Veldig lei meg for at baby blir så stor at jeg må følges opp nøye

M-40327541

Flørter med forumet
Jeg har fått høre flere ganger at baby er stor, men nå er det alvor. Føden vil ha meg på kontroll igjen snart og fastlegen sier han hadde henvist meg hadde det ikke blitt oppdaget under UL på føden. Jeg ligger akkurat på 90 percentilen. Ved fødsel er estimatet over 4kg. Jeg er ikke overvektig. Har ikke diabetes. Men jeg spiser ikke bare sunt. Har drukket mye saft fordi jeg har vært lei vann. Er generelt glad i søte ting og mye frukt. Redd baby blir overvektig som stor eller pådrar seg plager. Pleide å trene mye, men vært så redd for overbelastning og SA så har gått mye istedenfor.

Håper det skyldes at barnefar er høy. Det er noe overvekt i min familie, men ikke i mannens familie, de er veldig tynne. Mamma og jeg er slanke, men har søsken som er overvektig.

Selv vil jeg jo elske barnet uansett, men vil han det beste, og dette hadde jeg virkelig ønsket å unngå.

Sniker..

Det heter seg at man gjerne ikke produserer større babyer enn man selv greier å få ut (med mindre det ligger noe diabetes e.l. bak).
Ei venninne av meg er relativt høy og normalvektig. Hun produserer likevel KUN 4kg unger (selv med annen far på siste).
Ene ungen var nærmere 10 kg før halvåret, så de blir noen kraftplugger også...
Nå er eldste ungen 8 år, og alle ungene utvikler seg normalt (og normalvektig). De ser faktisk rent slanke ut. :P

Så, selv om de er store når de kommer ut, betyr det ikke at det blir overvektige barn.

Hva er det du er leideg for? Like over 4kg ved termin er ikke unormalt :love2

Min forrige veide 4400g ved fødsel 2 uker før termin. Selv veide jeg 5 kilo mindre etter svangerskapet enn jeg gjorde før, hadde hyperemesis og hadde hverken diabetes eller spist på meg stor baby. Estimatet var 4200g ved termin og det var de fornøyde med, ingen flere tiltak ble gjort :)

Faren veide 5200g ved fødsel så de sier det er genetisk, og jeg skal derfor følges opp ekstra og jeg får mest sannsynlig ikke gå over termin.

Du sier jo selv at far er høy, det er jo ikke din feil :love017

Jeg er i nesten akkurat samme situasjon!
Babyen min ligger på 87 (har en vekstkontroll til om 2 uker, får se om hun har vokst jevnt til da også, og det tror jeg). Jeg er veldig petite, men høy mann, så babyen ligner nok bare på han :joyful: Jeg er ikke særlig sunn, prøver så godt jeg kan å få i meg nok mat og næring. Så er egentlig overrasket over at jeg har klart å gro en så stor baby for det.
Jeg er ikke redd eller bekymret da, blir babyen 4 kg er jo ikke det så ille, og antar at helsepersonell som følger meg opp gir meg de beste rådene ift. fødsel :happy:

Takk for alle svar. ❤️ Var ikke særlig urolig før det ble så stort fokus på det hos de som følger meg opp. Tenkte bare det var søtt før jeg skjønte at det innebærer større risiko for både det ene og det andre. Skal uansett bli to sprekinger☺️

Jeg er i nesten akkurat samme situasjon!
Babyen min ligger på 87 (har en vekstkontroll til om 2 uker, får se om hun har vokst jevnt til da også, og det tror jeg). Jeg er veldig petite, men høy mann, så babyen ligner nok bare på han :joyful: Jeg er ikke særlig sunn, prøver så godt jeg kan å få i meg nok mat og næring. Så er egentlig overrasket over at jeg har klart å gro en så stor baby for det.
Jeg er ikke redd eller bekymret da, blir babyen 4 kg er jo ikke det så ille, og antar at helsepersonell som følger meg opp gir meg de beste rådene ift. fødsel :happy:
Vi får tro det er mennene våre som har forårsaket utfallene. Ikke umulig☺️ Min er ikke så «diger», men høy, og det er hans far også. Mamma skulle berolige meg med at hun også var stor, men på kortet var hun « 3550 g) så den hjalp ikke:)

Hva er det du er leideg for? Like over 4kg ved termin er ikke unormalt :love2

Min forrige veide 4400g ved fødsel 2 uker før termin. Selv veide jeg 5 kilo mindre etter svangerskapet enn jeg gjorde før, hadde hyperemesis og hadde hverken diabetes eller spist på meg stor baby. Estimatet var 4200g ved termin og det var de fornøyde med, ingen flere tiltak ble gjort :)

Faren veide 5200g ved fødsel så de sier det er genetisk, og jeg skal derfor følges opp ekstra og jeg får mest sannsynlig ikke gå over termin.

