Velge TUL?

Paddis

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg står her og vurderer frem og tilbake om jeg skal bestille time til tul. Tenker at jeg har jo fått et positivt svar, har symptomer og klare trekk på at jeg gravid, men samtidig vil jeg jo ha et 100% svar på om det er et bankende hjertet inni der.
Er det verdt å bruke pengene på det eller kan man like så godt vente? Velger du å ta tul? Hvorfor/hvorfor ikke?

Forrige svangerskap hadde vi tul, og det var veldig verdt det for vår del! Kanskje mest fordi pappaen ble med og da ble det mye mer virkelig for han også. Og veldig deilig å se en liten sprellende gummibjørn inni der. Gikk i uke 12, for da kan de se mest mulig. Ingen risiko eller annet, gikk bare fordi vi hadde lyst. Og har bestilt i uke 11-12 nå også :) Hvis en har penger til det er det veldig koselig og betryggende. Er min erfaring iallfall.

Hvis en har råd til det, så er det ingenting å lure på egentlig. Var utrolig koselig opplevelse for oss forrige gangene i allefall. Tar oss ikke rå denne gangen, men skal inn av medisinske årsaker så håper ting ser ok ut da. BF skal ikke være med da desverre.

Jeg synes det er verdt det ❤️

Verdt hver krone :) Ved 2 av mine aborter har det blitt oppdaget helt tilfeldig på ultralyd. Hadde begge gangene masse masse symptomer, så tok det for gitt at alt var bra! Veldig glad jeg ikke ventet til oul for å si det sånn :) Er også helt fantastisk å se et lite bankende hjerte dersom alt står bra til :Heartred

Vi valgte å gå til gynekolog i uke 6+ for å være sikker på at det var liv og å høre et bankende hjerte. Det var godt å få det bekreftet, men så betalte ikke vi mer enn 70kr heller, så var ikke noe å lure på

Ja, vi kommer til å bestille til uke 12. Litt for at min kjære skal få se det med egne øyne så det blir mer «virkelig» for han, litt fordi vi vil sjekke at alt ser bra ut, sjekke hvor mange det er og ikke minst fordi jeg ikke klarer å vente til uke 18 :laughing002

Forrige gang tok jeg ikke. Fordi jeg er opptatt av og la alt gå naturlig og en tidlig ultralyd for føler jeg ikke er naturlig.

Misforstå meg rett, for denne gangen skal jeg ha tidlig ultralyd. Det er Fordi jeg var så veldig bekymret i starten, redd for at noe var galt. Så jeg tar denne for at jeg skal slappe av på det. Tar ikke tul pga nysgjerrigheten.

Vi velger heller ikke vite kjønn feks. Er av den typen hvis du skjønner. :happy:

Jeg var på tul i uke 6, og skal igjen i uke 9, dette fikk jeg tilbud om pga mange sa. Skulle egentlig inn til gynekolog for å få utredning, men var blitt gravid rett før timen :smiley-angelic006

Håper jeg får tilbud om flere timer, hvis ikke kommer jeg til å bestille en selv i uke 12 :happy:

Jeg var på tul i uke 6, og skal igjen i uke 9, dette fikk jeg tilbud om pga mange sa. Skulle egentlig inn til gynekolog for å få utredning, men var blitt gravid rett før timen :smiley-angelic006

Håper jeg får tilbud om flere timer, hvis ikke kommer jeg til å bestille en selv i uke 12 :happy:
Samme her! Hadde ultralyd i uke 6 og skal i morgen, 9+3. Håper jeg får tilbud om ihvertfall en til. Ellers blir det privat i uke 13-14 tror jeg :) Ble også gravid rett før utredningstimen på sykehuset. Rakk akkurat å ta blodprøvene da, men har ikke fått svar på de :hilarious:

Ja, det skal vi gjøre denne gangen og :)

I andre land som Sverige og Danmark får alle gravide tilbud om gratis ultralyd i uke 12. Dette fordi at det er større sjans for å oppdage om det kan være noe kromosonfeil. Det kan være for sent å oppdage kromosonfeil dersom man venter helt til uke 20. Jeg har hørt om tilfeller der man har trodd barnet var normalt hele svangerskapet selv etter å fulgt alle kontrollene for så å oppdage rett etter fødselen at barnet har downs.

