Veldig lei meg for at baby blir så stor at jeg må følges opp nøye

Sniker. Jeg er 162 cm kort, og veier 55 kilo før svangerskapene mine ca. Førstefødte var 3720 gram og 51 lang. Og nummer 2 var 4210 gram, og 50 lang. Sambo er lang, men slank. Barn nummer 2 er lubben enda. 2,5 år, men ikke stor. Veier rundt 13 kilo nå. Eneste grunnen for ekstra vektkontroll med nummer 2 for meg, var avslaget symfysemål etter uke 34 ved et par tilfeller. Men de var aldri bekymret, selv om baby var stor. Ikke svangerskapsdiabetes eller andre grunner. Fødselen tok 3 timer, og 2 små pyntesting iallefall.

Sniker bare for å si at jeg fikk en på 50percentil i uke 38, 3,3 kg tung. 5 mnd etterpå var han på 115 percentil, hvis den finnes :hilarious:
Nå ligger han på rundt 95, har gjort det de siste årene (4 år gammel). Pappen er akkurat 2 meter, men vi var like store som nyfødte babyer begge to (jeg endte opp som gnom på 161, så det kan gå alle veier uansett utgangspunkt haha).

Til trådstarter så gikk jeg masse opp i vekt og bevegde meg ganske lite, babyen ble normal i størrelse. Mens jeg kjenner slange damer som har fått over gjennomsnittlige nyfødte. Så der er oftest genetikk fremfor livsstil som avgjør babyens vekst i magen ❤️

Fikk en normalvektig baby på 3,6 kg (rundt 50 persentil), men hodet var oppe på 100 persentilen! Endte såklart i akutt KS hos meg og han måtte ha ekstra oppfølging for å måle hodet på helsestasjon. Alt bra med han i dag og han er 7 år. Ikke noen vi vet om med så stort hode i familien, annet at mannen var stor baby på over 4 kg.

Av nysgjerrighet:hilarious: Kan jeg spørre hvor lang babyen din er og hvor tung og lang han er nå? Fikk selv en gutt på 4880 g, 56 cm og 39 cm rundt hodet! Idag 11 mnd og 84 cm og 14 kg:hilarious: Ligger på 99 persentilen og følger en vanlig vekstkurve.
Han er bare 4 mnd, men på 3 mnd kontrollen var han 69 cm og 8,3 kg :hilarious: Over øverste kurve, men følger kurven sin fint.

Sniker bare for å si at jeg fikk en på 50percentil i uke 38, 3,3 kg tung. 5 mnd etterpå var han på 115 percentil, hvis den finnes :hilarious:
Nå ligger han på rundt 95, har gjort det de siste årene (4 år gammel). Pappen er akkurat 2 meter, men vi var like store som nyfødte babyer begge to (jeg endte opp som gnom på 161, så det kan gå alle veier uansett utgangspunkt haha).

Til trådstarter så gikk jeg masse opp i vekt og bevegde meg ganske lite, babyen ble normal i størrelse. Mens jeg kjenner slange damer som har fått over gjennomsnittlige nyfødte. Så der er oftest genetikk fremfor livsstil som avgjør babyens vekst i magen ❤️
Nysgjerrig her også:hilarious: Hvor stor var han rundt 1 år?:dummy: Ligger her også på en persentil som ikke finnes:hilarious:

Nysgjerrig her også:hilarious: Hvor stor var han rundt 1 år?:dummy: Ligger her også på en persentil som ikke finnes:hilarious:

Jeg har rota bort det kortet fra helsestajsonen, men vekta var rundt 13-14 kg. Høyden husker jeg ikke :p men vi begynte å ta i bruk størrelse 92 akkurat rundt ettårsdagen husker jeg. Han var liksom gigantisk i forhold til jevnaldrende frem til rundt 2,5-3 år, også har det jevna seg litt ut igjen :) men han begynte å på mer spurt i lengden i sommer, de var 5 gutter som var ca like lange før sommeren, men nå er han og en annen plutselig et halvt hode høyere enn de andre. Veier 20kg nå da, 19kg for ett år siden, så vekt virker det som har roa seg litt.

Jeg har rota bort det kortet fra helsestajsonen, men vekta var rundt 13-14 kg. Høyden husker jeg ikke :p men vi begynte å ta i bruk størrelse 92 akkurat rundt ettårsdagen husker jeg. Han var liksom gigantisk i forhold til jevnaldrende frem til rundt 2,5-3 år, også har det jevna seg litt ut igjen :) men han begynte å på mer spurt i lengden i sommer, de var 5 gutter som var ca like lange før sommeren, men nå er han og en annen plutselig et halvt hode høyere enn de andre. Veier 20kg nå da, 19kg for ett år siden, så vekt virker det som har roa seg litt.
Samme her :happy: 11 mnd nå og veier nesten 14 kg. Bruker str 92 i klær (bodyer,bukser er litt for vide i livet). Han er veldig stor i forhold til jevnaldrende men har vært stor fra fødsel og fulgt sin kurve:shy: Takk for svar <3

Samme her :happy: 11 mnd nå og veier nesten 14 kg. Bruker str 92 i klær (bodyer,bukser er litt for vide i livet). Han er veldig stor i forhold til jevnaldrende men har vært stor fra fødsel og fulgt sin kurve:shy: Takk for svar <3

Bare hyggelig :) ja det var det samme her, byttet bodystørrelse litt tidligere enn bukser! Men husker vi hadde en del bukser som aldri ble brukt fordi han var for diger i lår og mage :hilarious: søsteren hans fikk brukt det da, hu er ei litta flis/litt under gjennomsnitt.