Du sier jo selv at far er høy, det er jo ikke din feil :love017
Jeg er lei meg fordi det er snakk om å sette meg i gang før, bruk av keisersnitt, tett oppfølging, mulig seteleie. Også er jeg dum nok til å google og blir redd. Hadde jeg bare visst hva mannen min veide som nyfødt. Skal finne ut av det, men ble aldri nevnt da jeg snakket med svigermor.

Sniker..

Det heter seg at man gjerne ikke produserer større babyer enn man selv greier å få ut (med mindre det ligger noe diabetes e.l. bak).
Ei venninne av meg er relativt høy og normalvektig. Hun produserer likevel KUN 4kg unger (selv med annen far på siste).
Ene ungen var nærmere 10 kg før halvåret, så de blir noen kraftplugger også...
Nå er eldste ungen 8 år, og alle ungene utvikler seg normalt (og normalvektig). De ser faktisk rent slanke ut. :p

Så, selv om de er store når de kommer ut, betyr det ikke at det blir overvektige barn.
Takk for oppløftende ord☺️ Jeg er ikke så høy, men ganske grovbygd og slank. Var veldig sterk, men aldri rask. Får bare spise så sunt jeg kan de siste ukene. Mer får jeg ikke gjort. Da føler jeg i det minste at jeg gjør noe.
Godt å høre de utviklet seg normalt:)

Vi får tro det er mennene våre som har forårsaket utfallene. Ikke umulig☺️ Min er ikke så «diger», men høy, og det er hans far også. Mamma skulle berolige meg med at hun også var stor, men på kortet var hun « 3550 g) så den hjalp ikke:)
Haha ja, vår har t.o.m. lange bein, akkurat som pappaen :hilarious: Hele familien min består av tynne folk, høyde varierer veldig, men ingen superhøye. Jeg var 2,2 kg da jeg ble født, søsteren min 2750 g, så mamma slapp litt billig unna (men hun hadde ikke lette fødsler for det :depressed:). 3,5-4 kg er jo egentlig ikke så stort, er vel ikke før 4,5-5 kg man snakker faktisk STOR? I mitt tilfelle siden jeg er så liten så kan jo selv normal str bli stort, så er mulig det blir snakk om keisersnitt eller å bli satt i gang senest ved termin. Jeg stoler på de profesjonelle og satser på at det går bra :happy:
Må også si at jeg måtte bytte jordmor for jeg fikk en som var så obsessed med undervekten min og matinntaket mitt (hun ville jeg skulle doble allerede fra uke 6), sa jeg kunne spontanabortere, babyen kunne få lav fødselsvekt og kognitive problemer.. Selv etter OUL da vi fikk vite at baby var litt større enn gjennomsnittet hadde hun ingen tro på at det skulle fortsette. Nå er jeg litt sånn "in your face" :joyful: Orket faen ikke å måtte sitte og høre på sånt når ingenting er galt med meg eller baby

Jeg veide nesten 5 kg da jeg ble født og er tynn. Alltid vært tynn. Vet om andre som knapt har veid 2 kg ved fødsel som har blitt sykelig overvektige som voksne. Stor baby betyr ikke overvektig som voksen.

Jeg veide nesten 5 kg da jeg ble født og er tynn. Alltid vært tynn. Vet om andre som knapt har veid 2 kg ved fødsel som har blitt sykelig overvektige som voksne. Stor baby betyr ikke overvektig som
Godt å høre. Fikk nettopp bekreftet at mannen min hadde fødselsvekt på 4280 gram. Nå forstår jeg heldigvis litt mer av det hele:)

Min mor fikk mange barn over 4 kg, hun fikk 9 barn totalt og jeg og de to eldste søsken var 3-3,5 kg, mens resten av ungene var over 4 kg. Hun hadde hjemmefødsel på alle barna over 4 kg uten problemer visstnok. Vet ikke om hun hadde svangerskapsdiabetes, for de testa jo ikke for det før i tiden.

Jeg har nylig fått påvist svangerskapsdiabetes ifølge Belgiske retningslinjer (etter Norske retningslinjer hadde jeg tydeligvis ikke fått diagnosen) og baby var på 62 persentilen, altså litt over snittet. Er spent på å se hvor stor den har blitt nå, men her blir det uansett KS siden jeg har hatt det 3 ganger før. Har ikke hatt barn på over 4 kg tidligere da, men får nå ekstra UL kontroller uansett.

