Vektsjokk

TKW

Gift med forumet
Assistert-jentene
Septembergull'17
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Februarhjertene 2025
I dag morges fikk jeg ikke på meg buksene mine. Jeg har gått i en løs bukse de siste ukene på grunn av kvalmen, men i dag skulle jeg inn i en vanlig dongri. Det var ikke mulig å få den på seg. Jeg ser jo at jeg har lagt på meg en del, men ble litt overraska over at det var SÅ trangt i klærne. Så gikk jeg på vekta, og holdt på å ramle av igjen. Jeg har gått opp 7-8kg! På bare 10 uker! Enda jeg spiser forholdsvis lite, i allefall ikke mer enn normalt, og ikke rører godteri eller brus. Er det flere enn meg her som opplever at vekta øker voldsomt så tidlig? :bag:

Jepp! Ingen bukser passer. Tør ikke gå på vekta, men tipper 4 kg. Er bare 9+2. Så tror nok vektoppgangen fra forrige svangerskap blir slått med god margin :woot:

Edit:
Er det egentlig så viktig med vekta? Heller opp noen kg ekstra enn å ha skranglete baby som trenger prematur-oppfølging? Kom over en (gammel) artikkel om mødre som vil ha minst mulig babyer, grøss og gru [emoji32]
Var vel også en anbefaling der om at om en er overvektig i utgangspunktet, kan det være lurt å forsøke å begrense vektnedgangen i samråd med lege/jordmor.
Har selv ønska meg sakte ned mot normalvekt siste året, i ferd med siste innspurten da eg ble gravid, men nå er det full stopp....eller, altså, ikke egentlig noen voldsom endring, prøver fremdeles å holde på aktivitet+sunt kosthold. Begge deler har gått i dass siste uka.... [emoji14]

Ikke meininga å moralisere, forstår godt at det er frustrerende når favorittbuksa ikkje lenger passer, og synes det er fullt lov å klage over det, bare husk at vi gror babyer da!!! [emoji173][emoji4][emoji173][emoji5]

Last edited:
Opp 4 kg. 12+0. Mine bukser passer på beina, men samtlige er trange rundt magen/hoftene. Og alle bluser og tettsittende gensere har blitt for små. Strammer som bare det over brystet/ryggen. Til og med er par jakker som ikke passer lengre. Men husk på at vekten kan variere voldsomt fra en dag til en annen da, også har det mye å si når på døgnet du veier deg. For moroskyld veide jeg meg nå, og nå veier jeg 1,5 kg mer enn i morges.

Blir spennende på vekta hos legen i morgen. Veide meg der for noen uker siden og jeg spiser mer og rører meg mindre om dagen.

Edit:
Er det egentlig så viktig med vekta? Heller opp noen kg ekstra enn å ha skranglete baby som trenger prematur-oppfølging? Kom over en (gammel) artikkel om mødre som vil ha minst mulig babyer, grøss og gru [emoji32]
Var vel også en anbefaling der om at om en er overvektig i utgangspunktet, kan det være lurt å forsøke å begrense vektnedgangen i samråd med lege/jordmor.
Har selv ønska meg sakte ned mot normalvekt siste året, i ferd med siste innspurten da eg ble gravid, men nå er det full stopp....eller, altså, ikke egentlig noen voldsom endring, prøver fremdeles å holde på aktivitet+sunt kosthold. Begge deler har gått i dass siste uka.... [emoji14]

Ikke meininga å moralisere, forstår godt at det er frustrerende når favorittbuksa ikkje lenger passer, og synes det er fullt lov å klage over det, bare husk at vi gror babyer da!!! [emoji173][emoji4][emoji173][emoji5]

Jeg tenker jeg synes det går raskt forsi jeg gikk opp 30kg ++ forrige svangerskap. Prøver ikle holde vekten, og vil jo opp. Men det er da måte på hvor fort det skal gå!!:o

Edit:

Må si meg veldig enig her!
Nummer 3 var 56 cm og 4260 da hun ble født, da hun var en mnd fikk hun RS virus. Jeg er veldig takknemlig for at hun var så pass stor, vi slapp unna med 5 dager på sykehuset. Det var jævlig nok.

Jeg har vel gått opp 3-4 kg til nå. Pleier alltid legge på meg 20. De forsvinner som oftes greit etterpå. Null stress med svangerskapskilo [emoji4]

Misforstå meg rett, jeg har ikke noe mål om hverken å være slank hele svangerskapet eller å føde en bitteliten, tynn baby. Jeg ble bare litt forferda over hvor fort det kom på så mange kilo, når jeg tross alt ikke spiser uhorvelige mengder, og bare er drøyt 10 uker på vei. Det er godt å se at andre opplever det samme, og at det er normalt. Så håper jeg det stagnerer litt etter hvert, så ikke jeg dobler egen vekt de neste 7 månedene. Med denne hastigheten er det nemlig en reell bekymring :laughing002

Misforstå meg rett, jeg har ikke noe mål om hverken å være slank hele svangerskapet eller å føde en bitteliten, tynn baby. Jeg ble bare litt forferda over hvor fort det kom på så mange kilo, når jeg tross alt ikke spiser uhorvelige mengder, og bare er drøyt 10 uker på vei. Det er godt å se at andre opplever det samme, og at det er normalt. Så håper jeg det stagnerer litt etter hvert, så ikke jeg dobler egen vekt de neste 7 månedene. Med denne hastigheten er det nemlig en reell bekymring :laughing002
Skjønner godt du bekymrer deg. Jeg la på meg 37+kg sist, og det er IKKE ønskelig denne gangen. Regner med ekstra oppfølging pga stor baby og vanskelig fødsel. Har bare gått opp 1kg til nå selv, men spiser liiite pga dårlig matlyst så det overrasker meg...

Må bruke strikk på bukseknappen allerede! Men tror det er mest oppblåst/vann, ikke særlig oppgang å merke på vekta foreløpig i alle fall. Er 8+6 i dag, ikke noe babymage i sikte enda.

• Liker
Reactions: TKW
Vært på første svangerskapskontroll i dag og har visst ikke gått opp noe. Veldig overrasket over det da jeg føler meg blubbete, enda jeg er på grensen til å veie for lite. Også spiser jeg hele dagen og rører meg minimalt.

Sjekka i dag, og har gått opp 2kg. Jeg hadde virkelig forventa mer, siden jeg har flere bukser som ikke er mulig å kneppe igjen. Men tenker det har mer med oppblåsthet enn noe annet, kjennes ut som om kiloene "legger seg" andre steder de ville gjort ellers.

Gikk på vekta i dag for jeg følte meg så flott!!! Blei litt sjokka over at jeg har lagt på meg 1,7 kilo. Med de 2 andre la jeg ikke på meg før uke 18-19

11+4 i dag, spiser som aldri før og har gått opp kun 1 kg:happy: veldig fornøyd med det, da jeg er noe overvektig fra før og ikke ønsker og utsette baby for unødvendig risiko.. Skal vel nevnes at vi har forsøk lenge og når jeg gikk ned i vekt ble jeg gravid:happy:

Jeg spiser som aldri før, men har gått ned 3 kg.
Jeg har nok å gå på, så det går nok bra[emoji4]

10+1 i dag. Jeg har vært mye kvalm så gikk ned noen kilo tidligere. nå er jeg 1 kilo mindre en den som jeg var før graviditeten. Jeg føler at jeg spiser mer en før, og jeg elsker søte ting nå.... mmmmmm det kan ikke bare bra

Back
Topp