Vendingsforsøk og KS

Fordi de åpner opp såpass at det kommer en del luft inn i kroppen.. Den beste medisin var å lea på arma og sitte opp.. Men vet man kan få ekte medisiner men de var gjerrig med det til meg

Okei, har hørt at man kan få det av kikhullsoperasjon også :) men dumt de er Gjerrige på smertestillende..

Takk, det var nyttig lesing :) regner jeg får mer info fra riksen når det nærmer seg, men greit å være litt forberedt :)

Det gjør du helt sikkert ☺️ Jeg fikk tilsendt brosjyren sammen med innkallingsbrevet for ks, men det ble jo fastsatt i uke 12, så kanskje det er litt annerledes. Lykke til ihvertfall ☺️

Okei, har hørt at man kan få det av kikhullsoperasjon også :) men dumt de er Gjerrige på smertestillende..

Uff, jeg har hatt kilkhullsoperasjon og hadde MYE luftsmerter i skuldrene. Synes faktisk de nesten var værre en å føde, men tror det er veldig forskjellig :o Har ikke hørt om andre som har vært så plaget av det som det jeg var. Fikk nesten ikke puste pga.det. Har derfor tatt opp dette med jordmor ift.keisersnitt og fikk forståelse for at det ikke blir like mye luftsmerter ved et ks. Krysser fingrene for at det stemmer!!! Men som med alt annet varierer vel det også her..

Hun understreket ihvertfall at man ikke skal ha vondt etter ks og at det bare er å be om mer smertestillende om man trenger det... Det kommer ihvertfall jeg til å gjøre! ☺️ Krysser fingrene for oss alle sammen ☺️☺️

Takk for svar :) fint å vite at baby er med far dersom man er så utslitt etter KS at man må være alene. hvor lang tid brukte du på å "komme deg" etter KS?

Jeg hadde ks kl 03 på natten pga at fødsel startet av seg selv (skulle ha planlagt ks). Første timene var jeg skikkelig på tur, men kl 07-08 hadde jeg fått tilbake følelsen i bena og ble trillet ned på barselavdelingen. Da var jeg mye finere i formen, men jeg fikk morfin som smertestillende og den ble jeg skikkelig kvalm av. Hele formiddagen ble preget av det. Ut på ettermiddagen fikk jeg hjelp til å komme meg opp av senga og komme meg på toalettet. Da følte jeg meg mentalt oppegående, men fysisk kom jeg meg ikke mange skrittene på egenhånd. Til natten var jeg såpass i form at jeg selv tok opp og byttet bleie på vesla da hun våkna (mannen fikk ikke sove over på sykehuset). Det var riktignok med en temmelig stor egeninnsats jeg fikk til å komme meg opp av senga :-D Om jeg ikke orket kunne jeg bare ringe på og få hjelp, men jeg syntes det var litt stas å ordne selv :-) Da jeg først hadde knekket koden for hvordan jeg kunne komme meg opp av senga på egenhånd gikk resten av seg selv.

Takk for svar! Fikk du forresten opplyst at du måtte komme fastende? Det har ikke jeg fått beskjed om, men lest at de fleste får beskjed om det? Blir spennende for deg om baby har blitt liggende i hodeleie :)

Jeg kunne spise en lett frokost fikk jeg beskjed om, men det var visst så at man måtte faste tidligere pga eventuelle komplikasjoner, men det er liten risk idag for at noe kan skje!
Jeg venter i spenning her, men synes selv at baby har snudd seg igjen...

Jeg hadde ks kl 03 på natten pga at fødsel startet av seg selv (skulle ha planlagt ks). Første timene var jeg skikkelig på tur, men kl 07-08 hadde jeg fått tilbake følelsen i bena og ble trillet ned på barselavdelingen. Da var jeg mye finere i formen, men jeg fikk morfin som smertestillende og den ble jeg skikkelig kvalm av. Hele formiddagen ble preget av det. Ut på ettermiddagen fikk jeg hjelp til å komme meg opp av senga og komme meg på toalettet. Da følte jeg meg mentalt oppegående, men fysisk kom jeg meg ikke mange skrittene på egenhånd. Til natten var jeg såpass i form at jeg selv tok opp og byttet bleie på vesla da hun våkna (mannen fikk ikke sove over på sykehuset). Det var riktignok med en temmelig stor egeninnsats jeg fikk til å komme meg opp av senga :-D Om jeg ikke orket kunne jeg bare ringe på og få hjelp, men jeg syntes det var litt stas å ordne selv :) Da jeg først hadde knekket koden for hvordan jeg kunne komme meg opp av senga på egenhånd gikk resten av seg selv.