Mannen min veide over 4 kg som baby, men vi har fått gutter på 3,3 kg (rundt termin), 3,6 kg (noen dager etter termin) og 3,2 kg i uke 38. Så guttene våre ble ikke så kjempestore. Stussa jo over at jenta i magen ligger an til å bli noe større da, men er nok pga høyere blodsukker denne gangen. Har tatt grep og begynt å spise mer lavkarbo og trene for å få ned blodsukkeret, så håper det hjelper litt...

På "medisinsk" heter stor baby over 4 kg makrosomi og kan komme av ulike årsaker (diabetes, overvekt hos mor, genetiske årsaker, høy alder over 35 år hos mor):

Last edited:
Sniker. Min første veide "bare" 4,5kg, en uke over termin. Ble ikke spesielt fulgt opp med nr to nå, da jeg verken har svangerskapsdiabetes, er overvektig, lagt på meg mye osv. Fikk vekstkontroll på slutten fordi jeg selv ba om det, og synfysemålet gjorde et hopp opp mot 90 percentilen. Baby ble estimert til 4 kg ved termin (på ultralyd foretatt 6'dager før termin), og ingen tiltak iverksatt. To dager før termin kom en plugg op 5,1kg :hilarious: konklusjonen hos meg er at jeg rett og slett gror store barn - har hatt store morkaker også, så de har fått godt med næring. Pluggen holdt kurven sin også etter fødsel, men han er ikke tykk, for han er også fryktelig lang. Han er rett og slett bare en stor baby. Det jevner seg garantert ganske mye ut gjennom det første leveåret.:)

Sniker. Min første veide "bare" 4,5kg, en uke over termin. Ble ikke spesielt fulgt opp med nr to nå, da jeg verken har svangerskapsdiabetes, er overvektig, lagt på meg mye osv. Fikk vekstkontroll på slutten fordi jeg selv ba om det, og synfysemålet gjorde et hopp opp mot 90 percentilen. Baby ble estimert til 4 kg ved termin (på ultralyd foretatt 6'dager før termin), og ingen tiltak iverksatt. To dager før termin kom en plugg op 5,1kg :hilarious: konklusjonen hos meg er at jeg rett og slett gror store barn - har hatt store morkaker også, så de har fått godt med næring. Pluggen holdt kurven sin også etter fødsel, men han er ikke tykk, for han er også fryktelig lang. Han er rett og slett bare en stor baby. Det jevner seg garantert ganske mye ut gjennom det første leveåret.:)
Glemte legge til: fødsel nr to var vesentlig kortere og enklere, han sklei ut på en time uten et eneste lite skrubbsår.

Jeg var overvektig ved forrige fødsel og de sa at dette ble nok en stor baby, men ut kom en gutt på 3,8 kg og de er jaggu overraskende bittesmå selvom man innbiller seg en gigababy :Heartred Brukte str. 50 den første tiden og er en helt normal 4åring nå. Var skikkelig god bollegutt det første året pga. amming da:) Vet ikke om dette hjalp noe, men føler ikke at det er noe man kan styre. Man kan være kjempe sunn og slank eller stor og det motsatte og likevel få like store/små babyer. Så lenge man får i seg den næringen man trenger og gjør så godt man kan så kan du kanskje bare ta den ekstra oppfølgingen som bonus? Men uansett, det høres ut som du lever et sunt og frisk liv til vanlig så ikke vær hard med deg selv ihvertfall:Heartred:happy::Heartred:Heartred

Jeg har motsatt problem - må få ekstra oppfølging fordi jeg ligger og skraper nede på 2,5 percentil på SF-mål, og jeg kan si at det ikke er noe å trakte etter heller. Er normalvektig, har en høy mann, jeg var 2,9kg da jeg ble født på overtid mens mannen var 3,5, så ingen av oss var veldig store. Håper det er derfor magen er liten. Skulle gjerne sluppet å bekymre meg for at babyen blir liten og skral, eller for at jeg sulteforer ham helt. De sier jo at det er et stort spenn innenfor hva som er normalt, så vi får prøve å roe oss med den tanken i stedet for å stresse for mye for om baby er liten/stor. Er takknemlig for den ekstra oppfølgingen og stoler på at de gjør det de kan for å passe på at alt går bra!

