Verdier og holdninger

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hvilke verdier og holdinger ønsker du lære til barnet?

Hva er gode leveregler?

Del dine tanker;)

Det er så mye, at jeg tror ikke jeg klarer å skrive alt :O

Men er opptatt av at barna skal vise respekt for andre mennesker/dyr og naturen, at de viser nogenlunde normal folkeskikk, og at de behandler vennene sine bra.

Jeg er også opptatt av at barna skal kunne se tilbake på en barndom med opplevelser, gode minner, latter, og ikke minst tilstedeværende foreldre. Prøver å bringe videre mine egne gode barndomsminner, som f eks; bygge hytter (ute og inne), krølle løvetann, synge sanger og sånne ting. Har klare regler på tv- og spilletid, og oppfordrer barna til å leke utendørs med nabovenner, eller ha dem på besøk her hjemme.

Det er så myyyye mer jeg kunne skrevet! :)

Det er så mye, at jeg tror ikke jeg klarer å skrive alt :O

Men er opptatt av at barna skal vise respekt for andre mennesker/dyr og naturen, at de viser nogenlunde normal folkeskikk, og at de behandler vennene sine bra.

Jeg er også opptatt av at barna skal kunne se tilbake på en barndom med opplevelser, gode minner, latter, og ikke minst tilstedeværende foreldre. Prøver å bringe videre mine egne gode barndomsminner, som f eks; bygge hytter (ute og inne), krølle løvetann, synge sanger og sånne ting. Har klare regler på tv- og spilletid, og oppfordrer barna til å leke utendørs med nabovenner, eller ha dem på besøk her hjemme.

Det er så myyyye mer jeg kunne skrevet! :)

Ja, listen blir fort lang når man begynner:)
Krølle løvetann...hm...det jeg og guttungen kaller løvetannsuppe kanskje:P?

Ja, listen blir fort lang når man begynner:)
Krølle løvetann...hm...det jeg og guttungen kaller løvetannsuppe kanskje:P?

Krølle løvetann : du trenger x antall løvetann uten blomst, del stilken i minst 2 på langs, legg den i kaldt vann, er litt usikker på hvor lang tilberednings tid er sikkert 10-12 år siden tante ungene mine var små så har ikke laget det siden.
Dette er hva jeg lærte å krølle løvetann var :) :)) ;)

Krølle løvetann : du trenger x antall løvetann uten blomst, del stilken i minst 2 på langs, legg den i kaldt vann, er litt usikker på hvor lang tilberednings tid er sikkert 10-12 år siden tante ungene mine var små så har ikke laget det siden.
Dette er hva jeg lærte å krølle løvetann var :) :)) ;)

Hehe, ok. Men da er løvetannsuppen vår det samme:P

• Rettferdighet. At man skal behandle seg selv og andre rettferdig.
  • Respektere andres menneskesyn og verdier.
  • Vise hvor godt det kan være med gode venner.
  • Vise god evne til samarbeid.
  • Viktigheten av å spise sunt og ta vare på helsen.
  • Stille opp for venner og familie.
  • Gi av seg selv til de som trenger det.
  • Være raus og gavmild.
  • Være snill mot dyr.
Osv osv:P

Være snill mot mennesker og dyr, ha respekt for dem. Ikke mobbe. Respektere og forstå at alle er forskjellige men like mye vært.
Lære seg at selv om noen ikke mener det du gjør ikke bli sur for det, at man ikke kan bestemme over andre, og hva de skal mene, tenke og føle.
Være glad i og ha respekt for foreldrene sine.
Å ha egne meninger og tanker, men forstå at andre har det samme.
Forstå at alle kan bli lei seg.
Være stolt av seg selv, akseptere seg selv som den man er.
Lære og forstå at ikke alle har samme muligheter til ting og tang pga økonomi, men at det ikke er noe galt i det.
Lære seg at man må prøve og feile litt her i livet å.
Som å komme hjem med skrubbsår.
Kommer til å ha regler for tv/spill tid. Vill at man skal være ute å leke ikke sitte foran tv hele dagen.
Er nok mye mye mer :)

Jeg er veldig opptatt av at barna skal vise andre mennesker respekt, jeg synes ikke det er greit at de står å svarer verken voksene, eller barn på en frekk måte, og at de kan snakke fint :)
Ellers har jeg lyst til å lære dem at man alltid skal hjelpe andre, og at der det er hjerterom er det husrom.
Min mor har alltid lært meg og broren min at vi skal ha gode maneer og alt mulig sånt :)

Jeg vil at barna skal vite at uansett hva kan de komme hjem til meg og faren og snakke med oss, dette er noe jeg jobber iherdig med bonusbarna på allerede, og at de skal kunne snakke med oss om alt uten at de føler vi ser ned på dem eller blir sinte på dem.

Er nok mye mer men var det jeg kom på i farten! :)

Åh, det er mye da. For å nevne noe:
Å dele av det man har, å sette pris på det man har, å hjelpe hverandre, respekt.. Masse!
Og så er vi veldig opptatt av at det skal være lov å være sint lei seg osv, men at man må lære å oppføre seg ordentlig selv om. Det er feks ikke lov å slå selv om man er sint, og det er uhøflig å skrike til hverandre osv.

Det er fristende å kopiere alle listens deres OG legge til hundre punkt til. Ja til alt som er bra.

Det viktigste tror jeg likevel er omsorg for andre og tro på seg selv.

Flott tema og flotte innspill! La oss fylle på....

En liten, men viktig sak som jeg tror ikke er nevnt, er å takke! Jeg lar meg stadig overraske over både barn og unge voksne som mottar en eller annen tjeneste, og som bare tar imot, snur seg og går, uten et ord, eller kanskje mumler de "ja ok".

Det kan være så lite som hjelp med å finne en vare i butikken, hjelp med å finne veien, hjelp med en skoleoppgave, bare å takke for at noen bryr seg litt ekstra... Å være oppmerksom på og verdsette andres tid og oppmerksomhet koster ingenting, men er gull verdt!

Back
Topp