Vektoppgang

CaptainUnicorn

Andre møte med forumet
Hei! Er det noen andre som har gått mye opp i vekt? Har aldri vært så tung i hele mitt liv:nailbiting::p

Start vekt før positiv test ca 65-66kg høyde 165. Vekt nå i uke 27+4 svinger mellom 78-80kg.

Hadde helt sinnsyk sult fram til uke 17. Så roet det seg. Har spist sunt og bra, men og endel godt i tillegg. Vet endel er vannvekt, det er bare litt ubehagelig å gå opp så mye kjenner jeg.
 
Huff, jeg har gått opp mer denne gangen allerede i uke 28, enn hva jeg har gått opp med de tre andre.. :nailbiting: 10kg pluss sist jeg var på vekta og det er ett par uker siden:sorry: kjenner det er skikkelig ukomfortabelt, spesielt med tanke på at jeg er relativt liten fra før:troll:
 
Er i uke 27 og har kun gått opp 5,8 kg til nå:eek: til sammenligning så la jeg på meg 20 kg med storebror for snart 7 år siden :wacky: også er jeg bare 156 cm, dagen storebror ble født veide jeg 80 kg:dead: Denne gangen har det vært vanskeligere å spise nok og oftere. Kan trygt si at kontrasten er stor fra første gangen:nailbiting: husker godt hvor tungt det var med alt ekstra vekt, pluss ødem x10! Og konstant sulten uansett hvor mye eller ofte jeg spiste. Nå er alt motsatt :hungover:
 
Førstegangsgravid her - iflg jordmor fin vektoppgang. Heller aldri vært så tung.
Jeg bekymrer meg ikke! :)

Er 172 høy og veide vel rundt 79kg tror jeg før graviditeten (så iflg bmi er jeg overvektig, men får høre både av lege og jordmor at jeg er slank:wacky:)
Veide på sist kontroll (28+2) 91,3.
er nå 29+3.
 
Gått opp 12 kg til nå 28+4, og føler jeg egentlig har vært flink nok med kost og aktivitet... men kiloene fyker på like vel.. Hadde bmi på 22 før jeg ble gravid.

Så nå prøver jeg null sukker i ukedagene. Men merker at det har sneket seg på litt vann de siste ukene, er plutselig så «stram» i huden på hendene og leggene. Så vet ikke hvor mye jeg får gjort. Men gikk opp 26 kg sist så min største frykt er å ende opp der igjen!
 
Gått opp 14 kg... stresser ikke med det. Gått opp 18-20 kg med de to andre... :)
 
Jeg er 174 cm og veide ca 75 før gravid. Nå er jeg 86 ish. Så 11 kg opp allerede :bored: Er 27+4 i dag.

Trener 5-6 dager i uka på ellipsemaskinen og litt styrke. Har også forsøkt å kutte raske karbohydrater i ukedagene. Så går i grovbrød, cottage cheese, Jalsberg, egg, makrell i tomat, grønnsaker og nøtter. Da går det stort sett rolig oppover... Men blir nok litt is og sjokkis på fredag- og lørdagskvelden :bag: Og da gjør vekta et hopp :arghh: :facepalm:
 
Har gått opp 30kg nøyaktig med alle tre først ungene. Er på vei til samme vekta nå. Har vært undervektig/normalvektig fra før. Har spist normalt i alle 4 svangerskap , har ikke sv.sk. dia. Blåser verdens lengste mars i hele vekta, vekt får være vekt . Mesteparten fyker av etter fødsel uansett. Har aldri gått så fort ned i vekt noen gang som da jeg begynte å amme :hilarious:
Legger til at jeg har nesten 30 år med alvorlig spiseforstyrrelse bak meg, samt IBS og matallergier, men når jeg er gravid så klarer jeg å ha et normalt forhold til mat. Tror jeg skal gå gravid livet ut :D
 
Her har det blitt 12 kg så langt, er 29+1 i dag. Var normalvektig før svangerskapet. Noen dager føles det helt greit, andre dager helt pyton :hilarious:
 
+14 kg her, er 30+3 nå.. er ikke komfortabel, men prøver å tenke at det må jeg jobbe med etter graviditeten. Sist gikk jeg opp 19kg totalt, da lille var 3 mnd hadde jeg 5 kg igjen til startvekt som jeg måtte jobbe med.
 
Jeg veide 72kg (170cm) før graviditet og har gått opp til 81 kg. Føler det er veldig mye.. Er i uke 31 nå. Sist graviditet veide jeg 83kg dagen før fødsel.
Er så konstant sulten og spiser sjokolade hver dag og ligger på sofaen hele dagene pga bekkenløsning, så det er ikke et sjokk akkurat:oops:
 
Fra 8+2 til 26+4 har jeg gått opp 8kg.
Synes ikke det er så ille når jeg ser kg i vekt. Men jeg føler meg som en hval :bag: Ser jo at det bare er jeg som føler det sånn når jeg ser i speilet på soverommet, har lagt seg på mage, rumpe, lår og pupper. :oops:
Bekymrer meg ikke så mye for vekta, den kan jeg gjøre noe med senere.

