blodtesten som gis offentlig her er mindre presis.
Selv om NIPT er blitt lovlig nå, er ikke tilbudet klart enda.

Nipt kan tas fra uke 10 og nakkefold mellom 12+6 og 13+6 ifg klinikken i Tyskland.
 
Sniker fra januargruppen.
Jeg skal ta kub test neste uke, er da 12+6. Blir både blodprøve og ul samme dag da nærmeste sykehus som tar dette er 3 timer kjøring unna. Jeg gikk tidlig til jordmor pga alder (40år) og hun henviste meg.
Om det skulle vise seg å være avvik kommer jeg til å gå videre med testing. Om det blir nipt, morkake eller fostervannsprøve aner jeg ikke, må nesten se hva de anbefaler. Kan gjerne oppdatere her inne om dere vil det


Eg er 39 år, snart 8 veker på veg. Skal på tidleg ultralyd og ta blodprøver 5 august ved Kvinneklinikken i Haukeland. Tenker det same som deg! Gjerne kom med oppdatert om det går fint for deg :) Lykke til
 
Hvordan fungerer egentlig den nye 36-års aldersgrensen? Jeg er 35 nå, men fyller 36 før jul, regnes jeg da innenfor risikogruppen, eller?
 
Jeg gjennomførte dette i fjor, legen henviser og sykehuset innkaller deg. Såvidt jeg har forstått vil alle kvinner over 36 få dette tilbudet nå. Blodprøve ca uke 10 mener jeg, ultralyd av nakkefold uke 12/13. Jeg gjorde det på Rikshospitalet.
Jeg fikk nei. Er 36 år. Nye loven trer ikke i kraft før 2021.
 
Jeg fikk nei. Er 36 år. Nye loven trer ikke i kraft før 2021.
Hm, så dumt! Jeg har fått med meg at NIPT skal være lov fra 1 juli men fordi noe mer skal utredes og bestemmes så er det ikke klart før tidligst November.
 
Jeg er 38, og har fått time til KUB i slutten av uke 12. Alternativet var at jeg kunne få ta NIPT først i uke 17.

Siden jeg har opplevd en dødfødsel før, er det viktig for meg å få avklart så tidlig som mulig hvorvidt det kan være noe galt som er uforenelig med liv. Så jeg har bestilt et NIPT-kit fra utlandet. Venter det i posten i dag. Det har vært litt styrete, spesielt siden legekontoret ikke vil hjelpe meg med å ta den. Jeg er også spent på om den kommer frem til klinikken igjen tidsnok, mtp korona og at jeg bor langt nord.

Hvis alt ser greit ut med NIPT-testen, så trenger jeg vel ikke benytte meg av tilbudet om KUB? De to ser vel på samme sak?
 
Jeg er 38, og har fått time til KUB i slutten av uke 12. Alternativet var at jeg kunne få ta NIPT først i uke 17.

Siden jeg har opplevd en dødfødsel før, er det viktig for meg å få avklart så tidlig som mulig hvorvidt det kan være noe galt som er uforenelig med liv. Så jeg har bestilt et NIPT-kit fra utlandet. Venter det i posten i dag. Det har vært litt styrete, spesielt siden legekontoret ikke vil hjelpe meg med å ta den. Jeg er også spent på om den kommer frem til klinikken igjen tidsnok, mtp korona og at jeg bor langt nord.

Hvis alt ser greit ut med NIPT-testen, så trenger jeg vel ikke benytte meg av tilbudet om KUB? De to ser vel på samme sak?
Så forferdelig med dødfødsel. :Heartred Med din historie hadde jeg helt klart også tatt de testene jeg kunne så tidlig som mulig. Jeg mistet i 13 + 4 etter i 2019 og har slått meg til ro med at det var en voksende myom som ødela for næring/plassen til barnet i livmoren og som var årsaken. Jeg gjennomfører derfor kun Duo testen som første sjekk nå også.

Jeg kan ikke nok om dette, så tør ikke uttale meg om NIPT dekker KUB. Ved ultralyden så sjekker de også så mye de kan på barnet, hvilket jeg synes var betryggende. Alt fra om hodet ser riktig ut, om armer og bein har den formen de skal ha på det stadiet og en del andre ting jeg ikke husker. Det kan det jo hende du kan ta privat uansett, men jeg synes det var fint.
 
Hei!
Jeg er 35 år nå, men 36 år når baby kommer :)
Hvis han/hun kommer når den skal!

Jeg skal til Danmark på Ultralydklinikken 21 juli, da er jeg 9+2 for NIPT test. Hvis alt går som det skal ❤️
 
Jeg er 38, og har fått time til KUB i slutten av uke 12. Alternativet var at jeg kunne få ta NIPT først i uke 17.

Siden jeg har opplevd en dødfødsel før, er det viktig for meg å få avklart så tidlig som mulig hvorvidt det kan være noe galt som er uforenelig med liv. Så jeg har bestilt et NIPT-kit fra utlandet. Venter det i posten i dag. Det har vært litt styrete, spesielt siden legekontoret ikke vil hjelpe meg med å ta den. Jeg er også spent på om den kommer frem til klinikken igjen tidsnok, mtp korona og at jeg bor langt nord.

Hvis alt ser greit ut med NIPT-testen, så trenger jeg vel ikke benytte meg av tilbudet om KUB? De to ser vel på samme sak?
Kub er mye mindre nøyaktig enn nipt, og har mye større sjanse for å gi falsk positiv - og den feilraten øker jo eldre man er. Så nipt gir deg langt bedre svar enn kub. Men jeg tenker åmta begge, både nipt kit fra utlandet, og kub. Om kub viser noe galt, får man nipt også i norge, og nipt tatt av to ulike sykehus er litt greit for å ytterligere øke sjansene for å luke ut falske resultater.
 
Jeg har fått innkalling til blodprøve og genkartlegging i uke 9, og ul i uke 12.

Det sto at det var en fordel om partner var med for den gen-samtalen. Men er det virkelig nødvendig? Vi sliter med å få barnevakt, da det er midt i fellesferien og bhg er stengt og alle er bortreist. Trenger de mannen for noe annet enn å svare på om han vet om historikk med genfeil i sin slekt? Det kan jo han fortelle meg og så kan jeg videreformidle.
 
Hei, en liten oppdatering fra meg på januargruppen. Var på KK i Bergen på mandag. Tok blodprøve og ul samme dag. Herlig jordmor som kunne fortelle at alt så perfekt ut på ul. Må vente ca 14 dager på svar på blodprøven. Hun skulle ringe meg uansett siden vi skal på ferie.
Hun fortalte meg også at dersom det var avvik så kunne jeg velge mellom Nipt, foster/morkakeprøve.
Nipt test er 99% sikkert, ingen risiko for foster.
Forstervann/morkakeprøve er 100% sikkert men har en abortrisiko på 0,5-1%.
Hun forklare så fint at om en valgte Nipt så var det da denne ene prosenten så kunne være feil og ved morkake/fostervannsprøve så var det denne 0,5-1 prosenten som kunne føre til abort.
 
Back
Topp