Vektoppgang!

LilleOlleBolle

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Hei:)
Noen som vet hvor mye det er anbefalt at babyene går opp ukentlig rundt 3-4mnd? Vi var å veide i dag, fordi vi var i nærheten, og ikke skal på kontroll før 5mnd! Og siden 3mnd til nå, 4mnd og 1 uke, har hun bare gått opp 80g i uken... Er det litt lite? Syns egentlig ikke hun virker sutrete og sulten, så ble litt overrasket over vekten!

Hei:)
Noen som vet hvor mye det er anbefalt at babyene går opp ukentlig rundt 3-4mnd? Vi var å veide i dag, fordi vi var i nærheten, og ikke skal på kontroll før 5mnd! Og siden 3mnd til nå, 4mnd og 1 uke, har hun bare gått opp 80g i uken... Er det litt lite? Syns egentlig ikke hun virker sutrete og sulten, så ble litt overrasket over vekten!
Har du spedsbarnsboken? Vet der stod en liten tabell i den over gjennomsnittelig vektoppgang per uke for barn i den alderen. Er ikke hjemme, så får ikke sjekka selv. Husker ikke om det lå rundt 100g i uka? Men de sier at man må se ann barnet. trivsel betyr mye :) så lenge barnet tisser godt, legger greit på seg, og er generelt fornøyd ville jeg ikke bekymra meg :)

Har du spedsbarnsboken? Vet der stod en liten tabell i den over gjennomsnittelig vektoppgang per uke for barn i den alderen. Er ikke hjemme, så får ikke sjekka selv. Husker ikke om det lå rundt 100g i uka? Men de sier at man må se ann barnet. trivsel betyr mye :) så lenge barnet tisser godt, legger greit på seg, og er generelt fornøyd ville jeg ikke bekymra meg :)
Den har jeg, så der kan jeg sjekke, takk for tips;) etter litt googling mener visst flertallet at det gjerne skal ligge på 100-200 i uken, så får heller følge med å se litt:) la det inn i en app på tlf, og det var en knekk på kurven, men får håpe hun "sier fra" hvis hun får for lite;)

Den har jeg, så der kan jeg sjekke, takk for tips;) etter litt googling mener visst flertallet at det gjerne skal ligge på 100-200 i uken, så får heller følge med å se litt:) la det inn i en app på tlf, og det var en knekk på kurven, men får håpe hun "sier fra" hvis hun får for lite;)
Sjekk den ja :) vet de skal legge på seg mindre etterhvert. Men det skal være en liten tabell på ei side der med ca. Vektoppgang :) men prøv å tilby henne litt oftere mat i en periode for å se om hun er litt sulten innimellom og. :)

Sjekk den ja :) vet de skal legge på seg mindre etterhvert. Men det skal være en liten tabell på ei side der med ca. Vektoppgang :) men prøv å tilby henne litt oftere mat i en periode for å se om hun er litt sulten innimellom og. :)
Hun har akkurat begynt å nekte hvis hun ikke vil ha, så er ikke like lett å legge henne til hele tiden lenger;) før sa hun aldri nei takk til litt melk hvis det ble tilbudt, men nå dytter hun meg bort og bare tuller:P hehe... Så kanskje det bare er nå det begynner å flate ut her??? Får se når vi skal på neste kontroll i januar, evt stikke innom i romjulen hvis de er åpne:)

Hun har akkurat begynt å nekte hvis hun ikke vil ha, så er ikke like lett å legge henne til hele tiden lenger;) før sa hun aldri nei takk til litt melk hvis det ble tilbudt, men nå dytter hun meg bort og bare tuller:P hehe... Så kanskje det bare er nå det begynner å flate ut her??? Får se når vi skal på neste kontroll i januar, evt stikke innom i romjulen hvis de er åpne:)
Kanskje det er nå det begynner å flate ut ja :)

Men vi veide nå for 2 dager siden. På 5 mnd kontroll. Veiingen før det var på 3 mnd kontroll. Så kan jo hende vi hadde en elstra utflating den perioden hun var vanskelig på flaska, men totalt sett ligger hun perfekt på vektkurva si. Er jo vektkurve over tid som betyr noe :)

Vår gutt hadde gått opp bare ca 80 g i uken fra 3 til 4 mnd, og vi fikk beskjed om å begynne med grøt og øke slik at han ville være oppe i full porsjon til 5 mnd. Men han hadde flatet en del ut på kurven allerede, og dette var en ytterligere utflatning.

