Vektestimering

Ellise

Flørter med forumet
Noen som har hatt dette og funnet ut "avvik" enten den ene eller andre veien? Feil å skrive avvik kanskje, men utenfor kurva/normalen? Var på ul i uke 32 for å se om morkaka fortsatt var foranliggende. Da reagerte lege og jordmor på at lillegutt var stor. De estimerte han til 2400 gram allerede. Hode var også stort. De ville jeg skulle tilbake i uke 37 for ny ultralyd. Kjenner jeg er litt bekymra..

Hadde det i uke 32 pga morkaken, og da var lillemor -0,3% så ikke store avvik ;)

Jeg er i uke 37+ 6 og min bebis er 16% større enn gjennomsnittet. Hun kommer til å bli rundt 4 kg til termin. Jeg har sv.dia og det er grunnen til at hun blir litt større en vanlig. Husk at normalen er helt opp til 4,5! Så du kan jo prøve å regne deg frem til hvor stor barnet blir hvis barnet følger kurven sin ;)! Jeg fikk en gutt på over 4 kg sist med en hodeomkrets på 38!! Ingen rifter bare små pyntesting! Det går nok veldig bra!!

Min er mindre enn gjennomsnittet på kroppen, og har ett "stort" (normalt) hode i forhold :) Ingen grunn til bekymring, sier legene :) Er bare snakk om -7% i avvik (10% begge veier er akseptabelt) :)

Min gutt ligger 14 % over snittet-har vært til mange ultralyder pga.min helse, men de har aldri sagt at det er noe negativt at han er noe stor. Eneste kommentaren jeg har fått er at han har gode bollekinn ☺️ Det viktigste er at de følger sin egen kurve.. Og 14 % kan høres mye ut, men det innebærer faktisk bare at han er estimert til å veie ca.4 kilo på termindatoen og det er jo ikke spesielt stort.. Storesøster veide 3,7 og de sier jo at nr.2 gjerne veier mer i tillegg til at dette er en gutt, så jeg tar det ihvertfall med knusende ro ☺️ Jeg hadde ikke bekymret meg om de ikke hadde sagt noe annet! ☺️

Sjarmøren min er + 15,4 % i uke 33. er inne ca annenhver uke til sjekk pga dibaetes. Blir igangsatt i uke 38, er spent på hvor stor han er da :) Var 8,4 % i uke 25 så det stiger sakte men sikkert.

Sjarmøren min er + 15,4 % i uke 33. er inne ca annenhver uke til sjekk pga dibaetes. Blir igangsatt i uke 38, er spent på hvor stor han er da :) Var 8,4 % i uke 25 så det stiger sakte men sikkert.
Har du type 1 eller svangerskapsdiabetes? Og hvorfor må du settes i gang i uke 38?

Har du type 1 eller svangerskapsdiabetes? Og hvorfor må du settes i gang i uke 38?
Har Type 1, Fødselslege jeg var hos forrige uke anbefalte uke 38. De hadde blitt mer restriktive med å la diabetikere gå helt til termin kunne legen fortelle. I tillegg er blodtrykket litt forhøyet. Så det er vel summen av diabetes, blodtrykk og ekstra vekst som er grunnen for tidligere igangsetting

Lurer på å få ny ul hos privat nå snart. Kor seint i svangerskapet kan dei måle størrelse osv? Har ein følelse at den lille er litt liten...Sikkert dumt spørsmål, men men...

Noen som har hatt dette og funnet ut "avvik" enten den ene eller andre veien? Feil å skrive avvik kanskje, men utenfor kurva/normalen? Var på ul i uke 32 for å se om morkaka fortsatt var foranliggende. Da reagerte lege og jordmor på at lillegutt var stor. De estimerte han til 2400 gram allerede. Hode var også stort. De ville jeg skulle tilbake i uke 37 for ny ultralyd. Kjenner jeg er litt bekymra..
Jeg har vært på to vekstkontroller, og begge ganger har han ligget rett over den grafen man får fra ultralydmålene. Det står ikke noe om avvik på helsekortet mitt, kun fin tilvekst.
Fikk ikke utskrift av grafen.

I uke 27 var han litt over 1000 gram, og lege estimerte fødselsvekt til 3000 - 3300 gram.

I uke 32+0 var han 1900 gram. Både hodet og magen lå rett over den gjennomsnittlige grafen
da også, og legen sa ikke noe om avvik, men at han følger sin egen kurve perfekt.

Siden det er en gutt, men også det tredje barnet, er det helt normalt om han blir større enn de to første jentene mine. Men jeg forstår ikke hvordan han kan ligge rett over grafen, men ikke bli estimert til mer enn 3000 - 3300 gram ved fødsel? Men det er jo også umulig å estimere helt riktig da. :-)

Jeg skal tilbake i uke 36, selv om alt ser bra ut! :-)

Hvor stor var han, i hvilken uke?
Jeg har kun fått vite gram, ikke prosent... ;-)

Wææ, nå husker jeg nesten ikke når jeg var der sist, tiden går så fort :-P Det var i uke 32 og da ble han estimert til 1900-2000 gram, og i følge BV appen er de ca 1800 gram den uken. Det er bare på UL skjema mitt at prosenten står som avvik, men jordmor presiserte at det ikke var et avvik i den forstand :-)

Wææ, nå husker jeg nesten ikke når jeg var der sist, tiden går så fort :p Det var i uke 32 og da ble han estimert til 1900-2000 gram, og i følge BV appen er de ca 1800 gram den uken. Det er bare på UL skjema mitt at prosenten står som avvik, men jordmor presiserte at det ikke var et avvik i den forstand :)
Da er våre nesten like store! :-)
Min ble satt til 1900 gram. :-)
Fikk ikke noe ultralyd utskrift, selv om jeg spurte.

Var i uke 33 ish..
Og hun er foreløoig 13 % større enn gjennomsnittet.
Men jeg har svangerskapsdiabetes, så regner med ho blir stor :-)

Da er våre nesten like store! :-)
Min ble satt til 1900 gram. :-)
Fikk ikke noe ultralyd utskrift, selv om jeg spurte.

Blir gøy å se hvor store de er i forhold til hverandre når de kommer til da :-D

Hmm, det er sikkert ulik praksis ved de forskjellige sykehusene. Jeg var på St. Olavs i Trondheim.

Første min var +16% og estimert til 3800, og kom ut 4275g 54cm og 39cm rundt hodet.
Hun i magen nå er visst akkurat på gjennomsnittet :) Så er spent på om det vil være noe forskjell på og føde og ha en "liten" baby.

Back
Topp