Vi litt gode og runde

Blueish

Flørter med forumet
Hei alle sammen

Jeg venter barn nr 3 å er denne gang rundere enn noen gang.

163 cm og 92 kg (Er en jojo så jeg kan gå lett opp og ned 2-3 kg). Har gått ned til 90 kg nå etter mye kvalme da hehe :p

Jeg tenkte at jeg gjerne ikke er alene om å ligge å vippe på BMI på 35 som gjør at jeg skal ha litt ekstra oppfølgning etc. Feks må jeg ta glukosetesten, noe jeg ikke har gjort før. Noen som har erfaring med det? Eller svangerskap der BMI er 35 eller mer?

Tenkte vi kunne dele litt av de erfaringene her inne om noen vil være med?
 
Ikke erfaring med bmi på 35 men venter mitt 4 barn å hatt en del glukosetester. Er det j..... man kan være med på. Er du ikke kvalm og svimmel så blir du det under testen. Går over da, men denne gangen som kvalmen sitter i 24/7 selv nå som man er 13 uker frykter jeg mye oppkast når jeg må starte å teste :)
 
Jeg er 167 og rundt 95 kg nå.. 93kg før gravid.. jeg sliter mye med selvbildet pga vekta og det plager meg og gå opp enda mer( jeg går alltid opp 20 kg i svangerskap minst ) ... alle må ta glukosebelastning nå når de har bmi over 30 mener jeg.. smaker høgg.. og tungt å sitte to timer på legekontoret etterpå..


Første svangerskap var en drøm , gikk opp 30 kg men var tynn fra før, så struttet med magen.. men de siste to gangene har jeg bare sett kjukk ut, med lav rund mage.. jaja heldigvis verdt det etterpå:) bare håper kiloene faller fort av!!
 
Tok glukosetesten forjegang, var vell 83 kg den gang, er det samme nå. Men legen sa at siden jeg tok den forje gang, og testen slo ut så bra som den gjorde så trengte jeg ikke å ta den igjen. Er nye regler tydeligvis. Jeg synes ikke testen var så ille. Holdt meg for nesa å styrta den :p gikk overraskende bra. Selv med kvalme og svimmelhet fra før.
 
Jeg er 167cm og var 93kg når jeg ble gravid. På mandag var jeg 91.5kg. Jeg skal ikke ha glukosebelastning pga tidligere slankeoperasjon fra 2012. Så det må testes på en annen måte med meg ;)
 
Jeg måtte ta glukosebelastningstesten sist fordi faren min hadde diabetes 2 og fordi jeg hadde bmi over 25. Så vidt over 25, men det er grunn god nok. Jeg gruet meg til den, men det viste seg at for meg var det ikke noe problem i det hele tatt. Den var ekkelt søt de sekundene jeg brukte på å svelge unna, men jeg ble ikke kvalm, og jeg rakk å strikke en sokk på de to timene jeg måtte vente før blodprøve:)

Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Hardt rammet. Ble den strengeste lavkarbodietten jeg noen gang har gått på for å unngå å ta insulin:bored: Lærte mye.
 
Jeg er også god og rund med altfor høy bmi. Er min første graviditet, så jeg gruer meg fryktelig mye til første kontroll hos lege/jordmor (redd for hva de kommer til å si om vekta mi), glukosebelastningstest, eventuell svangerskapsdiabetes og risikosvangerskap.
 
Det er visst nye retningslinjer nå, så alle førstegangsfødende over 25 år må ta glukosebelastningstest, uavhengig av BMI...
 
Jeg er 169 og veide 116,5 sist jeg veide meg. Jeg ba legen henvise meg til Adipoliklinikken på Rikshospitalet, så jeg kan få litt ekstra oppfølging som overvektig gravid. Har første time neste torsdag :)
 
Det er visst nye retningslinjer nå, så alle førstegangsfødende over 25 år må ta glukosebelastningstest, uavhengig av BMI...
De er ikke så veldig nye de retningslinjene. Vært sånn i noen år.
 