Det høres iallefall lovende ut :) selv om det antageligvis er stor forskjell fra person til person. Jeg håper at jeg skal komme meg raskt siden jeg er godt trent og trener enda, men man vet jo aldri :)

Uff, jeg har hatt kilkhullsoperasjon og hadde MYE luftsmerter i skuldrene. Synes faktisk de nesten var værre en å føde, men tror det er veldig forskjellig :o Har ikke hørt om andre som har vært så plaget av det som det jeg var. Fikk nesten ikke puste pga.det. Har derfor tatt opp dette med jordmor ift.keisersnitt og fikk forståelse for at det ikke blir like mye luftsmerter ved et ks. Krysser fingrene for at det stemmer!!! Men som med alt annet varierer vel det også her..

Hun understreket ihvertfall at man ikke skal ha vondt etter ks og at det bare er å be om mer smertestillende om man trenger det... Det kommer ihvertfall jeg til å gjøre! ☺️ Krysser fingrene for oss alle sammen ☺️☺️
Når man får kikhullsoperasjon så sprøyter de magen full i luft for å få bedre arbeidsforhold, det gjør de ikke under keisersnitt :)

Lykke til til trådstarter!! :)

Idag har jeg vært på riksen for vendingsforsøk og det var ikke vellykket. Rumpa til lillegutt var for langt ned i bekkenet, men de gjorde et forsøk. Var relativt smertefullt selv om se sa på forhånd at det ikke skulle være det. Men alt gikk bra med baby etterpå og det er det viktigste. Fått dato til KS 20/4, men jeg har sagt at dersom jeg kommer inn før den tid i full fødsel så kan jeg revurdere det (da vil også barnet være "mindre" og ikke 3,8-4kg som han er estimert til ved termin. 4kg er grensen for å tillate setefødsel på riksen).

Idag har jeg vært på riksen for vendingsforsøk og det var ikke vellykket. Rumpa til lillegutt var for langt ned i bekkenet, men de gjorde et forsøk. Var relativt smertefullt selv om se sa på forhånd at det ikke skulle være det. Men alt gikk bra med baby etterpå og det er det viktigste. Fått dato til KS 20/4, men jeg har sagt at dersom jeg kommer inn før den tid i full fødsel så kan jeg revurdere det (da vil også barnet være "mindre" og ikke 3,8-4kg som han er estimert til ved termin. 4kg er grensen for å tillate setefødsel på riksen).
Vil du anbefale et forsøk, eller er det ikke verdt det med tanke på smerte og at det ikke alltid blir vellykket?
Fikk du noe smertestillende i forkant?
Fikk du ha med deg noen?

Leit at det ikke var vellykket iallfall. :-( Men er det ingen mulighet for at babyen din kan snu seg, eller må du bare godta ks nå?

Også lurer jeg jo på hvilken uke du er i, når du skal ha ks? Ble det rett ved termin?

Håper du har det bra, og at smertene ikke satt så lenge i kroppen.

Last edited:
Vil du anbefale et forsøk, eller er det ikke verdt det med tanke på smerte og at det ikke alltid blir vellykket?
Fikk du noe smertestillende i forkant?
Fikk du ha med deg noen?

Leit at det ikke var vellykket iallfall. :-( Men er det ingen mulighet for at babyen din kan snu seg, eller må du bare godta ks nå?

Også lurer jeg jo på hvilken uke du er i, når du skal ha ks? Ble det rett ved termin?

Håper du har det bra, og at smertene ikke satt så lenge i kroppen.

Hmm jeg er usikker. Jeg var ikke så bekymret for mine smerter, men mer bekymret for at lillegutt i magen skulle bli stresset. Men jeg satt med
Ctg før/etter vendingen, og de fulgte med på hjertet med ultralyd under selve vendingen så følte at det var trygt.
Mine bekymringer i forhold til vendingen var at han skulle bli surret inn i navlestrengen eller at den skulle bli avklemt, men de mente at det ikke kunne skje. Fikk ikke smertestillende, men hadde med meg samboer hele tiden:)

men i ditt tilfelle så har baby ligget med hode ned tidligere? Da er det kanskje verdt er forsøk (hvis sykehuset anbefaler det)? Da er iallefall navlestrengen lang nok osv:)

Smertene gikk over så fort de ga seg. Var vondt fordi de klemte kjempehardt i bekkenet mitt og prøvde å dra han opp og de klemte ganske hardt på hodet hans for å få snudd han. Men var festet så gikk ikke (var sikkert derfor det var vondt også).

De mente han var festet, så kom ikke til å snu seg av seg selv. Han har sittet på rumpa siden uke 28. Så må innstille meg på KS eller setefødsel, men blir KS for meg da. Nå er jeg 37+3. Termin 25/4 og fikk lov å velge KS dato selv. Hadde ingen preferanser, så da foreslo de 20/4. De fikk ikke gitt meg bekreftelse på datoen siden det er påske nå, men får brev over påske med innkallelse.

Har du bestemt deg for hva du skal gjøre? :)

Jeg har det bare bra, ble litt sliten etterpå bare :)

Back
Topp