Vi litt gode og runde

Men sto det ikke i retningslinjene at det var førstegangsfødende som skulle ta den da? Merkelig at du måtte ta den igjen i 2017 da? Så sant ikke bmi’en din var høy?
Jeg er tredjegangs nå, normalvektig, håper virkelig ikke at de plutselig finner ut at jeg skal ta den nå :/

De gir vel bare en anbefaling, valget på om du ønsker å ta testen er opp til deg selv :)

Jeg hadde strålende resultater på langtidsblodsukkeret, men fikk likevel utslag på svdia som viste seg å bli i alvorlig grad. Veldig glad for tilbudet om å ta denne testen. :)
 
Men sto det ikke i retningslinjene at det var førstegangsfødende som skulle ta den da? Merkelig at du måtte ta den igjen i 2017 da? Så sant ikke bmi’en din var høy?
Jeg er tredjegangs nå, normalvektig, håper virkelig ikke at de plutselig finner ut at jeg skal ta den nå :/
Jeg fikk testen første gang som tredjegangsgravid fordi pappa hadde diabetes 2. Veldig takknemlig for det slik at svangerskapsdiabetesen min ble oppdaget:)
 
Jeg er egentlig ganske sikker på at jeg hadde svangerskapsdiabetes første svangerskap også nå i ettertid, men skjønte det ikke da.
 
Men sto det ikke i retningslinjene at det var førstegangsfødende som skulle ta den da? Merkelig at du måtte ta den igjen i 2017 da? Så sant ikke bmi’en din var høy?
Jeg er tredjegangs nå, normalvektig, håper virkelig ikke at de plutselig finner ut at jeg skal ta den nå :/
Sniker

det med førstegangsfødende er kun det ene punktet, altså førstegangsfødende over 25 år.
Alle de andre punktene gjelder uansett alder/antall svangerskap
8550E2EA-583A-4C27-9776-0A1B32DF2E58.png
 
Hei alle sammen

Jeg venter barn nr 3 å er denne gang rundere enn noen gang.

163 cm og 92 kg (Er en jojo så jeg kan gå lett opp og ned 2-3 kg). Har gått ned til 90 kg nå etter mye kvalme da hehe :p

Jeg tenkte at jeg gjerne ikke er alene om å ligge å vippe på BMI på 35 som gjør at jeg skal ha litt ekstra oppfølgning etc. Feks må jeg ta glukosetesten, noe jeg ikke har gjort før. Noen som har erfaring med det? Eller svangerskap der BMI er 35 eller mer?

Tenkte vi kunne dele litt av de erfaringene her inne om noen vil være med?

Hei. Sniker fra mars, har kmi på over 36 tror jeg det var. Førstegangssfødende.
Har ikke tatt glukosebelastning - testen enda. Når skal den normalt tas?

Ellers har jeg fått beskjed at jeg ikke kan føde på den lokale fødestua, pga risikosvangerskap.
Jeg fikk også vite at jeg skal ha ekstra ultralyd for å følge med barnets vekt.
 
Hei. Sniker fra mars, har kmi på over 36 tror jeg det var. Førstegangssfødende.
Har ikke tatt glukosebelastning - testen enda. Når skal den normalt tas?

Ellers har jeg fått beskjed at jeg ikke kan føde på den lokale fødestua, pga risikosvangerskap.
Jeg fikk også vite at jeg skal ha ekstra ultralyd for å følge med barnets vekt.
Mellom uke 24 og 28 tas testen:)
 
De har de siste årene, tror det var fra 2015, skjerpet inn rutiner for å fange opp flere med svangerskapsdiabetes. Det som tidligere ikke ble regnet som svangerskapsdiabetes, med kun noe stigning i blodsukkeret, skal i dag følges ekstra nøye.
Jeg har hatt det i alle tre svangerskapene mine, og denne gangen, slo det ut allerede i uke 8. Har aldri klart glukosebelastningstesten da, så her måles blodsukkeret før og etter mat.
Første gang ble det oppdaget sukker i urinen halvveis i svangerskapet, og så rullet ballen videre derifra. Er veldig veldig glad for den oppfølgingen man får. Det sikrer mor og barn :Heartred
 
De har de siste årene, tror det var fra 2015, skjerpet inn rutiner for å fange opp flere med svangerskapsdiabetes. Det som tidligere ikke ble regnet som svangerskapsdiabetes, med kun noe stigning i blodsukkeret, skal i dag følges ekstra nøye.
Jeg har hatt det i alle tre svangerskapene mine, og denne gangen, slo det ut allerede i uke 8. Har aldri klart glukosebelastningstesten da, så her måles blodsukkeret før og etter mat.
Første gang ble det oppdaget sukker i urinen halvveis i svangerskapet, og så rullet ballen videre derifra. Er veldig veldig glad for den oppfølgingen man får. Det sikrer mor og barn :Heartred
Jeg har aldri hatt sukker i urinen, men så har jeg også i liten grad spist sukker, så det kan jo ha en sammenheng der. Jeg fikk veldig stort utslag på glukosebelastningstest i tredje svangerskap, som var første gang jeg ble testet. Det var på grensa for det man antar er "diabetes 2 oppdaget i svangerskap". Viste seg at jeg måtte holde et veldig strengt kosthold for å klare å være innenfor de anbefalte verdiene. Å spise noe med mel var katastofe for blodsukkeret mitt. Jeg loggførte blodsukkermålingene mine og tidspunkt for måltider veldig nøye. Kan se i loggen at jeg en kveld lot meg friste til å spise et hjemmelaget grovt rundstykke med ost og skinke. 2 timer senere var blodsukkeret mitt 9,8. :banghead: Jeg føler meg ganske sikker på at jeg hadde svangerskapsdiabetes i første svangerskap også, men at jeg da ikke hadde kunskapen til å mistenke det.
 
Jeg har hatt sukker i urinen i alle svangerskapene , men ikke svangerskapsdiabetes o_O
Det sier jo litt om hvor dårlig indikasjon sukker i urinen er på svangerskapsdiabetes:)
 
Jeg hadde min første oppfølging med jordmor på Rikshospitalet i dag, som overvektig gravid. Jeg skal ha all videre oppfølging i graviditeten hos henne, får litt tettere oppfølging der enn vanlig. Skal ha time hos ernæringsfysiolog neste uke, spent på hva som kommer ut av den timen :)
 
Jeg hadde min første oppfølging med jordmor på Rikshospitalet i dag, som overvektig gravid. Jeg skal ha all videre oppfølging i graviditeten hos henne, får litt tettere oppfølging der enn vanlig. Skal ha time hos ernæringsfysiolog neste uke, spent på hva som kommer ut av den timen :)
Er du fornøyd med å ha oppfølging der?

I mitt første svangerskap gikk jeg fra 61kg til 92kg. Det var aldri snakk om noe ekstra oppfølging av at jeg økte vekta med 50%. Jeg var jo da normalvektig fra start, men ble jo rimelig rund og ikke noe var vann.
 
Veldig fornøyd med første timen iallfall og er positiv til videre oppfølging der :)

Tror du kan få den hvis du er over en viss bmi ved start, men jeg vet ikke. Jeg ba om henvisning fordi jeg selv hadde lest om tilbudet, fastlegen min hadde ikke tenkt tanken engang. og hadde forsåvidt aldri hørt om det heller.
 
Back
Topp