Vendingsforsøk og KS

Petronellus

Elsker forumet
Junilykke2018
Hei!
Førstegangsfødende med baby i seteleie :/ han har sittet sånn siden uke 28.. Skal inn til vendingsforsøk på lørdag, da er jeg 37+3. Noen som har gått igjennom et vendingsforsøk? Hvordan var opplevelsen? Var det vellykket? De tvilte på at det gikk, men var verdt forsøket. Er satt opp til planlagt KS hvis det ikke fungerer.

Dere som har gjennomgått KS, er det noen spesielle forberedelser dere gjorde som dere følte var smart i forhold til den første tiden hjemme?

Følger med på denne jeg. :-)
Men håper jo at babyen vil snu seg, for oss begge to! :-)

Hatt både akutt ks og planlagt..

At man er forberedt på at man ikke fåt baby opp med engang og at det blir noen timer overvåkning etterpå..

At man er forberedt på at man ikke fåt baby opp med engang og at det blir noen timer overvåkning etterpå..

Er det forskjell på smertene i etterkant med haste KS og planlagt?
Får man se babyen et lite øyeblikk etter ks?

Hadde vendingsforsøk mandagen som var, uke 37+1, pga av seteleie. Først tok de ctg i ca 20 min, for å sjekke at alt var greit, før de tok ultralyd for å se hvordan han lå. Da lå han på tvers, så det ble ikke så lang vei å vende iallefall! Fikk sprøyte som skulle få livmoren til å slappe av, noe som ga meg fryktelig hjertebank og skjelvinger. (Det skulle visst være sånn, for da virka den!) Legen hadde ei hånd på rumpa til babyen og ei hånd på hodet og dytta han rundt. Ubehagelig og litt smerter, men var fort gjort (ikke mer enn 2 min). Vendingsforsøket var vellykka, fikk sitte med ctg en time til før jeg fikk dra hjem. I ettertid har jeg vært mye plaget med bekken og hoftesmerter + smerter i skambenet, vet ikke om det har noen sammenheng, men hadde jo også bekkenløsning ved forrige graviditet, men det kjentes ut som noe ekstra hendte denne mandagen. Er heller ikke overbevist om at baby har holdt seg "rett vei". Kjennes ut som han har snudd seg igjen. Blir spennende å se når jeg skal til jordmor igjen på neste tirsdag.

Akutt så er det ikke mange minuttene fra de har bestemt at barnet skal ut til det er ute..

Planlagt forgår roligere ...
Jeg fikk hilse på barnet begge gangene men man var veldig sliten etter begge gangene når jeg lå på oppvåkning så pappa var sammen med barnet..

Akutt så er det ikke mange minuttene fra de har bestemt at barnet skal ut til det er ute..

Planlagt forgår roligere ...
Jeg fikk hilse på barnet begge gangene men man var veldig sliten etter begge gangene når jeg lå på oppvåkning så pappa var sammen med barnet..
Men er ikke sikkert det er slik for alle..

Skal ha mitt 3. Planlagte ks om 3 uker så spent på hvordan det blir

Får ikke baby amme med en gang? :-(

Jeg har blitt lovet på mitt sykehus at når jeg er på overvåkning etter dette planlagte ks, så skal baby og barnefar få være der sammen med meg:) det har jeg insistert på, ettersom det var de som ville jeg skulle ta ks. Vårt sykehus er veldig opptatt av amming, så de skulle å legge til barnet fort, så det fikk die :)
Etter siste fødsel mistet jeg mye blod og havnet i narkose, da lå jeg helt alene på oppvåkning uten å vite hvor jeg selv var, eller hvor barnet og barnefar var, derfor sa jeg at barnet og pappaen må få være sammens med meg denne gangen.
Jeg fikk kraftig fødselsdeprisjon etter alt som hendte sist, så denne gangen vil JEG bestemme, ikke alle andre:)

De legger til babyen med en gang på Ahus ihvertfall. Hvis du skal på et såkalt "mor barn vennlig sykehus" tror jeg det er standard prosedyre, så lenge du ikke legges i narkose. Pappaen får være med hele veien og får ansvaret for babyen mens mor syes, men man får også hilse på babyen sin før det slik jeg har forstått det ☺️