Jeg tenker at uansett hva en velger å gjøre dersom det er tegn på at barnet har downs, så er det uansett greit å vite om det så en kan forberede seg. Grunnen til at vi i norge ikke får tilbud om gratis ultralyd i uke 12 er pga KRF (kristelig folkeparti), de ønsker ikke et sorteringssamfunn, og det er større sjans for at moren velger å beholde barnet dersom hun er så langt på vei som 20 uker i stedet for 12..

En annen bra ting med å ta TUL er at det er lettere å sette en mer nøyaktig termin dato da. I begynnelsen pleier fostre å vokse nokså likt og det er derfor lettere å beregne riktig terminen kontra om man venter til uke 20 :)

Denne gangen skal vi også ta en TUL i uke 7 i tillegg til uke 12. Det er egentlig litt unødvendig, men jeg er bare så nysgjerrig på å se lille bolla :) Og for å sjekke om det er én eller flere inni der. Samt at jeg har ei venninne som trodde hun var gravid helt fram til TUL i uke 12, da viste det seg å bare være et tomt egg inni der, som måtte skrapes ut.
Også har jeg ei annen venninne som var gravid med tvillinger, kom kun til OUL i uke 20 og da viste det seg at fosterne hadde vært døde i flere uker :/
Så skal det og sies at dette skjer jo svært sjeldent!! Så det går mest sannsynligvis bra, men for min egen ro i sjela så er det beste for meg å ta en sjekk i uke 12 hvertfall :)

Last edited:
Vi har lurt på det, men har ikkje bestilt det enda. Fastlegen min vil prøve med utvendig UL i uke 9 (rett før uke 10). Jeg håper vi kan se bra på den, ellers blir jeg nok så stresset at jeg må få ordnet UL et annet sted.
Blir veldig nervøs av å lese mange opplevelser her inne der folk finner ut av fosteret har vært dødt lenge, føler jeg burde vært på UL allerede pga det:sorry: Selv om jeg bare er 7 uker på vei. I tillegg opplevde vi en SA selv sist rett før uke 12 og det satte en skikkelig støkk i oss.

Ja, det skal vi gjøre denne gangen og :)

I andre land som Sverige og Danmark får alle gravide tilbud om gratis ultralyd i uke 12. Dette fordi at det er større sjans for å oppdage om det kan være noe kromosonfeil. Det kan være for sent å oppdage kromosonfeil dersom man venter helt til uke 20. Jeg har hørt om tilfeller der man har trodd barnet var normalt hele svangerskapet selv etter å fulgt alle kontrollene for så å oppdage rett etter fødselen at barnet har downs.

Jeg tenker at uansett hva en velger å gjøre dersom det er tegn på at barnet har downs, så er det uansett greit å vite om det så en kan forberede seg. Grunnen til at vi i norge ikke får tilbud om gratis ultralyd i uke 12 er pga KRF (kristelig folkeparti), de ønsker ikke et sorteringssamfunn, og det er større sjans for at moren velger å beholde barnet dersom hun er så langt på vei som 20 uker i stedet for 12..

En annen bra ting med å ta TUL er at det er lettere å sette en mer nøyaktig termin dato da. I begynnelsen pleier fostre å vokse nokså likt og det er derfor lettere å beregne riktig terminen kontra om man venter til uke 20 :)

Denne gangen skal vi også ta en TUL i uke 7 i tillegg til uke 12. Det er egentlig litt unødvendig, men jeg er bare så nysgjerrig på å se lille bolla :) Og for å sjekke om det er én eller flere inni der. Samt at jeg har ei venninne som trodde hun var gravid helt fram til TUL i uke 12, da viste det seg å bare være et tomt egg inni der, som måtte skrapes ut.
Også har jeg ei annen venninne som var gravid med tvillinger, kom kun til OUL i uke 20 og da viste det seg at fosterne hadde vært døde i flere uker :/

I Norge sjekker de ikke etter kromosonfeil. Men man kan selvsagt finne ut en god del i uke 12 da.

