Vektoppgang

24 uker i dag, og har hittil gått opp 9kg:dance008 forventer at vekta fortsetter å rase oppover med 2 stk i magen. Sist svangerskap gikk jeg opp 6 kg totalt:)
 
Haha! Her er søtsuget også kommet! Men for meg hjelper heldigvis trening og tur på ryggen, det er sikkert ikke bekken relatert. Det vondeste for min rygg er faktisk å sitte så det gir meg hvertfall motivasjon til å bevege meg :rolleyes: de små koser seg hvertfall inni magehusene våre!:joyful: :p
Ja de trives veldig godt ❤️ Og ikke noe er bedre enn det :) du er heldig som ikke har så vondt, ennå :facepalm: hehe! Krysser for at du ikke får det heller :) :shy: mye godt som frister om dagen :p men ja prøver å svømme og hvertfall gjøre noe:)
 
Kommet til uke 26 og har gått opp 16 kilo:smiley-ashamed005
Har sagt hele veien at jeg havner nok på + 30 kilo som i de 3 andre graviditetene:wacky:Glukosetesten var helt normal, jeg er normalvektig til vanlig, frisk og aktiv. Håper bare jeg er like heldig denne gangen med at kiloene bare renner av igjen når babyen er ute:love7Eneste som plager meg er jo at det begynner å bli tungt og bekkenet er vondt. Skulle gjerne gått opp mye mindre, men hei, det er bare noen måneder igjen:D
 
Jeg var akkurat på kontroll og siden første kontroll rundt 12 uker hadde jeg gått opp 8 kg:arghh: er 25+6 nå. Jordmor sa det var for mye å allerede ha gått opp nesten 10 kg, det var nesten så mye som var anbefalt å gå opp i hele graviditeten. Så det var ikke noe morro. Har tenkt at jeg er aktiv og jeg spiser normalt. Så prøver å trene litt mer nå, men med full jobb i tillegg er det ikke så lett. Går turer med hunden hver dag og gjør det jeg pleier av aktivitet, utenom at jeg ikke jogger nå. Jogga mye før jeg ble gravid og i starten. Så det er vel derfor... sprang halvmaraton da jeg var 8 uker på vei.. så dette er vel konsekvensen av å ha spist det samme selv om jeg trener mye mindre. Men nå føler jeg meg bare tjukk og at jeg burde prøve å gå ned litt eller hvertfal ikke gå opp mer til neste kontroll.
Jeg er 25+1 i dag og har gått opp 10kg, både lege og jordmor har fortslt meg at jeg har normal vektoppgang.
 
26 uker og opp 2 kg nå fra startvekt! Gikk ned noen kg i starten da, så har tatt tid å komme seg oppover igjen, men legen sa bare at det var helt fint... o_O er normalvektig og aktiv, men har nok minket litt i meg, selv om magen er diger og puppene har fått sitt :wtf:;)
 
Da jeg var 7-8 uker veide jeg 64 kg, nå er jeg 24+5 og veier ca 71 kg. Så har gått opp rundt 7 kg, kanskje litt mer nå de siste dagene. :)
 
Jeg var akkurat på kontroll og siden første kontroll rundt 12 uker hadde jeg gått opp 8 kg:arghh: er 25+6 nå. Jordmor sa det var for mye å allerede ha gått opp nesten 10 kg, det var nesten så mye som var anbefalt å gå opp i hele graviditeten. Så det var ikke noe morro. Har tenkt at jeg er aktiv og jeg spiser normalt. Så prøver å trene litt mer nå, men med full jobb i tillegg er det ikke så lett. Går turer med hunden hver dag og gjør det jeg pleier av aktivitet, utenom at jeg ikke jogger nå. Jogga mye før jeg ble gravid og i starten. Så det er vel derfor... sprang halvmaraton da jeg var 8 uker på vei.. så dette er vel konsekvensen av å ha spist det samme selv om jeg trener mye mindre. Men nå føler jeg meg bare tjukk og at jeg burde prøve å gå ned litt eller hvertfal ikke gå opp mer til neste kontroll.
Dette synes jeg var helt håpløst å si av jordmor! Du skal iallefall ikke prøve å gå ned i vekt, kjære deg. At noen sier noe sånt til meg er noe av det jeg frykter mest, for det vil være veldig triggende for meg. Kanskje du kan bytte jordmor, evt bare gå til legen din? Jeg hadde iallefall ikke følt meg vel hvis min jordmor hadde snakket slik til meg. Det ville gjort hele relasjonen vanskelig. Som andre nevner her så vil vi alle legge på oss i forskjellig tempo, og du virker jo sunn og aktiv! :Heartred
 
