Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Søndag 22. Februar, slutten på vinterferien oppdaget jeg litt blod på papiret etter toalettbesøk på formiddagen på hytta. Jeg ringte ikke føden for jeg ville se det litt an siden jeg ikke hadde spesielt vondt og det var heller ikke mye blod.
Jeg hadde små murringer i magen men jeg tenkte at jeg sannsynligvis var nervøs blanda med kvalm etter frokosten.
Jeg bestemte meg etter en time at jeg ville hjem fra hytta og det ble travelt for å "stenge av og pakke siden vi hadde bestemt oss for sen avreise hjem fra hytta.
I bilen ringte jeg til sykehuset og forklarte situasjonen, de ville ha meg på sjekk å det raskt. (Siden store søster er født i uke 33 og jeg bar tvillinger) avtalte at hvis det ble endringer i magen eller kroppen på kjøreturen hjem skulle sykebil eller helikopter møte oss på veien. Etter
2 og en halvtimes kjøring inkludert ferje var vi fremme på sykehuset.Turen gikk fint hadde litt mer murringer men tenkte at dette var pga nervøsitet.
På sykehuset sjekka de hjertelyd og det var det på begge de små i magen. det ble målt blodtrykk og ultralyd så bra ut. De sjekka meg og livmorhalsen var avkorta til 1,5cm (hadde hatt 4cm et par uker før) jeg ble lagt inn for å få lungemodningssprøyte og eventuelt riedempende hvis rier skulle oppstå. Jeg ble forespeilet 2-3 dager inne på sjekk før de eventuelt skrev meg ut. Jeg fikk rom sprøyte 1 og progresteon. Vi slappet av og roet oss for kvelden og mannen reiste hjem til storesøster ca 22.00, jeg fant ikke helt roen med det første.
Jeg la meg til å sove etterhvert, for jeg viste at natta ble lang og det ikke var mye puter og gode madrasser. mannen gjorde det samme hjemme.. Men sovnet veldig sent. Klokka 02 23. Februar, våknet jeg for å gå på toalettet som vanlig. Fant ikke roen igjen etterpå, og sto opp igjen 03 for nytt toalett besøk. Da lakk jeg litt fostervann. Nokk til at nattøyet ble vått og at jeg ringte på sykepleier. De ville ha meg på sjekk på føden og jeg ringte mannen som skaffet barnevakt og var kjapt inne. Jeg hadde mer murringer og rier etter hvert, fikk riedempede ut over natten og lå på registrering av babyer og rier. Mannen sov fra 5 til 7 ca og riene var under kontroll. Ved vaktskifte tok riene seg litt mer opp. Og den nye jordmoren synes jeg jobba mer med pusten under riene enn hun hadde lest av rapporten fra natten. hun vurderte litt frem og tilbake og vi byttet fødestue til en litt større. Riene tok seg enda mer opp den neste timen. Ca kvart over 8 sjekka de åpning og den var på 8cm her var det bare å gjøre klar til fødsel i uke 27. Jenta kom først 08.40 755g og 33 cm. Riene var borte. Det ble tatt ultralyd for å sjekke tilstanden og gutten lå på tvers. Det ble diskutert frem og tilbake for de fikk ikke "tak" i han. Keisersnitt? Snu/ sete? I et virvar og svake rier et sup av lystgass blir gutten prøvd snudd flere ganger.de holder han fast omsider.Jeg får etter hvert sterkere rier og han blir født ca 9.15. 1110g og 36 cm Ca en halvtime etter store/lillesøster.
Vi har hatt ei uke nå på å omstille oss til alt det ukjente, men det går heldigvis bra etter forholdene. Blir sannsynligvis liggende på sykehuset til nærmere termin
Gratulerer så mye!!! Er det mulig å se bilde av en liten fot eller hånd jeg er i uke 29 og vært mye inn å ut av sykehus pga premature rier Og forkortet livmorstapp. Var senest på sykehuset 5 timer i går har ikke helt noe inntrykk av str på mini, så derfor jeg spør