De ser etter fortykket nakkefold som kan igjen tyde på kromosonfeil ;)

https://www.kk.no/mamma/ti-dager-i-helvete/63927411

I Norge har de strengt tatt ikke lov å måle nakkefold på ultralyd dersom du ikke er i risikogruppen (38 år det året barnet blir født eller tidligere barn med kromosomavvik). Det er på grunn av bioteknologi loven, det er mange fler parti enn KrF som vil ivareta den. På UL ser dem vell ellers etter andre indikatorer som kan tyde på sykt barn, som misdannelser i mage- og tarm eller hjerte feks. Det virker mye mere fornuftig for å faktisk finne ut om barnet er syk enn om den har kromosomavvik (som ikke nødvendigvis vil si at barnet er syk). Det er helt vannvittig spør du meg, hvordan det snakkes om downs syndrom og gravide, det er da så mye andre tunge diagnoser som kan forekomme.

I Norge har de strengt tatt ikke lov å måle nakkefold på ultralyd dersom du ikke er i risikogruppen (38 år det året barnet blir født eller tidligere barn med kromosomavvik). Det er på grunn av bioteknologi loven, det er mange fler parti enn KrF som vil ivareta den. På UL ser dem vell ellers etter andre indikatorer som kan tyde på sykt barn, som misdannelser i mage- og tarm eller hjerte feks. Det virker mye mere fornuftig for å faktisk finne ut om barnet er syk enn om den har kromosomavvik (som ikke nødvendigvis vil si at barnet er syk). Det er helt vannvittig spør du meg, hvordan det snakkes om downs syndrom og gravide, det er da så mye andre tunge diagnoser som kan forekomme.

Leste du artikkelen som det var linket til? Der var den gravide 24 år gammel ikke over 38, så det stemmer ikke det du sier om at det ikke er lov i Norge å sjekke dette. Det ble også sjekket på ultralyden i Norge med mitt forrigje barn.

Her ser du at det kun er KrF som er imot tidlig utralyd, noen er mer likegyldige pga økonomi (les: V):
https://www.babyverden.no/gravid/barnet-i-magen/ultralyd-i-uke-12-burde-bli-et-offentlig-tilbud/
upload_2019-10-28_10-0-58.png

Jeg synes at alle gravide kvinner i Norge burde få tilbud om gratis ultralyd i uke 12, da denne er så utrolig viktig! Så kan vi selv velge om vi vil gå på ultralyd eller ikke, akkurat som med OUL. Det er rett og slett dårlig gjort at politiske partier skal få bestemme over kvinnekroppen på denne måten, så denne saken engasjerer meg litt mer enn andre. Mange stoler jo på det norske systemet har hensikt om å fange opp om barnet i magen er friskt eller ikke, men det stemmer desverre ikke på grunn av akkurat dette.

Det er også dårlig gjort at de med bedre økonomi skal få bedre muligheter enn de med dårlig økonomi, da det sikkert ikke er så lett for alle å betale for ekstra ultralyd i uke 12. Derfor mener jeg også at dette burde vært en del av de faste kontrollene i Norge, så kan en selv velge om man vil gjøre det eller ikke.

Når det er sagt så er det ingenting galt med å få barn med Downs! Jeg synes de er kjempe herlige mennesker selv! Dersom det ville hendt meg så ville jeg ønsket å vite om det så tidlig som mulig i stedet for å få en overraskelse rett etter fødselen.

Det stemmer at de sjekker for flere ting på ultralyd i uke 12 enn bare fortykket nakkefold, det er en grunn til at det heter organrettet ultralyd i uke 12 :)

Last edited:
Jeg kom over denne posten og jeg er gravid med barn nummer 2, men med termin litt tidligere enn dere. Jeg har ikke gått til TUL i mine to svangerskap, men har tenkt en del på det fordi «det føles ut som alle gjør det» og av en eller annen grunn føles det da rart å velge å ikke gjøre det, selv om ikke økonomien spiller inn på valget.

Man kan være uheldig og det kan skje noe med spiren i magen som kan oppdages tidlig, men veldig ofte går det helt fint og det er det jeg har sagt til meg selv. I og med at jeg ikke har valgt å reise på privat ultralyd så har det vært veldig spesielt å være på ultralyd ved 18-20 uker og det har i begge svangerskapene vært en liten milepæl for oss og noe å se frem til. Bekymringene dukker opp jevnt som det er for meg også, men jeg er usikker på hvor lenge en tul kunne holdt disse helt normale bekymringene borte da det teknisk sett kan skje noe «når som helst». Men stol på magefølelsen din, ikke ta høyde for skrekk-historiene du hører og som noen skriver over så føler de seg mer trygge ved å gå på ultralyd og velger da å gjøre det.

Back
Topp