Velger å ikke fokusere særlig på det, så lenge jeg er aktiv og spiser relativt sunt! Og selvfølgelig at baby har det bra og vokser fint ❤️
Føler fokus på vekt i graviditet er en ikke-ting, kroppspress er ikke noe man skal tenke på når man bærer frem et barn
Alle har forskjellig utgangspunkt, noen legger på seg 2 kg andre 30+. Føler begge er like normalt
 
Er 24+3 i dag, og har gått opp 6,7 kg. La på meg 40kg med førstemsnn, og nesten 25 med andremann, så vet at jeg plutselig kan sprenge vekta:knegg: Hadde fine samtaler ang vektoppgang med både lege og JM, og jeg er ganske overvektig fra før..
Men hadde fin glukosebelastning og straks 100% sykmeldt fra jobb så prøver å være flink med maten, men som flere her nevner; søtsuget har kommet for fullt:knegg:
 
Jeg er 25 + 5 og har gått opp 8 kg fra 54 til 62. Dette er på kiloen likt med forrige svangerskap i samme uke. Endte da opp med ca. 13 kg vektoppgang totalt, så for meg har det flatet ut mot slutten når magen kjennes full ut hele tiden og matlysten blir dårligere.

Selv om jeg har gått opp det jeg skal, er magen fremdeles ganske liten (i nedre del av 5 % persentilen på kurven) så jeg skal inn på tilvekstkontroll på sykehuset. Er ikke så veldig bekymret, da jeg hadde liten mage forrige gang også. Jeg ser derfor på vektoppgangen som et sunnhetstegn, som tyder på at babyen vokser og får det den skal selv om magen ikke er så stor.

I begge svangerskapene har jeg vært litt bekymret for hvor vektoppgangen skal ende etter de første 4 - 5 månedene, når kiloene kommer fort uten at man egentlig ser gravid ut. Men når man bikker 6 måneder og kjenner mer på at det faktisk er en baby inni der, så blir fokuset litt annerledes. Jeg er heller ikke det minste bekymret for at noen av kiloene jeg drar på meg nå ikke skal bli borte igjen. For det å trene seg opp igjen etter fødsel er noe av det kuleste jeg har gjort og jeg gleder meg til å ta fatt på den oppgaven igjen. Kvinnekroppen er jo bare helt fantastisk!
 
Dette synes jeg var helt håpløst å si av jordmor! Du skal iallefall ikke prøve å gå ned i vekt, kjære deg. At noen sier noe sånt til meg er noe av det jeg frykter mest, for det vil være veldig triggende for meg. Kanskje du kan bytte jordmor, evt bare gå til legen din? Jeg hadde iallefall ikke følt meg vel hvis min jordmor hadde snakket slik til meg. Det ville gjort hele relasjonen vanskelig. Som andre nevner her så vil vi alle legge på oss i forskjellig tempo, og du virker jo sunn og aktiv! :Heartred
Syns ikke det var noe gøy nei, jeg trives dårlig med å være opptatt av vekt. Føler meg så mye bedre psykisk når jeg bare er aktiv, trener og ellers spiser det jeg vil. Men vi har bare en jordmor her, og legen min har jeg aldri vært hos, men det er en mann. Så tror jeg bare vil fortsette å gå hos jordmor selv om. Får prøve å fokusere på at jeg er der for at hun skal måle magen for babyen sin del og liknende.
 
Jeg har kommet til uke 24+2 og har gått ned 2 kg plutselig :-/

har en del å ta av, men veiing i uke 19 viste 95,5 - nå er jeg på 93,6 og er blitt større rundt mage og pupper.
 
Er 24+1 og har gått opp 1 kg hittil. Er litt overvektig fra før, så håper jeg ikke går opp så mye. Forrige svangerskap ente det vel med ca. 10 kg. De ekstra kiloene var borte 3 uker etter fødsel. Stort sett bare vann da i hvert fall.
 
58 - 64 kilo, så opp 6 kg ca fra startvekt, 26+0.

Sist svangerskap gikk jeg opp fra 62-69 kilo, og ser jeg følger det svangerskapet i vekt nå, ca 2 kilo under, så spent på om jeg kun går opp tre kilo siste trimester eller om jeg går opp mer nå ☺️

Satser på å ende rett under 70kilo
 
Idag var det tid for å gå på vekta igjen. Grudde meg som vanlig. Sist jeg var på vekta for noen uker siden var det tydelig at den ikke var helt frisk. Viste at jeg både hadde gått opp 10kg og ned 10 kg. Ble bekymret for at de 10kg i pluss var riktig (har nok vekt fra før, ingen problem at normalvektige har gått opp 10kg på denne tiden)
Kjøpte derfor ny vekt, og den viser +3 kg idag 26+2. Det kan jeg leve med :)
 
+1,1kg og 24+6 i dag. Har lagt lenge et kilo under startvekt, men nå merker jeg at den begynner å øke... Har lagt på meg 600g bare den siste uken :p
 
Back
Topp