Han var veldig klar for fast føde da, svelger unna alt og vil bare ha mer og mer. Etter den første uken med grøt hadde han gått opp 200 g på en uke..

Vår gutt hadde gått opp bare ca 80 g i uken fra 3 til 4 mnd, og vi fikk beskjed om å begynne med grøt og øke slik at han ville være oppe i full porsjon til 5 mnd. Men han hadde flatet en del ut på kurven allerede, og dette var en ytterligere utflatning.

Han var veldig klar for fast føde da, svelger unna alt og vil bare ha mer og mer. Etter den første uken med grøt hadde han gått opp 200 g på en uke..

Argh, vet ikke hvorfor denne kom opp tre ganger!!?? Får prøve å slette på laptop'en senere :p

Tror mye kommer ann på om de følger kurven.
Min hs sa at om han følger kurven trenger vi ikke starte grøt før 6 mnd men om ikke fulgte kurven ville hun anbefale å starte med det rundt 4 mnd.

Flatet litt ut her også, fra 3 til 4 mnd. Kanskje vanlig? Vi fikk beskjed om å begynne så smått med grøt. Men man må se på helheten tenker jeg. Dersom de er fornøyd og sover bra, er det ikke så farlig. Her ammes det annenhver time, og til tider hver time, og er mye våken, så hun trenger nok litt mer mat.

Her har det også flatet ut... fra ca 200g i uka på 3 mnd til ca 81g i uka på 4 mnd...
Ifølge vektkurven alene var d gått litt ned, mn på vekt og høyde kurven lå han helt fint på sin kurve...
Hs mente d ikke gjorde noe og at det var grei oppgang, og nevte ikke noe om ekstra mat en amming, mn da jeg selv spurte sa hun at jeg godt kunne begynne...
Skal sies at han har nåkk våte bleier og helt fin form...

Takk for erfaringer alle sammen:) har fått lagt inn i en app som bruker who sine skjemaer, og hun har falt litt på vekt og bmi(vekt/høyde)... Vokser godt i lengde, men ikke så mye på vekt!

Og i tillegg hadde hun ikke bæsjet på 5 dager når vi veide, og det kom i går kveld, så det var nok en del magefyll når vi veide! Vi fortsetter nok kanskje med litt smaksprøver, men hun nekter melk og grøt, så får prøve oss frem med grønnsaker:) ImageUploadedByBV Forum1450523959.274230.jpgImageUploadedByBV Forum1450523968.732655.jpgImageUploadedByBV Forum1450523978.715543.jpg

Hvilken app er dette? Fra 2mnd til 3,5mnd hadde snuppa bare gått opp 60g i uka. Heldigvis elsker hun grøt, selvfølgelig små mengder, men forrige uke fikk hun endelig opp 160g på en uke igjen.

Takk for erfaringer alle sammen:) har fått lagt inn i en app som bruker who sine skjemaer, og hun har falt litt på vekt og bmi(vekt/høyde)... Vokser godt i lengde, men ikke så mye på vekt!

Og i tillegg hadde hun ikke bæsjet på 5 dager når vi veide, og det kom i går kveld, så det var nok en del magefyll når vi veide! Vi fortsetter nok kanskje med litt smaksprøver, men hun nekter melk og grøt, så får prøve oss frem med grønnsaker:) Vis vedlegget 151821Vis vedlegget 151822Vis vedlegget 151823

Hva heter appen? Kunne gjærnw tenkt meg den jeg åsså:)

Ser ut som det er samme app jeg har, og den heter Growth :)

Vedlegg

• image.png
    image.png
    693,3 KB · Visninger: 17
Ser ut som det er samme app jeg har, og den heter Growth :)
Jepp det er den:) jeg hadde en annen, men så at den gikk ut fra skjema fra japansk helseråd eller noe sånn... Så da fant jeg en som hadde who skjema:)

Hvilken app er dette? Fra 2mnd til 3,5mnd hadde snuppa bare gått opp 60g i uka. Heldigvis elsker hun grøt, selvfølgelig små mengder, men forrige uke fikk hun endelig opp 160g på en uke igjen.
Storebror her elsket grøt, så jeg hadde liksom ikke tenkt at det skulle bli noe problem:P men i dag har jeg kjøpt inn omtrent alt det stod 4mnd på i butikken, så får vi prøve oss frem;)

Sliter virkelig med å finne en app som fungerer:/ Har android telefon jeg da, mn skulle jo tro der var en app som funka:/

Back
Topp