*sniker*

Jeg har foreløpig født 4 barn og alle var over 4 kg ;) 4350, 4365, 4010 og 4210 (alle født rundt termin). Jeg er normalvektig, aktiv, pleier å trene en del, spiser sunt (med noen få utskeielser ;)). Konklusjonen i mitt tilfelle er at jeg og mannen rett og slett produserer store barn. Hadde 4 fine fødsler, uten smertelindring og komplikasjoner, ikke skrubbsår engang, så tar det som et tegn på at kroppen min er laget for å takle det. Fordelen med barn på ca 4 kilo at man stresser mye mindre med vekt etter fødsel, siden de har mer å gå på. De har stagnert veldig med vekta etter fødsel da, pleide å veie ca 8-9 kilo ved 1års kontrollen :smug:

Av nysgjerrighet:hilarious: Kan jeg spørre hvor lang babyen din er og hvor tung og lang han er nå? Fikk selv en gutt på 4880 g, 56 cm og 39 cm rundt hodet! Idag 11 mnd og 84 cm og 14 kg:hilarious: Ligger på 99 persentilen og følger en vanlig vekstkurve.
Sniker.
39! Ble det keisersnitt?
Min første var 4,3kg og 38,5cm rundt hodet, jeg har faktisk ikke møtt noen som slår den før nå! @Teeny hva er 100-percentil på hode egentlig?

Jeg vil tro hodet betyr mer for fødsel enn vekt. Følger man enkel geometri så betyr vel 10cm åpning en omkrets på 31,4cm og det er vel derfor fontanellene ikke er sammenvokst under fødsel kan jeg tenke meg :hungover: jeg fikk ut 38,5-hodet etter 3 timer med full åpning. Over én time med pressing faktisk, jeg var hoven kjempelenge etterpå…

Gutten er nå 97-percentil men lang og tynn. Jeg ville ikke stresset med det legene sier.

Sniker

Jeg var størst av barna til mamma, som var 3,2 3,5 og 3,7, mens mannen var 4720! Alle hans søsken var store, og har født store barn, selv om de ikke er store idag (tilogmed svigerinne som er inngiftet og ikke var stor selv, fikk første på 4,5). Jeg er bare i uke 17, så ikke begynt med vekstkontroll ennå, men jeg «håper» på fødsel et par uker før termin i tilfelle han ligner på far. Ikke lyst til å presse ut en med hodeomkrets på 39 som mannen var.

Sniker.
39! Ble det keisersnitt?
Min første var 4,3kg og 38,5cm rundt hodet, jeg har faktisk ikke møtt noen som slår den før nå! @Teeny hva er 100-percentil på hode egentlig?

Jeg vil tro hodet betyr mer for fødsel enn vekt. Følger man enkel geometri så betyr vel 10cm åpning en omkrets på 31,4cm og det er vel derfor fontanellene ikke er sammenvokst under fødsel kan jeg tenke meg :hungover: jeg fikk ut 38,5-hodet etter 3 timer med full åpning. Over én time med pressing faktisk, jeg var hoven kjempelenge etterpå…

Gutten er nå 97-percentil men lang og tynn. Jeg ville ikke stresset med det legene sier.
Ble keisersnitt 13 dager før termin ja :hilarious: Ble satt i gang men etter 4 dager våken og 1 time pressing orka jeg ikke mer! Hvor gammel er din idag og hvor stor?:dummy: Ikke møtt noen som har større enn min heller:p

Ble keisersnitt 13 dager før termin ja :hilarious: Ble satt i gang men etter 4 dager våken og 1 time pressing orka jeg ikke mer! Hvor gammel er din idag og hvor stor?:dummy: Ikke møtt noen som har større enn min heller:p
Kjenner ei som fikk en på nesten 5,5 kg! Vet ikke hvor lang ogsånn da, tror det var litt over termin og det ble hastekeisersnitt, de hadde estimert rundt 1 kg feil :bag:

Kjenner ei som fikk en på nesten 5,5 kg! Vet ikke hvor lang ogsånn da, tror det var litt over termin og det ble hastekeisersnitt, de hadde estimert rundt 1 kg feil :bag:
Hadde nok vært godt over 5 kg her også om jeg hadde gått til termin! Her ble han estimert på grammet omtrent. Jeg satt og regna på at han la på seg 60 g dagen den siste uken:nailbiting: Glad det ble keisersnitt:D:hilarious:

Tenkte jeg bare skulle stemme i samtalen med min erfaring: med første lå jeg på 50. prosentilen og med andre på 95. og begge jentene var nesten helt like store. Rett under 4kg, 54cm lange og hodeomkrets på 34 og 35cm :) Ligger på 95. prosentilen denne gangen også, men bekymrer meg ikke.

Han er snart 5 år nå, og har ligget rundt 95/97-percentilen på både høyde og vekt hele livet. Veier rundt 22kg og er kanskje 115cm høy nå? Han ser ikke tykk ut, men han blir ofte tatt for å være et år eldre enn han er, da.

Back
Topp