Sniker fra mai ;) Da jeg hadde ks sist (på ssk) var mannen med baby hele tiden, og lå bla med baby på sin nakne mage og koste. Jeg ble sydd sammen og trillet til postoperativen for observasjon. Jeg var helt i ørska så jeg har ikke særlig forhold til tid, men jeg tror jeg var alene (og sov!) i ca 2 timer før pappaen og baby kom trillende inn til meg. Da la de baby opp til meg og til puppen med en gang. Jeg var så trøtt og sliten at jeg nesten syntes det var litt skummelt å ha henne liggende i samme seng som meg så tidlig. Tenk om jeg sovna og mista henne! :-P

Hadde vendingsforsøk mandagen som var, uke 37+1, pga av seteleie. Først tok de ctg i ca 20 min, for å sjekke at alt var greit, før de tok ultralyd for å se hvordan han lå. Da lå han på tvers, så det ble ikke så lang vei å vende iallefall! Fikk sprøyte som skulle få livmoren til å slappe av, noe som ga meg fryktelig hjertebank og skjelvinger. (Det skulle visst være sånn, for da virka den!) Legen hadde ei hånd på rumpa til babyen og ei hånd på hodet og dytta han rundt. Ubehagelig og litt smerter, men var fort gjort (ikke mer enn 2 min). Vendingsforsøket var vellykka, fikk sitte med ctg en time til før jeg fikk dra hjem. I ettertid har jeg vært mye plaget med bekken og hoftesmerter + smerter i skambenet, vet ikke om det har noen sammenheng, men hadde jo også bekkenløsning ved forrige graviditet, men det kjentes ut som noe ekstra hendte denne mandagen. Er heller ikke overbevist om at baby har holdt seg "rett vei". Kjennes ut som han har snudd seg igjen. Blir spennende å se når jeg skal til jordmor igjen på neste tirsdag.

Takk for svar! Fikk du forresten opplyst at du måtte komme fastende? Det har ikke jeg fått beskjed om, men lest at de fleste får beskjed om det? Blir spennende for deg om baby har blitt liggende i hodeleie :)

Men er ikke sikkert det er slik for alle..

Skal ha mitt 3. Planlagte ks om 3 uker så spent på hvordan det blir

Takk for svar :) er ganske innstilt på at jeg mest sannsynlig blir ganske sliten etterpå, men håper jeg får mer informasjon fra sykehuset om KS. Om jeg får hilse på barnet med en gang, eller om det tar litt tid etc :) hvor lang tid brukte du på å "komme deg" etter KS?

De legger til babyen med en gang på Ahus ihvertfall. Hvis du skal på et såkalt "mor barn vennlig sykehus" tror jeg det er standard prosedyre, så lenge du ikke legges i narkose. Pappaen får være med hele veien og får ansvaret for babyen mens mor syes, men man får også hilse på babyen sin før det slik jeg har forstått det ☺️

Høres bra ut :) håper riksen gjør det på samme måten :)

Sniker fra mai ;) Da jeg hadde ks sist (på ssk) var mannen med baby hele tiden, og lå bla med baby på sin nakne mage og koste. Jeg ble sydd sammen og trillet til postoperativen for observasjon. Jeg var helt i ørska så jeg har ikke særlig forhold til tid, men jeg tror jeg var alene (og sov!) i ca 2 timer før pappaen og baby kom trillende inn til meg. Da la de baby opp til meg og til puppen med en gang. Jeg var så trøtt og sliten at jeg nesten syntes det var litt skummelt å ha henne liggende i samme seng som meg så tidlig. Tenk om jeg sovna og mista henne! :p

Takk for svar :) fint å vite at baby er med far dersom man er så utslitt etter KS at man må være alene. hvor lang tid brukte du på å "komme deg" etter KS?

Jeg har hatt begge mine på Ahus.. Og 3. Mann som kommer ..

Jeg fikk ikke babyene på meg når jeg ble sydd..

Jeg var oppe og gikk dagen etter.. Du får mye smertestillende for at mor skal komme seg opp... Men jeg slet veldig med luftsmerter i armene begge gangene.. Dritvondt!!

Jeg har hatt begge mine på Ahus.. Og 3. Mann som kommer ..

Jeg fikk ikke babyene på meg når jeg ble sydd..

Jeg var oppe og gikk dagen etter.. Du får mye smertestillende for at mor skal komme seg opp... Men jeg slet veldig med luftsmerter i armene begge gangene.. Dritvondt!!

Oi hvorfor får man slike smerter?? :(

Back
Topp