Vet du din egen blodtype?

Det står på blodtype arket du skal levere sammen med helsekortet for gravide. Der står det også om du har rubellaantistoff, om det er påvist HIV og en virus ting til.

Det er mest vanlig å være A+, så 0+ i Norge. AB er veldig sjeldent her mens B er det noen av. Ca 85 % er rhesus positive mens resten er negative :). Jobber på laboratorie med blodbank :p

Jeg er 0+ så har en ganske vanlig blodtype :D

Hva vil det si å være rhesus negativ?
Jeg er O rhesus negativ.

Jepp A+ tror jeg :P

O+ , visste det ikke før det ble sjekket i graviditeten :p

Hva vil det si å være rhesus negativ?
Jeg er O rhesus negativ.
Om ikke mannen din er det også må du ha ekstra blodprøver for å se om du utviklet antistoffer mot babyen som da kan være rh positiv. Dette kan legen eller jm forklare deg om. Etter fødsel (eller abort) av rh positivt barn skal mor ha en sprøyte innen et døgn eller noe sånn.

Resten av livet betyr det ikke noe annet enn om du evt skulle finne på å trenge blodoverføring

Husker aldri hva jeg har. Må sjekke papirene mine fra svangerskapene i såfall :p

Alltid vist at jeg er rhesus positiv da mamma er negativ. At jeg har O fant jeg ikke ut før jeg skulle føde nr 3.

Sånn egentlig er det ikke noe nyttig å vite blodtypen sin. Hvis man trenger blod får ikke sykehuset lov å gi annet en 0- (beredskapsblod) før man har blitt blodtypen og sjekket for om man har antistoff.

Jeg er blodgiver, så vet blodtypen min ja. Har forsåvidt visst den siden ungdomskolen, hadde noe i naturfagen der vi fant ut hvilken blodtype i hadde :)

Jeg husker jeg spurte om det en gang hos legen, tror det var i forbindelse med blodprøvene som ble tatt i svangerskapet. Tenkte at det stod sikkert i journalen ett sted, men fikk bare vite at hvis jeg ville vite det så måtte det tas egne blodprøver for å sjekke. :S Så jeg aner ikke.

Jeg husker jeg spurte om det en gang hos legen, tror det var i forbindelse med blodprøvene som ble tatt i svangerskapet. Tenkte at det stod sikkert i journalen ett sted, men fikk bare vite at hvis jeg ville vite det så måtte det tas egne blodprøver for å sjekke. :S Så jeg aner ikke.
De sjekker det jo på de blodprøvene de tar fordi du er gravid.

Jeg fikk hver gang et ark hvor det sto ganske stort hva jeg har. Også skal det jo skrives på selve helsekortet, ca midt på. *nettopp fått nytt helsekort*

Ja. O+.

Back
Topp