Ca 7 av 10 gravide får glukosebelastningstest.

0117AF5C-F14D-41D4-880A-809BAE627F9C.png
 
Dette er mitt tredje barn, har tatt glukosebelastning 3! ganger! De glemte å fortelle meg at jeg måtte være fastende så jeg satt der i 2 timer uten grunn :mad:

Har alltid vært mellom 83 og 88kg under svangerskapet og er 164cm høy.
Har masse ekstra mage pga svangerskap og keisersnitt. Håper nesten at jeg vil få innvilget fjerning av ekstra kilo etter dette barnet :angelic: men lite trolig:sorry:
 
Hadde en bmi på 36 før svangerskapet denne gangen, så glukosebelastning blir det uansett. Fikk svangerskapsdia sist (bmi 34 da), så jeg kommer ikke unna uansett. Første var det ikke snakk om i det hele tatt. Gikk ned 14 kg forrige svangerskap, så var sykt kvalm og spent på den drikken, men fikk heldigvis med smak ig ikke bare sukkervann, så det hjalp, drakk det raskt men i små super og fikk skylle med litt vann etterpå, og satt i 20 min å brakk meg og unngikk å kaste opp. Fikk da oppfølging av diabetessykepleier resten av svangerskapet. Eller hadde jeg ekstra oppfølging pga komplikajsoner i første svangerskap. Men ingenting direkte rettet mot overvekten.
 
Hm, når kom disse retningslinjene? Jeg var førstegangs i 2014/15 men tok ikke slik test :bored:
Jeg vet ikke. De gjaldt det forrige svangerskapet mitt i alle fall i 2017.
 
Jeg slapp unna sist gang i 2015/16 da legen min mente at kun bmi ikke var god nok grunn til at jeg skulle ta den. Men denne gangen slipper jeg nok ikke unna.

Jeg blir dårlige av all slags sånn drikker med rar kunsti smak som sånn diett shaker, red bull etc etc. Så er veldig spent på hvordan dette skal ende. I tillegg er jeg super kvalm, så jeg håper i det minste at formen er bedre før den tid

Hvilke andre utfordringer opplever dere?
Sist fikk jeg feks beskjed om at jeg ikke fikk gå mer enn 1 uke overtid, noe som var helt greit for meg siden jeg gikk to ukver over med eldste mann :p
 
Jeg lurte veldig på hvorfor jeg må ta glukosebelastningtest.. 166 og veier 58, så det er noe alle må ta? Er over 25 (27 år) så det er kanskje derfor. Har kastet opp i to mnd og er fortsatt mye kvalm, så gruer meg veldig.
 
Last edited:
Glukosebelastningen må tas fordi svangerskapsdiabetes ikke alltid knyttes til overvekt, man kan fint få det som normalvektig og ;) har litt ekstra jeg og.. Måtte ikke ta glukosebelastningen med første i 2015, men i 2017 var det nye retningslinjer.
 
Glukosebelastningen må tas fordi svangerskapsdiabetes ikke alltid knyttes til overvekt, man kan fint få det som normalvektig og ;) har litt ekstra jeg og.. Måtte ikke ta glukosebelastningen med første i 2015, men i 2017 var det nye retningslinjer.
Men sto det ikke i retningslinjene at det var førstegangsfødende som skulle ta den da? Merkelig at du måtte ta den igjen i 2017 da? Så sant ikke bmi’en din var høy?
Jeg er tredjegangs nå, normalvektig, håper virkelig ikke at de plutselig finner ut at jeg skal ta den nå :/
 
Men sto det ikke i retningslinjene at det var førstegangsfødende som skulle ta den da? Merkelig at du måtte ta den igjen i 2017 da? Så sant ikke bmi’en din var høy?
Jeg er tredjegangs nå, normalvektig, håper virkelig ikke at de plutselig finner ut at jeg skal ta den nå :/
Grunnen er at jeg har bmi over 25 og har foreldre med diabetes, så hadde måtte tatt uansett
 
Back
Topp