Vet du din egen blodtype?

Det visste jeg ikke :-) tror det er sånn 2 eller 4 prosent i Norge, vet du hvordan det er i Asia?
Nei, hugsar ikkje kor mykje det var, men hugsa me lærte det på sjukepleien at blodtypane varierar mykje i dei ulike verdensdelane. Trur b er ein av dei vanlegaste i Asia:)

Jeg har helsekortet mitt fra den gangen enda ett sted, men jeg er 95% sikker på at det kun stod om jeg var positiv eller negativ, ingenting annet. :) Det er jo 7 år siden det kortet ble lagd da, vet ikke om praksisen har endret seg, men tenker at det også kan være slikt gjøres forskjellig fra sted til sted? Selv om jeg jo også syns det er rart at jeg ikke kunne få vite blodtypen min, det er vel noe det er greit at legene kjapt kunne finne ut i et nødstilfelle.
Det er egentlig bare det som er nødvendig å sjekke i svangerskapet. Anbefalingen er å bare sjekke om vi er rhesus positiv eller negativ, men omtrent alle sjekker ABO type i tillegg. Sikkert fordi det er mye vanligere i alle andre situasjoner, og krysset er lettere å finne på lab-skjemaene. :p

Det står jo eget felt på helsekortet for abo, også på det nye som kommer, så det er ikke bare fordi legen ikke gidder finne rett felt på skjema, da...

Jeg vet hvilken blodtype jeg har, men kan ikke egentlig se at det er viktigere å vite enn stjernetegnet. Ganske uviktig begge deler egentlig.

Rhesus minus syns jeg å huske.

Da har den aktuelle legen ikke vært helt korrekt i hva som ble testet.

Og sykehuset har det helt sikker i sin journal, men legen neppe i sin, kanskje?

Tror ikke legene/ sykepleierne har det i journalen. Men blodbanken har det i sitt system. To ulike system som ikke kommuniserer. Derfor man må ha med blodtype kortet sammen med helsekortet.

Og man blodtypes også for å få en antistoff screening. Altså for å sjekke om man har antistoff. Hvis man får blod så kan man utvikle antistoff og er rundt 40 ulike blodtypesystemer så sjansen for å få noe som ikke passer akkurat er tilstede. Er ikke så mange som utvikler antistoff og godt er det. Viktig med antistoff screening når man skal føde. For man vet aldri når man kan trenge blod. Og hvis antistoff screeningen var negativ når man var 12 uker på vei. Så er det mest sannsynlig det ved fødsel vis man ikke har fått blod i mellomtiden. Er altså tidsbesparene at alle types og screenes før fødsel.

Tror ikke legene/ sykepleierne har det i journalen. Men blodbanken har det i sitt system. To ulike system som ikke kommuniserer. Derfor man må ha med blodtype kortet sammen med helsekortet.

Og man blodtypes også for å få en antistoff screening. Altså for å sjekke om man har antistoff. Hvis man får blod så kan man utvikle antistoff og er rundt 40 ulike blodtypesystemer så sjansen for å få noe som ikke passer akkurat er tilstede. Er ikke så mange som utvikler antistoff og godt er det. Viktig med antistoff screening når man skal føde. For man vet aldri når man kan trenge blod. Og hvis antistoff screeningen var negativ når man var 12 uker på vei. Så er det mest sannsynlig det ved fødsel vis man ikke har fått blod i mellomtiden. Er altså tidsbesparene at alle types og screenes før fødsel.
Uff ja jeg har a+, men har M- antistoff i tillegg :p blei skikkelig skuffa da jeg ikke kunne bli blodgiver

Jeg husker ikke:p men skal til legen I morgen for å få utskrift av blodtype til helsekortet , så kanskje jeg husker da:p fikk jo vite forrige svangerskap også :p

A+ :) Visst der siden jeg var 14. Var nysjerrig den gang å spurte pappa:p

Har en sjelden blodtype, lett å huske :) fikk vite det for noen år siden da jeg var gjennom en operasjon.

Jeg er blodgiver, så har et blodgiverkort der blodtypen min står. Jeg er A Rh(D) +

Back
Topp