Ja, det skal vi gjøre denne gangen og
I andre land som Sverige og Danmark får alle gravide tilbud om gratis ultralyd i uke 12. Dette fordi at det er større sjans for å oppdage om det kan være noe kromosonfeil. Det kan være for sent å oppdage kromosonfeil dersom man venter helt til uke 20. Jeg har hørt om tilfeller der man har trodd barnet var normalt hele svangerskapet selv etter å fulgt alle kontrollene for så å oppdage rett etter fødselen at barnet har downs.
Jeg tenker at uansett hva en velger å gjøre dersom det er tegn på at barnet har downs, så er det uansett greit å vite om det så en kan forberede seg. Grunnen til at vi i norge ikke får tilbud om gratis ultralyd i uke 12 er pga KRF (kristelig folkeparti), de ønsker ikke et sorteringssamfunn, og det er større sjans for at moren velger å beholde barnet dersom hun er så langt på vei som 20 uker i stedet for 12..
En annen bra ting med å ta TUL er at det er lettere å sette en mer nøyaktig termin dato da. I begynnelsen pleier fostre å vokse nokså likt og det er derfor lettere å beregne riktig terminen kontra om man venter til uke 20
Denne gangen skal vi også ta en TUL i uke 7 i tillegg til uke 12. Det er egentlig litt unødvendig, men jeg er bare så nysgjerrig på å se lille bolla

Og for å sjekke om det er én eller flere inni der. Samt at jeg har ei venninne som trodde hun var gravid helt fram til TUL i uke 12, da viste det seg å bare være et tomt egg inni der, som måtte skrapes ut.
Også har jeg ei annen venninne som var gravid med tvillinger, kom kun til OUL i uke 20 og da viste det seg at fosterne hadde vært døde i flere uker :/