Av nysgjerrighet:hilarious: Kan jeg spørre hvor lang babyen din er og hvor tung og lang han er nå? Fikk selv en gutt på 4880 g, 56 cm og 39 cm rundt hodet! Idag 11 mnd og 84 cm og 14 kg:hilarious: Ligger på 99 persentilen og følger en vanlig vekstkurve.

Haha ja, vår har t.o.m. lange bein, akkurat som pappaen :hilarious: Hele familien min består av tynne folk, høyde varierer veldig, men ingen superhøye. Jeg var 2,2 kg da jeg ble født, søsteren min 2750 g, så mamma slapp litt billig unna (men hun hadde ikke lette fødsler for det :depressed:). 3,5-4 kg er jo egentlig ikke så stort, er vel ikke før 4,5-5 kg man snakker faktisk STOR? I mitt tilfelle siden jeg er så liten så kan jo selv normal str bli stort, så er mulig det blir snakk om keisersnitt eller å bli satt i gang senest ved termin. Jeg stoler på de profesjonelle og satser på at det går bra :happy:
Må også si at jeg måtte bytte jordmor for jeg fikk en som var så obsessed med undervekten min og matinntaket mitt (hun ville jeg skulle doble allerede fra uke 6), sa jeg kunne spontanabortere, babyen kunne få lav fødselsvekt og kognitive problemer.. Selv etter OUL da vi fikk vite at baby var litt større enn gjennomsnittet hadde hun ingen tro på at det skulle fortsette. Nå er jeg litt sånn "in your face" :joyful: Orket faen ikke å måtte sitte og høre på sånt når ingenting er galt med meg eller
Jeg har motsatt problem - må få ekstra oppfølging fordi jeg ligger og skraper nede på 2,5 percentil på SF-mål, og jeg kan si at det ikke er noe å trakte etter heller. Er normalvektig, har en høy mann, jeg var 2,9kg da jeg ble født på overtid mens mannen var 3,5, så ingen av oss var veldig store. Håper det er derfor magen er liten. Skulle gjerne sluppet å bekymre meg for at babyen blir liten og skral, eller for at jeg sulteforer ham helt. De sier jo at det er et stort spenn innenfor hva som er normalt, så vi får prøve å roe oss med den tanken i stedet for å stresse for mye for om baby er liten/stor. Er takknemlig for den ekstra oppfølgingen og stoler på at de gjør det de kan for å passe på at alt går bra!
Ja. Da var jo du ganske liten selv, så gener sikkert:)Takk for kloke ord.

Jeg var overvektig ved forrige fødsel og de sa at dette ble nok en stor baby, men ut kom en gutt på 3,8 kg og de er jaggu overraskende bittesmå selvom man innbiller seg en gigababy :Heartred Brukte str. 50 den første tiden og er en helt normal 4åring nå. Var skikkelig god bollegutt det første året pga. amming da:) Vet ikke om dette hjalp noe, men føler ikke at det er noe man kan styre. Man kan være kjempe sunn og slank eller stor og det motsatte og likevel få like store/små babyer. Så lenge man får i seg den næringen man trenger og gjør så godt man kan så kan du kanskje bare ta den ekstra oppfølgingen som bonus? Men uansett, det høres ut som du lever et sunt og frisk liv til vanlig så ikke vær hard med deg selv ihvertfall:Heartred:happy::Heartred:Heartred
Takk for at du deler erfaringen din. Letter på humøret dette. Fikk vite at mannens fødselsvekt var over 4000, så slo meg mer til ro.

Av nysgjerrighet:hilarious: Kan jeg spørre hvor lang babyen din er og hvor tung og lang han er nå? Fikk selv en gutt på 4880 g, 56 cm og 39 cm rundt hodet! Idag 11 mnd og 84 cm og 14 kg:hilarious: Ligger på 99 persentilen og følger en vanlig vekstkurve.

Sniker bare for å si at jeg fikk en på 50percentil i uke 38, 3,3 kg tung. 5 mnd etterpå var han på 115 percentil, hvis den finnes :hilarious:
Nå ligger han på rundt 95, har gjort det de siste årene (4 år gammel). Pappen er akkurat 2 meter, men vi var like store som nyfødte babyer begge to (jeg endte opp som gnom på 161, så det kan gå alle veier uansett utgangspunkt haha).

Til trådstarter så gikk jeg masse opp i vekt og bevegde meg ganske lite, babyen ble normal i størrelse. Mens jeg kjenner slange damer som har fått over gjennomsnittlige nyfødte. Så der er oftest genetikk fremfor livsstil som avgjør babyens vekst i magen ❤️

Back
Topp