Er 160 og veide 82,8 15/2 (26+4)
 
7 kg fra start. Helt normalvektig, 177 høy og nå 75kg, men jeg pleier å ligge på rundt 62kg og gikk opp noen kilo når koronaen kom, så begynte vektoppgangen mens vi prøvde
 
Har lagt på meg 11kg fra startvekt til nå, uke 28

Gikk opp nærmere 30kg med førstemann. Da spiste jeg mindre enn normalt og var veldig aktiv, ingen vann i kroppen, kanskje 0-1 ødem ved termin.

Denne gangen spiser jeg relativt som normalt og er mindre aktiv enn forrige svangerskap. Håper bare jeg ikke legger på meg like mye, gikk opp ca 10kg forrige svangerskap også til uke 28. Var derfra det økte på..

Var enda ikke tilbake til startvekt før dette svangerskapet, men gikk ned ca 17kg fra dagen før fødsel til 4 dager etter fødsel
 
Gått opp ca 13 kg hittil; 30+1 idag. Det er helt innafor ifølge jordmor, og jeg gikk opp over 20 kg med nummer 1. Det kjennes mye tyngre ut enn det kiloene tilsier, særlig denne gangen! Magen er også virkelig i øvre del av skalaen, så jeg er spent på hvordan dette skal ende
 
Er i uke 29 og har fått opp 8-9 kg. Hadde sikkert vært fint det om det ikke var for at for min BMI (36 før svangerskapet) er det bare anbefalt å gå opp 5-9 kg totalt. Har nok vært litt for lite aktivitet og litt for mye utskeielser, men ikke sånn ekstremt. Veier meg hver morgen (det ble en vane da jeg holdt på med vektnedgang), og holder meg stort sett stabil i ukedagene og gjør et lite hopp i helgene :p Ikke noe vann i kroppen og føler meg ganske fin og lett, så stresser ikke. Men har ikke lyst å gå opp veldig mange kilo til, så må passe på at helgeutskeilsene ikke blir for store fremover.
 
Godt å høre at vi er flere som har gått opp mer enn «normalen/gjennomsnittet»:D Blir så nedfor av å bare høre på de som nesten ikke har gått opp en pøkk og det plutselig skal ha blitt normalen nå til dags. Men vi er alle forskjellige! Så lenge mageboeren har det bra, er frisk og jeg får til amming så bør det egentlig ikke ha noe å si. Blir bare litt mer arbeid å få kiloene av seg, eller ikke. Det å ikke vite og det å være så tung tærer litt på. Hjelper ikke så mye med gravidhormoner heller:p
 
Denne tråden hjalp på humøret mitt, er greit å ikke føle seg alene om bekymringene :Heartred
Jeg har hatt spiseforstyrrelser og er litt var for vektoppgang. Gikk ned 2 kg i starten, det har heldigvis hjulpet å holde totalen nede. Var 68.5 kg, nå 75-76 kg i uke 27+3 (opp 7kg, 9 kg totalt). Blir dessverre lite bevegelse og trening her, grunnet lavt energinivå samt bekkenløsning. Men jeg prøver å ikke uroe meg for mye, la kroppen spise det den har lyst på. Har slanket meg så mange år så det er litt godt å spise lyse rundstykker med gulost og sjokolademelk her dag :) Eller noen rader sjokolade som dessert.
 
Last edited:
Jeg gar gått opp ca 10kg fra startvekt. Gikk først ned 2kg,så er 12 kg med de da... Er 29+6 i dag, og nå kjenner jeg at vekta tar opp en del tanker i hodet.. Har alltid følt meg litt for stor, så hjelper ikke akkurat med 10kg ekstra...Er så ukomfortabel at jeg ikke klarer å skrive vekta her engang :oops:Hjelper en del å se at det er store variasjoner for hvor mye man legger på seg da:)
 
Gått opp 10kg så langt med første, er i uke 29. Synes vektoppgangen er ubehagelig, men jeg prøver å tenke at det aller meste tross alt forsvinner gradvis etter fødsel, og ikke er en reell vektøkning som "sitter fast" på kroppen :) har bekkenløsning og får ganske vonde kynnere av for heftig aktivitet om dagen, så jeg er ikke like aktiv som jeg normalt sett ville vært, men prøver å få inn litt aktivitet hver dag uansett :)
 
Back
Topp